25/04/2024

با پیروزی برابر جوکوویچ، دومینیک تیم به نیمه نهایی فینال‌های لندن صعود کرد

  • توسط مینا
  • 13/11/2019
  • 0

دومینیک تیم در آخرین ساعات روز سه شنبه به وقت ایران، موفق شد برای نخستین بار گام به مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات فینال‌های Nitto ATP در لندن بگذارد.

صعود دومینیک تیم به نیمه نهایی مسابقات لندن

در آخرین دیدار سومین روز مسابقات فینال‌های تور جهانی تنیس که در سالن سرپوشیدۀ O۲ شهر لندن برگزار می‌شود، نواک جوکوویچ از صربستان و دومینیک تیم از اتریش که در روز نخست توانسته بودند مقابل حریفانشان به پیروزی برسند، برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این بازی تماشایی و مهیج که دو ساعت و ۵۰ دقیقه نیز به طول انجامید، تیمِ ۲۶ ساله دست به کار بزرگی زد و موفق به شکست مرد شمارۀ دو تنیس جهان شد. در این مسابقه دومینیک تیم با حساب ۲-۱ و نتایج ۶-۷ (۵-۷)، ۶-۳ و ۷-۶ (۷-۵) توانست برابر نواک جوکوویچ به پیروزی برسد تا برای نخستین بار به دور نیمه نهایی مسابقات پایان فصل لندن صعود نماید. تیم در حالی توانست در ست سوم و در تای بریک مقابل جوکوویچ به پیروزی برسد که جوکر با حساب ۳-۰ از رقیبش پیش بود و تیم برگشت فوق‌العاده‌ای به بازی داشت که در نهایت منجر به پیروزی او شد. دومینیک تیم که پس از پیروزی مقابل قهرمان پنج دورۀ این رقابت‌ها در پوست خود نمی‌گنجید در مصاحبه با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت:

این یکی از آن دست مسابقات ویژه‌ای بود که من از زمان کودکی‌ام واقعاً برای آن تمرین کرده‌ام. در یک فضای حماسه‌ای و جوی فوق‌العاده توانستم مقابل یکی از افسانه‌های تاریخ تنیس به پیروزی برسم. همچنین من با این برد موفق شدم برای اولین بار در اینجا به مرحلۀ نیمه نهایی صعود کنم که برایم بسیار ارزشمند است. بازگشت در ست پایانی؟ کمی خوش‌ شانس بودم، اما این یک مسابقۀ باورنکردنی بود و من تا مدت‌ها این بازی را از یاد نخواهم برد. نواک بهترین بازیکن جهان است و من برای برد مقابل او دست به کار خارق‌العاده‌ای زدم.

جوکوویچ در سه دیداری که پیش از این بازی در زمین‌های هارد کورت (سخت) مقابل تیم قرار گرفته بود، در هر سه مسابقه‌اش به پیروزی رسیده بود و این برای اولین بار است که تنیسور اتریشی در زمین‌های سخت می‌تواند جوکر را شکست دهد. این دو بازیکن تاکنون و در رویدادهای مختلف ۱۱ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که جوکوویچ در ۷ و دومینیک تیم هم در ۴ دیدار به پیروزی رسیده‌اند. تنیسور شمارۀ دو جهان در ست نخست، بازی بی‌نقصی را ارائه کرد و توانست در تای بریک مقابل تیم به برتری برسد. اما برد نوله در ست اول، باعث نشد تا تیم دست از تلاش بکشد و ناامید شود. او در ست دوم و با یک نمایش بسیار خوب توانست با نتیجۀ ۶-۳ جوکوویچ را شکست دهد و در ست سوم هم با وجود عقب افتادن از تنیسور صرب، اما در یک بازگشت فوق‌العاده موفق به پیروزی در این ست و کل بازی شد. نقطۀ عطف این بازی را می‌توان تساوی ۴-۴ دومینیک تیم در امتیازات تای بریک ست آخر دانست که جوکر را از یک برد حتمی و صعود به مرحلۀ نیمه نهایی بازگذاشت. با این نتیجه دیدار روز پنج شنبه نواک جوکوویچ و راجر فدرر که از قضا هردوی آن‌ها نیز طعم شکست از تیم را چشیده‌اند، حساس‌تر از هر زمان دیگری دنبال خواهد شد.

دومینیک تیم

تنیس باز اتریشی، تاکنون چهار بار سابقۀ حضور در مسابقات Nitto ATP لندن را در کارنامۀ خود داشته است که در هر سه حضور قبلی خود هیچگاه نتوانسته بود به مرحلۀ نیمه نهایی صعود کند. او همچنین به نخستین اتریشی تاریخ تبدیل شد که موفق به صعود از مرحلۀ گروهی شده است. او در ۹ بازی خود در تورنمنت لندن تابدین‌جا به آمار ۳ پیروزی و ۶ شکست دست یافته است. وی پس از الکساندر زورف که در سال گذشته و در تورنمنت لندن موفق به قهرمانی و شکست جوکوویچ و فدرر در آن بازی‌ها شد، به دومین تنیسوری تبدیل گشت که توانسته از پس این دو فوق ستارۀ دنیای تنیس برآید. هنگامی که از نظر آماری به این بازی نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که حداقل در آیتم سرویس‌ها برتری با جوکوویچ بوده است. نوله در این دیدار توانست ۹ ضربۀ ایس بزند و در ۷۲% (۴۲ از ۵۸) از سرویس‌های نخستش نیز به برتری برسد که این آمار برای دومینیک تیم به ۶ ضربۀ ایس و موفقیت در ۶۸% (۴۸ از ۷۱) از سرویس‌های ابتدایی این بازیکن می‌رسید. تیم تنها با اختلاف دو امتیاز (۱۱۰ به ۱۰۸) موفق به شکست نواک جوکوویچ شد تا همۀ این آمارها از نزدیکی بسیار زیاد این مسابقه حکایت کند. نواک جوکوویچ پس از پایان دومین دیدارش در مسابقات لندن، اظهار داشت:

فکر می‌کنم که او سزاوار این پیروزی بود. دومینیک تنیس بسیار هجومی و جسورانه‌ای را به نمایش گذاشت و تمام بازی به همان شکلی بود که او امتیاز آخر را به دست آورد. من به افتخار او باید کلاه از سر بردارم و به او به تبریک بگویم، زیرا دومینیک یک بازی عالی را انجام داد.

با این شکست، اختلاف جوکوویچ و نادال در عدد ۴۴۰ باقی ماند تا او همچنان به عنوان نفر دوم رنکینگ مردان باقی بماند و جدال او و نادال برای تصاحب جایگاه شمارۀ یک جهان حساس‌تر از قبل دنبال شود. تنیسور اسپانیایی، دوشنبه شب برابر زورف آلمانی تن به شکست داد و اگر جوکوویچ موفق به پیروزی برابر تیم می‌شد، آنگاه فاصله بین این دو تنیس باز مطرح دنیا در رده‌بندی جهانی مردان به ۲۴۰ امتیاز کاهش می‌یافت. تنیس باز صربستانی به دنبال پایان بردن سال برای ششمین بار با رتبه اولی دنیاست تا از این حیث با رکورد پیت سمپراس (۹۸-۱۹۹۳) برابری کند. حال باید منتظر روز پنج شنبه و جدال فوق حساسِ مابین جوکوویچ و فدرر باشیم. با بردی که تیم در دیدار امشب به دست آورد و صعود خود را به دور حذفی حتمی کرد، پیروز این مسابقه می‌تواند به همراه تیم به مرحلۀ نیمه نهایی صعود کند. این بهترین فرصت برای راجر فدرر خواهد بود تا بدین ترتیب انتقام فینال تیرماه ویمبلدون را از جوکوویچ بگیرد و دست جوکر را از رسیدن به ششمین قهرمانی‌اش در تورنمنت لندن کوتاه نماید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار