29/04/2024

تقدیر از آلتی گیبسون فقید در مراسم افتتاحیه رقابت‌های یو اس اوپن ۲۰۱۹

  • توسط سروش
  • 26/08/2019
  • 0

قبل از اینکه آرتور اش در سال ۱۹۶۸ بتواند به اولین قهرمانی خود در مسابقات یو اس اوپن به عنوان یک سیاه پوست دست یابد، یک دهه قبل‌تر از او آلتی گیبسون ، این افتخار مهم را به دست آورد.

تقدیر از آلتی گیبسون در اوپن آمریکا

اگر بخواهیم به تاریخ حضور ورزشکاران سیاه‌پوست آمریکایی در رشته تنیس بپردازیم، تمام اولین‌ها با آلتی گیبسون شروع خواهد شد؛ چرا که او اولین تنیسور آفریقایی-آمریکایی است که توانسته در ایالات متحده آمریکا به صورت حرفه‌ای و در تورنمنت‌ها تنیس بازی کند. آلتی گیبسون فاتح پنج گرند اسلم دنیای تنیس در بخش انفرادی است که به ترتیب شامل یک قهرمانی در اوپن فرانسه (رولاند گاروس)، دو قهرمانی در ویمبلدون و دو قهرمانی در یو اس اوپن آمریکاست. او همچنین به عنوان اولین بازیکن آفریقایی-آمریکاییِ تاریخ توانست در سال ۱۹۵۱ در مسابقات ویمبلدون حاضر شود و شش سال بعد و در سال ۱۹۵۷ به قهرمانی این رقابت‌ها برسد. عنوانی که سال بعد نیز موفق به تکرار آن شد.

در سال ۱۹۵۸، گیبسون موفق شد عناوین قهرمانی خود در ویمبلدون و یو اس اوپن را مجددا تکرار نماید تا از این نظر او یکی از برجسته‌ترین تنیسورهای تاریخ لقب گیرد. آلتی گیبسون یک فعال ضد نژادپرستی بود که نه تنها در تنیس بلکه در ورزشی همانند گلف نیز سعی کرد تا موانع نژادی در این رشته را از بین ببرد و تا حد بسیار زیادی نیز در کار خود موفق بود.

بیلی جین کینگ که یکی از نوابغ دنیای تنیس به حساب می‌آید در ۱۳ سالگی شاهد بازی‌های این تنیسور بوده است. او درباره گیبسون جمله جالب و شنیدنی دارد:

او جکی رابینسون (یکی از برترین ورزشکاران سیاه‌پوست رشته بیسبال) تنیس است. وقتی بازی‌های آلتی را می‌دیدم او بهترین بود.

آلتی گیبسون

مجموعه «One Love Tennis» تدوین کننده یک برنامه آموزشی و ورزشی برای جوانان در شهر ولینگتونِ ایالت کارولینای شمالی است. در طی یک روز بارانی در سال ۲۰۱۷، دختران در این مجموعه، فیلم مستندی از «آلتی» و «آرتور» را تماشا کردند. آن‌ها در این مستند مشاهده کردند که یک ورزشگاه ملی به نام آرتور اش در ایالات متحده وجود دارد که با تلاش‌های بیلی جین کینگ به عنوان موسسه تحقیقاتی رشته تنیس، در نیویورک بنیان‌گذاری شده است. به گفته لَنی سیمپسون، مدیر اجرایی این برنامه آموزشی، دخترانی که شاهد تماشای این مستند بودند پس از پایان آن به طور کلی منقلب شدند. آن‌ها انتظار نداشتند که حتی یک مجموعه کوچک نیز به نام آلتی گیبسون در کل ایالات متحده نامگذاری نشده باشد! گیبسون کسی بود که به عنوان اولین آفریقایی-آمریکایی توانسته بود فاتح گرند اسلم رولاند گاروس در سال ۱۹۵۶ شود ولی هیچ نشانه‌ای از این تنیسور بزرگ چه در سال‌های موفقیتش و چه تا الان دیده نمی‌شود. سیمپسون در آن سال به دخترانی که شاهد دیدن مستند آلتی و آرتور بودند پیشنهاد کرد که با نوشتن نامه هایی به دوستان‌شان و همچنین کاترینا آدامز (رئیس اتحادیه تنیس ایالات متحده) بتوانند راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند.

کینگ و آدامز سال ها بود که روی پروژه گیبسون در حال کار بودند. وکلای بیلی جین کینگ موفق شدند تا رای موافق تمام اعضای اتحادیه تنیس آمریکا را به دست آورند. حال تلاش‌های دو ساله این دختران، آدامز و بیلی جین کینگ جواب داده و قرار است در روز دوشنبه (۲۶ آگوست) که آخرین گرند اسلم سال در فلاشینگ مدوز نیویورک برگزار خواهد شد، در طی مراسمی از زحمات و افتخارآفرینی‌های آلتی گیبسون تقدیر به عمل آید. مراسمی که با حضور دختران و پسران برنامه One Love Tennis و همچنین شریک ۸۵ سالۀ آلتی گیبسون در مسابقات دوبل یعنی «آنجلا بوکستون» از انگلیس برگزار خواهد شد. بوکستون کسی بود که در سال ۱۹۵۶ موفق شد با گیبسون به عناوین قهرمانی دوبل در اوپن فرانسه و ویمبلدون دست یابد. گفتنی است، آلتی گیبسون در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۳ به دلیل مشکلات تنفسی در نیوجرسی و در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار