19/04/2024

رافائل نادال به دنبال اولین قهرمانی‌اش در مسابقات فینال‌های Nitto ATP لندن

  • توسط سروش
  • 10/11/2019
  • 0

رافائل نادال ، یکی از برترین تنیسورهای دنیا است که فاتح ۱۹ گرند اسلم تاریخ است. اما یکی از بزرگترین حسرت‌های او، قطعاً بالابردن جام در مسابقات فینال‌های پایان فصل مردان است.

رافائل نادال به دنبال قهرمانی در تنیس لندن

رقابت‌های معتبر فینال‌های پایان فصل لندن، از روز یکشنبه (۱۰ نوامبر) و با دیدار نواک جوکوویچ صرب و متئو برتینی از ایتالیا در سالن سرپوشیدۀ O۲ آغاز می‌شود. مسابقاتی که امسال، شاهد چهل و نهمین دورۀ برگزاری آن خواهیم بود و حضور همزمان سه ضلع بیگ‌تری (جوکوویچ، نادال و فدرر) به همراه پنج تنیسور جوان دیگر، این تورنمنت را به یکی از جذاب‌ترین مسابقات تنیس امسال تبدیل نموده است. از طرفی جدال نواک جوکوویچ و رافائل نادال بر سر پایان بردن سال میلادی ۲۰۱۹ به عنوان تنیس باز شمارۀ یک جهان نیز بر حساسیت‌های این دوره افزوده است. رافائل نادال امسال نهمین حضورش در رقابت‌های پایان فصل ATP را می‌گذراند، اما تنها راهیابی به دو فینال (سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳) و کسب دو نایب قهرمانی، ماحصل هشت دوره قبلی حضور او بوده است.

تنیسور ۳۳ سالۀ اسپانیایی که با رتبۀ یک رده‌بندی مردان پا به این مسابقات گذاشته است، ۸۴ عنوان قهرمانی تورهای حرفه‌ای ATP را در کارنامۀ پرافتخار خود می‌بیند. او در گروه ملقب به آندره آغاسی با جوانانی چون دنیل مدودف از روسیه (۲۳ ساله)، استفانوس تسیتسیپاس از یونان (۲۱ ساله) و الکساندر زورف از آلمان (۲۲ سال) همگروه شده است. نادال انگیزۀ بسیار زیادی برای قهرمانی در این تورنمنت دارد، چرا که جام قهرمانی رقابت‌های نیتو در کلکسیون افتخارات او خالی مانده است. او عصر روز دوشنبه و در اولین دیدارش باید به مصاف قهرمان دورۀ پیشین این رقابت‌ها، یعنی الکساندر زورف برود. رافائل نادال در مصاحبه‌ای با سایت برگزارکنندۀ این بازی‌ها گفته است:

بازی در اینجا همیشه اتفاقی خاص بوده است. بسیار هیجان‌زده هستم که بار دیگر توانسته‌ام به یکی از مهم‌ترین رویدادهای تنیس سال باز گردم. می‌خواهم تمام تلاش خود را به کار ببندم تا بتوانم خودم را در این مسابقات حفظ کنم و بهترین نمایشم را ارائه دهم. امیدوارم که شانس هم با من یار باشد تا موفق شوم نتایج خوبی را کسب نمایم.

نادال، شانس اول قهرمانی این مسابقات را با توجه به رنکینگ‌اش در جدول رده‌بندی تنیس مردان به خود اختصاص داده است. این بازیکن اسپانیایی با ۹۵۸۵ امتیاز درصدر ایستاده و نفر دوم نواک جوکوویچ از صربستان با ۸۹۴۵ و ۶۴۰ امتیاز اختلاف با نادال است. هر کس بتواند بدون شکست در این مسابقات به مقام قهرمانی برسد، می‌تواند تمام ۱۵۰۰ امتیاز این تورنمنت را به خود اختصاص دهد و اگر قهرمان این رقابت‌ها، یکی از بین نادال و جوکوویچ باشد، قطعاً آن تنیسور می‌تواند سال را با جایگاه شمارۀ یک رنکینگ به پایان برساند. نادال در تلاش است تا با پایان رساندن سال ۲۰۱۹ به عنوان تنیسور شمارۀ یک دنیا، با رکورد نواک جوکوویچ و راجر فدرر که پنج بار موفق به این کار بزرگ شده‌اند، برابری کند. نادال دراین‌باره می‌گوید:

البته که دوست دارم سال را با جایگاه اولی دنیا خاتمه دهم. دوست دارم به رکورد جوکوویچ و فدرر از این حیث برسم و با آن‌ها برابر شوم.

رافائل نادال

البته نگرانی اول نادال و طرفداران این تنیسور بزرگ، سلامتی اوست. نادال از جمله بازیکنان بزرگی است که از ابتدای دوران حرفه‌ایش تاکنون، بسیار مصدوم شده است و همین مصدومیت‌ها باعث شده تا او تورنمنت‌های مهمی را از دست بدهد. در آخرین مورد مصدومیت‌های این بازیکن ۳۳ ساله، او نیمه نهایی مسابقات مسترز رولکس پاریس را به دلیل درد از ناحیۀ شکم در حین گرم کردن تمرینات پیش از بازی، از دست داد تا دنیس شاپووالف کانادایی بدون انجام حتی یک گیم، بتواند به دیدار پایانی این رقابت‌ها و جدال برابر جوکوویچ برسد. نادال از روز پنج‌شنبه، مجدداً تمرینات و سرویس‌هایش را آغاز کرده و هم او و مربی‌اش کارلوس مویا، تاکید داشته‌اند که نگرانی خاصی از این بابت وجود ندارد. نادال در ادامه صحبت‌ها و نگرانی به خاطر مصدومیت‌اش می‌گوید:

این تورنمنتی است که شما از همان ابتدا با نخبه‌ها و افراد برتر دنیای تنیس مواجه می‌گردید. بنابراین باید ۱۰۰ درصد آماده باشید. امیدوارم که تا پیش از برگزاری بازی اولم، در تمرینات سرویس‌های خوبی بزنم تا پیش از بازی مقابل زورف در آمادگی کامل قرار داشته باشم.

نادال تنها بازیکن مسن و بالای ۳۰ سال در گروه آندره آغاسی به شمار می‌آید و تمام همگروهان او سنی کمتر از ۲۴ سال دارند. شرایطی که در گروه دیگر خلاف آن با حضور بازیکنانی چون جوکوویچ و فدرر اتفاق افتاده است. نادال از این پیش‌آمد خوشحال است و راضی است که هنوز هم می‌تواند در این سن و سال در سطح اول تنیس جهان به رقابت بپردازد و در چنین تورنمنت بزرگی بازی کند. او در ادامه می‌افزاید:

من بالای ۳۳ سال سن دارم. با وجود این‌که من در این سن و سال و در ورزشی چون تنیس، حکم یک پیرمرد را ایفا می‌کنم، اما هنوز هم احساس جوانی دارم و همانند یک جوان بیست و اَندی ساله بازی می‌کنم. خوشحالم که امروز در اینجا، میان شما و چنین تورنمنتی حضور دارم. برای من یک رویای شیرین است که در لحظه واقعاً همان چیزی باشم که حرفه‌ام را به خوبی نشان دهد. صادقانه با شما یک چیز را در میان بگذارم و آن اینکه من انتظار نداشتم که در این سن به چنین موفقیت‌هایی دست یابم. با تمام اتفاقاتی که در این سال‌ها برای من رخ داده است، می‌توانم بگویم انسان خوش‌شانسی بوده‌ام.

نادال گفت‌وگوی خود را با چنین جملاتی به پایان می‌رساند:

این یک لحظۀ مهیج در تنیس است. ما شاهد حضور جوانان مستعد و خوبی در این مسابقات هستیم و می‌بینیم که آن‌ها هر روز در حال پیشرفت هستند. این برای روح ورزش نیز اتفاقی خوب و سالم است. من فکر می‌کنم، آن‌ها فوق‌العاده خوب هستند. آن‌ها خود می‌گویند آینده هستند. البته که درست می‌گویند؛ آن‌ها آیندۀ ما و آیندۀ این رشتۀ ورزشی هستند.

گفتنی است که سه بازی نادال در مرحلۀ گروهی مسابقات Nitto ATP Finals به ترتیب مقابل السکاندر زورف، دنیل مدودف و استفانوس تسیتسیپاس خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار