20/04/2024

رافائل نادال برای بار پنجم سال را به عنوان تنیسور شماره یک جهان تمام می‌کند

  • توسط سروش
  • 15/11/2019
  • 0

با نتایجی که در روز پنجم مسابقات فینال‌های تور جهانی تنیس مردان در لندن رخ داد، رافائل نادال یکبار دیگر سال را به عنوان تنیسور شماره یک دنیا به پایان خواهد رساند.

رافائل نادال سال را در جایگاه شماره یک تمام کرد

این نهمین باری است که ماتادور از سال ۲۰۰۰ تاکنون توانسته به صدر جدول رده‌بندی تنیس مردان برسد و حال برای پنجمین بار می‌تواند سال میلادی را هم با این عنوان به پایان برساند. در دیداری که از گروه بیورن بورگ و بین راجر فدرر و نواک جوکوویچ، صورت پذیرفت، استاد سوئیسی سوئیسی موفق شد در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۴ و ۶-۳ مقابل جوکوویچ به پیروزی برسد. با این برد، راجر فدرر نَه تنها برای شانزدهمین بار (از ۱۷ دورۀ حضورش) توانست به مرحلۀ نیمه نهایی فینال‌های تور جهانی تنیس صعود کند، بلکه به نوعی هم موفق به گرفتن انتقام دیدار پایانی مسابقات گرند اسلم ویمبلدون از رقیب قدیمی و همیشگی‌اش، نواک جوکوویچ شد. این برد نَه تنها باعث حذف جوکوویچ و پایان رویای او برای ششمین تاج‌گذاریش در پایان فصل گشت، بلکه سبب شد تا رافائل نادال به عنوان مرد شمارۀ یک دنیای تنیس، سال را به پایان برساند.

در واقع این پیروزی، بیشتر از آنکه برای فدرر مفید باشد، برای تنیس باز اسپانیایی حائز اهمیت بود و او صرفنظر از هر نتیجه‌ای که در این تورنمنت رقم بخورد، جایگاهش به عنوان تنیسور شمارۀ یک رنکینگ، تضمین شده خواهد بود. نادال در تاریخ چهارم نوامبر سال جاری، توانست بار دیگر ردۀ شمارۀ یک رنکینگ را از نواک جوکوویچ پس بگیرد و حال با خیال راحت می‌تواند سال را با این عنوان به پایان برساند. تنیسور اسپانیایی حال با ۳۳ سال سن، به عنوان مسن‌ترین بازیکنی شناخته می‌شود که از سال ۱۹۷۳ موفق شده است سال را با ردۀ نخست رنکینگ خاتمه دهد. ماتادور در سال جاری موفق به کسب چهار جام زرین در دنیای تنیس شده که شامل دو گرند اسلم رولان گاروس و یو اس اوپن و همچنین دو مسترز ۱۰۰۰ امتیازی می شود.

رافائل نادال در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ نیز موفق شده بود سال را به عنوان تنیسور شمارۀ یک جهان به پایان برساند و حال می‌تواند در کنار بزرگانی همچون جیمی کانرز، نواک جوکوویچ و راجر فدرر برای پنجمین بار به این افتخار بزرگ دست یابد. تنیسور اهل مایورکای اسپانیا، اولین بازیکن تاریخ تنیس به شمار می‌آید که فاصله اولین صدرنشینی او تا آخرین آن به ۱۱ سال می‌انجامید که در نوع خود یک رکورد قلمداد می‌شود. اما در صدر فهرست بازیکنانی که سال را با رنکِ شمارۀ یک به پایان رسانده‌اند به نام پیت سمپراس سرشناس برخورد می‌کنیم. این تنیسور آمریکایی به طور پیاپی و از ۱۹۹۳ تا سال ۱۹۹۸ به مدت شش سال توانسته در صدر رنکینگ جهانی مردان قرار گیرد. جالب است بدانید که این شانزدهمین سال متوالی است که رده‌بندی شمارۀ یک دنیا ازآن مربع بیگ فور شده است. مربعی که شامل راجر فدرر، رافائل نادال، نواک جوکوویچ و اندی ماری بوده است. به جز اندی ماری بریتانیایی که تنها یک بار و آن هم در سال ۲۰۱۶ به این افتخار مهم نائل آمد، سه تنیسور یاد شده همگی توانسته‌اند پنج بار این صدرنشینی را تجربه نمایند.

رافائل نادال

کریس کرمود رئیس سازمان اتحادیۀ جهانی تنیس مردان (ATP) دربارۀ صدرنشینی رافائل نادال می‌گوید:

رافا یک فصل باورنکردنی دیگر را پشت سر گذاشت و کاملاً سزاوار این بود که برای پنجمین بار سال را به عنوان تنیسور شماره یک دنیا به اتمام برساند. از سال ۱۹۷۳ که ما تصمیم به ایجاد رنکینگ در تنیس مردان نمودیم، تنها ۱۷ بازیکن می‌توانند ادعا کنند که توانسته‌اند سال را با این عنوان به پایان برسانند. بی‌تردید رتبۀ شمارۀ یک رنکینگ بودن در تنیس مردان، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که یک ورزشکار قادر به انجام آن خواهد بود. از طرف سازمان ATP به رافائل نادال و تیمش تبریک می‌گوییم.

نادال سال ۲۰۱۸ را به دلیل مصدومیت خیلی زود به پایان رساند، اما فصل جاری مسابقات تنیس حکایت دیگری داشت. او در حال سپری کردن یکی از بهترین سال‌های عمر حرفه‌ایش بوده و تابدین‌جا به رکورد ۵۲ پیروزی و ۷ شکست رسیده است. ماتادور در مسابقات اوپن فرانسه که به رولان گاروس نیز شهره است، با پیروزی مقابل دومینیک تیم برای دوازدهمین بار سلطان زمین‌های خاک رس لقب گرفت. قبل از آن او در ماه می و در مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رم ایتالیا با گذر از سد نواک جوکوویچ به مقام قهرمانی دست یافته بود. سپس با شکست دنیل مدودف در بازی پایانی مسترز راجرز کاپ مونترال، به سومین قهرمانی فصل‌اش رسید.

قهرمانی که سبب شد تا رافا با سی و پنج قهرمانی، رکورد جدیدی را به نام خودش در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی به ثبت برساند. چهارمین عنوان او در سال ۲۰۱۹ هم در فلاشینگ مدوز شهر نیویورک سیتی رقم خورد و نادال با پیروزی مقابل مدودف به چهارمین قهرمانی‌اش مسابقات یو اس اوپن دست یافت. تنیسور ۳۳ سالۀ اسپانیایی همچنین در مسابقات اوپن استرالیا و با شکست برابر جوکوویچ به مقام دوم بسنده کرد تا یکی از معدود بازیکنانی به حساب آید که توانسته در سه فینال گرند اسلم‌ها حضور یابد. حال او در آستانۀ پنجمین عنوانش در رقابت‌های پایان فصل لندن قرار گرفته است. عنوانی ارزشمند که رافا هیچ‌گاه قادر به تصاحب آن نشده است.

نادال تاکنون سابقه ۱۵ حضور در مسابقات لندن و ۲ بار فینالیست شدن در این تورنمنت را داشته ولی هیچگاه به مقام قهرمانی این رقابت‌ها نرسیده است. این برای نهمین بار در ۱۹ سال گذشته است که سرنوشت مرد شمارۀ یک تنیس جهان در پایان سال، در تورنمنت‌های فینال‌های ATP مشخص می‌گردد. گوستاو کورتن (سال ۲۰۰۰)، لیتون هیوئیت (سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲)، اندی رادیک (سال ۲۰۰۳)، راجر فدرر (سال ۲۰۰۹)، رافائل نادال (سال ۲۰۱۳)، نواک جوکوویچ (سال ۲۰۱۴)، اندی ماری (سال ۲۰۱۶) و در آخر رافائل نادال (سال ۲۰۱۹).

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار