28/03/2024

صعود راجر فدرر و الکس دی مینور به فینال مسابقات اوپن بازل سوئیس

  • توسط سروش
  • 27/10/2019
  • 0

مسابقات ۵۰۰ امتیازی اوپن بازل سوئیس در روز شنبه و از مرحلۀ نیمه نهایی برگزار شد که طی آن راجر فدرر و الکس دی مینور با پیروزی برابر حریفانشان، موفق به صعود به دیدار پایانی این رقابت‌ها شدند.

صعود راجر فدرر و الکس دی مینور به فینال تنیس بازل

در نخستین دیدار دور نیمه نهایی مسابقات بازل سوئیس، الکس دی مینور از استرالیا برابر ریلی اوپلکا از ایالات متحدۀ آمریکا قرار گرفت که در پایان این دی مینور ۲۰ ساله و ستارۀ بازی‌های NextGenATP بود که توانست با پیروزی برابر رقیب آمریکایی‌اش به مسابقۀ فینال تورنمنت بازل صعود کند. در دیداری که دو ساعت و ۳۴ دقیقه به طول انجامید و تمام ست‌های آن نیز به تای بریک کشیده شد، دی مینور موفق شد با حساب ۲-۱ و با نتایج ۷-۶ (۷-۲)، ۶-۷ (۴-۷) و ۷-۶ (۷-۳) از سد اوپلکا بگذرد و راهی بازی پایانی این مسابقات شود. دی مینور که با وایلدکارت توانسته به این رقابت‌ها راه پیدا کند و در نهایت به فینال این تورنمنت اروپایی نیز برسد، در دیدار پایانی اوپن بازل باید به مصاف راجر فدرر سوئیسی برود. فدرری که مهیای کسب دهمین قهرمانی خود در زادگاهش بازل سوئیس است. دی مینور پس از صعود به دیدار پایانی مسابقات اوپن بازل سوئیس گفت:

نمی‌توانم برای باز فینال صبر کنم. من برای اولین بار است که در این تورنمنت شرکت کرده‌ام و این یک تجربۀ فوق‌العاده است. مشتاقانه منتظر بازی فردا هستم و می‌خواهم اوقات خوشی را در دیدار پایانی برای خودم رقم بزنم.

دی مینور و اوپلکا تاکنون چهار بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که هر چهار دیدار در سال ۲۰۱۹ برگزار شده و تنیسور استرالیایی توانسته در هر چهار مسابقه برابر اوپلکا به پیروزی برسد. جالب است بدانید که از سال ۱۹۷۰ که شروع رسمی تورنمنت بازل به حساب می‌آید هنوز هیچ استرالیایی موفق به قهرمانی در این رقابت‌ها نشده و اگر دی مینور بتواند از سد حریف قدرتمندی همچون فدرر بگذرد، می‌تواند برای کشورش تاریخسازی کند. دو تنیسور در دیدار نیمه نهایی آمار سرسام‌آوری در نواختن سرویس‌هایشان به ثبت رساندند. اوپلکا موفق شد ۲۶ امتیاز مستقیم از سرویس‌هایش به دست آورد که این آمار برای دی مینور به ۱۴ امتیاز مستقیم از سرویس‌ها یا همان ضربات ایس می‌رسید. بدین ترتیب، شمار ضربات ایس ریلی اوپلکا از ابتدای فصل ۲۰۱۹ تاکنون از مرز ۱۰۰۰ ضربه گذشت و او توانست با رکورد هموطنش جان ایسنر که در طول یک فصل توانسته بود ۱۰۱۴ ضربۀ ایس بزند، نزدیک شود. اما با توجه به تورنمنت‌های اندک باقیمانده شاید رسیدن و گذشتن از این رکورد برای اوپلکا کمی سخت به نظر برسد.

الکس دی مینور

الکس دی مینور در ادامۀ صحبت‌هایش اظهار داشت:

مهم‌ترین چیز در هر مسابقه‌ای این است که هیچگاه ناامید نشوید. اولین نکته‌ای که در نبرد با اوپلکا باید در ذهن داشته باشید این است که او توانایی زدن ۴۰، ۵۰ ضربۀ ایس را داراست و همین کار شما را در جدال با او سخت خواهد کرد. استراتژی که من در دیدارهایم از آن خوشم می‌آید این است که بازی طرف مقابلم را حدس بزنم و با توجه به آن، مسابقه‌ام را دنبال کنم. اگر حدسیاتم درست باشد، دیگر تا آخر آن را ادامه می‌دهم و فرصت را هدر نمی‌دهم. از قبل می‌دانستم که باید انتظار یک دیدار سخت را داشته باشم و در ست دوم که بازنده شدم، من همه چیز را به درستی انجام دادم. وقتی این ست به پایان رسید، با خودم گفتم خب این دست دیگر تمام شده و همه چیز آن را به فراموشی سپردم. به حدسیاتم تکیه کردم و خوشبختانه در نبردی سخت به پیروزی رسیدم.

اما در دومین دیدار دور نیمه نهایی رقابت‌های بازل، راجر فدرر که با ۹ قهرمانی، رکوردار این مسابقات به حساب می‌آید، برخلاف دیدار نخست این مرحله توانست در یک بازی برتر از سد استفانوس تسیتسیپاس یونانی بگذرد و راهی دیدار پایانی این تورنمنت ۵۰۰ امتیازی شود. فدرر ۳۸ ساله در دیداری که یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید موفق شد در دو ست پیاپی و با نتایج مشابه ۶-۴ برابر تسیتسیپاس از کشور یونان به پیروزی برسد تا حریف الکس دی مینور در بازی پایانی این مسابقات شود. فدرر از اولین دوره‌ای که در رقابت‌های بازل حضور یافته تا دورۀ پیشین، ۱۴ بار در بازی‌های فینال این مسابقات حاضر شده که ماحصل آن ۹ قهرمانی و ۵ نایب قهرمانی بوده است. حال استاد سوئیسی در پانزدهمین فینالی که در زادگاهش شهر بازل حاضر می‌شود، برای دهمین قهرمانی‌اش آماده می‌گردد. او می‌خواهد همانند تورنمنت هالۀ آلمان که در آنجا نیز موفق به کسب ۱۰ قهرمانی شده است، در این مسابقات نیز به این رکورد ارزشمند و استثنایی دست یابد. راجر فدرر در تورنمنت بازل سوئیس یک رکورد خارق‌العادۀ دیگر نیز به جا گذاشته و موفق به ثبت ۷۴ برد و ۹ شکست در این رقابت‌ها شده است. او ۲۳ پیروزی متوالی را نیز در استادیوم مرکزی شهر بازل به دست آورده است.

در جدال با تسیتسیپاس، فدرر توانست ۶ ضربۀ ایس به ثمر برساند و در ۸۰% از سرویس‌های نخستش نیز به پیروزی برسد که این آمار برای تنیسور یونانی به ۴ ضربۀ ایس و پیروزی در ۷۴% از سرویس‌های ابتدایی می‌رسید. فدرر با پیروزی برابر استفانوس تسیتسیپاس توانست به ششمین فینال فصل خود نیز راه یابد که بدین‌ترتیب او پس از دنیل مدودف که با ۹ فینال درصدر قرار دارد، در جایگاه دوم از این حیث ایستاده است. تنیسور سرشناس سوئیسی با این برد، به پنجاهمین پیروزی فصل ۲۰۱۹ خود نیز دست یافت. فدرر همانطور که گفته شد، در بازی پایانی مسابقات اوپن بازل باید رودروی الکس دی مینور قرار گیرد. فدرر و دی مینور تاکنون سابقۀ هیچ رویارویی را مقابل یکدیگر نداشته‌اند و این اولین جدال این دو تنیسور کهنه‌کار و جوان در تورهای حرفه‌ای ATP به حساب می‌آید. آمار این دو بازیکن در رسیدن به فینال‌های تنیس مردان نیز در نوع خود جالب‌توجه است. فدرر تاکنون به ۱۵۷ فینال حرفه‌ای ATP راه یافته که در این بازی‌ها به ۱۰۲ پیروزی و ۵۴ شکست دست یافته و در سوی مقابل دی مینور ۲۰ ساله در شش فینالی که راه یافته است تا الان موفق به ثبت ۳ پیروزی و ۲ شکست شده است.

راجر فدرر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار