27/04/2024

زندگینامه بیلی جین کینگ

  • توسط ملیسا
  • 30/08/2019
  • 0

تنیسور آمریکایی بیلی جین کینگ، با اعمال فشار برای در نظر گرفتن پول مساوی برای زنان و تبدیل شدن به یکی از اولین ورزشکاران شناخته شده همجنسگرا، از موانع بسیاری رد شد.

بیلی جین کینگ کیست؟

بیلی جین کینگ

بیللی جین کینگ، متولد 22 نوامبر 1943 در لانگ بیچ کالیفرنیا، در سال 1967 به عنوان برترین تنیسور زن دست یافت. در سال 1973، او انجمن تنیس زنان را ایجاد کرد و توانست “بابی ریگز” شهیر را در مسابقه‌­ای موسوم به”مبارزه جنسیت­‌ها” شکست دهد. او اولین ورزشکار برجسته زن بود که به همجنسگرایی خود اقرار کرد، کینگ‌کار خود را به عنوان یک فعال اجتماعی قدرتمند پس از بازنشستگی‌­اش از تنیس ادامه داد.

بیلی جین کینگ در مقابل بابی ریگز

در یبن عناوین و دستاورد ­‌های متعدد بیلی جین کینگ در تنیس، احتمالا شناخته ­شده‌­ترین آن­ها بازی او در سال 1973 در مقابل قهرمان سابق تنیس مردان، ریگز است که به عنوان “مبارزه جنسیت‌­ها” خوانده می‌شود. ريگز، 55 ساله، گویا یک شخصيتی بود که یک شخصیت متعصب بود که زنان بهترین تنیسورهای زن را به مبارزه با خود دعوت می‌کرد و بعد از اینکه قهرمان اعصار، مارگارت کورتن، را در مسابقه‌­ای موسوم به “کشتار در روز مادر” در ماه مه 1973، را به راحتي شکست داد، کینگ را به عنوان حریف بعدی خود در نظر گرفت.

این مسابقه در تاریخ 20 سپتامبر 1973 در آسترودوم هوستون برگزار شد. در مراسم آغاز این مسابقه، کینگ نشسته در یک کجاوه که توسط چهار مرد عضلانی حمل می­شد وارد میدان شد. در حالی که ریگز بر روییک ریکشو(کالسکه چینی) که توسط گروهی از زنان به نام “دوستان بامبو بوبی”، رانده می‌­شد؛ سوار بود. اما هنگامی که مسابقه شروع شد، کینگ با جدیت تمام ریگز را در ست­‌های مستقیم و در مسابقه‌­ای که تخمین ­زده می­‌شد بیش از 90 میلیون تماشاگر تلویزیونی داشته باش شکست داد.

بیلی جین کینگ پس از آن به فشاری که در آن روز احساس کرده ­بود اذعان کرد . او گفت: “من فکر می­‌کردم اگر این در این باز پیروز نشوم، 50 سال به عقب برگردیم.” و همچنین گفت “این می‌­تواست تمام تور زنان را خراب کند و بر اعتماد به نفس همه آن­ها تأثیر بگذارد”.

فیلم “مبارزه جنسیت‌­ها”

Herstory Julianna Margulies on Billie Jean King Lifetime

داستان مسابقه بیلی جین کینگ و ریگز در سال 1973،در نهایت منجر به ساخت فیلم” نبرد جنسیت‌­ها” شد.در این فیلم اما استون در نقش کینگ و استیو کارل در نقش ریگز بازی کردند. این فیلم به یک بررسی کلی بسیار خوب از ماجرا دارد ، که در نهایت برای بازی استون و کارل نامزدی گلدن گلوب را به ارمغان می­‌آورد.

این حماسه قبلا در سال 2001 فیلم تلویزیونی “وقتی که بیلی بابی را شکست داد”اتفاق افتاده بود، ، که هالی هانتر را به عنوان قهرمان تنیس زنان و رون سیلورپت به عنوان حریفاو نمایش می‌­داد.

عناوین برتر در  ماده تک‌­نفره و شماره 1 شدن

پس از سال بازی امید بخش و آینده ­دار، بیلی جین کینگ اولین قهرمانی بزرگ خود را در ویمبلدون در سال 1966 به دست آورد. او در این دو سال موفق شد از این عنوان دفاع کند و در سال 1967 اولین قهرمانی خود را در رقابت‌­های تک‌­نفره تنیس آزاد آمریکا و در سال بعد در رقابت­‌های قهرمانی استرالیا بدست آورد. در سال 1968، کینگ و رنک یک تنیس‌­بازان زن  جهان شد، کینگ دیگر یک حرفه‌­ای بود.

کینگ به سرعت بالا، بازی نت و ضربات بک‌هند قدرتمند دست راستش مشهور شد. در طی چند سال بعد از آن، کینگ شاهزاده حلقه برندگان و قهرمان در انواع بازی‌­های تک نفره، دونفره و مسابقات دوگانه ترکیبی، بود. در سال 1972، او در برنده مسابقات آزاد آمریکا، فرانسه ویمبلدون شد تا بتواند سه عنوان گرند اسلم در یک سال را کسب کند.

فعالیت برای حقوق برابر، WTA و WTT

او هرگز برای بیان ذهنیت و عقایدش خجالت نمی‌­کشید. کینگ،  بنیان تشکیلات ورزش تنیس را با دیدگاه­‌های خود درباره اینکه که این ورزش نیاز به گسترش باشگاه‌­های ورزشی و حقوق برابر برای جنسیت‌­ها دارد؛ تکان داد. در سال 1970، او به تازگی به نام تجاریVirginia Slims Tour برای زنان پیوست و در سال 1971 اولین ورزشکار زن شد که 100،000 دلار پول در یک سال جایزه گرفته ­است. اما او بیشتر به چک­‌هایی با مبالغ کوچکتری که توسط همسالانش به دست آورده بود، حال می­‌کرد.

در سال 1973، کینگ به رهبری تشکیل انجمن تنیس زنان (WTA) پرداخت. در صورت عدم پرداخت نابرابری پرداخت، او با تکیه بر جایگاهش به عنوان یک سلبریتی مشهور،در اعتراض به عدم پرداخت برابر حقوق جنسیت‌­ها رقابت‌­های تنیس آزاد آمریکا را به تحریم تهدید کرد. درخواست او بالاخره اجرا شد و رقابت­‌های تنیس آزاد آمریکا اولین مسابقاتی بود که در آن جایزه زنان و مردان مساوی شد.

سال بعد، کینگ و شوهرش، تیم جهانی تنیس  (WTT) را تاسیس کردند. او به عنوان بازیکن-مربی تیم یفیلادلفیا فریدم،یکی از اولین زنان است که یک یک تیم حرفه‌­ای از مردان را هدایت می‌­کند.

اذعان او به گرایش جنسی­‌اش

 

ستاره تازه شکفته تنیس در سال 1965 با لری کینگ ازدواج کرد اما به زودی خودش را درگیر با احساساتش زن دیگری پیدا کرد. امور خصوصی او در اذهان عمومی مطرح شده ­بود وطی پرونده‌­ای را که توسط دستیار و معشوق پیشین وی در سال 1981 به ایجاد شده بود، دیده شد. اولین ورزشکار برجسته زن که به همجنس‌گرایی خود اذعان کرد، کینگ تایید خود را از دست داد، اما به یک پرچمدار انجمن­‌هایLGBT تبدیل شد. او در سال 1987 شوهرش را طلاق داد و در وارد رابطه طولانی مدت با ایلان کلوس بازیگر سابق شد.

“من تا سن 51 سالگی که یک همجنسگرا شدم در پوست و جلد خودم احساس راحتی نمی­‌کردم”

ابتکارات ورزشی

بیلی جین موفیت در 22 نوامبر 1943 در لانگ بیچ، کالیفرنیا از حاصل ازدواج بیل و بتی متولد شد. موفیت‌­ها یک خانواده ورزشی بودند: بیل قبل از تبدیل شدن به یک آتش نشان،در گزینش تیم­‌هایNBA پیشنهاد شده بود. و بتی خانه‌دار، شناگری عالی بود. فرزند دوم او، رندی، پرتاب­ کننده اصلی توپ لیگ بیس­بال شد.

ورزش اولیه بیلی جین ساقت­بال بود؛ در سن 10 سالگی، او در کمیته‌ای از دختران 14 تا 15 سال‌ه­ای که قهرمان شهر بود، بازی کرد. با این حال، پدر و مادرش پیشنهاد دادند که او ورزشی را دنبال کند که زنانه‌­تر است و در سن 11 سالگی در زمین­های عمومی لانگ بیچ تنیس بازی کرد.

در آغاز کار

در سال 1958، زمانی که بیلی جین قهرمان رقابت‌­های جنوب کالیفرنیا را در رده سنی خود بدست آورد به عنوان یک استعداد نمایان شد، و در سال 1959، او شروع به دریافت آموزش از سوی تنیسور سابق زنان آلیس مابل کرد. پس از اینکه تعدادی از بازیکنان پرطرفدار از رقابت­‌های مختلف در سراسر کشور بازماندند، بیلی ­جین در سال 1961 برای نخستین بار در تیترهای ورزشی رفت؛ یعنی همان زمانی که او و کارن هانتز سوسمن،به عنوان جوان­ترین زوج برنده دوگانه زنان ویمبلدون شدند.

هنگام حضور در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لس آنجلس، از 1961 تا 1964، بیلی جین همچنان در مسابقات رقابت کرد و همچنین به عنوان مربی تنیس برای پایان دادن به دوره­اش مشغول به کار شد. با این حال، بیلی جین پس از تحقق نتایج متفاوتی در چندین مسابقه، متوجه شد که اگر او بخواهد به تمام ظرفیت توان خود برسد، بایدآن را تقویت کند، و او رژیم تمرین جامعی را آغاز کرد و روی اصلاحاتش تمرکز کرد.

فعالیت­‌های بعدی او در تنیس و بازنشستگی‌­اش

کینگ پس از پیروزی در مسابقات تک­ نفره ویمبلدون در سال 1975 بازنشستگی خود را اعلام کرد اما دوسال بعد از آن بازهم رقابت تک نفره را شروع کرد و تا سال 1983 ادامه داد. در این مدت به حضورش در رقابت­‌های دو نفره هم برای سال‌­های متمادی ادامه داد و برنده ویمبلدون سال 1979 و مسابقات آزاد آمریکا در سال 1980 شد. او جسته گریخنه در بازی‌­های دوگانه WTA نیز شرکت می‌­کرد تا اینکه در سال 1990 به طور کامل بازنشسته شد.

کینگ در مجموع 39 مسابقه تک ­نفره، دو نفره و دونفره-ترکیبی را به همراه 20 رکورد در ویمبلدون به دست آورد.

سفیر تنیس و LGBT

کینگ به نام سازمان شهرت بین­المللی1987 تنیس، همچنان به فضای ورزشی به عنوان یک تحلیل‌گر تلویزیونی متصل ماند. او همچنین به عنوان کاپیتان تیم ایالات متحده در بازی‌های المپیک تابستانی 1996 و 2000 خدمت کرده ­است. در سال 2006، تسهیلات شهر نیویورک که میزبان رقابت­‌های آزاد آمریکاست به افتخار او به USTA Billie Jean King National Tennis Center تغییر نام داد.

“راهی که من می­‌خواهم جهان را آنگونه ببینم چنین است: مردان و زنان با یکدیگر همکاری می‌کنند، از یکدیگر حمایت می‌­کنند، به یکدیگر کمک می‌کنند، یکدیگر را ارتقا می‌دهند – ما همگی باهم در این جهان هستیم”.

دستاورده ای کینگ از دنیای تنیس فراتر رفته است. از او توسط مجموعه­‌ای از سازمان­‌ها تقدیر شده است، به ویژه کسب مدال آزادی ریاست جمهوری در سال 2009. عضو هیئت مدیره بنیاد ورزش­‌های زنان ، که در دوران بازی او شکل گرفت، او همچنین به عنوان مدیر اجرایی بنیاد ایدز جان اورتون جان و صندوق ملی ایدز کار کرده ­است.

کینگ به عنوان نماینده آمریکا در المپیک زمستانی سوچی روسیه، روسیه به نام هیئت نمایندگی ایالات متحده در المپیک زمستانی 2014 در سوچی، روسیه، ترتیبی دادند تا که هماز موفقیت­های ورزشی­‌اش تجلیل کند و هم در مخالفت با قوانین ضد همجنس‌گرایی روسیه، اظهار نظرهای سیاسی کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار