20/04/2024

مراسم تقدیر از لی نا ، نخستین آسیایی فاتح رقابت‌های گرند اسلم برگزار شد

  • توسط سروش
  • 25/09/2019
  • 0

تا پیش از آن‌که نائومی اوساکای ژاپنی به عنوان یک آسیایی، فاتح دو گرند اسلم پیاپی یو اس اوپن و اوپن استرالیا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شود، این لی نا از کشور چین بود که توانست در سال ۲۰۱۱ با فتح رولان گاروس، نام خود را در تاریخ ورزش تنیس جاودانه سازد.

مراسم تقدیر از لی نا

لی نایِ چینی که اکنون ۳۷ ساله است، در سال ۲۰۱۱ و با برتری ۲-۰ برابر فرانچسکا شیاوونه از ایتالیا توانست به مقام قهرمانی مسابقات گرند اسلمِ اوپن فرانسه (رولان گاروس) دست یابد. عنوانی ارزشمند که باعث شد، آسیایی‌ها برای نخستین بار طعم قهرمانی در این رقابت‌های ارزشمند را بچشند. سه سال بعد و در سال ۲۰۱۴ نیز لی نا موفق به فتح اوپن استرالیا شد تا یکی از پرافتخارترین بانوان رشته تنیس در تاریخ لقب گیرد. در مراسمی که در روز سه شنبه و در شهر ووهان کشور چین برگزار شد، از لی نا تقدیر بعمل آمد و نام او در تالار مشاهیر ورزش تنیس به ثبت رسید. نفر دوم سابق رنکینگ جهانی تنیس بانوان، در کشور چین از شهرت بالایی برخوردار بوده و بسیاری از تنیسورهای مرد و زن چینی، لی نا را الگویی برای موفقیت خود در این رشتۀ ورزشی به حساب می‌آورند.

او به نوعی در کنار نائومی اوساکا، پرافتخارترین ورزشکار تنیس قارۀ آسیا محسوب می‌گردد که نه تنها برای کشورش چین، بلکه برای قاره‌ای به پهناوری آسیا، افتخارآفرینی کند. لی نا انقلابی در رشتۀ تنیس در کشورش چین به وجود آورد و باعث شد تا پس از او، چهار تنیسور دیگر چینی نیز در بین ۵۰ تنیس باز برتر رنکینگ جهانی WTA قرار گیرند. لی نایِ ۳۷ ساله، بیش از ۱۵ سال در مسابقات حرفه‌ای تنیس حاضر بود و نزدیک به ۵۰۰ پیروزی در تورنمنت‌های مختلف بدست آورد. ثبت نام او در تالار مشاهیر تنیس، بدین معناست که او به عنوان اولین آسیایی فاتح گرند اسلم‌ها دستاوردهای فراوانی در این رشتۀ ورزشی بدست آورده است. به همین دلیل نیز از این ورزشکار بزرگ چینی در زادگاهش، شهر ووهان تقدیر به عمل آمد.

لی نا

لی نا در جمع رسانه‌ها تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به دنیای توپ و تور نخواهد داشت. این تصمیم لی نا، برخلاف اقدام کیم کلایسترسِ بلژیکی بوده که اخیرا و در ۳۶ سالگی اقدام به بازگشت دوباره به میادین تنیس گرفته است. لی نا در این باره می‌گوید:

من ۱۰۰% در خانه‌ام می‌مانم. این برای من بسیار آسان‌تر از آن است که در میادین تنیس حاضر شوم. شما می‌توانید در خانه‌تان هر کاری را انجام دهید و کمتر کسی از آن مطلع شود. در صورتی که در زمین مسابقه، تمام دنیا متوجه کوچکترین رفتار شما نیز خواهند شد.

این تنیسور راست دست، توانسته از مسابقات و تورنمنت‌های مختلف تنیس، حدود ۱۶.۷ میلیون دلار بدست آورد. وی همچنین در تورهای WTA موفق به ثبت ۹ قهرمانی شده است که همانطور که اشاره شد، دو قهرمانی آن مربوط به رقابت‌های گرند اسلم بوده است. لی نا در فوریه ۲۰۱۴ و کمی پیش از اعلام بازنشستگی‌اش به رتبه دوم رده‌بندی جهانی تنیس نیز رسید که بهترین رتبه او و همچنین یک بانوی آسیایی تا آن زمان به حساب می‌آمد. لی نا در اواخر سال ۲۰۱۴ از دنیای تنیس و مسابقات آن اعلام بازنشستگی کرد و هنوز پس از چندین سال، وی بزرگترین مشوق آسیایی‌ها برای روی آوردن به ورزش تنیس، قلمداد می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار