20/04/2024

شرح مختصری بر تنیس نرم

  • توسط محمد رضا شیری
  • 05/07/2019
  • 0

تنیس نرم همان تنیس است ولی با توپی نرم تر، سبک تر، و با راکتی سبک و سیم کشی شل تر. این ورزش برای اولین بار سال 1884 در ژاپن – جایی که این سبک بسیار هم محبوب است – به وجود آمد، در عصر حاضر چهل درصد بازی ها تنیس را سبک تنیس نرم تشکیل می دهد. در کره و تایوان هم محبوب است و با دو جین فدراسیون های ملی و سازمان های تنیس از پرو تا مجارستان در بخش های دیگر دنیا هم در حال رشد است.

جاذبه تنیس نرم

مهمترین خصیصه ی این ورزش منحنی متوسط یادگیری و رالی های (رفت و برگشت توپ) طولانی است. وجود این مزیت ها به دلیل وزن کم توپ است، 30-31 گرم که نصف وزن یک توپ معمولی است، 56-59.4 گرم، البته با همان قطر 6.6 سانتی متر. با داشتن نصف وزن و همان قطر توپ معمولی، توپ های تنیس نرم در برابر هوا مقاوم تر هستند، پس خیلی آرام تر حرکت میکنند، خیلی راحت تر قدرتش کم میشود، و زمان بیشتری برای زدن ضربه دارد و احتمال ضربه بلند بسیار کم است. با این شرایط خیلی راحت تر میتوان بازی کرد و به دلیل رالی های طولانی تر تمرین خوبی برا تمام سطوح میشود.

استفاده از تپ سبک برای بازو هم مناسب تر است، زیرا با کاهش وزن و سرعت توپ شک و چرخش تولید شده در اثر برخورد توپ و راکت نیز کمت میشود. راکت سبک این ویژگی ها را خنثی میکند، مانند راکت های مناسب تنیس نرم که حدودا 8.5 اونس وزن دارند، اما راکت های معمولی تقریبا وزن یکسانی دارند. سیم راکت تنیس نرم شل تر است که تاثیرات شک ضربه را کمتر میکند. خیلی از بازیکن ها از راکت های سنگین تر استفاده میکنند چون قانون مشخصی مبنی بر وزن راکت وجود ندارد.

ویژگی منحصر به فرد این توپ سوپاپ باد آن است، برای تغییر طول عمر آن میتوان آن را باد کرد یا بادش را خالی کرد. قوانین این سبک از تنیس میگوید که ” زمانی که توپ از ارتفاع 1.5 متری در زمین بازی بیفتد باید تا65  الی 80 سانتی متر جهش داشته باشد.” این محدوده ی وسیع جهش (ارتفع جهش) به بازیکنان (یا مدیران مسابقات) انتخاب قابل توجهی در چگونگی نحوهی بازی میدهد، فشار هوا کم هم ارتفاع جهش و هم سرعت را کاهش میدهد که در نتیجه ی آن توپ با سرعت دلخواه از راکت جدا میشود. همچنین قابل توجه است که در مقایسه با تنیس، که در آن توپ ها با افتادن بر روی بتن در دمای خاص آزمایش می شوند، در تنیس نرم باید روی سطح زمینی که از آن استفاده میشود آزمایش کنند به علاوه برای داشتن جهش مرتفع باید حداقل تاثیرات سطح زمین بازی و شرایط آّب وهوا کاهش یابد.

توپ تنیس نرم

تفاوت های تنیس نرم و تنیس

بیشتر قوانین در هر دو ورزش مشابه هستند. به بعضی از تفاوت های خاص اشاره میکنیم:

  • ن آن تور در همان ارتفاع نرمال 1.07 متر قرار دارد ولی میانه ی تور مانند تنیس معمولی پایین تر نیست.
  • در یک در یک مسابقه انفرادی فقط یک ست وجود دارد و بازیکنی که چهار بازی از هفت بازی را برنده شود پیروز است. در مسابقات تیمی باید پنج بازی از 9 بازی را برنده شوند. تعداد بازی های یک ست در مقایسه با ست معمولی شاید خیلی کمتر باشد چون معمولا امتیازها در تنیس نرم دیرتر تغییر میکنند.
  • در این استایل تغییر نوبت برای زدن سرویس بین دو تیمدر بازی های تیمی تغییر نوبت برای زدن سرویس بین دو تیم مانند بازی معمولی است اما هم تیمی ها دو امتیاز متوالی در یک بازی را سرویس میزنند بعد نوبت تغییر میکند.
  • بهبه جای تا برک در این سبک از بازی از بازی آخر استفاده میشود، که نتیجه باید در مسابقات انفرادی 3- آل و در مسابقات تیمی 4 – آل بشود. در بازی نهایی بازیکنان هر دو امتیاز یکبار نوبت سرویس زدن را عوض میکنند و بعد از اولین دو امتیاز زمین را عوض میکنند اما برای دفعات بعدی هر چهار امتیاز یکبار این اتفاق میفتد.

راکت، توپ، تلمبه توپ و باد سنج های تنیس نرم توسط کارخانه kenko soft tennis و فروشنده های آنلاین در دسترس همگان قرار گرفته اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار