26/04/2024

قوانین و نحوه امتیازدهی در تنیس

  • توسط مریم
  • 11/09/2019
  • 0
قوانین امتیاز دهی در تنیس

اگر با حضور در مسابقات ویمبلدون و تلاش برای سردرآوردن از قوانین و امتیازدهی تنیس مشکل دارید، نگران نباشید. مدل امتیازدهی تنیس ممکن است در ابتدا اندکی پیچیده به نظر برسد اما وقتی آنها را یاد بگیرید، می توانید مانند طرفداران پر و پا قرص از همه چیز سر در بیاورید. در ادامه قوانین و نحوه امتیازدهی در تنیس را به صورت گام به گام از ابتدا تا انتهای مسابقه، با شما در میان می گذاریم.

قالب اصلی بازی

هر مسابقه تنیس شامل سه ست است و برای پیروزی در هر ست باید در شش گیم پیروز شوید.
امتیاز هر گیم از صفر یا لاو شروع شده و به ترتیب تا چهل می‌رسد. البته این عدد به منظور کسب چهل امتیاز نیست در واقع، همانطور که گفته شد، امتیاز اول در تنیس لاو یا صفر می باشد و به ترتیب امتیازهای بعدی ۱۵، ۳۰ ، ۴۰ و سپس امتیاز گیم است که کسب آن به منزله بردن آن گیم خواهد بود.
شروع گیم
برای تعیین سرور (کسی که ضربه سرویس را میزند) از پرتاب سکه و شیر یا خط استفاده می کنند. برنده تعیین میکند که اولین سرور باشد یا اینکه کدام سمت زمین بازی کند و یا اینکه اختیار این انتخاب را کلاً به حریف خود واگذار نماید.
هر کسی که اولین سرو را بزند تمام سرویس ها را تا آخر گیم خواهد زد. پس از اتمام  گیم ضربات سرویس به بازیکن مقابل واگذار می شود.
سرویس از پشت بیس لاین و سمت راست زمین زده می شود و باید مابین خط مرکزی زمین و خطوط مربوط به بازی تنیس تکنفره فرود بیاید.

امتیازدهی در تنیس

قبل از هر سرویس، سرور امتیاز گیم را اعلام کرده و امتیاز خود را قبل از امتیاز حریف بیان می کند به عنوان مثال اگر امتیاز سرور صفر و امتیاز رسیور ۳۰ باشد امتیازها به صورت «لاو – ۳۰» بیان خواهد گردید.
در هر سرویس چند نکته باید رعایت شود، وقتی سرویس می‌زنید، توپ شما باید از بالای تور رد شده در منطقه سرویس زمین حریف و در جهت مخالف شما به زمین بخورد. توپ ارسالی قبل از پاسخ حریف باید یکبار با زمین برخورد داشته باشد.
اگر توپ شما در سرویس اول در ناحیه سرویس فرود نیاید شانس دومی خواهید داشت اما اگر در سرویس دوم نیز موفق به اجرای صحیح ضربه سرویس نباشید، حریف شما امتیاز کسب خواهد نمود.
اگر توپ به تور برخورد کند و در ناحیه سرویس زمین حریف فرود بیاید، دراصطلاح لِت صورت گرفته است، ضربه به حساب نیامده و باید مجددا تکرار شود.
اگر توپ داخل محوطه سرویس فرود آمده و حریف نیز به آن پاسخ دهد، به ضربات پشت سرهم ادامه می‌دهید تا: توپ به تور برخورد کند، از خطوط مرزی محوطه بازی تنیس بیرون برود و یا یک نفر نتواند به توپ ارسالی پاسخ دهد، اگر یکی از این اتفاقات برای شما بیافتد،  طبق قوانین امتیازدهی در تنیس حریفتان امتیاز کسب میکند و اگر حریفتان پذیرای چنین اتفاقی باشد، امتیاز از آن شما است.
هر کسی که گیم با سرویس های او شروع شده باشد تا زمانی که امتیاز چهل کسب شود، به زدن سرویس ادامه داده و قبل از زدن هر سرویس امتیازها را اعلام میکند.
اگر دو بازیکن با امتیاز چهل با یکدیگر مساوی شوند (چهل – آل) اصطلاحا دوس ( عبارتی دیگر برای بیان شرایط مساوی یا تای در بازی ) اتفاق افتاده است. برای بیرون آمدن از حالت تساوی گیم یکی از بازیکنان باید دو امتیاز متوالی کسب نماید، به این عمل تای بریک گفته می شود. اگر سرور شما هستید و پس از بروز دوس اولین امتیاز را از آن خود نمایید برای اعلام امتیازها تنها به عبارت « مای اَد » که به معنای امتیاز من است، اکتفا میکنید. اگر حریف شما در چنین حالتی امتیاز کسب کند، دوباره دوس اتفاق افتاده است و یک نفر باید دو امتیاز متوالی را از آن خود نماید و این کار می تواند تا ابد ادامه پیدا نماید.
بعد از اتمام  گیم، عنوان رسیور و سرور جا به جا خواهد شد و پس از هر شماره فرد از گیم یعنی به طور مثال در گیم های اول سوم و پنجم جای دو بازیکن در زمین عوض می شود.

امتیازدهی در سِت

قبل از زدن اولین سرویس در هر گیم جدید، سرور، امتیاز ست را با بیان امتیاز خود قبل از امتیاز حریف اعلام می کند. پس چنانچه برنده ست اول شما بوده اید و در اولین گیم از ست دوم سرور هستید، قبل از زدن ضربه امتیازها را به صورت « یک – صفر » بیان خواهید کرد.
برای تکمیل یک ست، یکی از دو بازیکن باید شش گیم را برده باشد، اولین بازیکنی که ششمین گیم را ببرد برنده ست خواهد بود. اما برای پیروزی باید از حریف خود دو امتیاز نیز جلو باشید. بنابراین اگر امتیازها شش بر پنج باشد، کسی که امتیاز پنج را دارد با دو امتیاز برتری می‌تواند برنده ست باشد و اگر امتیازها شش بر شش شود، ستی تحت عنوان تای بریکر بازی خواهد شد.

امتیازدهی کلی در بازی تنیس

کلیات و مجموع مسائل گفته شده بازی تنیس را تشکیل می دهند. در بهترین حالت برنده بازی تنیس کسی است که در دو ست از سه ست بازی برنده باشد. پس اگر دو ست را برده باشید برنده شده اید اما اگر شما و حریفتان هرکدام برنده یک ست باشید، ست سوم برای تعیین برنده بازی برگزار می شود.

تمام آنچه نیاز بود در باره قوانین و نحوه امتیازدهی در تنیس بدانید در اینجا عنوان شد تا از این پس با آگاهی کامل نسبت به تمام آنچه در زمین اتفاق میافتد، از بازی لذت ببرید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار