28/03/2024

بررسی استراتژی های بازی سینگل در تنیس

  • توسط آزاده یوسفی
  • 03/02/2020
  • 0
استراتژی های بازی سینگل در تنیس

قبل از انجام یک بازی تنیس وابسته به استراتژی های مختلف اعم از استراتژی های بازی سینگل و یا دوبل، یک بازیکن تنیس می بایست حداقل توانایی های لازم در زمین تنیس را داشته باشد. بدین منظور می بایست در ابتدای کار توانایی عبور توپ تنیس از روی تور را داشته باشد. قدم بعدی، استفاده از ضربات عمق دار در زمین تنیس می باشد که یک ضرورت محسوب می شود. استفاده از هر کدام از تاکتیک های کلی و یا تاکتیک های متناسب با شرایط موجود، باعث به دست آوردن امتیاز برای بازیکن می شود.

به طور کلی استراتژی به معنای تدوین یک برنامه واقع بینانه در بازی است که بازیکن را وادار می کند تا از روش های مختلفی در بازی برای به دست آوردن امتیاز استفاده کرده و در نهایت بازی خود را ارزیابی کند تا یاد بگیرد چگونه از ضربات خود برای برد در بازی در مقابل حریف استفاده کند.

بسیاری از بازیکنان از استراتژی خاصی در زمین تنیس استفاده نمیکنند و تنها تلاش می کنند تا به قسمت های مختلف زمین دویده و به توپ ضربه زنند. شاید برای یک فرد مبتدی این عمل کافی باشد و تنها سعی کند برای ضربه زدن به توپ در زمین حرکت کند و برخی از امتیازات بازی را نیز از آن خود کند، اما بازیکنی که در سطوح بالاتر و پیشرفته تنیس بازی می کند و به دنبال ارتقا مداوم بازی خود می باشد لازم است از استراتژی های مختلفی جهت برد در بازی تنیس استفاده کند. در این مقاله به برخی از استراتژی های بازی سینگل که می توان به طور ناپیوسته از آن ها در بازی استفاده نمود اشاره می کنیم.

مهم ترین استراتژی های بازی سینگل

مهم ترین استراتژی های بازی سینگل

1- حمله به سمت نت در هر فرصت پیش آمده

حمله به نت یکی از مهم ترین استراتژی های بازی سینگل می باشد. در این استراتژی مهم نیست که ضربه خود را به عمق زمین یا به کناره ها می نشانید، بلکه آنچه که اهمیت دارد این است که در هر فرصتی به سمت تور حمله کنید و در صورت پرتاب توپ کوتاه از طرف حریف، جهت امتیاز گیری در زمین حریف و در نزدیکی تور استفاده کنید. در حقیقت در بازی های تنیس و برای هر بازیکنی این احتمال وجود دارد که توپ بعدی پرتاب شده به سمت او کوتاه باشد؛ و در این صورت لازم است به سمت نت حمله کرده و توپ را به گل بنشانید.

2- به علائم مختلف در بازی توجه کنید

بازیکنان پیشرفته و سطوح بالای تنیس تلاش می کنند تا در بازی استوار و ثابت قدم بمانند و بدین طریق خطاهای خود را به حداقل برسانند. چرا که هر بازیکنی که در زمین خطای بیشتری انجام دهند بازنده بازی خواهد بود. برای کاهش خطا در بازی تنیس می بایست استراتژی های بازی سینگل خود را ساده کنید. تلاش کنید تا توپ را در زمین و در عمق آن نگه دارید و همیشه منتظر شرایط و علائمی جهت استفاده از استراتژی های لازم باشید.

به یاد داشته باشید که بازی تنیس، حریف شما تنها چند نقطه از زمین را برای بازی و پرتاب توپ به آن در نظر می گیرد و به صورت مداوم سعی به حمله در این بخش ها دارد. توجه داشته باشید که هرچه از خلاقیت بالاتری برخوردار باشید، احتمال افزایش خطا در ضربات شما بالاتر می رود. تحقیقات نشان داده برای برخورداری از خطای کم می بایست اهداف خود را کوتاه نموده و به دنبال بازی و نتیجه گیری محدود باشید.
به یاد داشته باشید برای حضور در زمین لازم است از قبل استراتژی برای خود در نظر بگیرید و عوض کردن مکرر استراتژی در زمین نه تنها شما را سردرگم می کند بلکه احتمال بروز خطا و به وجود آمدن حرکات اضافی شما را افزایش می دهد.

2- به علائم مختلف در بازی توجه کنید

3- با فشار ولی ضربات درست بازی کنید

فشار روشی است که باعث می شود تحت نظر آن هر بازیکنی به صورت ایمن بازی کند. یک بازیکن پیشرفته و سطوح بالا در تنیس به جای فکر کردن در مورد پیروزی در مسابقه و یا دانستن نقطه فشار در بازی باید به خاطر آورد چه چیزی باعث پیروزی او خواهد بود و آن برخورداری از هماهنگی و یک بازی تهاجمی است.

4- از پرتاب بلند استفاده کنید.

یکی دیگر از استراتژی های بازی سینگل استفاده از پرتاب های بلند می باشد. در رالی بیسلاین ممکن است بازیکن به وسط زمین کشیده شود و مجبور شود تا توپ را ضربه زند یا در نهایت منجر به خطایی شود. بهترین روش برای خریدن زمان و برگشت به نقطه امن در زمین این است که توپ خود را 10 الی 12 قدم بالای تور پرتاب کنید تا به شما این امکان را دهد که به عقب زمین برگشته و حرکت یا استراتژی خود را تغییر دهید.
حتی اگر در این حالت بازیکن در حال حمله به تور باشد شما با انجام یک ضربه بلند قادر خواهید بود برای خود زمان بخرید و حریف را وادار کنید تا درون زمین به دنبال توپ بدود.

5- در هم شکاندن ریتم حریف خود

اگر شما در حال بازی با بازیکنی هستید که از سرعت در بازی لذت می برد و توپ های پرتابی او از سرعت بالابب برخوردار است، باید به گونه ای با او بازی کنید و از توپ های نرم و بلندی استفاده کنید که نتواند به بازی خود سرعت دهد و به عبارتی بدین روش، استراتژی تکراری بازی وی را تغییر دهید.
برای برد در بازی تنیس لازم نیست حتما یک بازی زیبا از خود ارائه دهید. به طور مثال بسیاری از بایکنان علاقه دارند در یک نقطه امن در زمین که در آن امکان زدن توپ های ایمن و برخورداری از حرکات طبیعی بدن وجود دارد، بایستند و یک بازی معمولی داشته باشند.

اگر بتوانید در این شرایط با زدن ضرباتی ویژه بازیکن حریف را وادار به بیرون آمدن از آن نقطه امن کنید، به عبارتی ریتم طبیعی بازی آن ها را به هم زده و می توانید امتیاز بازی را به دست بگیرید. در هم شکاندن ریتم حریف خود یکی از بهترین استراتژی های بازی سینگل می باشد.

ایده اصلی در این نوع استراتژی این است که از ضرباتی استفاده کنید که بازیکن حریف علاقه ای به پاسخ دادن به آن را ندارد. بنابراین احتمال بروز خطا در این نوع ضربات از سمت حریف بسیار بالاست و باعث عصبانیت و ناامیدی وی می شود. برای انجام چنین استراتژی لازم است هوشمندی خود را به کار گرفته و دقت کنید کدام ضربات برای حریف آسان بوده و کدام باعث خروج وی از نقطه امن او می شود.

5- در هم شکاندن ریتم حریف خود

6- دقت روی نقاط قوت و ضعف حریف

هنگامی که حریف شما از فورهند قوی برخوردار بوده ولی در ضربات بک هند خود ضعیف است، به آن ها اجازه ندهید تا توسط قدرت و نقاط قوت خود برنده بازی باشند. در این روش سعی کنید ضربه را پیش بینی کنید و حریف را وادار کنید تا از دیگر ضربات ضعیف خود نیز استفاده کند. در این حالت تلاش کنید اگر بازیکن حریف از فورهند قوی در بیسلاین برخوردار است مجبور شود تا برای بازگشت ضربه به سمت نت حرکت کند تا بتوان بدین طریق و بیرون آوردن حریف از نقطه قوت او بازی را برنده شوید.

با فهمیدن این موضوع که حریف شما در کدام بخش از زمین و توسط کدام نوع ضربات می تواند امتیاز بازی را کسب کند، می توانید استراتژی جهت تغییر دادن استراتژی حریف داشته باشید تا او را وادار سازید از ضربات ضعیف تری استفاده کند. سعی کنید از انواع استراتژی های بازی سینگل متناسب با شرایط خود و حریف در بازی استفاده کنید.

7- استفاده از ضربات عمق دار

در ضربات فورهند تمایل بازیکن برای ضربه زدن در بیسلاین روی بک هند طرف مقابل زیاد است. بر اساس قانون حادثه و زوایای بازتابی، در این حالت نیاز به برگشت توپ و کنترل آن کمتر است. چرا که در این حالت زمانی که توپ با راکت برخورد می کند تمایل دارد تا به صورت مورب و به حالت زاویه داری به زمین حریف برگردد.

هرچند این نوع ضربات به ظاهر آسان می آید ولی لازم است نهایت دقت و تلاش را برای به عمل نشاندن این ضربه در زمین حریف دارا بود.
اگر بازیکن حریف، توپ را به گوشه زمین پرتاب کند دو روش برای برگشت توپ وجود دارد. در این حالت می توان به صورت مورب توپ را زمین حریف نشاند و یا یمی توان به صورت مستقیم برگشت توپ به زمین حریف را منجر شد. نکته ای که در این نوع استراتژی مهم است این است که توپ برگشتی می بایست به قدری عمق داشته باشد که حریف به سختی قادر به پاسخ گویی آن باشد.

8- ضربات هدفمند داشته باشید

8- ضربات هدفمند داشته باشید

بازیکنان پیشرفته و سطح بالای تنیس می دانند که استفاده از ضربات بیشتر در تنیس نه تنها باعث برد آن ها نشده، بلکه باعث شکست آن ها می شود. درک این موضوع باعث می شود تا از انجام ضربات متوالی ولی بی هدف و بدون استراتژی دوری کنند. در سطوح بالا بسیار سخت است تا یک بازی تنیس به صورت باز انجام شود. چرا که احتمال خطا در چنین استراتژی بسیار بالاست. نکته ای که در این جا اهمیت دارد این است که یک بازیکن تنیس می بایست بداند که دقیقا در چه زمانی و در چه نقطه ای قصد پرتاب توپ و ضربه زدن به آن را دارد و آیا توپی پرتابی او در موقعیت خالی زمین حریف به گل می نشیند یا خیر؟

9- با برنامه بازی کنید

یکی از استراتژی های بازی سینگل داشتن برنامه برای بازی تنیس است. یک مسابقه یک مبارزه طولانی است که در آن اتفاقات و لحظات متفاوتی وجود دارد. اگر دو بازیکن در یک مسابقه از توانایی های مساوی برخوردار باشند رقابت در آن بسیار سخت بوده و نمی توان به راحتی با استراتژی های مختلف موجب نابودی و شکست حریف شد.

اکثر بازیکنان تهاجمی دارای سرویس های عالی و استثنایی، والی های بالای سر و شوت های هدفمند هستند. برای مقابله با چنین بازیکنی برخورداری از یک برنامه درست الزامی است و بازیکن حریف می بایست تمام تلاش خود را برای به دست آوردن امتیاز انجام دهد.
نگه داشتن توپ در زمین و دور نگه داشتن بازیکن این چنینی از تور، به بازیکن دفاعی این امکان را می دهد تا بازی خوبی داشته باشد.

نکاتی که هر بازیکن تنیسی می بایست به آن توجه داشته باشد:

نکاتی که هر بازیکن تنیسی می بایست به آن توجه داشته باشد

– هر ضربه در بازی را جدی بگیرید چرا که ممکن است ضربه نهایی شما در زمین باشد.
– موقعیت ها را پیش بینی کنید.
– سعی کنید به جای دفاع کردن حمله کنید
– از لحاظ ذهنی به یاد داشته باشید که شما برای مسابقه و انجام یک بازی دوستانه اینجا هستید.
– به برد حریف خود در مقابل دیگران فکر نکنید و فقط سعی کنید بازی خوبی از خود نشان دهید.
– هر زمان که امکان دارد برای خود زمان بخرید تا بتوانید در ادامه از آن جهت ضربات هدفمند خود استفاده کنید.
– از ضربات سرویس عمق دار استفاده کنید.
– سعی کنید توپ را در وسط زمین، هدفمند و عمق دار به گل نشانید.
– در زمین حرکت کنید و تنها به یک نقطه بسنده نکنید.
– سعی کنید در طول مسابقه از ضربات و تکنیک های فنی درست استفاده کنید.
– از تصاویر و تجسم های ذهنی برای ضربات خود استفاده کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار