25/04/2024

لیست کامل اصطلاحات تنیس که باید بدانیم

  • توسط مریم
  • 04/07/2019
  • 0
اصطلاحات تنیس

در این بخش درباره اصطلاحات معمول و متعارف تنیس که در هنگام بازی به کار میروند صحبت میکنیم. قبلا درباره مفهوم خطوط کناری، انتهایی، سرویس و اصطلاحاتی از این قبیل بحث شده است اما اصطلاحاتی که اینجا درباره آنها صحبت میکنیم، در هنگام بازی از آنها استفاده می شود.

سرو یا سرویس

یکی از بازیکنان پشت خط انتهایی زمین می ایستد و توپ را برای زدن ضربه با راکت قبل از آنکه به زمین برخورد کند، به هوا پرتاب میکند. پس از ضربه توپ باید در هوا تا زمین حریف پرواز کند. نکته مهم در زدن این ضربه محل ایستادن دو بازیکن در دو طرف زمین است. هر دو بازیکن باید در زمین به صورت مورب نسبت به هم بایستند. سرویس اول هر گیم باید از نیمه راست زمین زده شود.

اصطلاحات تنیس مربوط به سرو

آس: ضربه صحیح سرو وقتی توسط حریف پاسخ گفته نشود به عنوان آس (Ace) شناخته می شود.

دوس (Deuce) یا تساوی: به زمانی اطلاق می‌شود که هر دو بازیکن به امتیاز ۴۰ رسیده باشند.

ادونتیج یا امتیاز: زمانی که یکی از بازیکنان بعد از موقعیت دوس به امتیازی دست پیدا کند، آن امتیاز را تحت عنوان ادونتیج (Advantage) خطاب می کنند.

امتیازگیم: آخرین امتیاز به دست آمده در یک گیم (Game) که باعث می‌شود گیم به نفع یکی از بازیکنان تمام شود را امتیاز گیم مینامند.

امتیاز ست: آخرین امتیاز هر ست(Set) که در نتیجه آخرین سرویس زده شده به دست خواهد آمد را امتیاز ست میگویند.

امتیاز بریک (Break Point) : یکی از اصطلاحات تنیس است و به امتیازی گفته می‌شود که بازیکن گیرنده توپ (کسی که سرو را نمیزند) از آن خود میکند.

امتیاز مسابقه: آخرین امتیاز یک مسابقه در زمانی که یکی از دو طرف مسابقه در شرف غلبه بر حریف خود است.

سرویس اول و دوم

تعداد دفعاتی که یک بازیکن سرو اول را به درستی انجام می‌دهد به درصد محاسبه می شود در شرایطی که سرو اول اشتباه زده شود، تلاش دوم برای زدن سرو به صورت صحیح را سرو دوم مینامند.

رالی (Rally)

سروی که توسط بازیکن حریف بدون خطا پاسخ داده می شود و برای ضربه بعدی به سمت سرور برمیگردد و تکرار این ضربات بدون خطا را رالی می نامند. مهم‌ترین نکته در رفت رو برگشت توپ بین دو بازیکن قرار گرفتن توپ بین خطوط کناری و انتهایی زمین حریف است. در واقع رالی یکی از اصطلاحات تنیس است که در زمان رفت و برگشت بودن امتیاز توپ در زمین به کار برده می شود.

والی (Volley)

حرکت تهاجمی بازیکن برای گرفتن توپ به سمت تور را والی می گویند، این حرکت در زمان رالی اتفاق می افتد و به بازیکن این امکان را می دهد تا توپ را بهتر در زمین حریف فرود بیاورد. احتمال از دست دادن توپ توسط حریف و کسب امتیاز برای بازیکن مهاجم در والی بیشتر است.

لِت

زمانی که سرور ضربه سرو را به درستی میزند اما توپ هنگام پرواز، قبل از رسیدن به زمین حریف، به تور برخورد کند، داور صندلی از این اصطلاح تنیس استفاده می کند. در این شرایط، سرور شانس دوم خود را برای زدن ضربه سرو امتحان می کند. در صورتی که لِت فقط یکبار اتفاق بیافتد، خطا نیست و همچنین به معنای آن نیست که خطای دیگری هنگام زدن سرویس اتفاق نیافتاده است.

ست امتیاز یا اَدونتیج (Advantage Set)

به زمانی اطلاق می شود که آخرین ست یک مسابقه قرار است بازی شود. این ست نمیتواند به حالت تساوی کشیده شود. بازیکنان برای بردن یک گیم باید به امتیاز برد ۶ گیم و با اختلاف دو امتیاز گیم از رقیب خود برسند و تا زمانی که یکی از بازیکنان به برد قطعی برسد ادامه پیدا خواهد کرد.

ست خروج از تساوی

یکی از اصطلاحات تنیس است که فقط می‌تواند به ست آخر نسبت داده شود. تمام ست های یک مسابقه به غیر از ست آخر نمیتوانند به این عنوان خوانده شوند. در صورتی که هر دو بازیکن یا هر دو تیم 6 گیم را برده باشند، این ست بازی خواهد شد. این امتیاز به بازیکنان یا تیم هایی تعلق می‌گیرد که تمامی امتیازات ضربات سرو را از آن خود کرده باشند. اولین بازیکنی که بتواند به امتیاز هفتم دست پیدا کند و البته با 2 اختلاف از حریف خود جلو باشد به عنوان برنده ست شناخته می شود.

داور

در مسابقات حرفه ای تنیس داورانی تحت عنوان داوران خط و داور صندلی حضور دارند. داوران خط توجه خود را به بیرون نیامدن توپ از خطوط کناری و انتهایی زمین معطوف می کنند. داور صندلی می‌تواند اجازه توقف بازی را به منظور استراحت و یا به دلایل دیگر صادر نماید.

توپ در بازی

زمانی که توپ یکی از بازیکنان حین رالی به اشتباه به ساختار ثابت زمین مانند تور یا پایه های تور و یا … برخورد نماید و به زمین حریف برود اصطلاح توپ در بازی (Ball in Play) به کار برده می شود، اگر توپ بعد از این برخورد به زمین زننده ضربه باز گردد به حریف او یک امتیاز تعلق می گیرد.

 

راجر فدرر - بک هند

راجر فدرر – بک هند

فورهند (Forehand)

ضربه ای که با روی راکت به توپ زده می‌شود.

بک هند (Backhand)

ضربه ای که با پشت راکه به توپ زده می شود، برای زدن این ضربه دست باید به حالت متقاطع روی بدن قرار بگیرد. در واقع بک هند یکی دیگر از اصطلاحات تنیس و مخالف فورهند است که اگر راکت در دست راست شما قرار داشته باشد و توپ در سمت چپ شما در حال پرواز باشد باید از آن استفاده کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار