28/03/2024

مرور ۱۰ پیروزی خاطره‌انگیز راجر فدرر در اوپن استرالیا

  • توسط مینا
  • 26/01/2020
  • 0

روز گذشته راجر فدرر به اولین تنیسور مرد در تاریخ مسابقات گرند اسلم تبدیل شد که به رکورد صد پیروزی در تورنمنت اوپن استرالیا می‌رسد.

پیروزی های خاطره انگیز راجر فدرر در اوپن استرالیا

این ابرستاره سوییسی ورزش تنیس که شش مرتبه در ملبورن پارک طعم قهرمانی را چشیده روز جمعه با غلبه بر جان میلمن استرالیایی در استادیوم راد لیور در مرحله سوم مسابقات توانست به این دستاورد برسد. راجر فدرر حالا به طور کلی در اولین رویداد اصلی فصل تنیس ۱۰۰ برد و ۱۴ باخت در کارنامه دارد. او همچنین در تاریخ دهم جولای ۲۰۱۹ توانسته بود صدمین برد خود در مسابقات تنیس ویمبلدون را جشن بگیرد. در ادامه این مطلب ده‌تا از پیروزی‌های جالب فدرر در اوپن استرالیا را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

برد شماره ۱: سال ۲۰۰۰، مرحله اول، برابر مایکل چانگ از آمریکا با نتیجه ۶-۴، ۶-۴، ۷-۶ (۵)

فدرر اولین حضور خود در یک گرند اسلم را با پیروزی آغاز کرد. او موفق شد شماره ۲ سابق جهان و فینالیست اوپن استرالیا ۱۹۹۶ یعنی مایکل چانگ را در مرحله اول از پیش رو بردارد. فدرر که آن زمان ۱۸ ساله بود عملکرد تهاجمی خوبی از خود برجای گذاشت. فدرر برای رسیدن به این پیروزی به دو ساعت و پنج دقیقه زمان نیاز داشت. او در مرحله دوم نیز یان کروسلاک را شکست داد اما در بازی سوم خود برابر آرناد کلمنت طی سه ست پذیرای شکست شد.

برد شماره ۱۷: سال ۲۰۰۴، فینال برابر مارات سافین از روسیه با نتیجه ۷-۶ (۳)، ۶-۴، ۶-۲

شش ماه پس از آنکه فدرر در تورنمنت ویمبلدون توانست عنوان قهرمانی را بالای سر ببرد، بدون مربی در ملبورن حاضر شد. او یک سال قبل مسیر خود از پیتر لاندگرن را جدا کرده بود و در رنکینگ ATP نیز رده دوم را در اختیار داشت. فدرر در چهار حضور قبلی خود در اولین گرند اسلم فصل تنها تا مرحله چهارم پیشروی کرده بود و برای رسیدن به این فینال بازیکنان بزرگی مثل لیتن هیوییت، داوید نلبندیان و خوان کارلوس فررو را از پیش رو برداشته بود تا در فینال سافین را کنار بزند.

برد شماره ۲۶: سال ۲۰۰۶، مرحله چهارم برابر تامی هاس از آلمان با نتیجه ۶-۴، ۶-۰، ۳-۶، ۴-۶، ۶-۲

این بازی پنج ستی تا ابد در خاطر علاقه‌مندان به تنیس باقی خواهد ماند. فدرر ظرف یک ساعت توانست دو ست از حریف پیش بیفتد اما ناگهان افت کرد و مرتکب ۵۸ خطای فردی شد. جمعیت حاضر در ورزشگاه نیز به حمایت از هاس پرداختند که برای بازگشت به بازی تلاش جانانه‌ای می‌کرد و آن زمان در رده ۴۱ رنکینگ ATP قرار داشت. اما در نهایت فدرر توانست این بازی را به نفع خود تمام کند. راجر تا قبل از این مسابقه حتی یک ست را هم به حریفان در آن دوره واگذار نکرده بود.

برد شماره ۲۹: سال ۲۰۰۶، فینال در مقابل مارکوس باغداتیس از قبرس با نتیجه ۵-۷، ۷-۵، ۶-۰، ۶-۲

باغداتیس در آن زمان تنها ۲۰ سال داشت و برای رسیدن به اولین فینال گرند اسلم و تنها دومین فینال خود در تور ATP سه بازیکن از جمع ۱۰ نفر برتر رده‌بندی را شکست داده بود. باغداتیس در فرم خوبی قرار داشت اما فدرر نیز به دنبال کسب هفتمین قهرمانی گرند اسلم خود بود.

برد شمار ۳۵: سال ۲۰۰۷، مرحله نیمه نهایی برابر اندی رادیک از آمریکا با نتیجه ۶-۴، ۶-۰، ۶-۲

رادیک پس از نمایش‌های خیره‌کننده در فینال یو اس اوپن ۲۰۰۶ و مسابقات Nitto ATP Finals همان سال احساس کرد که فاصله بین خودش و فدرر در حال کاهش است اما در این دیدار تنها ۸۳ دقیقه در برابر جمعیت ۱۵ هزار نفری استادیوم راد لیور مقابل رقیب سوییسی خود دوام آورد.

راجر فدرر

برد شماره ۳۹: سال ۲۰۰۸، مرحله سوم برابر یانکو تیپسارویچ از صربستان با نتیجه ۶-۷ (۵)، ۷-۶ (۱)، ۵-۷، ۶-۱، ۱۰-۸

فدرر که در آن دوران سه قهرمانی اوپن استرالیا را در کارنامه داشت و به دیدار نهایی ده گرند اسلم پیاپی راه یافته بود در راه رسیدن به مرحله سوم اوپن استرالیا ۲۰۰۸ در شش ست تنها شش گیم را به حریفان واگذار کرده بود اما در بازی سوم خود به دردسر افتاد. تیپسارویچ رقیب سرسختی بود اما تنیسور سوییسی در نهایت او را هم از پیش رو برداشت.

برد شماره ۴۶: سال ۲۰۰۹، مرحله یک چهارم نهایی برابر خوان مارتین دل پوترو از آرژانتین با نتیجه ۶-۳، ۶-۰، ۶-۰

فدرر در این دیدار یکی از بهترین عملکردهای دوران حرفه‌ای خود را به نمایش گذاشت و در تمام نقاط زمین برابر دل پوترو برتر بود. حریف آرژانتینی در ۱۲ ماه اخیر از رده ۵۳ به رده ششم رنکینگ ATP صعود کرده بود و دو هفته قبل از این مسابقه در تورنمنت ASB Classic به قهرمانی رسیده بود.

برد شماره ۸۶: سال ۲۰۱۷، بازی فینال برابر رافائل نادال از اسپانیا با نتیجه ۶-۴، ۳-۶، ۶-۱، ۳-۶، ۶-۳

فدرر در حالی پا به این تورنمنت گذاشت که نفر هفدهم دنیا بود، به این خاطر که بر اثر مصدومیت زانو مدتی از میادین دور بود. این شاید بزرگترین و یکی از غیرمنتظره‌ترین پیروزی‌های دوران حرفه‌ی فدرر بود. استاد سوییسی در نهایت موفق شد پنج سال پس از آخرین قهرمانی گرند اسلم در سن ۳۵ سالگی در این تورنمنت به قهرمانی برسد تا پس از کن رزوال به دومین تنیسور مرد مسن تبدیل شود که یک جام گرند اسلم را بالای سر می‌برد.

پیروزی شماره ۹۳: سال ۲۰۱۸، بازی فینال برابر مارین کیلیچ از کرواسی با نتیجه ۶-۲، ۶-۷ (۵)، ۶-۳، ۳-۶، ۶-۱

راجر فدرر برای آنکه به ششمین قهرمانی خود در ملبورن دست پیدا کند زیر سقف بسته استادیوم راد لیور به بیش از سه ساعت زمان نیاز داشت. او بدین ترتیب توانست بیستمین قهرمانی گرند اسلم خودرش را جشن بگیرد.

پیروزی شماره ۱۰۰: سال ۲۰۲۰، مرحله سوم برابر جان میلمن از استرالیا با نتیجه ۴-۶، ۷-۶ (۲)، ۶-۴،۴-۶، ۷-۶ (۱۰-۸)

فدرر برای رسیدن به مرز صد پیروزی در اوپن استرالیا یک بازی فوق‌العاده جذاب را پشت سر گذاشت. حمایت هواداران استرالیایی از میلمن در برابر تجربه فدرر کاری از پیش نبرد تا این دیدار نیز برای اسطوره سوییسی خاطره‌انگیز شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار