29/03/2024

حل مشکل ضربه ی فورهند در تنیس

  • توسط محمد رضا شیری
  • 08/06/2019
  • 0

آیا ضربه فورهند شما توپ را به چپ یا راست هدایت میکند؟ آیا ضربات شما بسیار بلند،، بسیار کوتاه و یا در تور است؟ برای اینکه بتوانید مانند یک حرفه ای تنیس بازی کنید باید ایراد ضربه ی فورهند (ضربه با روی راکت) را رفع کنید.

ضربه ی فورهند بلند یا خیلی محکم

شاید مچ شما ممکن است دقیقا قبلا از ضربه راکت را به سمت بالا هدایت کند. اگر دسته راکت را به اندازه کافی محکم در دست بگیرید ممکن است مانع از چرخش مچ شود.

هنگام ضربه ی فورهند سر راکت خود را به سمت پایین کج کنید. درحالی که شما به سمت جلو میچرخید، زاویه سر راکت به طور طبیعی باز میشود (به سمت بالا کج میشود). باید ضربه فورهند (با روی راکت) را در حالی شروع کنید که سر راکت به سمت پایین باشد تا در نهایت هنگام برخورد با توپ عمود شود. در نقطه  برخورد توپ و راکت، سعی کنید راکت را عمود نگه دارید. بدون تکان دادن مچ خود، راکت به عقب بکشید. زاویه ی مورد نیاز شما برای شروع هر ضربه در صورتی ایجاد میشود که راکت تقریبا متمایل به پایین باشد.

سر راکت باید هنگام برخورد با توپ، پایین تر از دست قرار بگیرد. لحظه برخورد باید مجور فرضی راکت افقی باشد. اگر سر راکت خیلی پایین تر از دست باشد باید توپ را به سمت بالا بکشید.

جوری توپ را بزنید که توپ بیشترین چرخش به دور خود را داشته باشد. قدرت اصلی را به پشت توپ وارد کنید تا سرعتش بیشتر باشد و سریعتر در زمین بشیند.

سعی کنید دسته راکت را به آرامی در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید (راست دست ها). باعث میشود زاویه راکت باز تر شود و در حرکت بعدی چرخش توپ هم بیشتر شود. اگر دسته راکت را صاف در دست گرفتید (کانتیننتال گریپپ) 45 درجه در جهت عقربه های ساعت دستتان را بچرخانید تا راکت را در جهت شرقی بگیرید (eastern grip).

ممکن است که هنگام زدن توپ به عقب متمایل شوید، بعضی از بازیکنان وزن خود را روی پایی که عقب تر است می اندازند اما بهتر است که وزن روی پایی که جلوت است باشد.

اگر به پشت توپ ضربه بزنید، چرخش به عقب توپ نتیجه ای عکس حالت چرخش توپ به دور خود خواهد داشت: باعث میشود توپ در هوا بیشتر معلق بماند و مسافت بیشتری طی کند. چرخش به عقب میتواند مفید باشد، اما نگه داشتن ضربات محکم در حالت چرخش به عقب توپ در داخل زمین سخت است. اگر میخواهید از ضربه های بسیار محکم استفاده کنید حتما از چرخش توپ به دور خود استفاده کنید. وقتی میخواهید از چرخش به عقب استفاده کنید، از حرکت رو به جلو تر راکت استفاده کنید نه رو به پایین.

سعی کنید از راکت هایی استفاده کنید که سیمکشی سر آنها محکم تر باشد با فاصله کم. راکت ها معمولا خیلی بیشتر از چیزی که فکر میکنیم ایراد دارند، اما بازیکنان قدرتمند که از راکت های بسیار بزرگ یا دارای سیمکشی شل استفاده میکنند در خصوص تجهیزات بازی مشکل خواهند داشت.

continental grip

زدن توپ به تور

ممکن است که با تاخیر ضربه بزنید. اگر خیلی رو به جلو به توپ ضربه بزنید، زاویه راکت بیش از حد باز میشود و توپ بالاتر می رود. اگر شما از یک حرکت دورانی بزرگ استفاده کنید، شاید خیلی زمانبر باشد پس بهتر است از حرکت دورانی کوتاه تری استفاده کنید.

سعی کنید حرکت راکت خود را – حداقل یک قدم – عقب تر از توپ شروع کنید. توپ بالاتر می رود و زمان بیشتری برای ایجاد ضربه با پرخش توپ خواهید داشت.

سعی کنید دسته راکت را پادساعت گرد در جهت موقعیت شرقی (eastern grip) بچرخانید. البته گذشتن از موقعیت شرقی رو به موقعیت صاف(continental)  اصلا توصیه نمیشود.

اگر از ضربات چرخشی رو به جلو بسیار استفاده میکند، بلندتر ضربه بزنید. یکی از مزایای ضربات چرخشی این است که برای بازیکن دید بهتری نسبت به تور فراهم میکند. از مزایای این ضربه در حالتی که تقریبا یک متر بالاتر از تور را هدف قرار داده اید بهره مند شوید. بعضی از بازیکنانی که ضربات چرخشی میزنند توپ را با فاصله تقریبا 150 تا 200 سانت بالاتر از تور میزنند.

اگر میخواهید با چرخاندن توپ ضربه چرخشی بزنید، اینکار را نکنید. چرخاندن توپ هیچ فایده ای ندارد و تنها باعث میشود به مچ خود صدمه بزنید و در نتیجه ضربه را خراب کنید. توپ مدت زمان کافی روی راکت نمیماند که بتوانید آنها بچرخانید. فقط با ایجاد تماس راکت عمودی رو به بالا با پشت توپ میشود ضربه چرخشی زد.

 زدن توپ به سمت چپ بیش از حد تعیین شده

احتمالا به حدی به توپ نزدیک هستید که بازوی شما به بدنتان چسبیده است و باعث میشود هنگام زدن ضربه به سمت چپ کشیده شوید.

اگر حرکت شما به سمت چپ جرخشی باشد، زدن ضربه زودهنگام باعث میشود تا توپ بیش از حد به سمت چپ برود. انعطاف پذیری بالا تنه برای ایجاد قدرت خوب است، اما نمیخواهید که راکت شما مانند دروازه باز در کنار بدن شما تاب بخورد (به عقب و جلو حرکت کند بی اختیار). سعی کنید راکت را رو به جلو و بالا نگه دارید.

ضربه ی فورهند متمایل به راست

ممکن است دیر ضربه بزنید. وقتی که راکت خود را عقب میکشید، نوک راکت به عقب کشیده میشود و سر آن به سمت راست متمایل میشود. با حرکت شما سر آن به سمت جلو حرکت میکند اما اگر شما دیر ضربه بزنید راکت در مسیر رو به جلو قرار نخواهد گرفت.

هنگام عقب بردن راکت اگر مچ خود را هم به عقب بکشید باعث افزایش قدرت ضربه میشود. البته اگر اجازه ندهید که راکت بعد از حرکت دادن به طور طبیعی به جلو برگردد و هنگام ضربه زدن به توپ هنوز عقب باشد، ضربه شما توپ را بیش از حد انتظار به سمت راست میفرستد.

عدم وجود قدرت کافی

ضربه ی فورهند با تمام قدرت

وزن توپ 62 گرم است و راکت بین 300 تا 350 گرم وزن دارد. اگر عضله های زیادی دارید که همه منتظر ضبه زدن به توپ هستند بهتر است به جای استفاده از راکت برای زدن یک ضربه قدرتمند، ماشینتان را از زیر کپه برف هل دهید. سعی نکنید تا توپ را با عضله های زیاد بزنید. با حرکت سریع و عضله های شل ضربه محکمتری خواهید زد.

از کل بدنتان استفاده کنید. چه از حرکت رو به جلو کلاسیک استفاده میکنید و یا از حرکت دورانی جدید، پاها، لگن، وزن ، همه باید در راستای زدن ضربه استفاده شوند. تنها از بازوی خود برای دن ضربه استفاده نکنید.

شاید شما در تلاش باشید تا از تمام بدنتان برای زدن توپ استفاده کنید، اما ممکن است در تبدیل این نیرو ها به سرعت راکت شکست بخورید. زمانبندی نامناسب رایج ترین اشتباه در ضربات کلاسیک است. اگر میخواهید ضربه دورانی بزنید باید مطمئن شوید که تمام اعضا بدنتان به نوبت وارد این حرکت میشوند.

هرچه حرکت راکت به سمت عقب بیشتر باشد بیشتر زمان دارید تا ضربه ای سرعتی و محکم بزنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار