20/04/2024

همه چیز درباره تنیس از تاریخچه تا قوانین

  • توسط مریم
  • 16/04/2019
  • 1

همه چیز درباره تنیس از تاریخچه تا قوانین

تنیس ورزشی ست که میتواند به صورت تکنفره یا دو نفره انجام شود و تعداد بازیکنان فیلدهای متفاوتی از تنیس را به وجود می آورد.تنیس به عنوان یک ورزش نمادین در تمام دنیا معروف شده. نام بازیکنانی مانند Roger Federer و Rafael Nadal حتی به گوش کسانی که اخبار این ورزش را دنبال نمیکنند نیز آشناست

تاریخچه تنیس

تنیس مدرن در انگلستان شکوفا شد و در واقع همین کشور بود که این ورزش را بین هواداران مطرح و به اندازه امروز معروف کرد مسابقات Wimbledon که قدیمی ترین مسابقات جهان است و برای اولین بار در لندن و در سال ۱۸۷۷ برگزار شد، اثباتی بر همین گفتگوست.

سال ۱۹۸۸ در المپیک سئول تنیس ببه عنوان یکی از ورزش های المپیک شناخته شد هرچند قبل از آن نیز ماهیت این ورزش برای حضور در المپیک برنامه ریزی شده بود اما به دلیل نبود قوانین ثابت و همه جانبه در آن نهایتا رد شد و در لیست ورزش های المپیک قرار نگرفت. در سال ۱۹۲۴ فدراسیون بین المللی قوانین تنیس این مساله را حل کرد و همین موضوع به دلیلی محکم برای تکامل تنیس و احداث باشگاه های فراوان آن در جهان تبدیل شد.

شیوه بازی

همانطور که در ابتدا گفته شد تنیس به صورت تکنفره و یا دونفره بازی می‌شود. هدف پرتاب توپ به سوی دیگر زمین و بازگشت آن به زمین حریف است تا زمانی که یکی از بازیکنان نتواند به توپ برسد و یا مرتکب خطایی شود. هر بازی تنیس شامل سه ست می‌شود، برنده بازی کسی ست که حداقل دو ست را برده باشد.

برای برد هر ست بازیکنان تلاش میکنند تا زودتر از دیگری 6 گیم را ببرند. چنانچه در مسابقه ای به نتیجه ۶/۶ برسیم دستی تحت عنوان tiebreak  باید بازی شود و هر بازیکنی که زودتر 7امین امتیاز را از آن خود کند، برنده ست تلقی خواهد شد.

بازی-تنیس درباره تنیس

1. امتیازهایی که به بازیکنان داده می شود به ترتیب ۱۵، 30 و۴۰ میباشد، به این صورت که اولین امتیاز برای برد به بازیکنان 15 و برای بار دوم 30 خواهد بود تا از ۴۰ بگذرد چنانچه حرکت بعدی را نیز ببرد اصطلاحاً یک گیم را برده است. البته در صورتی که امتیاز دو برد را به خود اختصاص داده باشد. اگر امتیاز دو بازیکن ۴۰/۴۰ شود و در واقع مساوی شود، برنده کسی خواهد بود که امتیاز برد دو بازی را نصیب خود کند.

 

زمین تنیس

بازی در یک زمین مستطیل شکل انجام می‌شود اندازه زمین در بازی های تکنفره و دونفره کمی متفاوت و در بازی های دونفره زمین را اندکی عریض تر در نظر میگیرند.زمین بازی  23.77متر طول و عرض آن برای بازی های تکنفره 8.23 متر و برای بازی های دونفره ۱۰،۹۷ متر است. دورتادور زمین نیز فضایی برای گرفتن توپ خالی ست.زمین بازی توسط یک تور به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. قسمت پایانی زمین ۱.۷متر و از مرکز ۹۱.۴ سانتیمتر است همچنین زمین از کناره و انتها نیز با خطوطی متمایز شده است.و از تور تا بخش اول که خود از دو بخش تقسیم شده ۶.۴ متر است نام این بخش محدوده سرویس است. این منطقه حد مکان زدن سرویس به زمین حریف را مشخص میکند.

درباره تنیس

زمین های تنیس به سه مدل خاکی، سخت و چمن تقسیم میشود.

زمین clay (خاکی)

این زمین یک زمین تشکیل شده از خاک، پودر آجر و ترکیباتی از این قبیل است که آن را به یک زمین خاکی تبدیل میکند و باعث میشود بازی روی آن هم از نظر امکان دویدن بازیکنان و هم از نظر سرعت توپ آهسته تر شود.

چنانچه در تنیس بر سرعت و قدرت خود تکیه دارید این زمین، زمین مناسبی برای شما نخواهد بود.

زمین-تنیس-2

زمین سخت (Hardcourt)

این زمین بازی که به زمین سخت معروف است سطح سفت تری به نسبت  به زمین خاکی دارد و از متریال های مختلفی مانند سیمان، تارتان، آسفالت یا حتی چوب ساخته می‌شو. مسابقات آزاد استرالیا یا امریکا در این زمین ها برگزار می‌شود.

 

زمین چمن (Grass)

مطمئنا زمینی با بافت چمن امکان بازی سریع تری را نسبت به زمین های پیشین در اختیار شما قرار می‌دهد. یک برخورد کوچک از طرف شما و شما شاهد پرواز سریع تر توپ به سمت زمین حریف خواهید بود. البته که همین موضوع می‌تواند باعث برخی اتفاقات پیش بینی نشده نیز باشد چرا که نحوه کوتاه کردن چمن ها هر چند تفاوتی جزئی و کوچک داشته باشد می‌تواند بر جهت پرواز توپ تاثیر بگذارد. مسابقات Wimbledon  نمونه مسابقاتی ست که بر روی زمین چمن برگزار می‌شود.

 

تجهیزات و متعلقات تنیس

وسایل مورد نیاز این بازی بسیار پایه ای و ساده هستند. در مورد لباس هیچگونه قانون پوششی وجود ندارد و هر بازیکن لباسی را میپوشد که کمترین مزاحمت ممکن را برایش داشته باشد. بقیه تجهیزات مورد نیاز شما یک توپ و یک راکت است.

 

راکت

سطح راکت باید کاملا صاف بوده و نوارهای عمودی و افقی به صورت کاملا متحدالشکل سطح آن را بپوشانند.طول راکت باید ۷۳.۷ اینچ و عرض آن ۳۱.۷ اینچ باشد. راکت ها نباید جوری ساخته شده باشند که روی عملکرد بازیکن تاثیر بگذارد مثل هر چیزی که توزیع وزن در راکت را دچار نوسان کند.

توپ تنیس

توپ تنیس یک توپ زرد باپوششی مخملی در سطح بیرونی آن است درزهای دوخت این توپ ها دیده نمی‌شود. اندازه آن از ۶.۳۵ تا ۶.۳۷ سانتیمتر و وزن آن از ۵۶.۷ تا ۵۸.۵ گرم متغیر است.

داوران

در تنیس جمعا ۱۲ داور وجود دارند که به داوران صندلی، داوران تور، داوران کناری و داوران خط وسط، داوران سرویس و سرو تقسیم میشوند در ادامه به کار هرکدام و جایگاهشان میپردازیم.

·         داوران صندلی: مسئول دستورات بازی ست. تعداد امتیازها شمرده و اختیار عوض کردن دستور سایر داوران را دارد. درخواست خطاهایی مانند اخطارها ، کم کردن امتیاز و توقف بازی را می‌دهد.

·         داور تور : بررسی برخورد یا عدم برخورد توپ به تور زمان زدن سرو را بر عهده دارد. یک وسیله الکترونیکی در این باره می‌تواند به شما کمک کند.

·         داوران سرو : به اندازه دو بلوک دورتر از زمین قرار دارند. مسئول بررسی رد شدن یا نشدن توپ سرو از خط مجاز در زمین حریف می باشند.

·         داور سرویس : دو نفر هستند و مسئول عدم پا گذاشتن زننده سرویس روی خط سرویس می باشند.

·         داور خط : چهار داور خط در زمین بازی حضور دارند دونفر در هر طرف زمین این داورها مسئول بررسی ورود یا عدم ورود ضربه سرویس به منطقه سرویس هستند و باتوجه به موقعیت پیشنهادات لازم را به داور صندلی می‌دهند.

·         داوران خط مرکزی : دو داور نیز در این سِمَت قرار دارند این دو داور در زمان سرویس شاهد ارسال صحیح توپ به ناحیه سرویس هستند.

·         داور زمین : در مواقعی مانند شرایط بد آب و هوایی یا به طور مثال به دلیل  رفتار غیر ورزشی یکی از بازیکنان توانایی توقف بازی را دارد.

·         توپ جمع کن : مسئول گرفتن توپ ها خارج از محدوده بازی و رساندن آنها به بازیکنان است.

مسابقات

در مسابقات تنیس مدل های متفاوتی وجود دارد که  هرکدام امتیاز متفاوتی برای رنکینگ ATP بازیکنان سراسر جهان متفاوت است.

به مسابقات اصلی تنیس Grand Slam  گفته می‌شود که از چهار مسابقه جانبی به نام های Ronlland Garros ، Wimbledon ، US Open ، Australian Open  تشکیل شده است. هر ساله هدف بازیکنان تنیس برنده شدن در این مسابقات است.

Roger Federer بازیکن معروف تنیس در حال حاضر با شرکت در 17 نوع مختلف از بازی های Grand Slam بیشترین بازی را در این مسابقات Grand Slam داشته است.

عناوین دیگری نیز مانند 1000 Master یا 500 و 250 Master نیز در مسابقات وجود دارند این عناوین اغلب نمایانگر مقدار جایزه ایست که در این مسابقات به بازیکنان داده می‌شود.

اصطلاحات تنیس

آس/آس: زمانی که یک سرویس به گونه ای زده می‌شود که حریف حتی قادر به پاسخگویی به آن نخواهد بود

Approach: حرکت بازیکن به نزدیکی تور به منظور کم کردن دامنه حرکتی حریف

Backhand: ضربه زدن با پشت راکت به سمت جلو (توپ در سمت مخالف راکت بازیکن قرار میگیرد و بازیکن تسلط کمتری روی آن دارد)

Break: بردن یک گیم که حریف سرویس شروع آن را زده است

Break Point: زمانی ست که بازیکن درحال بردن بازی ست و بازیکن حریف سرو میزند

Drive: ضربه زدن از انتهای زمین

Amortie: وقتی بازیکن به منظور نزدیک کردن بازی به تور جهت توپ را عوض میکند

Lack: زمانی که بازیکن سرویس غیر قابل قبولی را میزند. اگر دو خطا پشت سر هم مرتکب شده باشد به عنوان مجازات به بازیکن حریف امتیاز داده می‌شود.

Forehand: وقتی ضربه رو از جهت موافق راکت و به سمت جلو زده می‌شود (برعکس backhand)

Net (تور): زمانی که سرویس به تور برخورد کرده و در زمین حریف بیافتد، این ضربه باید تکرار شود و به عنوان خطا شناخته نمی‌شود.

Lob: ضربه به توپ به شکلی که تا انتهای زمین برود.

Passing shot: ضربه طولانی برای پشت سر گذاشتن حریفی که به تور نزدیک شده و فرود آمدن در زمین حریف و پشت سر آن.

امتیاز اضافه: این امتیاز زمانی داده می‌شود که مسابقه به تساوی کشیده شده باشد. برای مثال زمانی که نتیجه بازی ۴۰/۴۰ شده بازیکن یک امتیاز دریافت میکند. بنابراین تنها یک امتیاز به او داده می‌شود که بازی را به نفع خود تمام کند.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. خیلی خوب بود ولی ایا تنیس هم مثل ورزش های دیگه لیگ داره؟ این سوال مهمی واسم میشه جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار