25/04/2024

بهترین‌های ۲۰۱۹ تنیس جهان؛ راجر فدرر برنده جایزه محبوب‌ترین بازیکن سال

  • توسط سروش
  • 20/12/2019
  • 0

برندگان بهترین‌های سال ۲۰۱۹ تنیس مردان از سوی سایت ATP Tour مشخص گردیدند که در این مطلب نگاهی به این بازیکنان خواهیم داشت. راجر فدرر محبوب ترین تنیسور سال شد.

راجر فدرر ، محبوب ترین تنیسور سال

جایزۀ محبوب‌ترین بازیکن سال از نگاه هواداران: راجر فدرر (سوئیس)

راجر فدرر، اسطورۀ سوئیسی دنیای تنیس برای هفدهمین سال متوالی، برندۀ جایزۀ محبوب‌ترین چهرۀ ورزشی سال از نگاه علاقه‌مندان به این رشتۀ ورزشی شد. فدرر رکورددار کسب جوایز سالانۀ سازمان ATP از سال ۲۰۰۳ تا به الان بوده است. استاد سوئیسی تاکنون موفق به دریافت ۳۸ جایزۀ این مراسم باشکوه شده که در نوع خود رکوردی جالب‌توجه به حساب می‌آید. او همچنین در طول سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ با انتخاب بازیکنان فعال در رشتۀ تنیس، جایزۀ ارزشمند Sportsmanship استفان ادبرگ را کسب نموده است. این جایزه به بازیکن جوانمرد سال اعطا می‌گردد که در ۲۰۱۹، نادال توانست آن را به خود اختصاص دهد. این تنیسور ۳۸ ساله در سال ۲۰۱۷ نیز به دلیل بازگشت شکوهمندش به میادین تنیس پس از مصدمیتی چند ماهه که از ناحیۀ زانو به آن دچار گشته بود، جایزۀ بهترین بازگشت سال را نیز ازآن خود نمود.

از دیگر جوایز کسب شده توسط راجر فدرر در مراسم سالانۀ ATP Tour می‌توان به جایزۀ انسان‌دوستانۀ آرتور اش در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۳ و پنج جایزۀ بهترین بازیکن فصل در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ اشاره کرد. در سال ۲۰۱۹، راجر فدرر با قهرمانی در مسابقات آزاد دوبی امارات، به دومین تنیسور تاریخ بدل گشت که توانسته به مرز ۱۰۰ عنوان قهرمانی در تورهای حرفه‌ای مردان دست یابد. وی با کسب سه عنوان نخست دیگر که شامل قهرمانی در تورنمنت‌های مسترز میامی، اوپن هاله و مسابقات داخل سالن اوپن بازل سوئیس می‌شد، شمار جام‌های قهرمانی خود را به عدد ۱۰۳ رساند. او همچنین در فینال‌های مهمی همچون گرند اسلم ویمبلدون و مسترز ایندین جولز نیز حضور داشته است.

راجر فدرر

جایزۀ بازیکن جوانمرد سال: رافائل نادال (اسپانیا)

برترین تنیسور حاضر در رده‌بندی سال ۲۰۱۹ جهان، برای سومین بار و دومین سال متوالی موفق به دریافت جایزۀ بازیکن جوانمرد سال شد. رافائل نادال با انتخاب بازیکنان فعال در رشتۀ تنیس، جایزۀ ارزشمند Sportsmanship استفان ادبرگ را برای دومین سال متوالی ازآن خود نمود. بدین ترتیب نادال توانسته این جایزه را در طول سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به دست آورد. ماتادور به دلایلی همچون انجام بازی منصفانه، حرفه‌ای بودن و صداقت در داخل و خارج از میادین تنیس، مفتخر به کسب این جایزه شد. نادال از جمله معدود بازیکنانی است که توانسته به جوایز اصلی سالانۀ سازمان ATP دست یابد. او در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت جایزۀ بهترین بازیکن تازه وارد سال، در ۲۰۰۵ جایزۀ بیشترین پیشرفت سال، در ۲۰۱۳ جایزۀ برگشت سال، در ۲۰۱۰، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ جایزۀ بازیکن جوانمرد سال و در ۲۰۱۱ هم برندۀ جایزه انسان‌دوستانۀ آرتور اش گردید.

ماتادور همچنین پنج بار و در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ نیز برندۀ جایزۀ بهترین بازیکن فصل شده است. رافائل نادال، مسن‌ترین تنیسوری است که توانسته در ۳۳ سالگی به عنوان بهترین بازیکن فصل و نفر شماره یک رنکینگ انتخاب شود. تنیسور اهل مایورکای اسپانیا در ۲۰۱۹ موفق به کسب چهار عنوان ارزشمند و مهم در تورهای جهانی مردان شد. او فاتح دو گرند اسلم رولان گاروس و یو اس اوپن و همچنین مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی رم ایتالیا و راجرز کاپ تورنتویِ کانادا شد.

جایزۀ بهترین بازگشت سال: اندی ماری (بریتانیا)

اندی ماری پس از تحمل مصدومیتی سخت که از سال ۲۰۱۷ به آن دچار گشته بود، در ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از گذراندن دوران نقاهت‌اش، بازگشت شکوهمندی به میادین تنیس داشت. به همین دلیل او موفق به کسب جایزۀ بهترین بازگشت سال در فصل ۲۰۱۹ مسابقات تنیس شد. شمارۀ ۱ اسبق جهان، بیشتر تورنمنت‌های سال ۲۰۱۷ و پس از آن را به دلیل مصدومیتی و آسیب‌دیدگی که از ناحیۀ ران پای راست و لگن به آن دچار گشته بود از دست داده بود. پس از برگزاری اولین گرند اسلم فصل در سال ۲۰۱۹، اندی ماری مسابقات اوپن استرالیا را با چشمانی اشک‌بار نیمه کاره رها کرد و در کنفرانس خبری‌اش، صحبت از این به میان آورد که شاید دیگر قادر به بازی تنیس نباشد. او پس از مسابقۀ نیمه تمام خود برابر روبرتو باوتیستا آگوت اسپانیایی گفته بود:

حدود ۲۰ ماه است که به علت مصدومیتم، دردهای زیادی را تحمل می‌کنم. به تیم خود گفته‌ام که دیگر قادر به انجام هیچ مسابقه‌ای نیستم و نمی‌توانم این شرایط را تحمل کنم. به نظرم با این وضعیت به پایان راهم در ورزش تنیس نزدیک شده‌ام. اگر امروز، آخرین روز تنیس حرفه‌ایم باشد، پس دوران من هم در این ورزش به پایان رسیده است.

دو هفته پس از ترک ملبورن، ماری در لندن تحت عمل جراحی قرار گرفت. عملی که بسیار موفقیت‌آمیز بود و پنج ماه پس از آن، ما بار دیگر شاهد حضور اندی ماری در میادین تنیس بودیم. او در اولین تورنمنت خود و در مسابقات دوبل در کنار فیلیسانو لوپز اسپانیایی موفق به فتح تورنمنت جام ملکه شد. چند ماه پس از آن، ماری در اولین دیدار انفرادی‌اش در مسابقات مسترز سینسیناتی حضور یافت و در ادامه در رقابت‌های چلنجر مایورکا به اولین برد تک‌نفرۀ خود پس از دوران مصدومیت‌اش رسید. او در رویدادهای آسیایی نیز خوش درخشید و در تورنمنت اوپن پکن موفق به صعود به مرحلۀ یک چهارم پایانی این مسابقات شد. در نهایت ماری در تورنمنت آنتورپ (اوپن اروپا) و در بازی پایانی این مسابقات با پیروزی ۲-۱ مقابل استن واورینکا، موفق به نخستین قهرمانی‌اش در بخش انفرادی پس از نزدیک به دو سال شد.

اندی ماری

بهترین بازیکن تازه وارد سال: یانیک سینر (ایتالیا)

یانیک سینر ۱۸ ساله امسال بیش از ۴۷۵ پله صعود را در رنکینگ جهانی تنیس به چشم خود دیده است. با درخششی که او در تورنمنت‌های حرفه‌ای و چلنجر ATP در سال ۲۰۱۹ به دست آورد، توانست با جهشی خیره کننده خود را به ردۀ ۷۸ دنیا برساند. همین امر کافی بود تا او جایزۀ بهترین بازیکن تازه وارد سال را به خود اختصاص دهد تا ایتالیایی‌ها با کسب دو از پنج جایزۀ ارزشمند مراسم سالانۀ ۲۰۱۹ رکوردار شوند. سینر در ابتدای فصل در رتبۀ ۵۵۳ دنیا قرار داشت و حال سال را با جایگاه شمارۀ ۷۸ به اتمام می‌رساند. او پس از رافائل نادال که در ۱۷ سالگی به رتبه ۴۷ دنیا رسید، جوانترین بازیکن تاریخ تنیس مردان است که توانسته در بین ۱۰۰ تنیس باز برتر رنکینگ قرار گیرد. او جوان‌ترین بازیکن تنیس در پنج سال اخیر است که توانسته به مرحلۀ نیمه نهایی یک تورنمنت ۵۰۰ امتیازی (اوپن اروپا) صعود نماید و همچنین جوان‌ترین بازیکنی است که توانسته به سه قهرمانی در تورهای چلنجر کاپ برسد.

جایزۀ بیشترین پیشرفت سال: متئو برتینی (ایتالیا)

برتینی ایتالیایی سال ۲۰۱۹ را با جایگاهی خارج از ۵۰ بازیکن برتر رنکینگ آغاز نمود و سال را با ردۀ هشتمی دنیا به پایان رساند. همین اتفاق بزرگ کافی بود تا او با انتخاب بازیکنان فعال در رشتۀ تنیس به جایزۀ ارزشمند بیشترین پیشرفت سال برسد. سال ۲۰۱۸، اولین فصل کامل برتینی در رقابت‌های حرفه‌ای تنیس مردان بود و او توانست آن سال را با رکورد ۱۹ برد و ۱۹ باخت به پایان برساند. این تنیس باز جوان ایتالیایی در آن سال تنها موفق به قهرمانی در تورنمنت Gstaad سوئد شد و سال را با ردۀ ۵۲اُمی جهان به اتمام رساند. اما سال ۲۰۱۹، متئو برتینی، شگفت‌انگیز بود و توانست در ۴۳ بازی خود در این فصل به پیروزی برسد. عملکرد فوق‌العادۀ برتینی به حدی بالا بود که او برای نخستین بار در ماه اکتبر توانست به ردۀ هشتم دنیا صعود کند تا در جمع تاپ تن قرار گیرد. برتینی مسیر موفقیت‌هایش را از ماه آوریل آغاز نمود و با برتری مقابل کراژنوویچِ صرب توانست به مقام قهرمانی مسابقات بوداپست دست یابد.

پس از آن فصل رویدادهای چمن از راه رسید و برتینی در مسابقات اشتوتگارت به مقام قهرمانی رسید. برتینی در مرحلۀ نیمه نهایی رقابت‌های ۵۰۰ امتیازی هالۀ آلمان هم حضور یافت که در آنجا با شکست مقابل راجر فدرر نتوانست به فینال این بازی‌ها صعود نماید. مسابقات گرند اسلم یو اس اوپن، اوج درخشش برتینی در این فصل بود. او برای اولین بار با صعود به مرحلۀ نیمه نهایی یک گرند اسلم، شگفتی‌ساز شد و در آنجا تنها با شکست مقابل رافائل نادال نتوانست به فینال این بازی‌ها صعود نماید. عملکرد خوب و تاثیرگذار برتینی همچنان ادامه داشت تا او برای نخستین بار موفق به حضور در جمع هشت تنیسور پایانی و نخبۀ مسابقات لندن شد. راه‌یابی به مراحل نیمه نهایی مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رولکس شانگهای و همچنین رقابت‌های ۵۰۰ امتیازی وین اتریش نیز از دیگر دستاوردهای برتینی ایتالیایی در سال ۲۰۱۹ بود.

متئو برتینی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار