29/03/2024

بررسی و تحلیل انواع گریپ‌ فورهند تنیسورهای برتر دنیا

  • توسط ملیسا
  • 18/06/2019
  • 0
انواع گریپ‌ فورهند تنیسورهای برتر دنیا

هر یک از تنیسورهای مطرح دنیا یک سبک خاص خود برای دست گرفتن راکت تنیس را دارند. در اصطلاح تنیس به شیوه گرفتن راکت در دست، گریپ (Grip) گفته می‌شود.

پنج نوع اصلی گریپ

  1. Semi Western Grip
  2. Western Grip
  3. Eastern Grip
  4. Extreme Eastern Grip
  5. Continental Grip

در این مقاله قصد داریم گریپ‌ فورهند تنیسورهای مرد مطرح دنیا را بررسی کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:

انواع گریپ‌ فورهند تنیسورهای برتر دنیا

1. گریپ فورهند راجر فدرر

گریپ فورهند راجر فدرر ترکیبی بین Eastern و Semi Western است که با سبک بازی وی همخوانی داشته و نسبت به رقبای دیگر او که بیشتر از سبک Western استفاده می‌کنند، ضربات تاپ اسپین کمتری می‌زند. فورهندهای راجر فدرر به دلیل همین سبک دست‌گرفتن راکت، یکی از بهترین‌ها در کل دنیاست.

 

2. گریپ فورهند رافائل نادال

رافائل نادال از سبک گریپ 3/4 Western استفاده می‌کند که ترکیبی بین Semi Western و Western می‌باشد. نادال به چرخش راکت خود به سمت بالا و زدن ضربه به پشت توپ می‌تواند یکی از سنگین‌ترین تاپ‌اسپین‌های فورهند دنیا در رقابت‌های ATP را بزند. همین سبک ضربه برای ساقط‌کردن رقبا کافی است زیرا به سختی می‌توانند پاسخ چنین ضرباتی را بدهند. یکی از نقاط ضعف تاپ‌اسپین‌های سنگین رافا این است که ضربات وی تمایل زیادی به برد کوتاه دارند. اما تجربیات وی باعث شده تا یاد بگیرد چگونه عمق و گام بیشتری به ضرباتش بدهد.

3. گریپ فورهند اندی رادیک

گریپ فورهند اندی رادیک 5/6 Western است که بیش از آنکه یک Semi Western باشد بیشتر Western کامل است. فورهندهای رادیک بعد از سرو هایش دومین اسلحه مرگبارش است.

4. گریپ فورهند فرناندو گونزالس

فرناندو گونزالس یکی از سخت‌ترین فورهندها را می‌زند. گریپ Semi Western وی ترکیب ایده‌آلی از اثر (برای قدرت) و تاپ‌اسپین (برای نشاندن ضربات کوتاهش را به درون زمین حریف) می‌باشد.

5. گریپ فورهند اندی ماری

قدرت، جابجایی و دفاع بی‌نظیر اندی ماری به دلیل سبک خاص فورهند Semi Western وی‌ می‌باشد. همین سبک باعث شده که وی در توپ‌های بلند، قدرت کافی و در توپ‌های پایین، انعطاف‌پذیری بالا داشته باشد. همچنین با این سبک او می‌تواند درجات مختلفی از تاپ‌اسپین، از سبک تا سنگین را بزند.

6. گریپ فورهند نوواک جوکوویچ

گریپ فورهند نوواک جوکوویچ 2/3 Western است که نسبت به Western کمی نزدیک به Semi Western است. گام ضربات جوکوویچ بسیار عالی است و اگر در روزهای خوبش هم باشد، عمق ضرباتش نیز ثابت است. با همین سبک، رقبای وی جرأت هیچ حمله‌ای ندارند.

7. گریپ فورهند رابین سودرلینگ

رابین سودرلینگ پیچش زیادی به فورهندهایش می‌دهد و قدرتی که از این راه تولید می‌شود بسیار بالاست. گریپ فورهند Semi Western وی تأثیر و قدرت تاپ‌اسپین موردنیاز برای نشاندن توپ در زمین حریف را در اختیار او قرار می‌دهد.

8. گریپ فورهند آندره آغاسی

گریپ فورهند Eastern آندره آغاسی به خوبی با سبک بازی این اسطوره همخوانی داشت. او تمایل زیادی به زدن ضربه در اوج بوده و کمتر از سایر رقبایش از ضربات تاپ‌اسپین استفاده می‌کرد. گریپ فورهند Eastern بیشتر با توپ‌های با ارتفاع پایین تناسب داشته و نسبت به گریپ‌های Western قدمت بیشتری دارند. زمانیکه آغاسی تجربه بیشتری پیدا کرد و به رتبه‌های بالاتر دست پیدا کرد، سبک گریپش را به Semi Western تغییر داد.

9. گریپ فورهند فرناندو ورداسکو

گریپ Semi Western فرناندو ورداسکو به او کمک کرده است تا فورهندهای بسیار قدرتمندی حتی در توپ‌های ارتفاع بالایی همچون تصوی مقابل داشته باشد .

10. گریپ فورهند جیم کوریر

جیم کوریر از گریپ Western کامل برای زدن فورهندهای با درجه قدرت بسیار بالاتر از رقبای خود بهره می‌برد. فورهند مورد علاقه کوریر، فورهند برعکس بود.

11. گریپ فورهند خوان مارتین دل پوترو

خوان مارتین دل پوترو از گریپ Semi Western برای زدن یکی از مرگبارترین فورهندهای تاریخ استفاده می‌کند وی همچنین با این کار عمق قابل‌توجهی نیز به ضرباتش می‌دهد.

12. گریپ فورهند پیت سمپراس

فورهندهای پیت سمپراس در کنار سروهایش یکی از کلیدهای اصلی موفقیت وی در کسب 14 گرند اسلم بوده است. سمپراس از گریپ فورهند Eastern برای زدن ضربات مهلک و عمیق استفاده می‌کند.

13. گریپ فورهند نیکلای داویدنکو

نیکلای داویدنکو جزو معدود بازیکنانی است که به مدت بسیار کوتاهی در جمع ده تنیسور برتر دنیا قرار گرفت. وی برای زدن فورهندهای دقیق و با عمق مناسب از گریپ فورهند Semi Western استفاده می‌کرد.

14. گریپ فورهند آلبرتو براساتگوی

آلبرتو براساتگوی گریپ فورهند «هاوایایی» را زمانیکه در فینال رولاند گاروش 1994 بازی را به سرگئی بروگوئرا واگذار کرد به شهرت رساند. هیچ فینالیست گرند اسلم دیگری از گریپ هاوایایی استفاده نکرده بود زیرا انجام آن برای اکثر بازیکنان کاری بسیار سخت و پیچیده بود. اگر شما بتوانید آن را انجام دهید، مطمئن باشید که می‌توانید تاپ‌اسپین‌های بسیار مهلکی را بزنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار