25/04/2024

در چنین روزی اندی رادیک به آخرین مرد آمریکایی قهرمان یو اس اوپن تبدیل شد

  • توسط سروش
  • 09/09/2019
  • 0

اندی رادیک در کنار مارات سافین، لیتون هیوییت، راجر فدرر، خوان کارلوس فررو و چند بازیکن دیگر از رهبران نسل جدید بازیکنان تنیس در ابتدای هزاره سوم محسوب می‌شدند.

اندی رادیک آخرین قهرمانی آمریکایی در یو اس اوپن

اندی رادیک به‌عنوان یک نوجوان پنج قهرمانی ATP کسب کرده بود و در سال ۲۰۰۱ زمانی که تنها ۱۸ سال داشت وارد رده‌بندی ۲۰ بازیکن برتر شد. اندی رادیک که متولد شهر اوماها است، در سال ۲۰۰۲ وارد جمع ۱۰ بازیکن برتر رنکینگ ATP شد و همان زمان یکی از نامزدهای فتح گرند اسلم خانگی در نیویورک محسوب می‌شد، رادیک در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به مرحله یک چهارم نهایی رسید اما در هر دوره به ترتیب برابر قهرمانان مسابقات یعنی لیتون هیوییت و پیت سمپراس شکست خورد. اما در نهایت در مسابقات سال ۲۰۰۳ یو اس اوپن نوبت درخشش اندی رادیک فرا رسید. رادیک در حالی برای مسابقات وارد نیویورک شد که مونترال و سینسیناتی را فتح کرده بود و در نهایت اولین و آخرین گرند اسلم خود را تنها چند روز پس از تولد ۲۱ سالگی به‌دست آورد. رادیک موفق شد پس از جدالی که یک ساعت و چهل و یک دقیقه طول کشید، خوان کارلوس فررو را با نتایج ۶-۳، ۷-۶، ۶-۳ شکست داد. شانزده سال بعد، همان قهرمانی رادیک در تنیس آزاد آمریکا هنوز پابرجا مانده آخرین قهرمانی یک مرد آمریکایی در یو اس اوپن محسوب می‌شود و هیچ تنیسور مرد آمریکایی دیگری موفق نشده به این طلسم پایان بدهد. این اتفاق قطعا امسال هم رخ نخواهد داد زیرا آمریکایی‌ها حتی نتوانستند یک تنیسور را به مرحله چهارم مسابقات برسانند.

اندی رادیک که به سرویس‌های قدرتمندش معروف است، با استفاده از یک قرعه کاملا راحت در پنج دیدار اول خود تنها یک ست به حریفان واگذار کرده بود. رادیک برابر ایوان لیوبیچیچ در مرحله دوم که بازیشان بیش از سه ساعت طول کشید به پیروزی رسید و پس از آن بردهای بعدی مقابل تیم هنمن، فلاویو سارتا، خاویر مالیز و اسینگ شالکن به‌دست آمدند. اما بزرگ‌ترین آزمون رادیک در آن مسابقات در مرحله نیمه نهایی رخ داد، جایی که اندی باید برابر تنیسور همسن خود داوید نلبندیان قرار می‌گرفت.

اندی رادیک

اما رادیک با یک فراری معجزه‌آسا در همین رویارویی موفق در یک نبرد حماسی که سه ساعت و نیم طول کشید، حریف را با نتایج ۶-۷، ۳-۶، ۷-۶، ۶-۱، ۶-۳ شکست دهد. رادیک در تای بریک ست سوم این دیدار از یک مچ پوینت جان سالم به‌در برد. اندی در این دیدار از هفت بریک پوینت، شش‌تا را سیو کرد اما مسابقه به حدی نزدیک بود که وی در آستانه حذف از مسابقات در سه ست متوالی قرار داشت. اما با رادیک با خنثی کردن مچ پوینت حریف و برتری در ادامه نبرد موفق شد پیروزی را جشن بگیرد. رادیک در طول این نبرد لحظات خاصی را نیز پدید آورد و با داور اصلی مسابقه بر سر تصمیماتی قابل بحث درگیری لفظی پیدا کرد.

تنیسور آمریکایی در این دیدار ۶۱ سرویس وینر زد اما در سه ست اول بازی با سخت‌ترین مانع در برابر خود روبرو شد. نلبندیان کنترل رالی‌ها را در دست داشت و در برابر سرویس‌های رادیک نیز عملکرد خوبی داشت تا به فینال نزدیک شود. اما اندی در نهایت توانست به کمک تماشاگران حاضر در استادیوم به بازی برگردد. در مسابقه نهایی نیز خوان کارلوس فررو، که آن زمان نفر سوم رنکینگ جهانی بود برابر رقیب آمریکایی خود هیچ شانسی نداشت. فررو به مراتب حریف آسان‌تری نسبت به نلبندیان بود. تنیسور آمریکایی در این دیدار از ۶۸ امتیاز سرو خود ۴۴تا را به کمک سرویس‌های برق‌آسایش کسب کرد و فرر را در ست‌های اول و سوم هرکدام یک بار بریک کرد تا در سه ست پیاپی قهرمانی را از آن خود کند. از آن زمان تا به امروز هیچ تنیس‌باز آمریکایی مرد دیگری در تنیس آزاد آمریکا به قهرمانی نرسیده است. اندی در چهار فینال گرند اسلم دیگر برابر راجر فدرر بازنده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار