29/03/2024

نکات مهم تمرینات لازم برای بازی ذهنی تنیس

  • توسط محمد رضا شیری
  • 17/09/2019
  • 0

یک بازی ذهنی تنیس شامل عواملی فراتر از حملات تنیس است که بر نتیجۀ مسابقه تأثیر می گذارد. نکات بازی های ذهنی تنیس نیازمند تمرین های مناسب هستند.

بازی ذهنی شامل قدرت بدنی و ذهنی می شود. مم نیست که چقد مهارت دارید، اگر از نظر ذهنی آماده نباشید پیروزی غیرقابل دسترسی می شود. در ادامه به نکاتی برای آمادگی ذهن تنیس می پردازیم.

تصویرسازی و اعتماد به نفس

تجسم بخش بزرگی از بازی ذهنی است. روانشناسان ورزشی در حال استفاده از تجسم برای تقویت بازی تنیس روانی ورزشکاران هستند. تجسم به معنای توانایی ذهنی شما برای ایجاد رویدادها ذهن است. به عبارت دیگر، می توانید خود را در رسیدن به اهداف خود برای زدن سرویس عالی در تنیس، مهارت های خود را در بازی های تنیس بهبود بخشید و یا خود را بهتر از آنچه در شرایط فعلی خود دارید تصور کنید تا بتوانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. در پایان، تصویرسازی می تواند به شما در بازی های تنیس خود کمک کند.

هر تنیسور قبل از مسابقه تنیس باید تمرینات تصویرسازی خود را انجام دهد. چند دقیقه قبل از مسابقه تنیس صرف کنید و تصور کنید که می خواهید بهترین مسابقه تنیس را که تاکنون در زندگی خود بازی کرده اید را بازی کنید. خودتان را در زمین با اولین سرویس عالی و درصد بالای سرویس دوم تصور کنید. همچنین می توانید تصور کنید که قادر به از مهارت های خود هستید تا حریف را آسیب پذیرتر کنید. مهمتر از همه، خود را برندۀ بازی بدانید – با صرف نظر از این که رقیب چه کسی است.

تصویرسازی به راحتی با فقط تجسم کردن حاصل نمیشود. باید از تمامی حواس خود استفاده کنید. حس لامسه، دستۀ راکت را در دست خود حس کنید که چطور هنگام زدن سرویس آن را محکم در دست گرفته اید. از حس شنوایی خود استفاده کنید و صدای تشویق طرفدارن خود و هو کردن طرفداران رقیب را بشنوید. با انجام روزانۀ این تمرین، با گذشت زمان اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

خود هیپنوتیزم

خود هیپنوتیزم بازی ذهنی تنیس

هیپنوتیز کردن از دیگر مراحل بازی ذهنی است. امروزه، در آکادمی های تنیس نوجوان، قسمت های خاصی از روز را فقط برای تمرینات تنیس روانی مشخص می کنند. یکی از روش های مورد استفاده برای آموزش بازیکنان نخبه، خود هیپنوتیزم و خود صحبتی در زمین است.

در بازی تنیس، آنچه حس می کنید یا احساسات شما در طول مسابقه، عوامل بزرگی هستند که بر عملکرد بازی شما تأثیر می گذارند. این بدان معنی است که در مسابقات تنیس، افکار و احساسات شما باید دست به دست هم دهند تا شما در بهترین حالت خود باشید. بسیاری از بازیکنان حرفه ای این کار را در تمرینات تنیس ذهنی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند، که معمولاً به صورت صحبت با خود در زمین نمایان می شود.

از یک طرف ، آنچه شما هنگام حضور در زمین به خود می گویید بر نحوۀ انجام بازی های تنیس شما تأثیر می گذارد. این امر به این دلیل است که معمولاً کلماتی که از دهان شما بیرون می آید، افکار و احساسات واقعی شما هستند و به همین دلیل این عبارات تمایل دارند خود را هم در بیرون و هم درون نشان دهند.

یک راه بازیکنان برای ایجاد گفتگوی مثبت با خود حتی می تواند در حین تمرین یا در طول مسابقه انجام شود. برای برنده شدن در مسابقات تنیس، باید گفتگوی مثبت را بدانید. به خود بگویید که برای شکست دادن حریفان خود مهارت و تکنیکی دارید. به خود بگویید برای از دست دادن ضربه ناامید و عصبانی نشوید. به خود بگویید که وقتی یک داور خط یا داور اصلی اشتباه می کند زیاد شکایت نکنید، زیرا این فقط تمرکز شما را بهم می زند.

و مهمتر از همه با خود صحبت کنید تا با هدف پیروزی در بازی متمرکز شوید. این تکنیک یک بازی ذهنی تنیس بسیار مهم است به خصوص وقتی که در یک مسابقه عقب هستید، زیرا می تواند به شما در ایجاد انگیزه کمک کند. دانستن این مسئله که از شروع بازی تا اعلام شدن برنده، در زمین تنها هستید، بسیار مهم است (مخصوصاً در مسابقات گرند اسلم). بنابراین، ایجاد انگیزه با صحبت کردن با خودتان بسیار مهم است.

قدرت ذهنی تنیس

بازی ذهنی تنیس

قدرت تنیس ذهنی یک ویژگی مهم برای تنیسور برنده بودن، است. نه تنها یک بازیکن به مهارت و تکنیک لازم نیاز دارد بلکه برندگان باید توانایی ذهنی تنیس را نیز داشته باشند.

رشد قدرت ذهنی شما در هر مسابقه تنیس بسیار مهم است. مهم نیست که در هر یک از خصوصیات بدنی در یک مسابقه تنیس تا چه حد خوب باشید، اگر قدرت ذهنی شما ضعیف باشد، احتمال برنده شدن شما در مسابقات تنیس کاهش میابد. قدرت ذهنی به معنای توانایی شما برای تمرکز در هر مسابقه و تک تک امتیازها بدون وقفه است. از این رو هر بازیکن باید برای بازی ذهنی تنیس، خود را آموزش دهد.

چگونه خود را آموزش دهید تا هر بار که با حریف روبرو می شوید، قدرت ذهنی تنیس مورد نیاز را داشته باشید؟

یکی از راه ها تمرین روزانه و ثابت است و این کاری است که همۀ بازیکنان حرفه ای انجام می دهند. آن ها منظم تمرینات خود را انجام می دهند، مهم نیست که چقدر حرفه ای هستند. آن ها وقتی مسابقه ای هم در پیش ندارند بازهم تمرین می کنند و وقتی مسابقات نزدیک می شوند بیشتر تمرین می کنند.

در طول تمرین، اهداف خود برای پیروزی را متناسب با توانایی های خود حفظ کنید. این عمل را به صورت واضح انجام ندهید زیرا به طور کلی عملکرد شما در تمرین نشان دهندۀ عملکردتان در بازی های واقعی است.

بخش دوم بازی ذهنی تنیس شامل ایجاد موقعیت های حساس در تمرینات است. قدرت ذهنی تنیس هنگام تحت  فشار بودن شما برای کسب امتیاز بسیار مهم است. مانند مثال در tiebreakers ، شرایطی که شما 0 – 40 عقب هستید، یا در شرایطی قرار دارید که برای پیروزی در یک مسابقه فقط باید دو یا سه امتیاز کسب کنید. این ها فقط نمونه هایی هستند که آموزش صحیح ذهنی تنیس برای شما مهم است که بتوانید در هر ضربه تمرکز خود را حفظ کنید و به یک امتیاز برسید.

در هر بازی تنیس، این امکان وجود دارد که یک مسابقه بتواند مثل طولانی ترین مسابقه تاریخ تنیس بین ایسنر و ماهوت در سال 2010 ویمبلدون برای مدت زمان طولانی پیش برود. اگر هر دو بازیکن تمرین ذهنی مناسبی نداشتند، هیچ یک از آنها قادر به پایان رساندن مسابقه نمیبود. بهترین راه برای انجام این کار تمرین برای ساعتهای طولانی است تا زمانی که فکر می کنید بدن شما دیگر نمی تواند ادامه دهد اما ذهن شما هنوز هم مایل به ادامه است.

حفظ آرامش در حین بازی

تکنیک های حفظ آرامش

عصبی بودن و اضطراب احساسات رایجی هستند که بازیکنان قبل از هر بازی دارند. علاوه بر این، بسیاری از بازیکنان وقتی که یک خطای ناخواسته مرتکب می شوند، بسیار حساس هستند. برای مثال پرتاب توپ به تماشاگران، زدن راکت به سرشان یا حتی شکستن راکت با دست های خالی. هر بار که بازیکنان این کار را می کنند، بیشتر انرژی خود را صرف احساسات می کنند و بیشتر اوقات هم تمرکز بازی را از دست می دهند.

از این رو تکنیک های آرامش برای به حداقل رساندن این احساسات منفی قبل و در طول بازی بسیار مهم هستند.

  • نوارهای صوتی

آرامش ذهن برای تقویت بازی ذهنی تنیس خصوصاً قبل از هر مسابقه بسیار مهم است. هنگامی که ذهن شما آرام است، به این معنی است که می توانید کاملاً روی مسابقۀ پیش رو تمرکز کنید، اما اگر ذهن شما پر از چیزهای دیگر غیر از مسابقه باشد، مستعد از دست دادن تمرکز هستید. بسیاری از بازیکنان دوست دارند قبل از یک بازی بزرگ به نوع خاصی از موسیقی گوش دهند. به عنوان مثال، وین رونی دوست دارد آلبوم سوزان بویل را در اتوبوس هنگام رفتن به استادیوم، گوش دهد. به جای موسیقی راک به موسیقی آرامش بخش گوش دهید.

تکنیک های نفس گیری

  • تکنیک های نفس گیری

آموزش ذهنی تنیس شامل یادگیری نحوۀ کنترل بدن نیز است. نفس عمیق یکی از راه های آرام کردن ذهن و ماهیچه های منقبض است. انجام دادن این تمرین ذهنی تنیس قبل و حین بازی بسیار مهم است. بازیکنان همیشه باید به خاطر داشته باشند که نفس عمیق بکشند. کارشناسان پیشنهاد می کنند که دم و بازدم آهسته بدن را آرام می کند. به بعضی از بازیکنان توجه کنید که قبل از هر سرویس کمی مکث می کنند. بهترین زمان برای آرام کردن ذهن و بدن است، با قدم زدن به سمت حاشیۀ زمین و بازگشت به محل سرویس.

  • 10 دقیقه سکوت قبل از بازی

در این تکنیک، تنها کاری که باید انجام دهید این است که حداقل 10 دقیقه قبل از رفتن به زمین، مکان آرامی پیدا کنید که بتوانید در آن تنها باشید. فقط بنشینید و استراحت کنید و چشمان خود را ببندید و ذهن خود را از هرگونه فکر منفی پاک کنید. سپس پس از پنج دقیقه نشستن، بایستید و تمرین تنفسی را انجام دهید تا زمانی که آمادۀ رفتن به زمین شوید.

کنترل زبان بدنی

کنترل زبان بدن

زبان بدن یا وضعیت بدنی نشانگر وضعیت روحی و جسمی هر بازیکن است و قرار گرفتن در وضعیت مناسب به حریف خود می گوید که شما هستید تا او را شکست دهید. مهمترین بخش آموزش، یادگیری کنترل زبان بدن است. با این حال، اگر توسط زبان بدن به حریف خود نشان دهید که از نظر ذهنی و جسمی آماده نیستید، این باعث می شود اعتماد به نفس حریف برای شکست دادن شما تقویت شود.

از این رو در هر بازی، هر بازیکن باید ذهن خود را آماده کند که مهم نیست که شرایط واقعی شما چیست، بلکه در بهترین شرایط خود هستید. مثلاً اگر حریف شما ببیند که هنگام عقب افتادن امتیازتان شانه های شما در حال خم شده است، باعث دلگرمی بیشتر وی می شود. اما اگر هنگام بازی سر خود را بالا نگه دارید، حریف نمی تواند از احساسات شما سواستفاده کند.

مهارت کنترل اشتباه هات

هر بازیکن اشتباه می کند، اما یک بازیکن عالی، هر اشتباه را به فرصتی برای بهبود برنامه بازی خود تبدیل می کند. برای تبدیل هر اشتباه به یک فرصت ، فقط به مهارت های بدنی نیازی نیست بلکه بازیکن برای انجام آن باید رویکرد شناختی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر تکنیک شما با رویکرد طرف مقابلتان کارساز نیست، باید از نظر ذهنی آماده پذیرش آن باشید. در عین حال، از نظر روحی نیز هوشیار باشید تا اوضاع را تجزیه و تحلیل کرده و به ضد حملۀ درست برسید.

بررسی بازی قبلی

یکی دیگر از استراتژی های بازی ذهنی تنیس که به بازیکنان کمک می کند در مسابقات عملکرد بهتری داشته باشند، تماشای فیلم ضبط شدۀ بازی های قبلی است. از این طریق بازیکن قادر به تحلیل جنبه های خوب و بد بازی های خود است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار