26/04/2024

مروری بر فینال مسابقات ویمبلدون 2008 نادال – فدرر

  • توسط مریم
  • 04/11/2019
  • 0
مسابقات ویمبلدون

طرفداران تنیس به خوبی می دانند که این دو بازیکن مطرح تنیس را نمی توان در قالب کلمات جای داد به خصوص در فینال مسابقات ویمبلدون 2008 که شادی و هیجان بی نظیری را در میان تماشاچیان و طرفداران تنیس به وجود آورد. مسابقه ای که برای آن کتاب ها و مستندات بسیاری نوشته شد و به جرات می توان گفت که در طول تاریخ تنیس بی نظیر بوده است.

سومین فینال پیاپی آنها در اِس دبلیو 19 (SW19) تمامی جزئیات رمان درام جیمز پترسون را با خود همراه کرد: تعلیق (توقف مسابقه به دلیل باران)، فراز و فرودهای خاص (نادال دو بر صفر از فدرر جلو بود تا اینکه فدرر خود را دوباره به او رساند) و یک پایان غیر منتظره (اولین شکست فدرر در ویمبلدون مقابل نادال)

پیش درآمد مسابقات ویمبلدون در  فِداِکس

شرح مختصری از چهلمین رویارویی فِد اِکس در تور اِی تی پی، قبل از آمدن دو بازیکن به زمین مرکزی برای مسابقات نیمه نهایی را در ادامه برایتان آورده ایم:

رتبه دوم جهان رافائل نادال، پس از جورن بورگ (Bjorn Borg) اولین کسی بود که در مسابقات دونفره ویمبلدون رونالد گروس (Roland Garros) را شکست داد و حالا در مبارزه با مرد اول تنیس جهان راجر فدرر حاضر می شود و پیروزی عنوان ویمبلدون بازیکن اسپانیایی مانوئل سانتانا (Manuel Santana) در سال 1966 را دوباره در اذهان زنده می کند.

در فینال قهرمانی اِی تی پی و رویارویی با فدرر رتبه اول، شانس سومین تلاش به نادال رو می کند و مسابقه ای که دو بار به دلیل باران متوقف شده بود بالاخره با نتایج 4-6، 4-6، (5)7-6، (8)7-6 و 7-9 در ساعت 9:15 دقیقه بعد از ظهر به پایان می رسد.

رافائل نادال

رافائل نادال

نادال: « از اینکه با نگرشی مثبت در تمام طول مسابقه بازی کردم بسیار خوشحالم. این پیروزی برای من واقعاً باور کردنی نیست. »

این مسابقه که چهار ساعت و چهل و هشت دقیقه طول کشید، طولانی ترین فینال ویمبلدون از سال 1877 و همچنین ست آخر (7-9) از سال 2001 ( ست پنجم بازی گوران ایوانسویچ  و پَت رَفتِر با نتیجه 7-9 ) نیز طولانی ترین ست به حساب می آید.

نادال در مسابقات اِی تی پی با 6055 امتیاز تنها 545 امتیاز از فدرر (6600)، عقب بود. این فاصله در مسابقات ویمبلدون 1145 امتیاز بود.

پنجمین عنوان گرند اسلم نادال و پیروزی بر سانتانا او را از تمام بازیکنان اسپانیایی جلوتر می برد. در سال 2004 او بعد از فدرر برترین بازیکن تنیس شناخته می شود که پس از پت سمپراس توانسته دو عنوان مسابقات آزاد استرالیا و ویمبلدون را در یک فصل پیروز شود.

این بازیکن 22 ساله هر دو عنوان قهرمانی خود را در ست تای بریک به دست آورد اما فدرر نیز با پیروزی در مسابقات تکنفره ویمبلدون هنوز بر جایگاه خود باقی است. این بازیکن سوییسی پنج پیروزی پیاپی خود را در مسابقات ویمبلدون همانند لاوری دوهرتی (06-1902) و بورگ (1980-1976) جشن گرفت.

نادال: « فدرر قهرمان بزرگی است. چه در پیروزی و چه در شکست همواره نگرشی مثبت دارد. همیشه برای او احترام خاصی قائل بوده و هستم و او را ستایش می کنم. ما رابطه خوبی با یکدیگر داریم.»

فدرر از سال 1927 در تلاش بود تا در مسابقاتی که دو ست عقب مانده است، به پیروزی برسد. در همین سال هنری کاچت (Henri Cochet) جین بروترا (Jean Borotra) را با نتایج 6-4، 6-4، 3-6، 4-6 و 5-7 شکست داد و فدرر سعی داشت در شرایطی مشابه چهارمین عنوان ویمبلدون را در رزومه خود ثبت نماید.

فدرر:« بعد از مدت ها شکست را تجربه کردم. به نظرم بازی خوبی داشتم اما مسلما در دو ست اول شانس های زیادی را از دست دادم. رافائل خوب بازی کرد. از اینکه در مقابل او بازی کردم و تمام تلاش خود را به کار بردم، خوشحالم.

نادال هم اکنون ۱۲ بر ۶ از فدرر پیشی گرفته (۹ بر ۱ در زمین خاکی، ۲ بر ۳ در زمین سخت و ۱ بر ۲ در زمین چمن). این دیدار چهاردهمین دیدار آنها در مسابقات فینال و ششمین دیدار در فینال گرند اسلم بود که ما بین این دو سوپر استار صحنه تنیس برگزار می‌شد.

نادال پس از شکست پیشین خود از رتبه اول جهان، جوان کارلوس فررو (Juan Carlos Ferrero)، با بهبود بازی خود توانست ۲۴ بازی را پشت سر هم پیروز شود همچنین این پیروزی چهارمین عنوان پیروزی پیاپی او به حساب می آمد ( مسابقات مسترز هامبورگ، رونالد گروس، مسابقات کوئینز، ویمبلدون) و ششمین بازیکن برتر تور ای تی پی شناخته شد.  

رکورد ۶۵ پیروزی فدرر که شامل ۴۰ مسابقه ویمبلدون می شود و همینطور ده عنوان شکست ناپذیر بودن او بر روی مسابقات چمن، به پایان رسید.

از دوره مسابقات رونالد گروس سال ۲۰۰۵ و بر سر گذاشتن تاج ویمبلدون، ۱۳ عنوان مسابقات گرند اسلم از ۱۴ مسابقه آخرتوسط فدرر (۸) یا نادال ( ۵) تصاحب شد. این روال ادامه داشت تا اینکه نواک جوکوویچ در مسابقات آزاد استرالیا حضور پیدا کرد و اولین عنوان گرند اسلم خود را تصاحب نمود.  

فینال مسابقات ویمبلدون ۲۰۰۸ سومین سال متوالی بود که این دو بازیکن برای مسابقات قهرمانی رو در روی یکدیگر قرار می گرفتند. باقی رویارویی های این دو بازیکن بین سالهای 2006 تا 2008 در مسابقات رونالد گروس رخ داد.

در فینال مسابقات دونفره ترکیبی، که برگزاری آن تا ساعت 8:32 دقیقه بعد از ظهر (به وقت BST) طول کشید، باب برایان (Bob Bryan) امریکایی و سامانتا استوسور (Samantha Stosur) استرالیایی به طور غیرمنتظره ای طی 61 دقیقه ( 5-7 و 4-6 ) بر مایک برایان (Mike Bryan) و کاترینا سربونیک (Katarina Srebotnik) اسلوانیایی پیروز شدند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار