29/04/2024

صعود کوکو گوف و یلنا استاپنکو به دیدار پایانی مسابقات اوپن لینز اتریش

  • توسط مینا
  • 13/10/2019
  • 0

کوکو گوف ۱۵ ساله از ایالات متحدۀ آمریکا و یلنا استاپنکو از لیتوانی با پیروزی مقابل حریفان خود، به دیدار فینال مسابقات اوپن لینز اتریش راه یافتند.

صعود کوکو گوف به فینال تنیس اتریش

تورنمنت لینز اتریش یکی از رقابت‌های اروپایی مختص زنان در رشتۀ تنیس می‌باشد که قدمتی ۳۲ ساله دارد. کاملیا جیورجی از ایتالیا در سال گذشته و با پیروزی برابر اِکاترینا الکساندرووا از روسیه توانسته بود به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد. در روز هفتم برگزاری مسابقات لینز که در شهری به همین نام در کشور اتریش در حال برگزاری است، کوری گوف ۱۵ ساله مشهور به «کوکو» با پیروزی برابر آندره‌آ پتکوویچ از آلمان، توانست نام خود را به عنوان اولین فینالیست این رقابت‌ها مطرح سازد. در دیداری که یک ساعت و ۳۱ دقیقه به طول انجامید، کوکو گوف موفق شد در دو ست پیاپی از سد رقیب آلمانی‌اش بگذرد و به دیدار پایانی صعود کند. این تنیسور ۱۵ ساله و نوجوان آمریکایی که متولد ایالات آتلانتایِ این کشور است، با درخشش در مسابقات گرند اسلم ویمبلدون و پیروزی برابر ونوس ویلیامز سرشناس در دیدار افتتاحیه توانست نامی برای خود در دنیای تنیس دست و پا کند. گوف در اولین دیدار مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات لینز اتریش توانست با حساب ۲-۰ و با نتایج مشابه ۶-۴ برابر حریفی که دو برابر او (۳۲ سال) سن دارد، به پیروزی برسد تا حریف یلنا استاپنکویِ لیتوانیایی در بازی فینال این تورنمنت اروپایی شود. کوکو گوف پس از پایان این دیدار گفت:

بسیار هیجان‌زده هستم و یک مسابقه فراتر از واقعیت را پشت سر گذاشتم. این اولین فینال من در رقابت‌های انفرادی و نخستین فرصتم برای بدست آوردن یک جام در این سطح از مسابقات حرفه‌ای است. امیدوارم که این مسیر را فردا نیز ادامه دهم و به قهرمانی برسم. حدس می‌زنم، لینز جایگاه ویژه‌ای در دوران، مسیر و زندگی حرفه‌ای من داشته باشد. اینجا شانس و خوشبختی زیادی را برایم به ارمغان آورده است.

کوکو گوف یکی از خوش‌شانس‌ترین تنیسورهای حاضر در این مسابقات به حساب می‌آید. او در مرحلۀ انتخابی این رقابت‌ها مقابل تامارا کورپاتسچ قرار گرفته بود که در پایان با حساب ۲-۰ نتیجه را به حریف آلمانی‌اش واگذار کرده بود. اما به دلیل مصدومیت و کناره‌گیری این تنیسور آلمانی، گوف که در واقع حذف شدۀ این تورنمنت بود، جایگزین کورپاتسچ شد و حال او به دیدار پایانی مسابقات لینز صعود کرده و در آستانۀ کسب نخستین جام انفرادی‌اش می‌باشد. گوف خود دراین‌باره می‌گوید:

در واقع این برای اولین بار در دوران ورزشی‌ام حتی از زمان رقابت‌های نوجوانان بود که من به عنوان یک بازندۀ خوش‌شانس شناخته می‌شوم و حال به فینال راه یافته‌ام. به‌نظرم کوچکترین وقایع، بزرگترین نقش را در زندگی تک‌تک ما انسان‌ها دارد و ما هرگز نمی‌دانیم که چه چیزی انتظارمان را می‌کشد و منجر به آن می‌شود. سال گذشته و در همین روزها من مشغول بازی در تورنمنت‌های سطح نوجوانان بودم و در تورنمنت مکزیک و در مرحلۀ یک چهارم پایانی شکست خوردم و حذف شدم. اما حال در نیمه نهایی بزرگسالان به پیروزی می‌رسم و به بازی پایانی صعود می‌کنم.

کوکو گوف

گوف در دیدار برابر پتکوویچ، در ۶۴% از سرویس‌های نخست خود موفق عمل کرد و توانست ۲ ضربۀ ایس نیز به ثمر برساند که این آمار برای تنیسور آلمانی به پیروزی در ۶۳% از سرویس‌های اول و همچنین ۴ ضربۀ ایس می‌رسید. تنیسور نوجوان آمریکایی در پایان مصاحبه‌اش اظهار داشت:

فکر می‌کنم این یکی از بالاترین سطوحی بود که من تاکنون توانسته‌ام در آن به رقابت بپردازم. هیچ دیداری برایم راحت نبود و احساس کردم که تمام بازیکنان در نهایت قدرت و توانایی‌هایشان در این تورنمنت حاضر شده‌اند. این مسابقات باعث شد تا اعتماد به نفس من نیز بالاتر رود و نشان دهم که می‌توانم در این سطح و با بازیکنانی به مراتب بهتر از خودم نیز به رقابت بپردازم.

اما در دیگر دیدار دور نیمه نهایی مسابقات اوپن لینز اتریش، یلنا استاپنکو از لیتوانی مقابل اِکاترینا الکساندرووا از روسیه قرار گرفت که در پایان این تنیسور ۲۲ سالۀ لیتوانیایی بود که توانست با غلبه بر فینالیست سال گذشتۀ این رقابت‌ها به بازی پایانی صعود نماید. در این دیدار که دو ساعت و ۲۱ دقیقه به درازا کشید، یلنا استاپنکو که در جایگاه شمارۀ ۷۲ جهان قرار دارد موفق شد با حساب ۲-۱ و با نتایج ۱-۶، ۷-۶ (۷-۵) و ۷-۵ برابر الکساندرووا که در ردۀ شمارۀ ۳۵ رده‌بندی تنیس زنان قرار دارد به پیروزی برسد و راهی دیدار فینال این رقابت‌ها شود. استاپنکو موفق شد با سیو سه مچ پوینت حریف در این دیدار، در یک جدال سخت برابر تنیسور ۲۴ سالۀ روس به برتری برسد تا حریف کوکو گوف در دیدار پایانی شود. یلنا استاپنکو که در گذشته، جزو پنج بازیکن برتر رنکینگ جهانی تنیس بانوان بود، موفق شد به اولین فینال خود در سال ۲۰۱۹ برسد. هر دو تنیسور ۱۴ فرصت بریک پوینت در اختیار داشتند که استاپنکو از ۵ و الکساندروو از ۶ مورد آن بهرۀ کافی را بردند.

بدین ترتیب، تنیسور اهل کشور لیتوانی توانست در پنجمین رویارویی خود مقابل اکاترینا الکساندرووا به دومین پیروزی خود دست یابد. استاپنکو که خود در سال ۲۰۱۷ و در بیست سالگی توانسته بود فاتح گرند اسلم اوپن فرانسه (رولان گاروس) شود، برابر تنیسوری به نام کوری گوف قرار می‌گیرد که عمده شهرت خود را در یک گرند اسلم و آن هم مسابقات ویمبلدون در سال جاری به دست آورده است. دیدار بین کوکو گوف و یلنا استاپنکو در روز یکشنبه و از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه به وقت ایران صورت خواهد پذیرفت. در بیشتر آیتم‌های مسابقۀ میان الکساندرووا و استاپنکو، برتری با تنیسور اهل روسیه بود؛ همانند درصد موفقیت‌آمیز سرویس‌های نخست که تنیسور روس موفق شد ۷۰% سرویس‌های اولش را به امتیاز تبدیل کند که این درصد برای استاپنکو به ۶۰% می‌رسید. ست نخست بازی نیز به دلیل سرویس‌ها و ضربات به مراتب بهتر و از همه مهم‌تر خطاهای مکرر و اشتباهات بچگانۀ استاپنکو به سود الکساندرووا پایان یافت. اما ست‌های دوم و سوم این بازی حکایتِ دیگری داشت و استاپنکو توانست با تمرکز کافی و پرهیز از خطاهای بی‌مورد برندۀ این دو ست و کل بازی شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار