19/04/2024

بیوگرافی | نگاهی به زندگینامه ماریا شاراپوا تنیسور روس

  • توسط محمد رضا شیری
  • 07/01/2021
  • 0
زندگینامه ماریا شاراپوا

ماریا شاراپوا اولین زن تنیسور روس است که توانست مسابقات ویمبلدن را پیروز شود البته او قهرمانی المپیک را نیز در کارنامه خود دارد. در این مطلب تنیس فارسی قصد داریم به زندگینامه ماریا شاراپوا بپردازیم.

ورود به سایت بتکارت

آشنایی با زندگینامه ماریا شاراپوا در تنیس فارسی

ماریا شاراپوا در سال ۱۹۸۷ در روسیه به دنیا آمد، در کودکی به آمریکا مهاجرت کرد و از همان سنین کم یاد گیری تنیس را در آکادمی تنیس نیک بولِتِری آغاز کرد. در ۱۴ سالگی او به حد بسیار حرفه ای در تنیس رسید و با پیروزی در مسابقات تک نفره ویمبلدن زنان در سال ۲۰۰۴ در مرکز توجه همگان قرار گرفت. شاراپوا با قهرمانی در مسابقات آزاد فرانسه در سال ۲۰۱۲ دهمین زنی بود که گرند اسلم را برد و همچنین او در ۲۰۱۴ برای دومین بار مسابقات آزاد فرانسه را پیروز شد. در ۲۰۱۶، فدراسیون بین المللی تنیس به دلیل مثبت بودن آزمایش دوپینگ برای دوسال از مسابقات محروم کرد. بعد از درخواست تجدید نظر، محرومیت او به ۱۵ ماه کاهش یافت، و ماریا شاراپوا در آپریل ۲۰۱۷ به میادین مسابقات بازگشت.

در تنیس فارسی بخوانید: بیوگرافی |نگاهی به زندگینامه و کارنامه حرفه‌ای سرنا ویلیامز

زندگینامه ماریا شاراپوا

کودکی و حرفه تنیس

ماریا شاراپوا در ۱۹ آپریل ۱۹۸۷ در نیاگان سیبری در روسیه به دنیا آمد. بعد از یاد گرفتن تنیس در سن کم با پدرش به فلوریدا نقل مکان کرد، او موق به دریافت بورسیه آموزشی آکادمی تنیس نیک بولتریا در ۹ سالگی شد.

شاراپوا قدرتمندانه در زمینه رقابت جنگید.در چهادهمین تولد خود به سطح حرفه ای رسید و همچنان به رقابت با همقطارانش ادامه داد تا در نونهالان ویمبلدن و مسابقات آزاد فرانسه در ۲۰۰۲ به مقام دومی دست یافت.

دارایی خالص

به گفته سلبریتی نت وُرف، دارایی خالص ماریا شاراپوا ۱۳۵ میلیون دلار تخمین زده شده است.

بیشتر بخوانید: نکاتی که شاید از نواک جوکوویچ نمی‌دانستید

تنیس به عنوان حرفه

ماریا شاراپوا اولین پیروزی WTA خود را سال ۲۰۰۳ در مسابقات آزاد AIG ژاپن به دست آورد و همچنین در اولین حضورش در مسابقات ویمبلدن همان سال به دور چهارم راه یافت. در ۲۰۰۴ موفقیتهای او شروع شد زمانی که عنوان قهرمانی تک نفره در ویمبلدن را به دست آورد و اولین قهرمان زن روس شد. اواخر ۲۰۰۴، او قهرمانی WTA را به لیست موفقیتهایش اضافه کرد. او اولین زن روسی بود که در سال ۲۰۰۵ به بالاترین رتبه ورزشی رسید و در سال بعد او دومین عنوان گرند اسلم خود را با پیروزی در مسابقات آزاد آمریکا به دست آورد.

زندگینامه ماریا شاراپوا

شاراپوا سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به دلیل مشکلاتی که در شانه اش داشت آرام تر پیش رفت، اگرچه توانست با بازی قوی در مسابقات آزاد استرالیا سومین عنوان گرند اسلم خود را کسب کند. سرانجام او مجبور به جراحی شانه شد و از لیست ۱۰۰ بازیکن برتر جهان خارج شد تا ماه می ۲۰۰۹ که به بازی های تک نفره بازگشت.

بیوگرافی | زندگینامه ویکتوریا آزارنکا تنیسور حرفه‌ای بلاروس

ماریا شاراپوا تلاش کرد تا در بازی با زنان برتر ثبات خود را حفظ کند، تا پایان ۲۰۰۹ او به جمع ۲۰ بازیکن برتر جهان بازگشت و در ۲۰۱۱ در رتبه چهارم دنیا ایستاد. ژوئن ۲۰۱۲ در فینال مسابقات آزاد فرانسه ماریا شاراپوا با غلبه بر سارا اِرانی به اوج خود بازگشت. با این پیروزی او لقب دهمین زنی که توانست گرند اسلم حرفه ای را کامل کند (پیروزی در چهار تورنومنت اصلی) دست یافت و رتبه یک جهان را برایش به ارمغان آورد.

در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ – نخستین المپیک شاراپووا – او موفق به کسب مدال نقره در یک نفره زنان شد، و او مدال طلا را به ستاره تنیس آمریکایی سرنا ویلیامز باخت. این بازیکن روس در بازی های بعدی خوش درخشید، در مسابقات آزاد ۲۰۱۳ فرانسه دوم شد. اگرچه مشکلات شانه ی ماریا دوباره زنگ خطر را برای او به صدا درآورد، بعد از شکست نا امید کننده ماریا در ست دوم در ویمبلدن، او برای ادامه فصل از بازی انصاف داد.

در ۲۰۱۴ شاراپوا دومین قهرمانی آزاد فرانسه و پنجمین قهرمانی گرند اسلم خود را با شکست دادن سیمونا هالپ به دست آورد. در ۲۰۱۵، به فینال مسابقات آزاد استرالیا و نیمه نهایی آمریکا راه یافت و قبل از پایان سال رتبه چهارم جهان را به دست آورد.

زندگینامه ماریا شاراپوا

با آندره آگاسی قهرمان اسبق تنیس بیشتر آشنا شوید

جدال با دارو و محرومیت از تنیس

در مارس ۲۰۱۶ ماریا شاراپوا اعلام کرد که نتیجه آزمایش دوپینگ او در مسابقات آزاد استرالیا در ژانویه مثبت بوده. در کنفراس مطبوعاتی، ستاره تنیس بیان کرد که میلدرونات، با مواد فعال ملدونیوم اعلام شده در آزمایش او به این دلیل بود که او از سال ۲۰۰۶ مشکل سلامتی داشت و این داروها را مصرف میکرد. این دارو ها از اول ژانویه ۲۰۱۶ به لیست داروهای ممنوعه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ اضافه شدند.

“مسئله مهم قابل توجه این است که من برای ده سال از این دارو کاملا قانونی استفاده میکنم و در لیست ممنوعیت های سازمان دوپینگ نبوده” ماریا شاراپوا در کنفرانس خبری گفت، ” اما در اول ژانویه قانون تغییر کرد و این دارو وارد لیست ممنوعه شد که من از این موضوع اطلاعی نداشتم.”

” من باید مسئولیت کامل این موضوع را بپذیرم” او اضافه کرد ” من در مقابل چیزی که وارد بدنم میکنم مسول هستم”

در هشتم ژوئن ۲۰۱۶، دادگاهی از طرف فدراسیون بین المللی تنیس شاراپوا را برای دوسال از حضور در مسابقات محروم کرد.

ماریا شاراپوا در فیس بوک واکنش نشان داد: ” حال که دادگاه به درستی تشخیص داد که من از قوانین سازمان مبارزه با دوپینگ عمدا سرپیچی نکرده ام، من محرومیت سنگین و ناعادلانه برای دوسال را نمیپذیرم. اعضا دادگاه که از طرف فدراسیون انتخاب شده اند متفق القول هستند که من عمدا کار اشتباهی نکرده ام، اما همچنان برای دور نگه داشتن من از مسابقات پافشاری میکنند. من در دادگاه CAS تقاضای تجدید نظر میکنم.”

در اکتبر ۲۰۱۶ بعد از درخواست تجدید نظر شاراپوا در دادگاه CAS جریمه او از دوسال به ۱۵ ماه کاهش یافت و به او اجازه شرکت در مسابقات بین المللی از آپریل ۲۰۱۷ به بعد داده شد. “من از بدترین روز کاری ام به یکی از شادترین ها وارد شدم” او در بیانه ای گفت.

در انتها محرومیت او، شاراپوا در مسابقات گرند پریکس تنیس پورشه در ۲۶ آپریل ۲۰۱۷ به میادین بازگشت. او اولین عنوان WTA خود را بعد از دوسال در مسابقات آزاد تیانژین (چین) در ماه اکتبر به دست آورد. و خوشبختانه توانست قبل از آغاز مسابقات آزاد فرانسه در می ۲۰۱۸ به لیست ۳۰ نفر برتر جهان راه بیابد.ماریا شاراپوا و پورشه

با ماری اوساکا بیشتر آشنا شوید

فعالیت های تجاری و زندگی شخصی

قبل از دادگاه، ماریا شارپوا خوش عکس قراردادهای مهم تبلیغاتی با شرکتهایی مانند نایکی، اَون ، ایوان، تَگ هیور، پورشه و تیفانی امضا کرد. ماریا برای چندین سال پردرآمد ترین ورزشکار زن دنیا بود، مجله فوربز درآمد او در ۲۰۱۵ را مبلغی حدود ۲۹.۷ میلیون دلار تخمین زد.

بعداز نتایج آزمایش دوپینگ، بعضی اسپانسرهای ماریا مانند تگ هیور و پورشه روابط خود را با او قطع کردند اما خبر از همکاری دوباره در آینده دادند. دیگر اسپانسرها مانند نایک، ایوان و دیگر کمپانی های مهم به حمایت خود از ماریا ادامه دادند.

زندگینامه | با استفان ادبرگ تنیسور مشهور سوئدی آشنا شوید

از دیگر فعالیت های تجاری شاراپوا میتوان به راه اندازی خط تولید شکلات شوگرپوا با جف رابین اشاره کرد. در آمد حاصل از این خط تولید برای موسسه خیریه شاراپوا برای فعالیت های خیرانه صرف میشد. شاراپوا در وبسایت شوگرپوا نوشت ” از زمانی که یک دختر کوچولو در روسیه بودم شروع شد، پدرم بعداز یک روز طولانی تمرین کردن یک آبنبات چوبی به عنوان جایزه به من میداد.

از همان موقع – همینطور هم الان – این موضوع به من نشان داد که دلیلی ندارد که نتوان پاداش کوچک برای کار سخت در نظر گرفت. چون کلید یک زندگی سالم و شاد برای من حفظ اعتدال در اعتدال است – شما صد در صد میتوانید کیک (شکلات ) خود را بخورید و از آن حسابی لذت ببرید.

شوگرپوا

ازدواج ماریو شاراپوا

بد نیست بدانید ماریا شاراپوا در سال 2020 خبر ازدواج خود را صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. او با الکساندر مارک همینگ گیلکس یک میلیونر بریتانیایی که طکط از بنیانگذاران شرکت حراج آنلاین آثار هنری به نام «Squared Circles» است که سال ۲۰۲۰ تأسیس شده و همچنین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت «Paddle۸» بود، ازدواج کرد.

دیگر اخبار و مطالب آموزشی که در تنیس فارسی می‌توانید بخوانید:

با «تنیس فارسی» اطلاعات خود درباره‌ی این ورزش را به‌طور حرفه‌ای ارتقا دهید
برای شرط بندی مسابقات تنیس با معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار