27/04/2024

اشلی بارتی با پیروزی برابر اسویتولینا، قهرمان مسابقات WTA Finals شنزن شد

  • توسط سروش
  • 04/11/2019
  • 0

در دیدار پایانی مسابقات فینال‌های شیسیدو شنزن چین، اشلی بارتی با برتری مقابل الینا اسویتولینا به مقام قهرمانی این تورنمنت در سال ۲۰۱۹ دست یافت. تیم دو نفرۀ کریستینا ملادونوویچ و تیمئا بابوس نیز به عنوان قهرمانی دوبل این مسابقات رسیدند.

قهرمانی اشلی بارتی در تنیس شنزن

اشلی بارتی، بانوی شمارۀ یک تنیس دنیا، با برتری مقابل الینا اسویتولینا توانست برای چهارمین بار در فصل جاری رویدادهای WTA به مقام قهرمانی برسد. اسویتولینا در حالی مغلوب این تنیسور استرالیایی شد که سال گذشته و در کشور سنگاپور توانسته بود به عنوان قهرمانی این مسابقات برسد. در دیدار پایانی مسابقات WTA Finals شنزن چین، اشلی بارتی از استرالیا توانست در دو ست متوالی مقابل الینا اسویتولینا از کشور اوکراین به برتری برسد. در این مسابقه که یک ساعت و ۲۷ دقیقه به طول انجامید، شانس اول قهرمانی این رقابت‌ها موفق شد با نتایج ۶-۴ و ۶-۳ برابر سید هشتم قهرمانی این تورنمنت به پیروزی برسد تا برای نخستین بار فاتح بازی‌های پایان فصل زنان گردد. بارتی که تا پیش از این مسابقات نیز عنوان نخست خود در رنکینگ جهانی زنان را مسجل کرده بود، دومین بانوی استرالیایی تاریخ لقب گرفت که توانسته به مقام قهرمانی مسابقات WTA Finals دست یابد. پیش از بارتی، ایوونه گولاگونگ کاولی موفق شده بود در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶ به عنوان نخست رویداد فینال‌های زنان برسد.

در تالار افتخارات مسابقات WTA Finals که امسال شاهد چهل و هفتمین سال برگزاری آن بودیم، مارتینا ناوراتیلوا تنیسور افسانه‌ای جمهوری چک با هشت قهرمانی در جایگاه نخست قرار دارد و پس از او سرنا ویلیامز آمریکایی و اشتف گراف آلمانی با پنج قهرمانی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین کریس اورت آمریکایی که در سال‌های نخستین آغاز این تورنمنت به مقام‌های قهرمانی رسیده بود، با چهار عنوان در جایگاه چهارمِ پرافتخارترین تنیسورهای زن این رقابت‌ها ایستاده است. بارتی نه تنها توانست به نخستین قهرمانی‌اش در رقابت‌های فینال زنان دست یابد، بلکه با برد برابر الینا اسویتولینا موفق شد به اولین پیروزی‌اش مقابل این تنیسور اوکراینی برسد. در پنج تقابل قبلی بین اسویتولینا و بارتی، تنیس باز استرالیایی هیچگاه موفق به شکست اسویتولینا نشده بود. بارتی با این قهرمانی به جایزۀ ۴.۴۲ میلیون دلاری این مسابقات نیز دست یافت که بالاترین مبلغی است که تاکنون در رقابت‌های حرفه‌ای زنان اختصاص داده شده است.

اشلی بارتی

دو تنیسور در حالی این بازی را به پایان رساندند، که بدان شکل نمی‌توان اختلاف سطحی را بین اسویتولینا و بارتی در این مسابقه قائل شد. در ست نخست، دو بازیکن جدال نزدیک و پایاپایی را به معرض نمایش گذاشتند و در گیم‌شماری به تساوی ۴-۴ رسیدند. اما در شروع گیم پنجم، عملکرد بارتی بهتر بود و توانست با بریک اسویتولینا در گیم ششم، در ست نخست به پیروزی برسد. در ست دوم، تنیس باز استرالیایی بازی را بهتر شروع کرد و پس از تساوی ۲-۲ در گیم‌های این دست، بارتی موفق شد در گیم‌های بعد عملکرد بهتری داشته باشد و در نتیجه این ست را با نتیجۀ ۶-۳ به سود خودش به پایان برساند. در سرویس‌ها نیز هر دو تنیسور عملکردشان نزدیک به هم بود. بارتی ۱ و اسویتولینا ۲ ضربۀ ایس در این بازی زدند و اسویتولینا در ۶۱% و بارتی در ۶۶% از سرویس‌های نخست خود موفق عمل کرده و آنها را تبدیل به امتیاز کردند. اما در قسمت دوبل این مسابقات نیز تیم دونفرۀ کریستینا ملادونوویچ از فرانسه و تیمئا بابوس از مجارستان موفق به قهرمانی در تورنمنت شنزن شدند.

زوج ملادونوویچ و بابوس در دیدار پایانی مسابقات WTA Finals شنزن رودروی هسیه سو وی از تایوان و باربورا استریکووا از جمهوری چک قرار گرفتند که در پایان این ملادونوویچ و بابوس بودند که با حساب ۲-۰ و با نتایج ۶-۱ و ۶-۳ موفق به شکست سو وی و استریکووا شدند. زوج ملادونوویچ/بابوس در سال گذشته هم موفق به قهرمانی در مسابقات دوبل فینال‌های زنان در سنگاپور شده بودند تا سرانجام پس از ۱۱ سال یک تیم دوبل زنان توانست از عنوان قهرمانی خود در این بازی‌ها دفاع کند. بدین ترتیب با قهرمانی اشلی بارتی در بخش انفرادی و زوج کریستینا ملادونوویچ و تیمئا بابوس در بخش دوبل، پرونده مسابقات فینال‌های WTA در سال ۲۰۱۹ به طور رسمی بسته شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار