24/04/2024

پنج زن سیاه پوست برجسته با عنوان قهرمان تنیس زنان

  • توسط محمد رضا شیری
  • 08/06/2019
  • 0

زنان آفریقایی آمریکایی در بازی تنیس بسیار خوش درخشیده اند. همزمان با شکست دادن محدودیت های جنسیتی و نژاد پرستانه، در زمین تنیس هم بسیار موفق بوده اند. در ادامه مطلب به معرفی پنج قهرمان تنیس زن از اوایل قرن بیستم تا عصر حاضر میپردازیم.

  1. اُرا واشنگتون: ملکه تنیس

اُرا واشنگتون برای قدرت بسیار زیادش در زمین بازی “ملکه تنیس” لقب گرفت.

اورا واشنگتون - قهرمان تنیس

او از سال 1924 تا 1937 در سازمان تنیس آمریکا بازی میکرد. از سال 1929 تا 1937 او در این سازمان هشت عنوان قهرمانی در تنیس انفرادی زنان کسب کرد، همچنین از سال 1925 تا 1936 عنوان قهرمان تنیس دونفره زنان را از آن خود کرد. در کارنامه او قهرمانی مسابقات دونفره مختلط سالهای 1939، 1946 و 1947 نیز ثبت شده است.

او فقط یک بازیکن پرشور تنیس نبود بلکه در طول دهه سی وچهل در بسکتبال زنان هم بازی میکرد. او در تیم فیلادلفیا تریبون به عنوان سنتر و بازیکن با بیشترین گل زده و بعدها مربی فعالیت کرده است، همچنین در بازی های آمریکا در مقابل تیم مردان، زنان، سیاه پوست و سفید پوست بازی کرده است.

زندگی واشنگتون بعد از دوره ی حرفه ایش تقریبا در ابهام قرار دارد. در سال 1971 درگذشت. پنج سال بعد، مارس 1976، نام اُرا واشنگتون در تالار مشاهیر ورزشکاران سیاه پوست ثبت شد.

  1. آلثا گیبسون: قهرمان تنیس و مبارز محدودیت های نژاد پرستانه در زمین تنیس

آلثا گیبسون - قهرمان تنیس

سال 1950 از گیبسون دعوت شد تا در مسابقات قهرمانی آمریکا در شهر نیویورک شرکت کند. در خصوص مسابقات گیبسون، یک خبرنگار به نام لستر روندی نوشت:” از جهات مختلف حتی سخت تر از تخطی های جکی رابینسون از قوانین نژادپرستانه جیم کراو بود” (جکی رابینسون اولین سیاه پوستی بود که از قوانین سرپیچی کرد و در لیگ حرفهه ای بیسبال برای تیم بروکلین داجرز بازی کرد). این دعوت باعث شد تا وی به اولین ورزشکار آفریقایی آمریکای تبدیل شود که از خط قرمز نژادپرستی عبور کرد و در بازی های ملی تنیس حضور یافت.

سال بعد او وارد مسابقات ویمبلدن شد، و شش سال بعد او اولین فرد پوست رنگین بود که در مسابقات آزاد فرانسه قهرمان گرند اسلم شد. در سال 1957 و 1958 آلثا به علاوه ی قهرمانی بازی های ملی آمریکا قهرمان ویمبلدن هم شد. همچنین او عنوان “ورزشکار زن سال” را نیز دریافت کرد.

در مجموع وی یازده عنوان قهرمانی مسابقات گرند اسلم را در کارنامه دارد و نامش در سالن مشاهیر بین المللی تنیس و سالن مشاهیر ورزش زنان ثبت شد.

آلثا گیبسون متولد 25 آگوست 1927 کالفرنیا جنوبی بود. در دوران کودکی با خانواده اش در طول جریان مهاجرت عظیم به شهر نیویورک مهاجرت کردند. او در ورزش – بخصوص تنیس – بسیار با استعداد بود و قهرمانی های زیادی در تنیس قبل از حذف ممنوعیت های نژادپرستانه سال 1950 کسب کرد. وی در 28 سپتامبر 2003 درگذشت.

  1. زینا گریسون : نه آلثا گیبسون بعدیزینا گریسون - قهرمان تنیس

یکی از بزرگترین افتخارات گریسون این است که بعد از گیبسون تنها زن آفریقایی آمریکایی است که به فینال گرند اسلم راه یافت.

دوران حرفه ای او به عنوان یک تنیسور از 1982 آغاز شد. در طول فعالیت حرفه ای او 14 قهرمانی و 587-270 رکورد در بازی های انفرادی و 20 پیروزی ثبت شده است، او سه عنوان گرند اسلم: مسابقات آزاد استرالیا 1987 و مسابقات 1988 و 1990 ویمبلدن را نیز دارد.

همچنین در المپیک 1988 سئول حضور داشت و یک مدال طلا و یک برنز به دست آورد.

زینا متولد 1963 است که در 10 سالگی تنیس را در برنامه تنیس پارک مک گریگور آغاز کرد. او در قهرمانی دختران آمریکا به عنوان یک آماتور به فینال راه یافت. از سال 1978 تا 1982 وی سه عنوان قهرمانی کسب کرد و جوانترین قهرمان تنیس ، فدراسیون بین المللی  در سال 1981 نام گفت و همچنین در سال 1982 عنوان تاثیرگذارترین بازیکن سازمان تنیس زنان را دریافت کرد.

بعد از بازنشستگی در سال 1997 او به مربی گری در تنیس ادامه داد.

  1. ونوس ویلیامز: دارنده مدال طلا المپیک و بازیکن تراز اول تنیس

ونوس ویلیامز - قهرمان تنیس

ونوس تنها زنی است که موفق شده تا سه مدال طلای المپیک را ازآن خود کند. به عنوان یک تنیسور تراز اول، ونوس هفت عنوان گرند اسلم، پنج قهرمانی ویمبلدن و پیروزی های تور WTA را در کارنامه خود دارد.

او در پنج سالگی بازی تنیس را آغاز کرد و در چهارده سالگی یک بازیکن حرفه ای بود. از آن پس او اتفاقات مهمی چه در زمین و چه خارج از زمین رغم زده است. علاوه بر قهرمانی ها او تنها زنی است که قرارد چند میلیون دلاری امضا کرده است. همچنین او خط تولید لباس دارد و سال  و  نامش در لیست ” 100 فرد مشهور وثروتمند” مجله فوربز ثبت شد. همچنین عنوان “بهترین ورزشکار زن” ESPY در سال 2002 و جایزه NAACP در سال 2003 را دارد.

وی همچنین سفیر برابری جنسیتی یونسکو است.

ونوس ویلیامز، خواهر بزرگتر سرنا ویلیامز، متولد 1980 است.

  1. سرنا ویلیامز

سرنا ویلیامز - قهرمان تنیس

قهرمان پرچم دار مسابقات آزاد استرالیا، آزاد فرانسه، ویمبلدن، آزاد آمریکا، قهرمانی تور WTA، مسابقات انفرادی و دونفره المپیک، سرنا بازیکن شماره یک تنیس تک نفره زنان است. در شول دوران حرفه ای او این رتبه را در شش موقعیت مختلف حفظ کرد.

به علاوه، بدون در نظر گرفتن جنسیت – سرنا ویلیامز دارنده ی عناوین قهرمانی مسابقات انفرادی، دو نفره و دونفره مختلط برای بازیکنان عصر حاضر است. در کنار خواهرش، ونوس، سرنا پیروز هر چهار گرند اسلم دونفره زنان در سالای 2009 و 2010 است، همچنین در مجموع، خواهران ویلیامز تا به حال در هیچ کدام از فینالهای گرند اسلم شکست نخورده اند.

وی متولد 1981 در شهر میشیگان است. در چهار سالگی تنیس را شروع کرد و همراه خانواده اش سال 1990 به پام بیچ، کالیفرنیا نقل مکان کرد و وارد مسابقات نونهالان تنیس شد. 1995 آغاز دوران حرفه ای او بود و تا دریافت چهار مدال المپیک، امضا چندین قرارداد ادامه یافت. وی همچنین یک خیر بشر دوست و تاجر هم هست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار