20/04/2024

حقایق جالب در ورزش تنیس

  • توسط مریم
  • 01/06/2019
  • 0

به چه تجهیزاتی برای تنیس نیاز دارم؟

تنیس یک ورزش بسیار ساده برای شروع است. تمام چیزی که نیاز دارید یک راکت و تعدادی توپ تنیس است.حتی زیاد هزینه بر هم نیست.اغلب میتوان یک راکت مرغوب در حدود 40 دلار و چند توپ در حدود 3 دلار  و حتی کمتر تهیه کرد.

ورزش تنیس بازی ایست که می توان در محیط‌های بسته یا باز توسط دو بازیکن (یا تکی) یا چهار بازیکن در زمین تنیس به آن مشغول شد.

ورزش تنیس

قوانین و ملزومات ورزش تنیس

در ابتدا تنیس بر روی زمین چمن  صورت می گرفت، اما در حال حاضر اکثر مسابقات اصلی بر روی زمین‌های بدون چمن برگزار می شود. مصالح مرکب خاص شامل ویمبلدون، بازی بر روی چمن، و سبک بازی فرانسوی که بر روی خاک اجرا می شود. در بازی‌ خاکی انفرادی اندازه زمین 78 فوت در 27 فوت است (23.8 متر در 8.2 متر).زمین به دو نیمه تقسیم شده یک 3 فوت (91 سانتیمتر)  در وسط و 3.5 فوت (1.1 سانتی متر) در انتهای موقعیت‌ها قراردارد. در هر دوطرف بخش میان خط سرویس و تور، هرکدام شامل محدوده سرویس زنی به اندازه 21 فوت در 13.5 فوت (6.4 متر در 4.1 متر ) هستند.  یک محوطه پشت یک سوم به درازای 18 فوت (5.5 متر) که در مجاورت هردو بخش میان خط سرویس و تور قرار دارد. یک خط انتهایی زمین که به موازات پایان زمین بازی ادامه دارد. در بازی جفتی 41/2 فوت (1.4 متر)عرض، طرفین از هر دوطرف زمین بصورت عمود حمله می کنند. بازی بصورت ضربه زدن پیاپی به توپ هدایت می شود.توپ پوشیده شده از پشم،بدون کوک (کمی کوچکتر از توپ بیسبال)، به همراه راکت بیضی شکل که 27 اینچ است. 68.58 سانتیمتر درازای زمین است اما اکنون معمولا بیشتر است، سطح راکت توسط رشته‌های ارتجاعی به هم پیوسته شده تا زمانی که  توپ به سمت زمین حریف ارسال می شود، برنگردد. یک بازیکن در کل طول بازی شروع کننده بازی است و هر زمان که توپ در بازی حرکت داده می شود دوبار وظیفه سرویس زنی را برعهده دارد. توپ بصورت مورب از پشت خط  ارسال می شود، بدین منظور که به پشت تور در محدوده سرویس زنی مخالف برود.(a let ball) (که به بالای تور منطقه سرویس مورد نظر خورده) خطا نمی‌باشد (سرویس بدی بوده) متناوب بودن سرویس زنی ضربات موفق بین سمت راست و سمت چپ زمین است. پس از بازی اول و تمام بازی‌های فرد بازیکنان زمین خود را عوض می کنند. به محض اینکه سرویس زننده توپ را به حرکت درمی‌آورد بازیکنان ممکن است به هر گوشه از زمین هجوم آورند تا امتیازی کسب کنند. هر بازیکنی که امتیاز بگیرد تبادل ضربات را برنده می شود. روند امتیازگیری از (love) صفر تا 15 (اولین امتیاز) تا 30 و سپس 40 ادامه دارد. امتیازی که پس از 40 به ثمر برسد برنده بازی است، اما زمانی که بازی مساوی شود (در امتیاز 40_40 گره بخورد) یک بازیکن باید دو امتیاز جلو بیافتد تا برنده شود. اولین بازیکنی که شش بازی را ببرد درصورتی که بازیکن مقابل بیشتراز 4 بازی را نبرده باشد برنده  می شود. عموما پس از اینکه بازیکنان کل پنج بازی را به اتمام رساندند، نفر اول برای تسخیر ست به دو بازی پیش رو می رود. با این حال، در سال 1970،انجمن تنیس آمریکا (در سال 1881 تاسیس شد و اکنون انجمن تنیس آمریکا می‌باشد)، انجمن ورزش، یک روش کوتاه و مختصر ، به نام تای بریک برای بلاتکلیفی ست‌ها ابداع کرد (بهم خوردن وضع مساوی). در این روش، اولین بازیکنی که سه امتیاز ببرد، صاحب جایگاه می شود؛ درحالی که رقیب به دنبال بدست آوردن حداقل دو امتیاز می‌باشد. تنها در تصمیم‌گیری ست اصلی قهرمانی، مسابقات خارج از آمریکا دو مسابقه حاشیه‌ای برای حفظ پیروزی برگزار میشود. در اکثر مسابقات حرفه‌ای دو ست از سه ست را برنده می شوند. اما در مسابقات اصلی قهرمانی مردان سه ست از پنج ست را در راند آخر برنده می شوند.یک داور بازی را آغاز می کند، و در مسابقات مهم یک داور تور،داورهای خطای پا و خط بان معمولا حضور دارند.

Tennis court ورزش تنیس

تاریخچه خاستگاه

برخلاف بقیه ورزش‌ها تنیس دارای خاستگاه‌های بسیار دقیقی است. یک مربی انگلیسی، واتر.سی.وینگفیلد (Walter C. Wingfield) تنیس را در سال 1873 اختراع کرد، و در ابتدا در یک مهمانی در فضای سبز در ولز (Wales) به بازی پرداخت. در ابتدا توسط مخترعش (Sphairistiké) به معنای توپ بازی نامیده شد. اولین بازی در یک حیاط به شکل ساعت شنی انجام شد که دارای خطوط انتهایی عریض و تور بسیار باریکی بود.در ایجاد ورزش جدید، وینگفیلد (Wingfield) از بازی‌های قدیمی‌تر زمین تنیس و راکدهای اسکواش و احتمالا حتی  از بازی هندی بدمینتون الهام گرفته شده بود. تنیس خاکی همچنین بعنوان تنیس اشرافی نیز شناخته شده بود.این ورزش درطول سالها که از فرانسه نشات گرفته بود تبدیل به ورزش موردعلاقه خانواده سلطنتی انگلیسی از جمله هنری هشتم شد. پیشرفت تنیس خاکی که با پر کردن پوست ارتجاعی گوسفند با خاک اره، ماسه یا کرک بعنوان توپ بود، وابسته به اختراع توپ شد که باعث پیشرفت شگرفی شد. تنیس خاکی بسرعت در بریتانیای کبیر جا افتاد، و خیلی زود باشگاه های کریکت انگلیسی در ویمبلدون (Wimbledon) اولین مسابقات جهانی قهرمانی تنیس را در سال 1877 برگزار کردند. در ابتدا تنیس محدود به بازیکنان مرد بود، که این موضوع باعث شهرت مسابقات قهرمانی ویمبلدون (Wimbledon) برای مسابقات ملی  قهرمانی بریتانیا شد. که هنوز هم با اعتبارترین مسابقات تنیس است. در سال 1884 ویمبلدون (Wimbledon) مسابقات قهرمانی زنان را به راه انداخت. خیلی زود تنیس در بقیه قسمت‌های امپراطوری بریتانیا، بویژه در استرالیا به محبوبیت رسید. تنیس از طریق برمودا به آمریکا نیز راه یافت. در حالی که مشغول گذراندن تعطیلات در آنجا بود مری ایوینگ اوتربریدج (Mary Ewing Outerbridge) از نیویورک توسط یکی از دوستان وینگفیلد در سال 1874 به بازی معرفی شد. او با یک تور،تعدادی توپ و راکت به آمریکا برگشت. و با کمک برادرش یک زمین تنیس در جزیره استاتن برپا کرد. نیویورک اولین مسابقات قهرمانی ملی را فقط برای مردان در سال 1881 برگزار کرد.شش سال بعد مسابقات قهرمانی زنان در نوریپورت آر.آی (Newport R.I) آغاز شد و در سال 1915 مسابقات قهرمانی ملی به قارست هیلز(Forest Hills) نیویورک منتقل شد. در سال 1978 مرکز مرکز ملی تنیس در فلاشینگ نیویورک میزبان مسابقه بود ( که به عنوان U.S open شناخته میشد) مرکز بازیکنان حرفه‌ای تنیس در نوریپورت آر.آی (Newport R.I) قرار دارد.

حرفه‌ای سازی مسابقات قهرمانی تنیس

در سال 1900 مسابقه تیم بین‌المللی  که به عنوان مسابقات قهرمانی جام دیویس شناخته می شد، آغاز شد. همزمان با جام وینگمن (Wightman) (شروع سال 1923) مسابقه قهرمانی سالانه بین تیم های زنان آمریکایی و بریتانیایی آغاز شد، جام دیوس (Davis Cup) به جلب شدن توجه ملی بر روی تنیس کمک شایانی کرد. در سال 1963 یک مسابقه‌ای همانند جام دیویس برای زنان برگزار شد، جام فدراسیون اعتبار جام اعتبار جام ویتمن را ربود. در اولین دهه 1900 تنیس در درجه اول ورزش باشگاه‌های کشور بود.ساخت زمین‌های عظیم در مدارس، و زمین‌های بازی در سال 1930 (بسیاری از ساختمان ها توسط نمایندگان جدید دولت فدرال بنا شدند) به عمومیت یافتن بیشتر تنیس کمک کرد. زمانی که در اواخر سال 1920 بازی حرفه‌ای خودش را سودمند نشان داد تعدادی از بازیکنان مبتدی به اردو پیوستند. یکی از اولین افراد ویلیام تیدن بود(William Tilden) شاید او بهترین بازیکن در تاریخ تنیس باشد. قبل از اینکه تیدن حرفه‌‎ای شود در سال 1931، تمام هفت  تک عنوان قهرمانی آمریکا و سه عنوان قهرمانی وینبلدون (Wimbledon) را برنده شد.ادامه یافتن تبدیل بازیکنان عادی به سطوح حرفه‌ای یکی از فاکتورهایی بود که فدراسیون مبتدی جهانی تنیس را به فدراسیون ملی تنیس (ILTF تاسیس در سال 1913) تبدیل کرد؛ و منجر به افتتاح مسابقات قهرمانی در هر دو سطح حرفه‌ای و مبتدی در سال 1968 شد. برای سال‌های طولانی ILTF اصلی حامی مسابقات قهرمانی از جمله Wimbledon و U.S. National Championship بود که محدود به آماتورها بود. با ظهور تنیس آزاد، بهرحال، ورزشکاران فوق حرفه‌ای اجازه رقابت برای عنوان اصلی را داشتند. در نهایت جام دیویس به ورزشکاران حرفه‌ای نیز اجازه ورود داد.چهار مسابقه سالیانه ملی تنیس Wimbledon و the Australian Open و he French Open و the U.S. Open بودند. برنده شدن هر چهارتا در یک سال ضربه سنگین (grand slam) نامیده می شد.تنها دان باجد (Don Budge) 1938، رود لاور (Rod Laver) 1962 و 1969، مارین کانلی (Maureen Connolly) 1953، مارکارت کورت (Margaret Court) 1970، و استیفی گرف (Steffi Graf) 1988 برنده grand slam شدند. در سال 1971، برپایی اردوی زنان حرفه‌ای به زنان یک برابری مالی درمقابل مردان داد. در همان سال بیلی جین کینگ (Billie Jean King) تبدیل به اولین زن ورزشکاری شد که توانست نسبت به بقیه ورزش‌ها 100،000 دلار در یک سال بدست آورد. در سال 1970 یک تیم ورزشی، سالیان مختلفی شرکت کردن اما موفق نشدند. اردوی حرفه‌ای برجسته ترین قسمت برای ورزش است، مسابقات قهرمانی اصلی اش دارای اعتبار حتی بیشتر از رقابت های المپیک می‌باشد که تنیس را در سال 1988 اضافه کرد.

Wightman Cup

حقایق بلا استفاده در مورد تنیس

به گفته اکثر مورخان بازی تنیس توسط فرنک موکنس (French monks) در قرن یازدهم یا دوازدهم اختراع شد.آنها با دست خود به توپ در بالای یک طناب در وسط حیاط یا برخلاف دیوارها ضربه می زدند.

به محض اینکه بازی به محبوبیت بیشتری رسید بازیکنان شروع به استفاده از دستکش به همراه بند بین انگشتانشان، یا یک بیلچه محکم کردند. در نهایت بازیکنان شروع به استفاده از یک تکه بند متصل به یک دسته کردند که تبدیل به راکت مدرن شد.

اولین توپ‌های تنیس ساخته شده از کرک یا موی بافته شده در چرم بودند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار