16/09/2024

نواک جوکوویچ: مسابقات آزاد استرالیا سال 2013

  • توسط مریم
  • 11/08/2019
  • 0
بهترین بازیکن تاریخ تنیس آقایان - نواک جوکوویچ

بیل جولیو (Bill De Giulio) نویسنده این مطلب، عمر خود را صرف تنیس کرده است چه زمانی که به عنوان یکی از جوانان ورطه تنیس در زمین مسابقات بود و چه اکنون که اخبار واطلاعات برترینهای تنیس را دنبال میکند. پس از مسابقات آزاد استرالیا در سال 2013 جا دارد خلاصه ای از آغاز تا موفقیت جوکوویچ را از زبان این نویسنده با هم بخوانیم.

موفقیت های نواک جوکوویچ

پس از کسب سومین عنوان متوالی پیروزی در مسابقات آزاد استرالیا، برتری نواک در میان بازیکنان تنیس عصر حاضر واضح شد. پیروزی در 6 مسابقه گرند اسلم در 25 سالگی نه تنها او را به عنوان بازیکن برجسته عصر خود، بلکه به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تنیس تا به اکنون معرفی می نماید.

نواک در ژانویه 2013 به دلیل پیروزی زیبایش در برابر اندی مورای آن هم فقط در 4 ست، به عنوان بازیکن نمونه ماه انتخاب شد.

سفر نواک به دنیای تنیس زمانی شروع شد که برای اولین بار در خانواده یوگوسلاویایی (صربستان کنونی) خود راکت تنیس را در دست گرفت و برای اولین بار تنیس بازی کرد. در آن زمان او تنها چهار سال داشت همین لحظه اولین قدم های او را در ورود به دنیای تنیس محکم نمود تا در 6 سالگی با مربیگری جلنا جنکیک (Jelena Gencic) تمنای خود را برای ورود به این ورطه به گوش برساند. او تمرینات خود را به صورت جدی شروع کرد و نهال نوظهور استعدادهایش به سرعت رشد نمود.

آن دو در شش سال بعدی با تمرینات فراوان از بازی او سلاح قدرتمندی ساختند تا نواک جوکوویچ 12 ساله به وضوح برای رشد بیشتر به رقبای جدی تری نیاز پیدا کرد. به همین دلیل در سال 1999 خانواده اش تصمیم گرفتند تا برای آموزش های تکمیلی او را به آکادمی پیلیک تنیس (Pilic Tennis) و تحت مربیگری نیکولا پیلیک (Nikola Pilic)، به شهر مونیخ در آلمان بفرستند. پس از مدت کوتاهی در سال 2001 به جرگه بازیکنان بین المملی تنیس پیوست و تا فینال مسابقات دیویس کاپ رده سنی زیر 14 سال، راه خود را باز نمود.

پیروزی نواک در مسابقات اِی تی پی

پیروزی نواک در فینال مسابقات اِی تی پی

در سال 2003 آمادگی کامل را برای حضور در دنیای حرفه ای تنیس، داشت و در جریانی که به منظور افزایش توانایی های بازیکنان حرفه ای اما نوجوان تنیس طراحی شده بود شرکت پیدا کرد تا مهارت لازم برای حضور در مسابقات و بالابردن سطح بازی و رنکینگ خود بدست آورد.

در سال 2005 برای اولین بار در مسابقات گرند اسلم، مسابقات آزاد استرالیا، حضور به هم رسانید اما در همان راند اول، بازی را به مارتین سفین (Martin Safin) واگذار کرد. در همان سال در مسابقات ویمبلدون و آزاد امریکا پیشرفت قابل توجهی داشت و توانست تا راند سوم مسابقات پیش برود. تا همین جا معلوم شده بود که نواک ستاره ای نوظهور است و درخشش او در آینده ای نه چندان دور دنیای تنیس را روشن خواهد کرد.

سال 2006 سالی پر از پیشرفت برایش به حساب میآید. در این سال او به مسابقات یک چهارم نهایی آزاد فرانسه (بهترین بازی او تا آن زمان در همین مسابقه اتفاق افتاد) و راند چهارم مسابقات ویمبلدون راه پیدا کرد. همچنین در مسابقات اِی تی پی برای اولین بار طعم پیروزی را در مسابقات آزاد داچ (Dutch) چشید، نتیجه فوق العاده که باعث شد، برای اولین بار در میان بیست نفر اول رنکینگ جهانی دیده شود.

با دستیابی به اولین فینال گرند اسلم در مسابقات آزاد امریکا و شکست مقابل فدرر در سال 2007، اوضاع بر وفق مراد جوکوویچ پیش نرفت اما با شکست اندی رودیک، رافائل نادال و راجر فدرر، سه نفر اول رنکینگ جهانی، و پیروزی در مسابقات راجرز کاپ مونتریال، پتانسیل خود را به همگان نشان داد. بعد از بیست سال این اولین باری بود که بازیکنی توانست هر سه بازیکن برتر جهان را در یک مسابقه شکست دهد.

شاید در آن سال هنوز هنگامه پیروزی او در گرند اسلم فرا نرسیده بود اما سال بعد در مسابقات آزاد استرالیا قابلیت خود را به نمایش گذاشت و اولین عنوان گرند اسلم خود را ثبت نمود و پس از آن شش عنوان گرند اسلم را از آن خود کرد که چهار عنوان آن در مسابقات استرالیا، یک عنوان پیروزی ویمبلدون و یک عنوان در مسابقات آزاد امریکا اتفاق افتاد.

سه عنوان متوالی گرند اسلم او در مسابقات آزاد استرالیا خود یک رکورد به حساب می آید. او در سال 2011 اولین بازیکنی بود که توانسته سه پیروزی در سه مسابقه از چهار مسابقه گرند اسلم را از آن خود نماید. در همین بین او به عنوان برترین بازیکن جهان شناخته شد و مدعی رنکینگ اول در جهان گردید.

جوکوویچ با راه اندازی بنیاد خود در سال 2007 راه پیروزی خود را وسیع تر نمود. نواک جوکوویچ در این بنیاد که به نام سفیر یونیسف در صربستان (وطن جوکوویچ) نام گذاری شده است، به عنوان پلی ارتباطی بین یونیسف و صربستان برای بهبود وضعیت تحصیل کودکان صربستانی مشغول فعالیت است.

او که از یک کشور جنگ زده به عرصه موفقیت پا گذاشت، به خوبی اهمیت بازسازی سیستم آموزشی صربستان را در کمک به جوانان تنگدست برای دریافتن رویاهای خود درک می کند. هدف او استفاده از وجهه و محبوبیت ورزشی خود برای هدایت این بنیاد است تا بتواند کوکان بیشتری را برای پیشرفت در زندگی و فرصت های مختلف یاری ببخشد.

 

برای کسی که سن و تجربه زیادی ندارد، سخت کوشی، پشت کار و حرکت بدون وقفه به سمت هدف کلید موفقیت است، خصوصیاتی که نواک جوکوویچ مظهر آن به حساب می آید. همانطور که قرارگرفتن او در زمره برترین های تنیس، از همان روزهای اول، قابل پیش بینی بود، اکنون نیز می توان با اطمینان از رکوردهای بیشماری که به دست او شکسته می شود خبر داد و پیروزی های  بسیار  او را در زمین های مختلف مسابقات گرند اسلم تجسم نمود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار