20/04/2024

بررسی وضعیت سرنا ویلیامز برای شکستن رکورد مارگارت کورت توسط تحلیلگر گاردین

  • توسط سروش
  • 14/09/2019
  • 0

سرنا ویلیامز بهترین بازیکن زن تاریخ تنیس و حتی بزرگترین منتقدان او نیز در خلوت خود به این قضیه معترف هستند. اگر کسی بخواهد ادعایی مغایر با این مطرح کند، احتمالا صرفا یک کمال‌گرا است.

آیا سرنا ویلیامز به رکورد کورت خواهد رسید؟

هرکسی که در چند سال اخیر مسابقات تنیس زنان را دنبال کرده باشد، از اینکه سرنا ویلیامز در دیدار نهایی رقابت‌های یو اس اوپن برابر بازیکن نوظهور کانادایی، بیانکا آندرسکو کم آورد چندان غافلگیر نشده است. سرنا در این دیدار فرصت داشت تا با رکورد ۲۴ قهرمانی بزرگ مارگارت کورت برابر کند. تا پیش از آغاز دیدار روز یکشنبه سوال اصلی این بود که آیا امسال نیز همانند فینال سال گذشته و دیدار ویلیامز با نائومی اوساکا، یک بازیکن مستعد جوان و شدیدا با انگیزه این توان را دارد که در نخستین فینال گرند اسلم دوران حرفه‌ای خود در برابر قهرمانی که دو برابرش سن دارد قد علم کند؟ جواب نیز درست مثل سال قبل، این ‌بار به وضوح توسط بیانکا آندرسکو داده شد. سرنا ویلیامز که در نوجوانی خود یک گرند اسلم، در بیست سالگی دوازده ‌تا و در سی سالگی ده ‌تا (یک رکورد) برده است، اکنون برای کسب بیست و چهارمین گرند اسلم خود و برابری با رکورد مارگارت کورت دچار مشکل شده است. سرنا از اوپن استرالیا در سال ۲۰۱۷ به این سو در چهار دیدار فینال از هفت رویداد گرند اسلم که در آنها شرکت کرده حضور داشته است.

طی این دوره که پس از به‌ دنیا آمدن دختر سرنا آغاز شده، ستاره آمریکایی حتی نتوانسته در این چهار فینال حتی یک ست نیز از حریفان خود بگیرد. او در انتهای ماه جاری میلادی ۳۸ ساله خواهد شد و دیگر فاصله‌اش با دیگران بر سر شانس کسب یک عنوان قهرمانی آنقدر نیست که بگوییم ویلیامز شانس اول کسب قهرمانی است. ورزش همین است. قرار نیست سرنا رکورد کورت را بشکند و این اشکالی ندارد. سرنا ویلیامز بهترین تنیسور زن تاریخ است. حتی سرسخت‌ترین منتقدانش نیز این حقیقت را قبول دارند. شکستن رکورد مارگارت کورت و کسب افتخارات بیشتر از این، درخواستی منطقی از سرنا نیست. بله قبول است که قهرمانی در گرند اسلم‌ها به نوعی معیار تعیین میزان بزرگی یک بازیکن در میان هوادارانی است که قصد مقایسه بازیکنان نسل‌های مختلف تنیس را دارند اما اگر بخواهیم عدالت را رعایت کنیم باید این نکته را هم متذکر شویم که بیشتر از نیمی از گرند اسلم‌های کورت قبل از دوران اوپن به‌دست آمده‌اند.

سرنا ویلیامز

زمانی که مسئولان برگزاری چهار تورنومنت اصلی تنیس به بازیکنان حرفه‌ای اجازه می‌دادند در برابر آماتورها نیز به رقابت بپردازند! ۱۱ عنوان قهرمانی بزرگ سرنا در اوپن استرالیا و زمانی به‌دست آمدند که بسیاری از بازیکنان برتر جهان به دلیل طولانی بودن مسافت و کم‌ارزش بودن جایزه قهرمانی در این رقابت شرکت نمی‌کردند. قصد نداریم با مطرح کردن این واقعیت‌ها از ارزش کار کورت بکاهیم اما باید این را درک کرد که رکورد شخصی سرنا در حالی ایجاد شده که تنیس در جهانی‌ترین و رقابتی‌ترین حالت خود قرار دارد. تکامل تنیس دقیقا از زمانی که ویلیامز در سال ۱۹۹۵ به بازیکن حرفه‌ای تنیس تبدیل شد سرعت بالایی پیدا کرده است. با این وجود خود سرنا فاصله‌اش با رسیدن به این دستاورد را به‌خوبی توصیف کرده است.

ویلیامز پس از شکست در فینال یو اس اوپن گفت:

مثل این است که من خیلی، خیلی، خیلی نزدیکم اما در عین حال فاصله بسیاری نسبت به آن دارم.

بدون شک، برای ویلیامز کاملا محتمل است که برای برابر با رکورد کورت یک گرند اسلم دیگر فتح کند یا حتی برای جلو زدن از او در دو رویداد اصلی دیگر تنیس به قهرمانی برسد. ما می‌دانیم که سرنا اگر روزش باشد این توانایی را دارد که هر بازیکنی در تور را شسکت دهد. او در رویداد کاملا غیرقابل پیشبینی اوپن استرالیا در ماه ژانویه این فرصت را دارد که شانسش را امتحان کند. سرنا هم‌‌اکنون در بنگاه‌های شرط‌بندی بالاترین احتمال قهرمانی را به خود اختصاص داده است. شاید قوانین طبیعت بالاخره سرنا را هم درگیر خود کرده باشند اما تاثیر حقیقی او بر ورزش تنیس ورای جام‌ها و رده‌بندی‌هاست. کسب ۲۴امین گرند اسلم اکنون بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت اندکی دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار