29/03/2024

مروری بر زندگی نامه کیم کلیجستر

  • توسط مریم
  • 11/12/2019
  • 0
Kim Clijsters

کیم کلیجستر ستاره تنیس بلژیکی پس از بازگشت خود به زندگی حرفه ای و عرصه تنیس در سال 2007، افتخار برد سه دوره از میان چهار حضور خود در مسابقات Grand Slam را در عنوان بازی های تکنفره در سال 2009، از آن خود کرد.

خلاصه ای از زندگی

در سال 1983 در بلژیک زاده شد. تنیس را به صورت حرفه ای در سال 1999 آغاز نمود. در سال 2003 به عنوان برترین بازیکن جهان تنیس معرفی شد و در سال 2005 اولین پیروزی خود را در Grand Slam و در مسابقات آزاد امریکا درعنوان تکنفره ثبت نمود. در سال 2007 از ورزش کناره گیری نمود و در سال 2009 مجدداً پا به عرصه ورزش نهاد و افتخار پیروزی در سه دوره Grand Slam را از آن خود کرد. پس از آن در سال 2012 برای همیشه از مسابقات تنیس خداحافظی کرد.

دوران کودکی کیم کلیجستر

کیم کلیجستر در 8 ژوئن 1983 در ایالت لیمبورگ بلژیک و در شهر بیلزِن در یک خانواده ورزشکار به دنیا آمد. پدر او لِی بازیکن بین المللی فوتبال امریکایی و مادرش اِلس در مسابقات ژیمناستیک بلژیک حضور مستمر داشت. کیم از دوران کودکی تنیس را فرا گرفت و در 6 سالگی قادر بود در این ورزش مسابقه بدهد. در سال 1992 کیم یک بازیکن مبتدی بود اما استعدادها و توانایی های او را نمی شد نادیده گرفت. مربی تنیس بارت وَن کرچوون تصمیم گرفت تا کیم را تحت نظارت خود آموزش دهد، در پی همین تصمیم و شروع تمرینات مداوم، کیم موفق شد تا در مسابقات نوجوانان بلژیک در سال 1994 پیروز شود. در آن زمان کیم تنها 11 سال داشت. در سن 13 سالگی با پیوستن به مدرسه تنیس ویلریک (Wilrijk) تصمیم گرفت تا در تنیس به فردی حرفه ای تبدیل گردد. در طی این سالها کلیجسترمربی خود ون کرچوون را رها کرده و در ویلریک تحت آموزش کارل میس (Carl Maes) قرار گرفت. در سال 1998 در سن 15 سالگی با پیروزی در مسابقات گرند اسلَم نوجوانان طرفداران این ورزش را متحیر کرد. این رویداد او را تبدیل به جوانترین پیروز مسابقات ملی در تاریخ آن دوران نمود. در همان سال در جدول مسابقات نوجوانان ویمبلدون رتبه 11هم را کسب کرد و در مسابقات دونفره آزاد فرانسه و امریکا با هم تیمی های خود، جلینا دوکیک (Jelena Dokic) و اوا دایبرگ (Eva Dyrberg) طعم پیروزی را چشید. این پیروزی ها او را در رنکینگ فدراسیون ملی تنیس به رتبه چهارم در عنوان مسابقات دونفره رساند.

زندگی حرفه ای و موفقیت های چشمگیر

کلیجستراولین حضور حرفه ای خود را در سال 1999 و در تور تنیس انت ورپ (Antwerp) زنان بلژیک رقم زد. هرچند در رویارویی با پیتکوسکی (Sarah Pitkowski) شکست خورد اما توانست از مسابقات یک چهارم نهایی سربلند بیرون بیاید. در مسابقات یک چهارم نیمه نهایی ویمبلدون همان سال نیز سربلند بود اما در راند چهارم بازی را به استفی گراف (Steffi Graf) واگذار کرد. همچنین قبل از باخت در مقابل سرنا ویلیامز (Serena Williams) به راند سوم مسابقات آزاد امریکا راه یافته بود. او قابلیت انعطاف خود را با پیروزی در مسابقات مستر (Master) سال 2002 به اثبات رساند. در سال 2003 به پیروزی در 9 مسابقه تکنفره و 7 مسابقه دونفره نائل شد. پیروزی های او در این سال موجب شد تا به رتبه اول در رنکینگ جهانی برسد و اولین بازیکنی بود که این عنوان را بدون پیروزی در مسابقات گرند اسلَم دریافت نمود هرچند که در سال 2005 و با پیروزی در مسابقات آزاد امریکا به این افتخار نیز دست پیدا کرد.

کیم کلیجستر

دوره اول کناره گیری و بازگشت او به عرصه ورزش

کلیجسترتا سال 2007 در اوج ماند، اما در آن سال پیامی را بین هواداران خود منتشر کرد. او در این پیام اذعان داشت که میخواهد ازدواج کرده و مادر شدن را تجربه کند و به همین دلیل از تنیس کناره گیری خواهد کرد. مدت زمان دوری او از حرفه ورزشی خود فراز و نشیب های بسیاری را برایش در پی داشت. در سال 2007 مخفیانه با برایان لینچ (Brian Lynch) بسکتبالیست امریکایی ازدواج کرد. این زوج در فوریه سال بعد صاحب دختری به نام جادا الی (Jada Ellie) شدند. کلیجستردر سال 2009 به سوگ از دست دادن پدر خود که به سرطان ریه دچار شده بود، نشست.

در بهار 2009 با دریافت کارت های بیشماری با مضمون شرکت در مسابقات سینسیناتی امریکا و تورنتو کانادا اعلام کرد که دوباره به زمین مسابقات تنیس برمیگردد و بر آن شد تا در مسابقات آزاد امریکا نیز حضور بهم رساند. او به طور رسمی در 10 آگوست به بازی ها برگشت. در مسابقات یک چهارم نهایی سینسیناتی و در راند سوم مسابقات تورنتو شکست خورد. اما با پیروزی در مسابقات آزاد امریکا و بالا بردن رنک خود در جدول، توجه همگان را به سوی خود جلب نمود.

جنجال سرنا ویلیامز

در مسابقات نیمه نهایی و در اواخر مقابله خود با سرنا ویلیامز مورد حجوم نظرات بیرحمانه سرنا در خصوص نظر داوران برای امتیاز آخر قرار گرفت. خطای ویلیامز در محدوده پنالتی عملا بازی را به نفع کلیجسترتمام کرد. این اتفاق ویلیامز را تبدیل به تنها زنی میکرد که در مسابقات گرند اسلَم هیچ رتبه ای را نتوانسته بود به دست بیاورد و از طرف دیگر حریف برنده او اولین مادری بود که بعد از سال 1980 توانسته بود در چنین مسابقه بزرگی پیروز شود.

عناوین بیشتر و دومین کناره گیری کلیجستر

کلیجستردر سال 2010 برای سومین بار در مسابقات آزاد امریکا –عنوان تکنفره- پیروز شد و همین نتیجه در مسابقات آزاد استرالیا سال 2011 به او کمک کرد تا بار دیگر رتبه اول جدول را به خود اختصاص دهد. هرچند جراحات بسیار او در این سال موجب شد تا از مسابقات آزاد امریکا و ویمبلدون کناره گیری کند و از آنجایی که دوست داشت زمان بیشتری را با خانواده خود سپری کند، از پس از مسابقات آزاد امریکا در سال 2012 خود را دوباره بازنشسته کرد. او در چهارمین مسابقات انفرادی گرند اسلَم و در مسابقات نمایشی به رقابت پرداخت و به عنوان برنامه ریز و هماهنگ کننده مسابقات بلژیک مشغول به کار شد. در سال 2013 صاحب دومین فرزند خود و این بار یک پسر به نام Jack شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار