29/03/2024

وایلد کارت در تنیس چیست ؟

  • توسط مریم
  • 01/07/2019
  • 0
وایلد کارت در تنیس چیست؟

وایلد کارت چیست ؟

در تنیس حرفه ای بازیکن این کارتها میتونه هیجان رو وارد مسابقه بکنه یا حتی باعث جدال باشه. همچنین سیستم وایلدکارتها یک روش برای تبدیل بازیکنان جوان به بازیکنان حرفه ای آینده میباشد.

آیین نامه 

ورزش تنیس توسط فدراسیون بین المللی تنیس (IFT) اداره میشود که قوانین مربوط به مسابقات و تایید رسمی مسابقات بزرگی مانند ویمبلدون در بریتانیای کبیر و مسابقا آزاد فرانسه را وضع کرده. اما این فدراسیون قوانین این کارتها را وضع نمیکند.  در عوض این اختیار رو به نهادهای حکومتی بومی داده اند, مانند انجمن تنیس امریکا (USTA) که استاندارد های بازی در امریکا و سازماندهی مسابقات بزرگی مانند مسابقات آزاد امریکا و جریانهای رقابتی رو تعیین میکند.

انجمن تنیس امریکا دستورالعمل دستیابی به وایلد کارتها را برای بازیکنان تنیس اعم از زن و مرد را تعیین میکند. هرکسی نمیتواند این امتیاز را داشته باشد شما باید یک رکورد از بازی کالج در سطح آماتور یا حرفه ای به اضافه برخی معیار های دیگر را داشته باشید تا بتوانید این امتیاز را دریافت کنید. این انجمن این امتیاز را برای هر دو سطح آماتور و حرفه ای در نظر گرفته است. برای بازیکنان در حال پیشرفت این امتیاز میتواند دری باز به سوی مسابقات بزرگ باشد در غیر اینصورت ممکن است بازیکنان واجد شرایط حضور نباشند در اصل این کارت سکوی پرتابی برای آنهاست.

دیگر نهادهای بزرگ تنیس بین الملل , مانند انجمن تنیس چمن بریتانیا و تنیس استرالیا نیز شرایط مشابهی برای دسترسی به این امتیاز دارند. با این حال طبق قانون  انجمن تنیس امریکا بازیکنی که این کارت را دارد میتواند به دلیل تخلف کارت خود را از دست بدهد.

بازی کردن در مسابقات

بازی کردن در مسابقات ملی و بین المللی از یکی از این سه راه میسر میشود : ورود مستقیم , صلاحیت قبلی , وایلد کارت. ورود مستقیم بر اساس رتبه بازیکن در مسایقات بین المللی, مسابقات بزرگ یک شماره به این بازیکنان اختصاص  میدهد. بازیکنان با برنده شدن در مسابقات کوچک وابسته به مسابقات بزرگ واجد شرایط حضور میشوند. انتخاب تخصیص این موضوع به عهده برگزار کننده مسابقات بزرگ میباشد.

بازیکنان به دلایل مختلفی برای این عنوان  انتخاب میشود. آنها ممکن است بازیکن معروفی باشند که همچنان در رقابت حضور دارند اما دیگر در صدر جدول نیستند یا آماتور های در حال پیشرفتی که هنوز رتبه مقدماتی هم نگرفته اند.

برای مثال , کیم کلیجسترز , لیتون هویت , و مارتینا هینگیس همگی در مسابقات آزاد امریکا در سال جاری بازی کردند فقط به این دلیل که این امتیاز را  داشتند. همچنین ممکن است کسی به این امتیاز دست پیدا کند که در دنیای بزرگ تنیس شناخته شده نیست اما یک بازیکن مورد علاقه محلی و بومی باشد.

maria sharapova

maria sharapova

جنجال های متداول

وایلد کارتها برخی اوقات به بازیکنانی تعلق میگیرند که درآن بازه زمانی دیگر مورد توجه نیستند. هرازگاهی این مطلب میتواند باعث جنجال شود. یک مثال نزدیک برای این موضوع می توان اشاره کرد به , ماریا شاراپوا بازیکن روس که در سال 2016 معلق شد , در سال 2017 بعد از اتمام دوره تعلیق , وایلد کارت مسابقات آزاد امریکا به او تعلق گرفت. هرچند برخی از بزرگان تنیس هم چون بیلی جین کینگ این تصمیم را پذیرفته اند اما برخی دیگر از انجمن تنیس امریکا به خاطر این تصمیم انتقاد کردند. همان سال مسئولان مسابقات آزاد فرانسه تصمیم اعطای این امتیاز به شاراپوا را رد کردند که باعث شد نتواند در این رقابت حضور داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار