25/04/2024

تئوری 24 مدل توپ های تنیس

  • توسط محمد رضا شیری
  • 17/06/2019
  • 0

توپ‌های تنیس از نظر سرعت چهار دسته، از نظر نوع نمد سه دسته و از لحاظ جهش دو دسته هستند. اگر تمامی این مدل‌ها را می‌توانستیم باهم ترکیب کنیم بیست و چهار نوع متفاوت از توپ تنیس وجود میداشت، البته بدون در نظر گرفتن برند مختلف. اگر از نظر شما خریدن یک قوطی توپ تنیس اصلا کار سختی نیست، حق باشماست. خیلی از این مدل‌ها که در تئوری ها معرفی میشوند کاملا غیرمنطقی هستند، بعضی از آنها اصلا تولید نمی‌شوند و برای خیلی از ماها مدل های موجود تقریباً یک تجربۀ عالی هستند.

سرعت توپ های تنیس

اوایل سال 2000، فدراسیون بین المللی تنیس در راستای مجاز بودن برای استفاده از سه مدل مختلف توپ استاندارد در بازی ها، قوانین تنیس را اصلاح کردند. قبل از این اصلاحیه، تنها توپ های سرعت متوسط برای ارتفاع استاندارد و توپ مناسب ارتفاع بیشتر از 1200 متر مجاز بودند. در حال حاضر توپ های سرعتی برای سریعتر کردن سرعت بازی در زمین های خاکی و مدل های آهسته برای کند کردن سرعت بازی در زمین های سریع مانند چمن هم وجود دارند. به خلاصه ای از ویژگی های سرعت توپ میپردازیم:

آهسته: قطر بزرگ، وزن مشابه توپ معمولی. مناسب برای بازیکنانی که زمان بیشتری برای زدن ضربه نیاز دارند.

متوسط: با اختلاف رایج ترین نوع. مناسب برای بیشتر بازیکنان در اکثر شرایط.

سریع: نایاب و کم استفاده. مناسب بازیکنانی که زمین خاکی را دوست دارند اما می‌خواهند سریع تر امتیاز بگیرند.

مرتفع: طراحی شده برای کنترل آسانتر در هوای سبک بالای 1200 متر

نمد

نمد توپ های تنیس

نمدهای دور توپ با در نظر گرفتن سطوح مختلف زمین بازی طراحی می‌شوند:

معمولی: مناسب برای زمین‌های خاکی و سر پوشیده. طوری طراحی شده است که سریع کرک ندهد. در زمین‌های سخت خیلی زود فرسوده می‌شود.

نمد ضخیم: مناسب زمین‌های سخت. نمد فشرده شده است که میتواند بیشتر در مقابل فرسایش مقاومت کند. روی زمین خاکی، مقداری از زمین را نیز میکند. در زمین خاکی یا سرپوشیده خیلی سریع کرک میدههد.

نمد زمین چمن: تقریبا همان نوع معمولی است فقط در مقابل رنگ پذیری مقاوم تر است.

جهش

جهش توپ های تنیس

همۀ توپ ها از لاستیک پوشیده شده با نمد ساخته می‌شوند اما نوع لاستیک استفاده شده بستگی به فشرده بودن یا نبودن آن دارد. نوع فشرده به دلیل از دست دادن هوا ارتفاع جهش اش کم می‌شود و مدل غیرفشرده ارتفاع جهش را حفظ میکند.

  • توپ های تنیس فشرده با اختلاف بیشترین استفاده را دارند. زمانی که نو هستند خیلی بهتر از توپ های بدون فشار عمل میکنند اما خیلی سریع فرسوده میشوند و بدین ترتیب توپ، جهش های کوتاه تری انجام می دهد. بیشتر بازیکنان فقط در یک مسابقه از آن ها استفاده میکنند و بعد از بازی آنرا دور میاندازند. بر اساس تحقیقات ویلسون هر توپ فشرده بعد از دو هفته غیرقابل استفاده میشود. خیلی از شرکت ها مدلهایی تولید کردند که عمر بیشتری داشته باشند. توپ دو لایه ویلسون یک پوشش درونی دارد تا از خروج هوا جلوگیری کند. شرکت گاما از نیتروژون استفاده میکند که دیرتر خارج میشود.
  • جهش توپ های تنیس غیرفشرده به خاطر لاستیک استفاده شده در داخل آنها است که با استفاده از قابلیت ارتجاعی و بدون کمک به فشار هوا از داخل با برخورد به زمین می جهد. حتی وقتی که نو هستند ارتفاع جهش آنها از فشرده ها کمتر است اگرچه شرکت ترتون توپ هایی با طول عمر بالا تولید میکند. با گذشت زمان غیرفشرده ها جهش بیشتری دارند زیرا نمد آنها فرسوده میشود و وزن آن کم میشود. بعد از ازبین رفتن کامل نمد این ها غیر قابل استفاده میشوند چون پرش هایشان را نمی‌توان کنترل کرد.

از نظریه 24 نوع توپ چند مدل را میتوان حذف کرد؟

ترکیب ویژگی های زیر کاملا غیر منطقی هستند:

  • سرعتی با نمد مناسب زمین چمن، فشرده
  • سرعتی با نمد مناسب زمین چمن، غیر فشرده
  • سرعتی با نمد ضخیم، فشرده
  • سرعتی با نمد ضخیم، غیر فشرده

این ترکیب چهار احتمال را حذف مکند.

ترکیب های زیر تا جایی که من میدانم تولید نمیشوند:

  • سرعتی با نمد معمولی، غیرفشرده
  • آهستۀ غیر فشرده (با هرنوع نمدی = سه احتمال)

بدون این هشت احتمال فقط شانزده مورد باقی میماند اما تا زمانی که به یک فروشگاه تخصصی تنیس بروید، احتمالاً فقط یک نوع توپ آنجا پیدا کنید: سرعت متوسط، نمد ضخیم و فشرده. اگر گزینۀ دیگری داشتید احتمالاٌ سرعت متوسط، نمد معمولی و فشرده است: این مدل یک گزینه ای است که در صورت کُرکی شدن توپهایتان بعد از چند بازی، ارزش فکر کردن را دارد.

شاید چندین گزینه مختلف در یک فروشگاه حرفه ای باشد. اگر میخواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید و بازی کردن با ویژگی های متفاوت برایتان مشکلی ندارد، توپ های غیرفشرده هم ارزش امتحان کردن را دارند. شاید از روی کنجکاوی، مدل های کمیاب آهسته و سریع هم ارزش دردسر پیدا کردن را داشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار