20/04/2024

تحلیل حرفه ای سبک و ضربات گریگور دیمیتروف در زمین تنیس

  • توسط ملیسا
  • 18/06/2019
  • 0

گریگور دیمیتروف (به بلغاری: Григор Димитров) (زادهٔ ۱۶ مهٔ ۱۹۹۱ در هاسکوفو) تنیس‌باز اهل کشور بلغارستان است. بهترین مقام ورزشی او در دنیای تنیس رتبۀ ۳ در رده بندی جهانی بوده که در نوامبر سال ۲۰۱۷ پس از پیروزی در ATP Finals 2017 به دست آورد. دیمیتروف با اختلاف زیادی موفق‌ترین تنیسور تاریخ بلغارستان، چه از نظر دست یافتن به رده بندی بالای جهانی و چه از نظر جوایز مالی کسب شده‌است.

ضربات استثنایی گریگور دیمیتروف

۱. تصویر اول: شروع ضربه فورهند

گریگور دیمیتروفدر این تصویر، گریگور دیمیتروف در حال آغاز ضربۀ فورهند به همان شیوۀ کلاسیکی است که امروز در مسابقات حرفه‌ای می‌بینید. گریپ فورهند Eastern به ندرت در میان تنیسورهای امروزی دیده می‌شود اما سبک راکت دست گرفتن دیمیتروف به شدت به سبک Eastern نزدیک است و حتی کمی هم به سبک Semi Western شباهت دارد. چنین سبک ایستادن مربعی شکل کمتر در بین تنیسورها دیده می‌شود. این سبک ایستادن زمانی استفاده می‌شود که تنیسور بخواهد رو به جلو قدم بردارد. همین قدم رو به جلو گریگور باعث می‌شود که قدرت ضربه‌هایش افزایش پیدا کند؛ همچنین زاویه ۹۰ درجه راکت با بازوهای وی این قدرت را دوچندان می‌کند و باعث افزایش سرعت توپ می‌شود.

۲. تصویر دوم: نقطه تماس فورهند

در این تصویر که از نقطه تماس توپ در ضربه فورهند گرفته شده است، راکت دیمیتروف شکلی عمودی پیدا کرده و مچ و راکتش به گونه‌ای به سمت جلو متمایل شده است که راکت با بازوانش در یک راستا قرار گرفته است. در شکل ایده‌آل، سر و چشمان گریگور هر دو به نقطه تماس معطوف شده است. در این تصویر، چشمان وی به سمت جلو چرخیده است در حالیکه قرارداشتن راستای سر وی به سمت راکت نکتۀ بسیار مهمی است. معمولاً وقتی به راکت ضربه می‌زنید سر و چشم هر دو به راکت تمرکز می‌کنند که همین عامل باعث می‌شود ضربه آنطور که باید زده نشود.

 

۳. تصویر سوم: چرخش نهایی در ضربه فورهند

هیچ کسی در بازی‌های مدرن تمام ضربه‌های فورهندش را در حالت مربعی نمی‌زند. در این تصویر، دیمیتروف چرخش نهایی (Follow-Through) فورهندش را در یک حالت باز می‌زند. حالت‌های مربعی، باز و نیمه باز هر یک در موقعیت‌های خاص مزایای خود را دارند.

 

۴. تصویر چهارم: پرتاب توپ برای زدن سرو

در این تصویر، زانوی راست دیمیتروف تا انتها خم شده تا عضلات جمع‌شده پایش انرژی لازم برای زدن ضربه را به سمت بالاتنه، شانه‌ها، بازو، آرنج و نهایتاً مچ منتقل کند تا بتواند سرعت کافی برای ضربه را به توپ بدهد. همین انرژی برای رساندن توپ به سرعت ۱۲۰ مایل بر سرعت کافی است. دنبال کردن توپ با آن دستی که توپ را پرتاب می‌کند به گریگور کمک می‌کند تا بر روی پرتابش کنترل داشته باشد و بتواند شانه ضربه‌زننده‌اش را پایین انداخته و با این کار مسافت بیشتری را برای زدن ضربه طی کند و در نهایت گشتاور بزرگتری را برای توپ ایجاد کند.

 

۵. تصویر پنجم: حالت آرنج بالا، راکت پایین در هنگام زدن سرو

بهترین سروزنندگان دنیا از حالت آرنج بالا، راکت پایین استفاده می‌کنند که گریگور دیمیتروف نیز در این تصویر از همین شیوه بهره برده است. به زاویه ۹۰ درجه بین آرنج و راکت گریگور دقت کنید. انرژی حاصله از پاها، بالاتنه، شانه و قسمت بالایی بازوی دیمیتروف همگی در آرنج او ذخیره می‌شوند و باعث زدن ضربه با قدرت کافی می‌شوند.

۶. تصویر ششم: مچ‌ها در هنگام سروزدن حالت شلاق‌زدن به خود گرفته‌اند.

در این تصویر، تمام انرژی حاصله از عضلات بزرگتر بدن دیمیتروف بر روی صاف نگه‌داشتن آرنج وی برای زدن ضربه با سرعت بالا متمرکز شده‌اند. اما آخرین حلقه از زنجیر قدرتمند وی باقیمانده و آن زاویه ۹۰ درجه راکت با آرنج وی است که پس از تکمیل‌شدن این حلقه آخر، شاهد یک سرو قدرتمند و مرگبار خواهید بود.

 

۷. تصویر هفتم: نقطه تماس در سرو

زنجیره تحرکی دیمیتروف که از پاهای وی شروع شد حالا به حلقه آخر یعنی مچ وی رسیده است که حالا راکت را همچون شلاقی به توپ می‌زند و آنرا به سریعترین حالت ممکن به حرکت وا می‌دارد. حرکت رو به بالای راکت میزان انرژی لازم برای زدن یک تاپ‌اسپین سهمگین به داخل زمین حریف را فراهم می‌کند. در اولین سرو همانند آنچه که می‌بینید، راکت یک جهت چپ به راستی نیز به توپ می‌دهد که شاید چرخش (اسپین) لازم را نیز برای ضربه ایجاد کند که در اصطلاح به آن slice یا ضربه چرخشی گفته می‌شود. پاهای قدرتمند گریگور انرژی لازم برای پریدن و رسیدن به نقطه تماس با توپ را برای وی فراهم می‌کند و همین امر باعث می‌شود که وی بتواند زاویه دید بسیار خوبی را نسبت به تور پیدا کند.

 

۸. تصویر هشتم: چرخش به عقب (Backswing) در بک‌هند

بخش اعظمی از آمادگی گریگور دیمیتروف در این بک‌هند یک‌دستی نمونه است: دست چپ وی که بر گلوگاه راکت قرار گرفته به او کمک می‌کند تا مطمئن شود که می‌تواند یک چرخش به عقب ثابت و چرخش شانه مناسب را داشته باشد. به شکل قرارگرفتن پای عقبش بر روی انگشتان دقت کنید. همین شیوه ایستادن به او کمک می‌کند تا وزنش را به شکل ظریفی بر روی پای جلو انتقال دهد. حالت ایستادن کاملا بسته دیمیتروف، اینکه پای عقب وی کاملا با خط کناری فاصله دارد، زیاد ایده‌آل نیست زیرا در مقایسه با حالت مربعی نمی‌تواند انرژی لازم برای حرکت به جلو را منتقل کند. در این تصویر به نظر می‌رسد که راکت گریگور برای زدن تاپ‌اسپین از طریق زدن ضربه به پشت توپ بیش از حد بلند است.

 

۹. تصویر نهم: نقطه تماس در بک‌هند

این تصویر یکی از جنبه‌های غیرمعمول بک‌هند تاپ‌اسپین گریگور را ثبت کرده است. خم‌شدن بیش از حد زانوی وی به دلیل ارتفاع پایین توپ است، اما او این ضربه را به ندرت با چنین حالت بسته‌ و گریپ Continental می‌زند. اکثر تنیسورهای مطرح از گریپ Continental برای اسلایس‌زدن استفاده می‌کنند اما به ندرت کسی از این سبک برای زدن بک‌هند تاپ‌اسپین استفاده می‌کند. اکثر تنیسورها از گریپ‌های Eastern و Eastern اصلاح‌شده برای زدن بک‌هند تاپ‌اسپین استفاده می‌کنند.

۱۰. تصویر دهم: چرخش نهایی در ضربه بک‌هند

علیرغم برخی از خصوصیات غیر معمول دیمیتروف، بک‌هند یک دستی وی یکی از بهترین‌ها در تورنومنت است. قدرت بک‌هند چرخشی دیمیتروف به خاطر چنین follow-through بلندی است. شاید فکر کنید چنین چرخش بلندی می‌تواند منجر به مصدومیت شود، اما در تصویر بعد خواهید دید که بدن گریگور تا چه حد منعطف است.

 

۱۱. تصویر یازدهم: ضربه چرخشی بک‌هند

گریگور دیمیتروف در حالی این ضربه را می‌زند که چنین حالت بدنی به ندرت دیده می‌شود: تنیسورهای مرد معمولا تا این حد منعطف نیستند. اما این تصویر نشان می‌دهد که او اراده کامل برای رسیدن به هر توپی را دارد و این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد. وقتی وی برای زدن یک بک‌هند تا این حال پاهای خود را باز می‌کند، ضربه چرخشی که ایجاد می‌کند بسیار دیدنی خواهد بود. زیرا با چنین حرکتی به ارتفاع پایینی دست پیدا کرده و با زدن ضربه به زیر توپ به راحتی می‌تواند آنرا به بالای تور منتقل کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار