29/03/2024

دانستنی | ماهیت ورزش تنیس چیست؟

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 15/11/2020
  • 0
ماهیت ورزش تنیس

همانطور که می‌دانید ورزش تنیس یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های دنیا است که همه روزه افراد بسیار زیادی را به سمت کلاس‌های آموزشی می‌کشاند. در این مطلب سایت تنیس فارسی به بررسی این موضوع می‌پردازیم که ماهیت ورزش تنیس چیست. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بدانید: برترین شرکت‌های سازنده توپ تنیس (بخش اول)

اگر بتوانید یک قدم به عقب برگردید و با دقت بیشتری به ورزش تنیس نگاه کنید، درمی‌­یابید که تنیس واقعاً فقط یک بازی است. کل بازی تنیس این است که توپ را از روی تور به سمت دیگر زمین بفرستید. به همین سادگی. چالش‌های بازی تنیس دو نوع‌­اند، یا اقتضای بازی هستند و یا توسط حریفتان ایجاد می­‌شود. چند نمونه از چالش‌های بازی تنیس نوع اول، که ربطی به حریف نداشته و حتی اگر کسی فقط توپ را برای شما بفرستد تا تنها بازی کنید، بازهم می­‌توانند وجود داشته باشند، عبارتند از:

  • یافتن زاویه مناسب سر راکت
  • یافتن سرعت بهینه­‌ی ضربه­‌هایی که به توپ می‌­زنیم
  • قرارگرفتن به موقع در فاصله­‌ی مناسب از توپ
  • حفظ تعادل در زمان حرکت و ضربه زدن
  • ضربه زدن به توپ در زمان مناسب
  • و موارد متعدد دیگر

هر آنچه که در خصوص راکت‌های تنیس باید بدانید ( قسمت اول )

ماهیت ورزش تنیس

و چند نمونه از چالش‌های بازی تنیس که هنگام بازی با حریف ایجاد می­‌شوند، عبارتند از:

  • سعی در خواندن دست حریف و پیشی گرفتن از وی – کسب برتری استراتژیک
  • سعی در پیش‌بینی سبک بازی و ضربه‌های حریف
  • سعی در کاهش میزان درگیری هیجانی در نبرد با حریف
  • سعی در کنترل ضربه­‌های خود، هنگامی که حریف با سرعت و جهت ضربات خود، شما را تحت فشار قرار می‌دهد
  • و چندین مورد دیگر

در تنیس فارسی بخوانید: آشنایی با زمین تنیس و تجهیزات آن

وقتی که به چالش‌های بازی تنیس توجه می­‌کنیم، می‌بینیم که فائق آمدن بر آن‌ها بسیار دشوار و نیازمند مهارت ولی درعین‌حال جذاب است. قطعاً با غلبه بر چنین چالش­‌هایی احساس رضایت و شادمانی خواهید کرد. چالش‌های بازی تنیس درواقع صرفاً چالش‌های یک بازی هستند، مانند یک بازی کامپیوتری که در آن برای غلبه بر غول مرحله آخر، باید مسائل و چالش‌­های زیادی را حل کنید.

با این حال بسیاری از ما بیش ‌از حد به ورزش تنیس اهمیت می‌­دهیم و با آن همچون مهم­ترین چیز در زندگی‌مان برخورد می­‌کنیم. من کودکان و خانواده‌­های زیادی را می‌بینم که وقت، انرژی و پول قابل‌توجهی را در تنیس سرمایه­‌گذاری می­‌کنند و اغلب شک دارم که آن‌ها نگاه همه‌جانبه‌ای به زندگی داشته باشند.

ماهیت ورزش تنیس

هر آنچه که در خصوص راکت‌های تنیس باید بدانید ( قسمت دوم)

شما صرفاً دارید تلاش می­‌کنید که در یک رشته‌ی ورزشی، مهارت بالا کسب کنید.

به نظرتان آیا فقط کسب مهارت بالا در یک رشته­‌ی ورزشی، ارزش صرف کردن زمان، پول و انرژی‌تان را دارد؟ آیا چیزهای مهم­تر دیگری در زندگی وجود ندارد؟

کدام یک از مواد زیر اهمیت بیشتری برایتان دارد؟

  • رابطه­‌تان با همسرتان
  • تجارت یا موقعیت شغلی قابل‌اعتماد با درآمدی خوب
  • رابطه­‌تان با والدین یا فرزندانتان
  • داشتن تعداد زیادی دوست خوب و قابل‌اعتماد
  • داشتن سبک زندگی سالم و مراقبت از بدنتان

قوانین امتیازدهی در مسابقه تنیس

آیا فکر می­‌کنید اهمیت موارد ذکرشده قابل‌مقایسه با کسب مهارت بالا در تنیس است؟

من که فکر نمی­‌کنم چنین باشد.

اما… بله، همیشه یک اما وجود دارد. دلیل من برای انجام ورزش تنیس و آموزش آن به بازیکنان این است: زمین تنیس برای من، زمین یادگیری و تمرین برای زندگی است.

برای من کاملاً واضح است که تنیس فقط یک بازی است و مهارت یافتن در زدن یک سرویس تاپ اسپین صحیح (سرویسی که در آن  هنگام زدن ضربه، بدن متمایل به طرفین است و حرکت راکت از بالای سر به صورت یک نیم‌دایره می­‌باشد و در نتیجه با زدن ضربه، توپ به چرخش در می­‌آید) در زندگی واقعاً مهم نیست.

ماهیت ورزش تنیس

اما شما همزمان که در تلاش برای زدنِ درست آن سرویس هستید، به بسیاری از ضعف های شخصیتی خود و نگرشتان نسبت به خودتان، تنیس، دیگران و زندگی پی می­برید. به مرور زمان و پس از گذشت چندین سال که نقش تنیس در زندگی‌تان پررنگ­تر می­‌شود، مجبور به حذف این ضعف‌­ها می‌شوید. مجبور خواهید شد شخصیت خود را رشد داده و صدها چیز درباره‌ی زندگی که می‌تواند به‌دردبخور باشد یا نباشد را یاد بگیرید.

آموزش بازی تنیس و چگونگی استفاده از ضربه های مختلف

ورزش تنیس زمین یادگیری و تمرین سریع برای زندگی است

برای مثال، اگر شما با شک و ترس به توپ ضربه بزنید، بازخوردی فوری خواهید گرفت: در بیشتر موارد، ضربه را از دست می‌دهید. سپس سعی خواهید کرد با قطعیت و تعهد کامل به توپ ضربه بزنید، دوباره بازخورد فوری دریافت می­‌کنید: به‌احتمال قوی ضربه‌تان درست از کار درمی‌آید. زندگی معمولاً به این سرعت به شما درس نمی­‌دهد، به همین علت زمین یادگیری سریع برای زندگی است.

ممکن است یک موقعیت شغلی را با ترس و شک شروع کنید؛ چند ماه بعد نتیجه این خواهد شد که تجارت شما دیگر درآمدی برایتان ندارد. تا زمان رسیدن به نتیجه هم، تصمیمات زیاد دیگری گرفته‌­اید و اقدامات بسیاری انجام داده‌­اید تا علت شکست خود را ندیده و گمان کنید که علت آن چیز دیگری بوده است.

بنابراین زمانی که تنیس را به‌عنوان زمین یادگیری سریع برای رشد خود ببینید و در آن، یاد بگیرید که چه چیزهایی در تنیس و درنتیجه در زندگی می‌­تواند به دردتان بخورد، تصمیم می‌­گیرید که وقت، پول و انرژی‌تان را در تنیس سرمایه­‌گذاری کنید.

ماهیت ورزش تنیس

تمریناتی که به مهارت شما کمک می‌کنند (بخش دوم)

بعضی از چیزهای مهمی که می‌توانید در تنیس به عنوان زمین یادگیری بیاموزید عبارتند از:

  1. کاری را با ترس و شک شروع کردن، تقریباً هیچوقت نتیجه­‌ی مثبتی نخواهد داشت.
  2. برای ماهر شدن در هر کاری باید تلاش، زمان و صبر و حوصله­‌ی زیادی را صرف کرد.
  3. زمانی که در کاری بهتر می­‌شوید، جرات، اعتماد و امید بیشتری برای قدم گذاشتن در مسیرهای چالش‌برانگیز دیگر در زندگی‌تان به دست می­آورید. این کار نتایجی بسیار بهتر از دنبال کردن اهداف کوچک برایتان خواهد داشت.
  4. گاهی قدم گذاشتن در مسیر با استفاده از قدرت غریزه و تصمیم آنی می‌تواند بهتر از تحلیل و بررسی بیش‌ازحد مسیر، جهت ورود به آن باشد.
  5. فهمیدن درست بازی، فایده‌­ی زیادی در رقابت برایتان خواهد داشت.
  6. تکرار، رمز مهارت یافتن در هر کاری است.
  7. برخی از افکار شما نادرست هستند و باور به آن­‌ها به شما آسیب می‌­زند. یاد می­‌گیرید که افکار خودآیندتان را به بته‌­ی آزمایش در جهانِ واقع بگذارید و در صورت اشتباه بودن، آن‌ها را رد کرده یا تغییر دهید.
  8. بسیاری از هیجانات و احساسات شما و نحوه‌­ی پاسخگویی‌تان به آن­‌ها، به عملکرد شما لطمه می‌زنند. یاد می‌گیرید که به شیوه­‌ی درست و در زمان مناسب به احساسات خود پاسخ دهید.
  9. یاد می­‌گیرید از احساسات و هیجانات خود برای داشتن انرژی بیشتر، بهره ببرید و می­‌آموزید که کرخت و پوست‌کلفت بودن منجر به دستاوردهای بیشتر نمی‌شود.

آموزش بازی تنیس و چگونگی استفاده از ضربه های مختلف

  • و مکرراً می‌­آموزید که با ترس و شک وارد شدن به هر موقعیتی در طولانی‌مدت، به ضرر شما خواهد بود.

ماهیت ورزش تنیس

چرا در مورد آخر آنچه را که در مورد اول گفته بودم، تکرار کردم؟

زیرا به هرچه که بخواهید برسید و در هر مسیری که قدم بگذارید، همواره ترس و شک بزرگ­‌ترین دشمن شماست. تنیس یک بازی دقیق بازخوردی است که نشان می­‌دهد اگر شما استراتژی بازی خود یا ضربه‌های خود را با وجود ترس در ذهنتان انتخاب کرده و عملی کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد. بازخوردی که از آن می‌گیرید – اینکه ترس برایتان مفید نیست – آنقدر واضح و آشکار است که دیر یا زود نسبت به ترس خود تردید می­‌کنید و سعی خواهید کرد که جرات‌مندی بیشتری داشته باشید.

تنیس برای این کار مناسب است و پاسخ درست را به شما خواهد داد. زمانی که به میزان تأثیر ترس و شک روی نتایج خود آگاه شوید در سایر قسمت­‌های زندگی‌تان نیز جسورتر خواهید شد و معتقدم که تنیس برای چنین هدفی، ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

بیشتر بخوانید: شش نکته طلایی کسب موفقیت از زبان بزرگان تنیس

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار