26/04/2024

از رافائل نادال تا مدودف؛ مروری بر عملکرد بهترین تنیسورهای مرد

  • توسط سروش
  • 12/09/2019
  • 0

پیشرفت بازی دنیل مدودف و رشد قابل توجه او در رنکینگ ATP یکی از مهم‌ترین داستان‌های فصل ۲۰۱۹ تور ATP بوده است. اما با این حال فینال اوپن آمریکا را به رافائل نادال واگذار کرد.

از رافائل نادال تا دنیل مدودف؛ عملکرد تنیسورهای مرد

ستاره بخت و اقبال مدودف در فصل زمین‌های تنیس سخت مسابقات آمریکای شمالی به‌خوبی درخشید. بازیکن روس در طول این مدت نتایجی به‌یادماندنی گرفت، ۲۰ پیروزی کسب کرد و تنها در ۳ مسابقه شکست خورد. چهار تورنمنت فوق‌العاده مدودف عبارت‌اند از اولین قهرمانی‌اش در یک رویداد مسترز هزار امتیازی ATP در اوپن غرب و جنوب جایی که در آن موفق شد رتبه یک جهان یعنی نواک جوکوویچ را در نیمه نهایی و دیوید گوفین را در دیدار فینال شکست بدهد. مدودف در ماه ژانویه و در زمان برگزاری مسابقات اوپن استرالیا در رده نوزدهم قرار داشت و پس از کسب نتیجه در سینسیناتی در میان پنج بازیکن برتر رنکینگ جای گرفت. پس از نیکولای داویدنکو در سال ۲۰۱۰، مدودف به اولین تنیسور مرد روس تبدیل شد که به این جایگاه می‌رسد. حضور پیاپی در دو فینال در اوپن سیتی در شهر واشینگتن (شکست برابر کیریوس) و همچنین کوپ راجرز (شکست برابر نادال) او را برای قهرمانی در سینسیناتی آماده کرده بود اما این بازیکن جوان در یو اس اوپن علیرغم آنکه بلوغ شخصیتی و تاکتیکی خود را به نمایش گذاشت، در دیداری فوق‌العاده جذاب مغلوب رافائل نادال شد تا از کسب اولین قهرمانی گرند اسلم خود محروم بماند.

مدودف جوان با پیروزی برابر استن واورینکا، قهرمان سال ۲۰۱۶ تنیس آزاد آمریکا، در مرحله یک چهارم پایانی، برای اولین بار مجوز حضور در رویداد Nitto ATP Finals را کسب کرد. این رویداد آخرین تورنمنت فصل ATP محسوب شده و از تاریخ دهم الی هفدهم نوامبر در سالن مسقف O۲، شهر لندن برگزار می‌شود. تنیسور روس در مرحله نیمه نهایی یو اس اوپن نیز گریگور دمیتروف را از فلاشینگ مدوز، محل برگزاری مسابقات، حذف کرد. تنها یک نمایش بی‌نظیر از رافائل نادال طی پنج ست اسطوره‌ای می‌توانست روند عالی مدودف ۲۳ ساله را متوقف کند. مدودف همچنین به اولین بازیکنی تبدیل شد که در ۵۰ مسابقه فصل ۲۰۱۹ به پیروزی می‌رسد. او هم‌اکنون در رده چهارم رنکینگ قرار دارد و پیش از این، تنها در فصل جاری هشت بار بهترین رده دوران ورزشی خود را تجربه کرد.

اما رافائل نادال ، کیفیت پایان‌ناپذیر رافا و ماندگاری او در نیویورک یک‌بار دیگر به همه ثابت شد. این ابرستاره اسپانیایی در یو اس اوپن به سومین فینال گرند اسلم خود در فصل جاری راه یافت و موفق شد نوزدهمین گرند اسلم خود را فتح کند. رافا پیش از این در فصل جاری در اوپن استرالیا و رولاند گاروس نیز به فینال رسیده بود. رافائل نادال ۳۳ ساله، چهارده سال بعد از اولین پیروزی خود در رولاند گاروس ۲۰۰۵، حالا برای چهارمین ‌بار در دوران حرفه‌ای خود توانست در یک فصل به فینال سه گرند اسلم برسد (۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷). رافائل نادال در طول تابستان با جشن گرفتن سی و پنجمین قهرمانی مسترز هزار امتیازی خود در مونترال، روند ۱۱ پیروزی پیاپی را برجای گذاشت و در یو اس اوپن نیز در حالی که دیگر اعضای بیگ تری قبل از او در یو اس اوپن حذف شده بودند به چهارمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها دست یافت.

رافائل نادال

رافائل نادال در نتیجه قهرمانی در این دو تورنمنت، ۳۰۰۰ امتیاز دیگر به حساب خود در رده‌بندی رقابت برای رسیدن به لندن اضافه کرد. نادال در تاریخ پنجم آگوست ۶۲۲۵ امتیاز داشت و در ۹ سپتامبر این عدد را به ۹۲۲۵ رساند. در همین دوره زمانی، جوکوویچ از ۶۷۲۵ امتیاز به ۷۲۶۵ امتیاز رسید و اکنون ۱۹۶۰ امتیاز با نادال فاصله دارد. نادال به احتمال فراوان پس از سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷، امسال را نیز در رده نخست رنکینگ به پایان خواهد رساند. جوکوویچ در نیمه نهایی تنیس سینسیناتی به مدودف باخت و در دیدار مرحله یک چهارم نهایی خود در یو اس اوپن برابر استن واورینکا به علت مصدومیت از ادامه مسابقه انصراف داد. تنیسور روس کمی بعد در مصاحبه‌ای گفت که برای رده نخست رنکینگ مبارزه خواهد کرد.

یکی دیگر از چهره‌های سه ماه اخیر تنیس نیک کیریوس بود. کیریوس در ماه آگوست برای دستیابی به دومین قهرمانی یک رویداد ۵۰۰ امتیازی ATP دوران ورزشی خود در اوپن سیتی تمام تلاش و انرژی‌اش را به‌کار گرفته بود. این تنیسور ۲۴ ساله استرالیایی که سه بازیکن از جمع ۱۰ نفر برتر یعنی نادال، ایسنر و زورف را در ابتدای فصل برای رسیدن به قهرمانی HSBC شکست داده بود، در واشنگتن به منظور کسب قهرمانی اوپن سیتی و ششمین قهرمانی در تور ATP، شش حریف خود را از پیش‌رو برداشت. کیریوس کمی پس از پیروزی برابر استفانوس تسیتسیپاس در مرحله نیمه نهایی با نتایج ۶-۴، ۳-۶، ۷-۶ (۸-۶) که در آن یک مچ پوینت حریف را سیو کرده بود متوجه شد که در میان تجهیزاتش تنها یک راکت سالم باقی مانده است! پدرش بلافاصله یک محموله راکت تنیس اضافه را از کانبرا، استرالیا برای کیریوس ارسال کرد اما تمام راکت‌های در اداره گمرک فرودگاه واشینگتن گیر کردند. کیریوس شب قبل از دیدار فینال در حالی به خواب رفت که هنوز یک راکت برایش مانده بود اما با کمک مالک مسابقات اوپن سیتی یعنی مارک این، موفق به تهیه راکت شد و در دیدار فینال دنیل مدودف را با نتایج ۷-۶ (۶)، ۷-۶ (۴) شکست داد.

از دیگر چهره‌های قابل توجه تنیس مردان در چند ماه اخیر می‌توان به گریگور دمیتروف و متئو برتینی اشاره کرد. دمیتروف در یو اس اوپن امسال موفق شد جرقه‌هایی از عملکرد سال‌های اوج خود را به نمایش بگذارد. این تنیسور بلغار در فلاشینگ مدوز به سومین نیمه نهایی گرند اسلم دوران حرفه‌ای خود رسید. متئو برتینی نیز که در تاریخ ۱۵ جولای ۱۱۴۰ امتیاز داشت، پس از عملکردی خوب در ویمبلدون و همچنین یو اس اوپن امتیازات خود را افزایش داد. برتینی در مرسدس کاپ اشتوتگارت و همچنین اوپن مجارستان نیز موفق به کسب قهرمانی شده بود. این تنیسور جوان ایتالیایی در مرحله نیمه نهایی یو اس اوپن مغلوب نادال شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار