29/03/2024

با حذف راجر فدرر و نواک جوکوویچ ، شگفتی مسابقات مسترز شانگهای رقم خورد

  • توسط مینا
  • 12/10/2019
  • 0
نواک جوکوویچ

روز ششم تورنمنت ۱۰۰۰ امتیازی مسترز شانگهای چین، با بزرگترین شگفتی این مسابقات همراه بود. جایی که نواک جوکوویچ و راجر فدرر با شکست مقابل رقیبانشان، از صعود به مرحلۀ نیمه نهایی این رقابت‌ها بازماندند.

حذف نواک جوکوویچ و راجر فدرر از تنیس شانگهای

در جریان دیدارهای دور یک چهارم پایانی مسابقات مسترز رولکس شانگهای، نواک جوکوویچ از صربستان و استفانوس تسیتسیپاس از یونان مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در پایان، این تنیسور ۲۱ ساله و جوان یونانی‌ها بود که با غلبه بر مرد شمارۀ یک تنیس جهان توانست به جمع چهار تنیسور پایانی این مسابقات صعود نماید. تسیتسیپاس یونانی در دیداری که دو ساعت و چهار دقیقه به طول انجامید، موفق شد با حساب ۲-۱ و با نتایج ۳-۶، ۷-۵ و ۶-۳ برابر نواک جوکوویچ، قهرمان دورۀ گذشتۀ این رقابت‌ها و پرافتخارترین قهرمان تورنمنت مسترز شانگهای به پیروزی برسد و راهی دور نیمه نهایی این مسابقات شود. بدین ترتیب، استفانوس تسیتسیپاس به دومین پیروزی خود در سومین تقابلش با نواک جوکوویچ رسید تا پس از مسابقات مسترز راجرز کاپ در سال ۲۰۱۸، این بار در یک مسترز دیگر و در شانگهای مقابل فاتح شانزده گرند اسلم دنیای تنیس به برتری برسد.

استفانوس با این پیروزی بزرگ، در مرحلۀ نیمه نهایی باید به مصاف دنیل مدودف از روسیه برود که با شکست فابیو فونینی به این مرحله رسیده است. با شکست فابیو فونینی و حضور تسیتسیپاس در جمع چهار تنیسور برتر این مسترز ۱۰۰۰ امتیازی، حضور این تنیسور یونانی به عنوان نفر ششم در رقابت‌های انتهای فصل Nitto ATP Finals که در ماه نوامبر در شهر لندن برگزار می‌شود، نیز قطعی شد. استفانوس تسیتسیپاس پس از صعود به دور نیمه نهایی در نشست خبری پس از این دیدار گفت:

او (نواک جوکوویچ) تنیس بسیار متفاوتی را نسبت به دیگر حریفانی که امسال با آن‌ها به رقابت پرداختم، بازی می‌کند. جوکوویچ بازیکن بسیار بزرگی و توانمندی است که همیشه از نظر ذهنی در سطح بالایی قرار دارد. بنابراین پیروزی مقابل چنین تنیسوری می‌تواند یک پیشرفت قابل ملاحظه برای من باشد. این نتایج باعث می‌شود که احساس خوبی نسبت به تنیس داشته باشم و فردا هم قرار است یک چالش جدید برای من باشد. امیدوارم که در بازی آینده‌ام حس خوبی داشته باشم و تنیس هوشمندانه‌ای را به نمایش بگذارم.

نواک جوکوویچ نیز که در عین ناباوری از صعود به نیمه نهایی مسترز شانگهای بازمانده، در این نشست خبری گفت:

استفانوس امروز تنیس فوق‌العاده‌ای را بازی کرد و کیفیت بالای خود را به نمایش همگان گذاشت. او سرویس‌های خوبی زد و من به اندازۀ کافی، قادر نبودم او را دفاع کنم. من فقط به او زمان کافی دادم تا نمایشنامۀ خود را درون زمین به بهترین شکل ممکن به اجرا درآورد و حریفم از هر لحاظ سزاوار پیروزی در این میدان بود.

نواک جوکوویچ

اما پس از نواک جوکوویچ، نوبت راجر فدرر بود که با شکست برابر یک تنیسور جوان دیگر از صعود به مرحلۀ نیمه نهایی مسترز شانگهای بازماند و با این رقابت‌ها خداحافظی کند. پیش از دیدار راجر فدرر و زورف نیز انتظار می‌رفت که مرد شمارۀ سه تنیس جهان کار چندان آسانی مقابل تنیسور جوان آلمانی نداشته باشد. بخصوص آن‌که این دو تنیسور در سال گذشته و مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات Nitto ATP Finals نیز با یکدیگر به رقابت پرداخته بودند که در آن دیدار هم فدرر مغلوب الکساندر زورف جوان شده بود. حال پس از گذشت تقریباً یک سال، فدرر و زورف بار دیگر مقابل یکدیگر قرار گرفتند که باز هم این زورف ۲۲ ساله بود که با دست پر از میدان مسابقه با استاد سوئیسی خارج شد. در دیداری که دو ساعت و هفت دقیقه به طول انجامید، الکساندر زورف از آلمان که در جایگاه شمارۀ ۶ جهان قرار دارد، موفق شد با حساب ۲-۱ و با نتایج ۶-۳، ۶-۷ (۷-۹) و ۶-۳ مقابل راجر فدرر سوئیسی به پیروزی برسد و راهی دور نیمه نهایی مسابقات شانگهای شود.

زورف در مرحلۀ نیمه نهایی باید به مصاف متئو برتینی از ایتالیا برود که در دور یک چهارم پایانی توانسته بود با نتیجۀ ۲-۰ و با امتیازات ۷-۶ (۱۰-۸) و ۶-۴ از سد دومینیک تیم اتریشی بگذرد. دومینیک تیم در هفتۀ گذشته و مسابقات اوپن ۵۰۰ امتیازی چین، توانسته بود با پیروزی برابر استفانوس تسیتسیپاس به مقام قهرمانی این تورنمنت آسیایی دست یابد. ست دوم دیدار فدرر و زورف را می‌توان یکی از بزرگترین برگشت‌های تاریخ تنیس نامید. جایی که تنیسور آلمانی در آستانۀ پیروزی در این ست و کل بازی قرار داشت، اما مرد ۳۸ سالۀ سوئیسی توانست به بازی برگردد و ۵ بار ستارۀ آلمانی را در کسب امتیاز آخر ناکام بگذارد. در نهایت این ست به تای بریک کشیده شد و فدرر در امتیاز ۹ موفق به برد این ست شد. هر چند بازهم این زورف بود که توانست کنترل بازی را همانند ست نخست در اختیار بگیرد و با پیروزی ۶-۳ در ست سوم و پایانی، دومین شگفتی بزرگ رقابت‌های مسترز شانگهای را پس از حذف نواک جوکوویچ به دست تسیتسیپاس رقم بزند.

دیدار بین الکساندر زورف و راجر فدرر البته به دور از حاشیه نیز نبود و دو تنیسور در بخش‌هایی از بازی از قضاوت ضعیف داور صندلی گله و شکایت داشتند که فدرر در نتیجۀ همین اعتراض‌ها، یک امتیاز را نیز از دست داد. تنیس‌باز آلمانی با صعود به مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات مسترز شانگهای، موفق شد ۱۸۰ امتیاز به اندوخته‌های خود در فصل جاری اضافه نماید تا بدین ترتیب با کسب ۲,۶۱۵ امتیاز در جایگاه هفتم انتخابی رقابت‌های آخر فصل Nitto ATP Finals قرار گیرد. پیش از این روبرتو باوتیستا آگوت از اسپانیا در این رده قرار داشت که با درخشش زورف در چند هفتۀ اخیر و به خصوص مسابقات مسترز شانگهای، حال او در این جایگاه قرار گرفته است. زورف پس از پایان این بازی گفت:

مسابقۀ فوق‌العاده‌ای بود و خوشحالم که توانستم در انتهای این دیدار، همانند شروع آن بازی کنم و به یک پیروزی بزرگ دست یابم. من در کل سال و در بیشتر دیدارهایم دفاعی کار می‌کردم و اعتماد به نفس چندانی نداشتم. فدرر تنیسور زیرک و باهوشی است و همیشه در جستجوی راهی است که بتواند به پیروزی برسد. او همیشه کار را برای شما سخت می‌کند و شما شاهد این اتفاق در بازی امروز و به خصوص ست دوم بودید. شما باید در بهترین فرم خود قرار داشته و اعتماد به نفس کافی را داشته باشید تا بتوانید مقابل او به پیروزی برسید. می‌دانستم که اگر به همان شیوه‌ای که در ست اول بازی کردم، در ست پایانی نیز بازی کنم، می‌توانم در این مسابقۀ سخت به پیروزی برسم.

راجر فدرر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار