28/03/2024

تاریخچه سازمان و مسابقات اِی تی پی

  • توسط مریم
  • 02/12/2019
  • 0
تاریخچه سازمان و مسابقات اِی تی پی

ورزش تنیس از سال 1968 با شروع مسابقات آزاد،  شاهد اتفاقات زیادی در این ورزش بود و مسابقات اِی تی پی یکی از همین تحولات است.

تا قبل از سال 1968 بازیکنان تازه کار نیز می توانستند در مسابقات گرند اسلم و آزاد تنیس شرکت کنند. دو سال بعد مسابقات سراسر جهان از یک فرم واحد تبعیت نمودند که به آن گرند پریکس گفته می شود. پیشروان حرفه ای این ورزش در هفته اول سال 1972، طی برگزاری مسابقات آزاد امریکا در فورست هیلز، در انجمنی گرد هم آمدند تا سازمان مشارکت حرفه ای تنیس (Association of Tennis Professionals) را تشکیل دهند.

در مسابقات آزاد امریکا و گردهمایی تعداد انگشت شماری از بازیکنان پیشروی تنیس، برای صحبت پیرامون نیازهای انجمن بازیکنان، این تشکیلات را به صورت مختصر اِی تی پی نامیده شد.

یکی از اقدامات اولیه این نهاد، ایجاد سیستم رتبه بندی و امتیازدهی کامپیوتری بود که می توانست عملکرد بازیکنان را منصفانه تحلیل نماید و نتیجه ای عینی برای ورودی مسابقات در نظر بگیرد. سیستم امتیازدهی ای تی پی در 23 آگوست 1973 شروع به کار نمود و تا به امروز به عنوان سیستم امتیازدهی رسمی در تنیس آقایان فعال می باشد.

از سال 1974 تا 1989، اتحادیه آقایان توسط شورای تنیس آقایان (Men’s Tennis Council – به اختصار ام تی سی)، متشکل از نمایندگان فدراسیون بین المللی تنیس(ITF) ، ای تی پی و مدیران مسابقات از سراسر جهان، اداره می شد.

در دوره ای که بازی ها از طریق ام تی سی کنترل و ارزیابی می شد، بازیکنان متوجه شدند که باید در بازی های خود نوآوری بیشتری داشته باشند و طی کردن روال یکنواخت سابق کمکی به آنها نخواهد کرد. این مسئاله به واقع تغییر و پیشرفتی بزرگ در ورزش تنیس به حساب می آید.

در مسابقات آزاد امریکا سال 1988 همیلتون جردن، مدیر تشکیلات ای تی پی، در حالی که در میان جمعیت بازیکنان برتر تنیس دیده می شد، برنامه محبوب و معروف «کنفرانس مطبوعاتی در پارکینگ» را برگزار کرد همچنین ای تی پی در برنامه « تنیس در چهارراه »  به شرح مشکلات و فرصت های پیش روی تنیس آقایان پرداخت. یکی از برنامه های پیشنهادی آنها، شکل گیری و برگزاری ورطه ای جداگانه بود که امروزه به نام تور ای تی پی شناخته می شود.

از آنجایی که 85 تَن از 100 بازیکن برتر دنیای تنیس طرح حمایتی از سیستم جدید را امضا کرده بودند، پشتیبانی ها برای عملی شدن برنامه تور ای تی پی به سرعت انجام شد. در پاییز 1988، 24 بازیکن، که در 8 تَن از 10 بازیکنان برتر تنیس میان آنها دیده می شدند، قراردادهایی را برای شرکت در مسابقات تور ای تی پی سال 1990 امضا نمودند. در همان پاییز مدیران مسابقات که نماینده بسیاری از رویدادهای پیشرو در جهان هستند نیز به آنها ملحق شدند تا نحوه اجرایی شدن برنامه ای با مشارکتی متحد در دنیای حرفه ای ورزش با صدایی رسا طنین انداز شود.

برترین اتفاقات در سازمان و مسابقات اِی تی پی

سازمان ای تی پی در جهان تنیس حرفه ای تاثیرات فوق العاده ای تا به امروز داشته است. به همین منظور در ادامه برجسته ترین اتفاقات این مسابقات را در هر سال برایتان بازگو می کنیم.

سال 1973

ای تی پی سیستم امتیازدهی کامپیوتری را منتشر نمود که با تحلیلی منصفانه، عملکرد بازیکنان را رتبه بندی می نماید و شاخصی برای ورود آنها به مسابقات می باشد. این سیستم در 23 آگوست رونمایی شد و ایل نستسه (Ilie Nastase) را به عنوان رتبه اول معرفی نمود. در بررسی دیگر مزایای این سیستم می توان به قراردادن نمایندگان مسابقات، در جریان امور، استانداردسازی توزیع جوایز نقدی و کدهای رفتاری و انظباتی، اشاره نمود. در جریان تعلیق نیکی پیلیک (Niki Pilic) به دلیل از دست دادن یکی از مسابقات دیویس کاپ، پس از تحریم ویمبلدون توسط بازیکنان، ای تی پی پیامی از طرف اتحادیه بازیکنان تنیس به حمایت از او میفرستد و قدرت خود را نشان می دهد.

سال 1974

شورای بین المللی تنیس حرفه ای مردان (MIPTC) ، متشکل از مدیران ATP، ILTF و مدیران مسابقات ، به عنوان یک نهاد مستقل ، دموکراتیک و بین المللی برای پیشرفت حرفه ای تنیس تشکیل شد.

سال 1976

در اولین روز ماه مارس سیستم رتبه بندی کامپیوتری برای مسابقات اِی تی پی دونفره راه اندازی شد.

سال 1978

جام ملت ها که با حضور هشت کشور رقیب برگزار می شد، در دوسلدورف تبدیل به جام جهانی تیم ها و اولین مسابقه قهرمانی ای تی پی گردید.

سال 1979

افرادی به عنوان سوپروایزر و تمام وقت برای مسابقات آقایان استخدام شدند و پن (Penn) مهره اصلی ای تی پی به حساب می آمد. در یک تحول ناگهانی چهار بازیکن جوان چینی با حمایت مالی ای تی پی، پس از 21 سال توانستند در امریکا به رقابت بپردازند.

سال 1980

صندوق بازنشستگی بازیکن به دست ای تی پی تأسیس گردید.

سال 1983

تعداد اعضای ای تی پی از 500 نفر تجاوز نمود.

سال 1985

بنا به درخواست ام آی پی تی سی، تست مواد مخدر در قوانین ای تی پی قرار گرفت و ورزش تنیس تبدیل به اولین ورزش حرفه ای شد که آزمایشی مفید برای استفاده از داروها در دستور کار خو لحاظ نمود.

سال 1986

در تلاشی برای انسجام بیشتر تقویم مسابقات ام آی پی تی سی، زمان برگزاری مسابقات آزاد استرالیا را یک ماه عقب تر، در ژانویه، و زمان برگزاری مسابقات مسترز را یک ماه زودتر در دسامبر قرار داد.

سال 1988

بازیکنان با نظارت مدیر ای تی پی همیلتون جردن (Hamilton Jordan)، کنفرانسی مطبوعاتی در پارکینگ مسابقات آزاد امریکا برگزار می کنند تا اعلام کنند کنترل بیشتری از این بازی را به دست خواهند گرفت. “تنیس در چهارراه” برنامه ای را برای برگزاری توری جدید به بازیکنان ارائه می دهد که نقش اصلی در آن بر عهده بازیکنان بوده و مسئولیت بیشتری را برای آینده ورزش بر عهده می گیرند. این ایده سریعاً توسط اعضا پذیرفته می شود. هشتاد و پنج نفر از 100 بازیکن برتر طی زمان برگزاری کنفرانس خبری، با امضای نامه ای حمایت خود را از تور جدید اعلام می کنند. مدیران مسابقات که نماینده بسیاری از رویدادهای پیشرو در جهان هستند، حمایت خود را از بازیکنان ابراز کرده و به آنها می پیوندند تا همکاری بی نظیری را در ورطه حرفه ای ورزش رقم بزنند.

سال 1990

تمامی 50 بازیکن برتر جهان به اتفاق برای شرکت در تور جدید ای تی پی اعلام آمادگی می کنند. برنامه ریزی این تور در هشت هفته، بعد از اتمام فصل مسابقات بود و پس از آن دوباره فصل مسابقات تنیس آغاز می گردید.

تور جدید ای تی پی با حمایت آی بی ام در 28 کشور جهان و هفت قاره اقدام به برگذاری 76 مسابقه کرد. جوایز این دوره به طور میانگین با افزایش 50 درصدی همراه بود. مدیر مسابقات ایندیاناپولیس، مارک مایلز، به عنوان مدیر عامل شرکت ای تی پی شناخته شد.

سال 1991

برای اولین بار نوزده مسابقه از مسابقات آقایان در ای تی پی توسط رسانه ها برای مخاطبین سراسر جهان پخش شد.

سال 1993

با اضافه شدن مسابقات دوحه و دبی به تور ای تی پی، محدوده این مسابقات تا خلیج فارس پیش رفت و جایزه مسابقات که همچنان در حال افزایش بود تا 23 درصد افزایش پیدا نمود.

سال 1995

اولین وبسایت تور ای تی پی با نام ای تی پی آنلاین راه اندازی شد و با یاری ستاره پاپ، سییل (Seal) برای ضبط سرود برینگ ایت آن (Bring it On) که در مراسم اهدای جوایز نیز اجرا شد و شب ستارگان (Night of the Stars) که در مراسم جهانی قهرمانی ای تی پی در هانوور اجرا شد، گسترش پیدا کرد.

سال 1996

مشارکت چهار ساله ای تی پی و مرسدس بنز آغاز می شود. مرسدس بنز به عنوان “اتومبیل رسمی ای تی پی” ، حمل و نقل را در مسابقات به عهده می گیرد، نمایشگرها اتومبیل های بنز را در محل برگزاری مسابقات نشان می دهد و علائم “ستاره” مرسدس بنز روی توری ها کشیده شد.

سال 1997

تور قهرمانان ارشد ای تی پی تعلیق می شود.

سال 1998

با کمک ای تی پی به بازیکنان، برای دسترسی بیشتر به رسانه ها، حامیان مالی و طرفداران، بازیکنان برنامه جدیدی را تحت عنوان ستارگان تشکیل می دهند. پخش برنامه های ای تی پی تا 200 کشور درجهان گسترش پیدا می کند.

سال 2001

نام تور ای تی پی ، به ای تی پی تغییر پیدا می کند و لوگوی جدیدی را در این سال معرفی می نماید. مسابقات برتر ای تی پی که شامل نُه مسابقه تنیس مسترز است، مجدداً در این سال معرفی می گردد.

سال 2001

وبسایت جدید ای تی پی با نام ATPtennis.com، ساختار مسابقات تنیس را با وضوح بیشتری مشخص می کند و فرم های ای تی پی امکان تمرکز بیشتر بر روی تجارت و بازاریابی مدرن، دریافت مجوزها و فرصت های پخش رسانه ای برنامه ها فراهم آورد.

سال 2002

با حضور بازیکنان در برنامه های تلویزیونی و مجلات محبوب، امکان دیده شدن آنها توسط عموم بالاتر رفت و باعث شد تا ای تی پی مجبور شود نشریه خود را تحت عنوان نشریه ای DEUCE منتشر نماید.

به منظور ایجاد برنامه ای جدید ای تی پی و دبلیو تی ای با هم ترکیب می شوند تا خدمات بهتری را بتوانند به طرفداران ارائه دهند.

سال 2005

اتین د ویلرس (Etienne de Villiers) در ماه ژوئن به عنوان رئیس ای تی پی منصوب می‌شود. ستارگان تنیس یکی پس از دیگری پشت سر بازیکن رتبه اول جهان راجر فدرر برای جمع کردن کمک های مالی به قربانیان سومالی صف می‌کشند و “راهپیمایی تمام ستاره های ای تی پی برای امداد” را سازمان می دهند. در این نمایش ، ATP و یونیسف همکاری جهانی با نام ACE را آغاز کرده و به کودکان در سراسر دنیا کمک می کنند.

سال 2006

د ویلیرز کارهای خود را گسترش می دهد و خود را برای پذیرفتن نقش مدیریت اجرایی و مدیریت کل ای تی پی آماده می نماید. ای تی پی چندین توافقنامه بزرگ برای حمایت مالی امضا می کند که از جمله آنها می توان نامگذاری هواپیمایی آفریقای جنوبی به هواپیمایی رسمی ای تی پی اشاره نمود. با کسب حمایت های مالی بزرگتر برای ستارگان بازی های دونفره، پس از تبلیغات تاثیر گذار « انقلاب بازی های دونفره ای تی پی » و فرمت جدید مسابقات، گروه مالی استنفورد به شریک رسمی ای تی پی تبدیل شد.

سال 2007

در این سال ای تی پی با در نظر گرفتن تمهیداتی باعث بالارفتن تعداد طرفداران، حامیان مالی، رسانه ها و تجربه بازیکنان در مسابقات گردید. در این میان می توان به حذف پنج ست فینال، کم کردن فضای مربوط به جایگاه بازیکنان در پنج رویداد سری مسترز به 56 بازیکن برای اطمینان از سلامت آنها و کمک به برنامه ریزی تلویزیون اشاره نمود و بالاخره یکشنبه ساخت افتتاحیه آخر هفته در مسابقات ای تی پی آغاز شد. برای اولین بار بعد از سال 2000 جوایز نقدی افزایش یافت و سازمان بازاریابی چند میلیون دلاری جدیدی راه اندازی گردید. این بازاریابی جدید حکم مشوقی برای دنبال کردن بازی های پیاپی از طرف طرفداران را داشت. درآمدهای ای تی پی رشدی 15 درصدی را تجربه می کند و رکورد حضور 4 میلیون هوادار در مسابقات اِی تی پی ثبت می گردد، علاوه بر این رکورد، رکوردهای دیگری نیز برای  تماشای مسابقات در تلویزیون نیز مشاهده شد.

سال 2008

سه بازیکن برتر، رافائل نادال، راجر فدرر و نواک جوکوویچ، برای اولین بار در تاریخ، در یک دوره دوساله به عضویت شورا پیوستند و به عنوان اعضای مشاور بازیکنان ای تی پی، به مدیریت راجر فدرر، مشغول به فعالیت شدند. اجتماعی واحد شامل تمامی نهادهای مسابقات تنیس (دبلیو تی ای، آی تی اف، ای تی پی و کمیته گرند اسلم) تشکیل شد. کمپین تبلیغاتی ای تی پی به نام فیل ایت (Feel It) در تمام طول فصل اجرا می شود. قرارداد حمایتی هواپیمایی آفریقای جنوبی، ریکو و آنل در حالی تمدید می شود که قرارداد دیگری برای حمایت مالی مسابقات تور جهانی ای تی پی در لندن با بارکلیس (Barclays) امضا شده بود.

سال 2009

تور جهانی ای تی پی ساختاری ساده و برنامه ای سالم تر و منطقی برای بازیکنان به همراه دارد از طرفی دیگر، یک میلیارد دلار سرمایه در ساختار تور، بالابردن امکانات و افزایش 33 درصدی غرامت بازیکنان، مسائل دیگری هستند که تور جهانی ای تی پی همراه خود دارد.  در آیرس جنوبی مقیاسی جدید برای رتبه بندی مسابقات تور ای تی پی در نظر گرفته شده است در این مقیاس مسابقات به ترتیب تور جهانی ای تی پی مسترز 1000، تور جهانی ای تی پی مسترز 500 و تور جهانی ای تی پی مسترز 250 می باشند.

سال 2010

در طول فصل، کرونا اکسترا (Corona Extra) و فِد اکس (FedEx) دو اسپانسر اصلی، به ترتیب به عنوان شریک برتر و شریک پلاتینیوم معرفی شدند. در ماه نوامبر ، آدام هلفانت (Adam Helfant)، رئیس اجرایی و مدیر ای تی پی اعلام کرد که طی مصوبات در نظر گرفته شده در تقویم 2012، مدت زمان بین دو فصل مسابقات به هفت هفته افزایش یافته است. به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای استراحت و آموزش بین فصول بازیکنان ، در تقویم های تور جهانی جهانی 2012-13 توسط هیئت ATP در جلسات لندن زمان بیشتری در نظر گرفته شد.

سال 2011

در این سال ای تی پی از کمپین تبلیغاتی «بازی شروع شد» (GAME ON) که 50 بازیکن در آن دخیل بودند پرده برداری می کند. با دیدن پتانسیل تور جهانی ای تی پی که انتظار می رود برای اولین بار در سال 2014 مرز 90 میلیون دلار را رد کند (بدون در نظر گرفتن مسابقات گرند اسلم)، جایزه چند میلیون دلاری مسابقات اعلام گردید. طی دو قرارداد مهم، مواِت و چندون (Moët and Chandon) به عنوان اولین کمپین رسمی تور جهانی ای تی پی و ایالت ریودوژانیرو (Rio de Janeiro) مقصد رسمی این تور در نظر گرفته شد. با اجرایی شدن برنامه «برگزیدگان ای تی پی در کارهای خیریه» مبلغی در حدود ده هزار دلار از طرف بانیان مسابقات و بازیکنان برای امور خیریه اختصاص یافت.

سال 2012

برد دروت (Brad Drewett) در ژانویه به عنوان رئیس اجرایی و مدیر سازمان ای تی پی منصوب می شود. راجر فدرر با کسب هفدهمین عنوان گرند اسلم خود، بر جایگاه رتبه ی شماره یک جهان قرار می گیرد و با پشت سر گذاشتن رکورد پت سمپراس، 302 هفته در صدر جدول باقی می ماند. فینال تور جهانی بارکلیز پذیرای حضور بی نظیر 263229 تماشاچی در لندن بود. برگزاری این تور تا دو سال دیگر یعنی تا سال 2015 در لندن تثبیت و اعلام شد. بارکلیز نیز حمایت خود را از این مسابقات افزایش داد. از طرفی دیگر تور مسابقات جهانی ای تی پی 500 به مقصد ریو برای سال 2014 برنامه ریزی شد. کمیته ای برای رقابت در ارزیابی و پیشنهادات اصلاحی در سطح جهانی ای تی پی و تور ای تی پی تشکیل شد. در ماه دسامبر ، ای تی پی اعلام کرد امارات اسپانسر جدید رتبه بندی خواهد بود.

سال 2013

ای تی پی همکاری های جهانی جدیدی را با امارات(Emirates)، رولکس (Rolex) و تکنیفایبر (Tecnifibre) اعلام می کند. میراث فرهنگی به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد رتبه بندی ای تی پی امارات و تاریخچه سازمان اِی تی پی  برنامه ای را راه اندازی می کند که با برگزاری جشنی بزرگ در والدورف آستوریای نیویورک (Waldorf Astoria) به اوج خود می رسد. برد درووت (Brad Drewett)، مدیر ای تی پی ، در ماه می از بیماری نورون حرکتی (Neurone Motor) درگذشت. پیروی گفتگوها و رای زنی هایی که درووت در 12 ماه گذشته به انجام رسانده بود، جایزه همه بازیکنان در تمامی مسابقات گراند اسلم افزایش قابل توجهی پیدا نمود. هیئت مدیره سازمان اِی تی پی رویدادهای کوئین (Queen) و هیل (Halle) را از سال 2015 در رده بندی تور جهانی ای تی پی 500 قرار داد و همچنین برگزاری رویدادی جدید به نام تور جهانی ای تی پی 250 (ATP World Tour 250) را در شنژن چین از سال 2014 تصویب کرد. مسابقات جهانی تور ای تی پی 2013 با حضور 4.47 میلیون هوادار در تماشای آنلاین، رکورد هواداران غیابی جدید را به نمایش می گذارد. کریس کرمود (Chris Kermode) از اول ژانویه 2014 به عنوان مدیر اجرایی و مدیر کل سازمان اِی تی پی منصوب خواهد شد.

سال 2014

کریس کرمود از اول ژانویه فعالیت خود را آغاز نمود و رسماً جانشین براد دروت مرحوم شد. همکاری سازمان فداکس و اِنِل ادامه پیدا می کند و همکاری جهانی جدید با ویکسلت (Vixlet) توسط مدیر جدید اعلام می گردد. رکورد حضور 263560 تماشاچی در فینال مسابقات جهانی تور ای تی پی بارکلیز به عنوان بالاترین آمار حضور تماشاچیان در تاریخ 45 ساله ثبت می شود. به منظور کمک به برنامه ریزی بلند مدت، یک هیئت از مشاوران تجاری، متشکل از مدیران جهانی و هیئت مشاوران لِجِندز (Legends) متشکل از بازیکنان بلندپایه سابق، شروع به فعالیت می نمایند.

سال 2015

سازمان اِی تی پی با ایجاد همکاری جدید با مویی جیم (Maui Jim)، پژو (Peugeot)، اینفوسیس (Infosys) و اسپورتس (Le Sports ) تا سال 2020 موافقت می کند و همچنین همکاری پیشرفته با امارات تا آن سال تضمین شد. رسانه های اجتماعی به نام مای اِی تی پی که توسط ویکسلت (Vixlet) طراحی شده است، راه اندازی می شود. برگزاری فینال تور جهانی بارکلیز، تا سال 2018 در لندن تائید گردید. این تور با حضور 4.5 میلیون هوادار در جامعه مجازی، به رکورد جدیدی دست می یابد.

سال 2016

ای تی پی از حضور بازیکنان بیست و یک ساله و جوان تر از شروع مرحله نهایی ای تی پی جِن (Gen ATP) خبر داد و اعلام کرد که این مسابقه از نوامبر سال 2017 در میلان برگزار می شود.

سال 2017

افتتاحیه فینال ای تی پی جِن در میلان برگزار می شود و هیون چونگ (Hyeon Chung) از میان بازیکنان کمتر از 21 سال، در صدر جدول قرار می گیرد و تور ای تی پی بار دیگر شاهد رکورد جدیدی از حضور طرفداران (بالغ بر 4.5 میلیون نفر در جامعه مجازی و 253642 نفر در محل برگزاری مسابقات) بود.

سال 2018

اخبار برگزاری مسابقات جام ای تی پی که از ژانویه سال 2020 با همکاری تنیس استرالیا در آن کشور برگزار می شود اعلام گردید. نهاد تجاری جدیدی با نام تور ای تی پی  (ATP Tour) و کمپین بازاریابی لاو ایت آل (Love It All) برای سال 2019 رونمایی شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار