20/04/2024

نواک جوکوویچ به مقام قهرمانی مسابقات اوپن توکیو رسید

  • توسط مینا
  • 07/10/2019
  • 0

رقابت‌های ۵۰۰ امتیازی اوپن توکیو ژاپن با قهرمانی نواک جوکوویچ به پایان مسیر خود در سال ۲۰۱۹ رسید.

قهرمانی نواک جوکوویچ در تنیس توکیو

مرد شمارۀ یک تنیس جهان از کشور صربستان، موفق شد با پیروزی مقابل جان میلمنِ استرالیایی به اولین قهرمانی خود در مسابقات اوپن ژاپن برسد. جوکوویچ ۳۲ ساله برای نخستین بار بود که در تورنمنت آسیایی راکوتن ژاپن شرکت می‌کرد تا در همان نخستین حضورش به مقام قهرمانی این رقابت‌ها برسد. در دیداری که عصر یکشنبه و در بازی پایانی این مسابقات انجام شد، نواک جوکوویچ موفق شد در دو ست متوالی برابر جان میلمن به پیروزی برسد. این مسابقه که تنها ۷۰ دقیقه به طول انجامید، جوکوویچ توانست با حساب ۲-۰ و با امتیازات ۶-۳ و ۶-۲ برابر رقیب ۳۰ ساله و استرالیایی‌اش که در جایگاه شمارۀ ۸۰ دنیا قرار دارد به برتری برسد و فاتح این تورنمنت ۵۰۰ امتیازی در خاور دور شود. این برای دهمین بار است که تنیسور صربستانی موفق می‌شود در نخستین تورنمنتی که در آن حضور می‌یابد به مقام قهرمانی برسد. نواک جوکوویچ پس از قهرمانی در رقابت‌های اوپن ژاپن در جمع اصحاب رسانه گفت:

از هر نظر برایم یک هفتۀ خارق‌العاده بود. هم درون زمین و هم بیرون از آن، احساس خوبی داشتم و استقبال هواداران نیز از این مسابقات فوق‌العاده بود. آن‌ها به من این حس را منتقل می‌کردند که گویی در کشور و خانه‌ام در حال مسابقه دادن هستم. در این تورنمنت حتی یک ست را نیز واگذار نکردم و تنیس خیلی خوبی را به نمایش گذاشتم. در مجموع اوپن ژاپن، یک تجربۀ عالی برای من بود.

سید برتر مسابقات ژاپن، برای اولین بار پس از کناره‌گیری از رقابت‌های یو اس اوپن بود که در میادین تنیس حاضر می‌شد. او در دور چهارم گرند اسلم اوپن آمریکا و به دلیل مصدومیتی که از ناحیه شانه پیدا کرده بود، مجبور به کناره‌گیری از این مسابقات شد تا چند هفته بعد اوج آمادگی خود را در پایتخت ژاپن به رخ بکشد. با آمادگی بالایی که از جوکر در این تورنمنت مشاهده کردیم، بعید به نظر می‌رسد که مشکل آسیب ‌دیدگی‌ او تا حد زیادی برطرف شده و مرد شمارۀ یک دنیای تنیس می‌تواند در رقابت‌های به مراتب مهم‌تری همچون مسترز ۱۰۰۰ امتیازی شانگهای چین، حضور پیدا کند. مسابقاتی که رافائل نادال سرشناس به دلیل مصدومیت موفق به شرکت در آن نشده است. جوکوویچ در این مسابقات بی‌رحم ظاهر شد و بدون آنکه ستی را از دست بدهد و یا فاصلۀ معناداری در گیم‌شماری‌هایش به وجود آید، موفق به شکست حریفان خود شده بود.

تنها دیداری که این تنیسور صربستانی با فاصلۀ نزدیکی موفق به برد شده، مربوط به بازی دوم او در این تورنمنت با گو سوئدایِ ژاپنی بود که نوله در ست پایانی توانست با حساب ۷-۵ سوئدا را از پیش رو بردارد. جوکوویچ در سه دیدار پایانی‌اش در این مسابقات و برابر حریفانی چون لوکاس پویل، دیوید گوفین و جان میلمن تنها ۱۵ گیم را از دست داده است. در دیدار برابر میلمن، جوکوویچ برتری محسوسی در سرویس‌هایش داشت؛ سرویس‌هایی که همیشه نقطۀ برتری او در مسابقات بزرگ بوده است. او در این بازی، ۴ ضربۀ اِیس (سرویس‌های بدون بازگشت) را تبدیل به امتیاز مستقیم کرد که این آمار برای میلمن به ۰ می‌رسید. جوکر در سرویس‌های نخست خود نیز عملکرد به مراتب بهتری داشت و ۸۷% آن‌ها را تبدیل به امتیاز نمود که رقیب استرالیایی در این آیتم تنها در ۵۵% موفق عمل کرد.

نواک جوکوویچ

جوکوویچ در مورد جان میلمن نیز می‌گوید:

او یک تورنمنت عالی را پشت سر گذاشت. با وجود اینکه در دورهای نخست این مسابقات جان در آستانۀ از دست دادن این بازی‌ها بود، اما او در ادامه با عملکردی خوب توانست به بازی پایانی صعود کند. او یک مبارز بزرگ است و در شروع این مسابقه هم توانایی‌های خود را به خوبی نشان داد. در ست نخست نبرد سختی داشتم اما در ست بعدی توانستم نحوۀ ضربه زدن و چرخش توپ‌هایم را بهتر کنم و روند کلی بازی را در دست گیرم. در مجموع این یک مسابقۀ عالی برای میلمن بود.

تنیسور شمارۀ یک دنیا با این قهرمانی، ۵۰۰ امتیاز به شمار امتیازهای خود در رنکینگ جهانی مردان اضافه کرد و همچنین به عنوان نفر نخست موفق به دریافت جایزۀ ۳۹۱,۴۳۰ دلاری این مسابقات شد. جوکوویچ در رقابت تنگاتنگی با رافائل نادال اسپانیایی در تورنمنت لندن قرار دارد و با کسب ۵۰۰ امتیاز مسابقات ژاپن، توانست مجموع امتیازات خود را از ابتدای امسال به ۱۴۶۰ امتیاز برساند. جوکوویچ همچنین با غیبت نادال در مسترز شانگهای و با توجه به آمادگی بالایی که از او دیدیم، می‌تواند با قهرمانی در این مسابقات ۱۰۰۰ امتیاز دیگر نیز به اندوخته‌های خود اضافه نماید و شرایط را برای پایان بردن فصل به عنوان نفر نخست رنکینگ، بهبود بخشد. جوکر دراین‌باره می‌گوید:

فکر می‌کنم از نظر شرایط مسابقه در وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ماه‌های گذشته قرار داشته باشم. امیدوارم بتوانم وضعیت خوبم را در رقابت‌های شانگهای نیز حفظ کنم.

میلمن که در شروع این تورنمنت در خطر حذف از این مسابقات بود، در سودای پیروزی بر جوکوویچ و قهرمانی در این رقابت‌ها بود. اگر او به این خواسته‌اش دست می‌یافت، به عنوان پنجمین استرالیایی لقب می‌گرفت که توانسته در این جام به قهرمانی برسد. آخرین بار نیک کیریوس در سال ۲۰۱۶ بود که از استرالیا توانست فاتح مسابقات اوپن توکیو ژاپن شود. جان میلمن با کسب مقام دوم این تورنمنت آسیایی، علاوه بر ۳۰۰ امتیازی که موفق شد به شمار امتیازاتش در جدول رده‌بندی ATP اضافه کند، توانست به جایزۀ ۱۹۶,۵۹۰ دلاری این مسابقات نیز دست یابد. در آخر بد نیست که بدانید، نواک جوکوویچ با برد برابر میلمن توانست شمار پیروزی‌های خود در مسابقات فصل جاری را به عدد ۴۶ برساند. او از حیث بیشترین پیروزی در جایگاه سوم پس از دنیل مدودف از روسیه (۵۴ برد) و رافائل نادال از اسپانیا (۴۸ برد) قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار