16/04/2024

از راجر فدرر تا نادال؛ نگاهی به آمار و ارقام تنیس مردان در سال ۲۰۱۹

  • توسط مینا
  • 22/12/2019
  • 0

در این مطلب قصد بررسی آمار و ارقام جالب‌توجه و بهترین‌های فصل ۲۰۱۹ را خواهیم داشت. سالی که در آن نواک جوکوویچ و دومینیک تیم، موفق به قهرمانی در بیشترین تورنمنت‌های فصل شدند. راجر فدرر و رافائل نادال هم عملکرد خوبی داشتند.

از راجر فدرر تا نادال؛ آمار و ارقام تنیس

بیشترین عناوین مسابقات فردی

در سال ۲۰۱۹، دو بازیکن صرب و اتریشی روی هم رفته توانستند ۱۰ جام ارزشمند تورنمنت‌های مختلف ATP را به دست آورند. نواک جوکوویچ و دومنیک تیم هر کدام موفق به کسب ۵ عنوان قهرمانی در این فصل شدند تا در صدر جدول بیشترین قهرمانی‌های انفرادی فصل بایستند. راجر فدرر که با فتح تورنمنت دوبی در ابتدای سال موفق به ثبت یکصدمین قهرمانی دوران حرفه‌ایش شد، با سه جام دیگر پس از این دو بازیکن و به همراه دنیل مدودف و رافائل نادال در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. استاد سوئیسی تنها شش جام دیگر تا شکستن رکورد ۱۰۹ قهرمانی جیمی کانرز افسانه‌ای فاصله دارد.

نواک جوکوویچ: پنج قهرمانی؛ زمین‌های سخت (سه قهرمانی)، زمین‌های خاک رس (یک قهرمانی)، زمین‌های چمن (یک قهرمانی)

دومینیک تیم: پنج قهرمانی؛ زمین‌های سخت (سه قهرمانی)، زمین‌های خاک رس (دو قهرمانی)، زمین‌های چمن (بدون قهرمانی)

راجر فدرر: چهار قهرمانی؛ زمین‌های سخت (سه قهرمانی)، زمین‌های خاک رس (بدون قهرمانی)، زمین‌های چمن (یک قهرمانی)

دنیل مدودف: چهار قهرمانی؛ زمین‌های سخت (چهار قهرمانی)، زمین‌های خاک رس (بدون قهرمانی)، زمین‌های چمن (بدون قهرمانی)

رافائل نادال: چهار قهرمانی؛ زمین‌های سخت (دو قهرمانی)، زمین‌های خاک رس (دو قهرمانی)، زمین‌های چمن (بدون قهرمانی)

بیشترین فینال‌های انفرادی

دنیل مدودف روس یکی از بهترین فصول خودش را در سال ۲۰۱۹ پشت سر گذاشت. او در این سال موفق به حضور در شش فینال متوالی و در مجموع نُه فینال شده است. مهم‌ترین مسابقات فینالی که مدودف در آن حضور داشته است شامل بازی پایانی مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی سینسیناتی، شانگهای چین و مونترال کانادا و همچنین رقابت‌های گرند اسلم یو اس اوپن می‌باشد.

دنیل مدودف (۹ فینال)

دومینیک تیم (۷ فینال)

نواک جوکوویچ (۶ فینال)

راجر فدرر (۶ فینال)

استفانوس تسیتسیپاس (۶ فینال)

بیشترین عناوین مسابقات دوبل

زوج کلمبیایی خوان سباستین کابال و روبرت فرح در سال ۲۰۱۹ فوق‌العاده کار کردند و توانستند به پنج عنوان قهرمانی رقابت‌های دوبل در این فصل دست یابند.

راجر فدرر

بازیکنانی که نخستین قهرمانی‌شان را در تورنمنت‌های تنیس ۲۰۱۹ به دست آورده‌اند‌

بازیکنانی که در سال ۲۰۱۹ سعی داشتند به اولین قهرمانی خود در تورهای حرفه‌ای مردان برسند، آمار ۱۵ پیروزی و ۲۲ شکست را مقابل رقبای خود به ثبت رساندند. این برای اولین بار از سال ۱۹۹۹ بوده که ما شاهد حضور ۱۵ بازیکنی هستیم که برای نخستین بار موفق به قهرمانی در رویدادهای مختلف مردان شده‌اند. اسامی این ۱۵ تنیسور و تورنمنت‌هایی که آن‌ها در آن به قهرمانی رسیده‌اند، به شرح زیر است:

الکس دی مینور (سیدنی) ، تنیس ساندگرن (اوکلند)، خوان ایگناسیو لندرو (کوردوبا)، ریلی اوپلکا (نیویورک)، لاسلو ژره (ریودوژانیرو)، رادو آلبوت (Delray Beach)، گویدو پلا (سائو پائولو)، کریستین گارین (هیوستون)، آدریان مانارینو (Hertogenbosch)، تیلور فریتز (ایستبورن)، لورنزو سونگو (آنتالیا)، نیکولاس جاری (باستاد)، دوشان لاژوویچ (اوماگ)، هوبرت هورکاچ (وینستون- سالم) و دنیس شاپووالف (استکهلم).

جوان‌ترین قهرمانان فصل

در سال ۲۰۱۹ شاهد حضور ستارگان جوان و کم سن‌وسالی در تنیس مردان بودیم که برخی از این بازیکنان نیز موفق به کسب قهرمانی در برخی از تورنمنت‌های فصل شدند. الکس دی مینور استرالیایی درصدر فهرست کم سن‌وسال‌ترین قهرمانان فصل ایستاده است.

الکس دی مینور: قهرمانی در تورنمنت سیدنی

دنیس شاپووالف: قهرمانی در تورنمنت استکهلم

استفانوس تسیتسیپاس: قهرمانی در تورنمنت مارسی

ریلی اوپلکا: قهرمانی در تورنمنت نیویورک

تیلور فریتز: قهرمانی در تورنمنت ایستبورن

مسن‌ترین قهرمانان فصل

در نفطۀ مقابل جوانان، بازیکنان مسن و پا به سن گذاشته‌ای قرار می‌گیرند که در سال ۲۰۱۹ موفق به قهرمانی در رویدادهای مختلف سال شده‌اند. راجر فدرر با ۳۸ سال سن و قهرمانی در مسابقات بازل سوئیس، از این حیث در مکان نخست ایستاده است.

راجر فدرر: قهرمانی در تورنمنت بازل سوئیس

فلیسیانو لوپز: قهرمانی در تورنمنت لندن (کوئینز کاپ)

جو ویلفرد سونگا: قهرمانی در تورنمنت متز

جان ایسنر: قهرمانی در تورنمنت نیوپورت

رافائل نادال: قهرمانی در تورنمنت یو اس اوپن

قهرمانانی با کم‌ترین جایگاه در رده‌بندی ATP

یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات این فصل در ماه اکتبر و تورنمنت اوپن اروپا رقم خورد. جایی که اندی ماری پس از نزدیک به دو سال توانست به نخستین قهرمانی انفرادی خود دست یابد. پسر اسکاتلندی در دیدار پایانی این مسابقات با نتیجۀ ۲-۱ برابر استن واورینکایِ سوئیسی به پیروزی رسید تا به این عنوان ارزشمند برسد. اندی ماری با کمترین جایگاه موفق به قهرمانی در تورنمنت آنتورپ گشت.

اندی ماری: قهرمانی در تورنمنت آنتورپ (اوپن اروپا)

جو ویلفرد سونگا: قهرمانی در تورنمنت مونت‌پلیه

فلیسیانو لوپز: قهرمانی در تورنمنت لندن (کوئینز کاپ)

خوان ایگناسیو لوندرو: قهرمانی در تورنمنت کوردوبا

لاسیو ژره: قهرمانی در تورنمنت ریودوژانیرو

طولانی‌ترین زمان برگزاری یک مسابقه (به غیر از رقابت‌های گرند اسلم)

دیدار مابین لورنزو سونگو با فدریکو دل‌بونیس در دور نخست مسابقات اوپن کیتزبوهل اتریش، به عنوان طولانی مسابقۀ این فصل – بازی‌های که به سه ست کشیده می‌شوند – شناخته شده است. این دیدار تماشایی، سه ساعت و ۳۶ دقیقه به طول انجامید.

در این بین دیدار فینال بین رادو آلبوت مولداویایی و دن ایوانز بریتانیایی که در چارچوب تورنمنت Delray Beach و با قهرمانی آلبوت به اتمام رسید، با زمان دو ساعت و ۵۱ دقیقه به عنوان طولانی‌ترین فینال یک دیدار سه سته به حساب آمده است.

همچنین بازی پایانی مسابقات بین‌المللی ایستبورن که بین تیلور فریتز و سم کوئری برگزار گردید با یک ساعت و یک دقیقه، لقب کوتاه‌ترین فینال فصل را به خود اختصاص داده است. تیلور فریتز این دیدار را در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۳ و ۶-۴ به سود خود به اتمام رساند.

اندی ماری

بیشترین عناوین به دست آمده توسط بازیکنان یک کشور

تنیسورهای کشور اسپانیا در مجموع با کسب هشت عنوان قهرمانی، درصدر بهترین کشورهای دنیا از این حیث قرار گرفته‌اند. در این بین سه تورنمنت نیز وجود داشت که بین دو بازیکن از یک کشور خاص به انجام رسید. تورنمنت کوردوبا (هردو از آرژانتین)، تورنمنت مونت‌پلیه (هردو از فرانسه) و تورنمنت ایستبورن (هردو از ایالات متحدۀ آمریکا). در ادامه توجه شما را به کشورهایی که بازیکنان آن‌ها بیشترین قهرمانی را در سال ۲۰۱۹ به دست آورده‌اند، جلب می‌کنیم.

اسپانیا: ۸ قهرمانی

صربستان: ۷ قهرمانی

فرانسه: ۶ قهرمانی

روسیه: ۵ قهرمانی

استرالیا: ۵ قهرمانی

اتریش: ۵ قهرمانی

ایتالیا: ۵ قهرمانی

بیشترین پیشرفت در رنکینگ برای رسیدن به جایگاه ۱۰۰ تنیس باز برتر

یانیک سینر ایتالیایی که در ماه آگوست امسال، ۱۸ ساله شد، بیشترین جهش را در رنکینگ جهانی مردان به خود اختصاص داده است. پیش از سال ۲۰۱۹، این تنیسور جوان حتی یک بازی نیز در رده‌های حرفه‌ای انجام نداده بود و در جایگاه ۷۶۳ دنیا قرار داشت! پیشرفت روزافزون سینر سبب شد تا او سال را با رتبۀ ۷۸امی جهان به پایان برساند.

جو ویلفرد سونگا نیز یکی دیگر از بازیکنانی بود که رشد قابل توجهی را در رنکینگ این فصل به خود دید. این بازیکن کهنه‌کار فرانسوی پس از مصدومیتی که از ناحیۀ زانو به آن دچار شده بود، هفت ماه از فصل را دور از میادین تنیس سپری کرده بود. سونگا در نهایت سال ۲۰۱۹ را با جایگاه شمارۀ ۲۹ جهان به پایان رساند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بازیکنانی که بیشترین پیشرفت را در رنکینگ به خود اختصاص داده‌اند.

یانیک سینر: از رتبۀ ۷۶۳ به جایگاه ۷۸ رنکینگ

جو ویلفرد سونگا: از رتبۀ ۲۵۹ به جایگاه ۲۹ رنکینگ

مایکل یمر: از رتبۀ ۲۸۱ به جایگاه ۷۳ رنکینگ

سون وو کوان: از رتبۀ ۲۵۳ به جایگاه ۸۱ رنکینگ

دنیل ایوانز: از رتبۀ ۱۹۹ به جایگاه ۴۲ رنکینگ

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار