23/04/2024

آموزش تنیس | انتخاب بهترین مربی تنیس برای کودکان

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 26/11/2020
  • 0
انتخاب بهترین مربی تنیس

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که انتخاب بهترین مربی تنیس برای کودکان چگونه است و یک مربی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ آیا علاقه دارید تا با ویژگی‌های یک مربی خوب تنیس آشنا شوید؟ پس به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب نویسندگان سایت تنیس فارسی که به صورت اختصاصی تهیه شده است را از دست ندهید.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بدانید: آیا تجهیزات دست دوم تنیس نیاز ما را برطرف می‌کند؟

برای انتخاب بهترین مربی تنیس برای فرزندمان چه نکاتی را درنظر بگیریم؟

همانطور که می دانید المان های زیادی برای انتخاب مربی تنیس خوب به خصوص برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. المان هایی که در انتخاب مربی برای بزرگسالان و کودکان در نظر می گیریم با هم تفاوت دارند و یک مربی مناسب برای بزرگسالان نمیتواند حتماً بهترین انتخاب برای کودکان نیز باشد. گاهی تشخیص این دواز هم بسیار دشوار است. مسلماً اولین معیاری که برای این موضوع در نظر می گیرید این است که مربی مورد نظرتان شخصاً از مهارت کافی در تنیس برخوردار باشد اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با مشخصه های یک مربی تنیس خوب آشنا کنیم. چگونگی شروع یک ورزش بسیار مهم است و درباره کودکان باید به نکاتی توجه کنیم که برای بزرگسالان چندان مهم نیست.

انتخاب بهترین مربی تنیس

۵ روش برای حرفه‌ای شدن در تنیس که باید بدانید

انتخاب باشگاه خوب دارای مربیان مجرب

اولین موردی که باید به آن توجه کنید این است که برای انتخاب بهترین مربی تنیس، ابتدا باید سراغ یک باشگاه آموزشی تنیس خوب که دارای مربیان مجرب است بروید تا حداقل خیالتان از بابت ارائه زمین‌های استاندارد، تجهیزات مناسب، رفتاری مناسب از سوی کادر آموزشی و بعد داشتن حداقل چند مربی خوب راحت باشد.

همچنین این نکته را فراموش نکنید که یک محیط آموزشی خوب به مراتب از همه چیز مهمتر است چرا که یک کودک قطعا به ظاهر یک باشگاه در وهله اول نگاه می‌کند تا استاندارد بودن یک زمین! و او با توجه به علاقه ای که به محیط نشان می‌دهد می‌تواند از آن فرار کند یا به استقبال آن برود. یک محیط شاد با انرژی مثبت، کادری خنده رو و مهربان، فضایی دلچسب و مجهز قطعا انگیزه کودک را افزایش می‌دهد و این ایجاد انگیزه باعث تقویت روحیه یادگیری و انعظاف پذیری او خواهد شد.

ضمن این که اگر شما به دنبال باشگاه یا کلاس آموزشی خوب بگردید، اگر جای مورد نظر شما از هر لحاظ استاندارد باشد، قطعا مربیان مجربی دارد که می‌تواند نیازهای شما برطرف کند. به همین خاطر این نکات را فراموش نکنید.

انتخاب بهترین مربی تنیس

تجربه کافی کار با کودک

یک مربی خوب برای کودک شما مربی است که تجربه کار کردن با کودکان را داشته باشد، چرا که آموزش به نوجوانان و رده‌های سنی دیگر به مراتب با آموزش یک کودک فرق خواهد داشت. قطعا از او جویا شوید که چقدر سابقه کارکرد با کودکان را دارد و چگونه می‌تواند خود را با شرایط سنی پایین به این شکل وفق دهد.

آموزش کودک قطعا با آموزش در سنین بالاتر متفاوت است و باید حتما مربی وارد باشد که چگونه در یک کودک انگیزه و شوق لازم را ایجاد کند تا به موفقیت دست پیدا کند. چرا که شاید کودکان هنگامی که پا به یک باشگاه آموزشی می‌گذارند، تحت تاثیر محیط خانواده، یک برنامه تلویزیونی ورزشی تنیس، دیدن همسن و سال‌های خود و غیره قرار گرفته باشند و بعد از مدتی از سرشان بپرد. به همین خاطر یک مربی باید استعدادهای یک کودک را شناسایی کند و در صورتی که تشخیص داد آن کودک برای ورزش تنیس مناسب است، با ایجاد ترفندهای لازم، انگیزه را در کودک ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: ماهیت ورزش تنیس چیست؟

انتخاب بهترین مربی تنیس

شکوفایی استعداد

یک مربی باید به قدری بر آموزش تنیس و ترفندهای آن آگاه باشد که بتواند از روش‌های مختلف به کشف استعداد کودکان بپردازد. یعنی والدین بعد از این که کودک را در یک کلاس آموزشی تنیس و در کنار یک مربی خوب تنیس ثبت نام می‌کنند، آسوده خاطر باشند تا مربی هرکاری که لازم است را برای کشف استعداد یا شکوفایی آن انجام می‌دهد.

اگر بخواهیم واضح تر برای شما این موضوع را بیان کنیم این است که یک مربی خوب باید در چند جلسه متوجه شود که یک کودک استعداد یادگیری ورزشی همانند تنیس را دارد و یا می‌تواند این استعداد در او ایجاد شود یا خیر.. در غیر این صورت او نباید فقط به نوعی به فکر پول درآوردن باشد و اگر به نقطه ای رسید که تشخیص داد آن کودک علاقه ای به یادگیری تنیس ندارد و یا استعدادی درون او شکوفا نمی‌شود به خانواده اطلاع دهد تا آنها ورزشی دیگر را برای فرزندشان پیدا کنند.

برترین شرکت‌های سازنده توپ تنیس (بخش اول)

مشوق بودن

یکی از مشخصه هایی که یک مربی خوب می تواند داشته باشد، در نظر گرفتن جوایز متعدد و تشویق حین آموزش است. ممکن است این موضوع به ظاهر چندان مهم نباشد و تصور کنید مسائل مهمتری برای پیشرفت کودکان شما در تنیس وجود دارد اما واضح است که نمی خواهید مربی مورد نظرتان صرفاً از کودکان انتقاد کند پس دنبال کسی بگردید که در آموزش خود بتواند در کنار رعایت نکات آموزشی صحیح، صادقانه کودک شما را تشویق کند.

تشویق کردن کودکان نباید صرفاً به خاطر راضی نگاه داشتن والدین باشد، شما به کسی نیاز دارید تا کودکتان را مطابق با استعدادها و لیاقت او تشویق نماید و این موضوع نیازمند شخصی است که توجه خاصی روی فعالیت ها و رفتار شاگردانش داشته باشد و به خوبی متوجه نیازهای کودک شما شود.

انتخاب بهترین مربی تنیس

صبور بودن

معیار بعدی شما در انتخاب مربی تنیس برای کودکان صبر و شکیبایی خواهد بود. یعنی باید در جستجوی کسی باشید که برای درک مفاهیم از سمت کودکان به اندازه کافی صبور باشد و با حوصله ای درخور بتواند مفاهیم تنیس را به آنها منتقل نماید. کودکان شما به مربیانی نیاز دارند که در صورت لزوم بتوانند یک درس را بارها و بارها تکرار کنند تا مثلاً به آنها آموزش دهند که چطور بدون آنکه راکت را به شخص دیگری بزنند آن را حرکت دهند.

در آموزش تنیس کودکان ابتدایی ترین مسائل هم مهم به شمار می رود و یک مربی خوب باید بتواند تمام مطالب را به خوبی منتقل نماید. نوع انتقال مطلب هر مربی با دیگری متفاوت است و همچنین چگونگی تکرار مفاهیم نیز موضوعی بسیار مهم است تا کودکتان با میل و اشتیاق بیشتری تنیس را دنبال کند. توانایی مربی در این موضوع می تواند شما را از انتخابی درست مطمئن کند و باعث شود تا کودکان دوست داشته باشد با همین مربی آموزش خود را ادامه دهد. از طرفی دیگر دستیابی به چنین موفقیتی نیازمند آن است که مربی بتواند خود و روش تدریس خود را با نیازهای فرزندتان مطابقت دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش بازی و چگونگی استفاده از ضربه های مختلف

انتخاب بهترین مربی تنیس

جذابیت آموزشی

موضوع مهم دیگری که در تنیس کودکان بسیار حیاتی است، استفاده از یک روش تدریس جذاب برای کودکان می باشد و یک مربی مناسب باید بداند که جذابیت آموزش را در اولویت قرار دهد. البته که پیشرفت کودکان و ساختن ستاره های آینده تنیس بسیار مهم است اما کسی که ورود به المپیک سال بعد را مهم تر از لذت بردن کودکان از روند ورزش بداند، مورد پسند کودکان نخواهد بود و تعداد زیادی از کودکان دوست نخواهند داشت با او کار کنند. زمانی که کودک شما اندکی بزرگتر شد، اگر قرار باشد در المپیک شرکت کند، می توان برایش به دنبال مربی دیگر گشت اما زمانی که هنوز چیز زیادی از تنیس نمی داند و سن زیادی ندارد، لذت بردن از تنیس مهم تر از آن است که بهترین بازیکن سال در جهان باشد.

روش تدریس مناسب

مربی تنیس کودکان باید بتواند تدریس هر ضربه و حرکتی را سطح بندی نماید و قبل از رفتن سراغ حرکت بعد و تکنیک های حرفه ای از انجام کاملاً درست حرکت قبلی مطمئن شود. زمانی که کودک شما حتی نمیداند چگونه به درستی راکت خود را حرکت دهد آمادگی او برای شرکت در 10 مسابقه چه فایده ای دارد؟

یک مربی خوب باید تا زمانی که مفاهیم برای کودکان درونی نشده و از عهده حرکات پایه ای به خوبی برنیامده اند با آنها تمرین کند و آموزش و یادگیری صحیح برایش اهمیت ویژه ای داشته باشد. این مسئاله به اندازه ای مهم است که اگر متوجه شوید قبل از یادگیری کامل فرزندتان در یک حرکت مربی او حرکت دیگری را به او یاد می دهد، بدون شک باید به دنبال مربی دیگری بگردید. کودکان هرگز نباید در زودتر از موعد در سطحی بالاتر از توانایی خود قرار بگیرند. آنها ممکن است ناگهان به پیشرفتی شگرف دست پیدا کنند اما در هر زمانی باید حتماً در سطح مناسب خودشان قرار داشته باشند، نه بالاتر و نه پایین تر و هیچ درسی نباید زودتر از موعد به آنها تدریس شود.

انتخاب بهترین مربی تنیس

در تنیس فارسی بخوانید: آشنایی با زمین تنیس و تجهیزات آن

گواهی تدریس به کودکان

آخرین موضوعی که در انتخاب مربی تنیس کودکان باید در نظر بگیرید، داشتن مجوز و گواهی آموزش به کودکان است. این گواهی به شما نشان می دهد که مربی مزبور شخصاً توانایی بازی تنیس را دارد و از آنجایی که برای داشتن این گواهی نامه فرد باید به مجموعه ای خاص از قوانین و عملکردها احترام بگذارد، خیالتان از این بابت نیز راحت خواهد شد.

مربیانی که مهارت کافی را ندارند خود را برای گرفتن این گواهی نامه به دردسر نمی اندازند، پس می توانید با این روش ساده از میزان کفایت آن مربی و تناسب مهارت های او با نیازهای خود مطلع شوید. همیشه قبل از هر سؤال دیگری درباره داشتن این گواهینامه بپرسید، سؤالاتی مانند روش تدریس و یا حتی قیمت کلاس ها ارزش کمتری نسبت به داشتن این گواهینامه خواهند داشت چرا که مسلماً نمی خواهید فرزند خود را نزد مربیانی بفرستید که از طرف هیچ مرجعی برای این کار تایید نشده باشند.

امیدار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
همچنین شما عزیزان می‌توانید از سایر مطالب آموزشی، دانستنی‌های دنیای تنیس و اخبار روز دنیای تنیس
در سایت تنیس فارسی استفاده نمایید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار