24/04/2024

بلوغ استفانوس تسیتسیپاس دلیل اصلی قهرمانی او در مسابقات ATP Finals بود

  • توسط مینا
  • 25/11/2019
  • 0
استفانوس تسیتسیپاس

استفانوس تسیتسیپاس برای رسیدن به مقام قهرمانی مسابقات ATP Finals تغییری مهم در بازی خود ایجاد کرد. این تغییرات ممکن است او را حتی به موفقیت‌های بزرگتری نیز برساند.

درخشش استفانوس تسیتسیپاس در تنیس لندن

استفانوس تسیتسیپاس زمانی که روز یکشنبه موفق شد در مسابقات Nitto ATP Finals بزرگترین عنوان قهرمانی دوران حرفه‌ای خودش را کسب کند یک جهان را در بهت و حیرت فرو برد و کاری کرد تا کشورش یعنی یونان به او افتخار کند. تسیتسیپاس زمانی که سال قبل و در حالی که تنها ۱۹ سال سن داشت در مسابقات اوپن کانادا توانست برای خودش نامی دست و پا کند. او به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که توانسته در مقابل بازیکنان جمع ده نفر برتر رنکینگ تنیس مردان به چهار پیروزی در بخش انفرادی یک رویداد دست پیدا کند. او در اوپن کانادا ۲۰۱۸ نفر هشتم یعنی دومینیک تیم، نفر دهم نواک جوکوویچ، نفر سوم الکساندر زورف و نفر ششم یعنی کوین اندرسون را در راه رسیدن به دیدار نهایی از پیش رو برداشته بود. این موضوع که این استعداد خیره‌‌کننده ورزش تنیس قرار است آینده روشنی داشته باشد بر همگان واضح بود اما قهرمانی تنیسور جوان یونانی در سالن O۲ شهر بار احساسی ماجرا را سنگین‌تر از قبل کرد.

نفر شماره ششم رنکینگ تنیس مردان نشان داد که این پتانسیل را دارد تا در زمانی مناسب جایگاه بازیکنان بزرگی همچون راجر فدرر، نواک جوکوویچ، رافائل نادال و اندی ماری، جمعی را که بیش از یک دهه است شاهد درخشش آنها هستیم تصاحب کند. بهجز اسطوره بریتانیایی تنیس، تسیتسیپاس تاکنون سه نفر از آنها را شکست داده است. اما تسیتسیپاس پیش از آنکه قدم‌های ابتدایی این پیشرفت بزرگ را در لندن بردارد، تغییراتی کلیدی در سبک بازی خود ایجاد کرده بود. با نگاه کردن به نحوه بازی تسیتسیپاس سخت است که چشمه‌هایی از لحظات درخشان تعدادی از بهترین بازیکنان تاریخ این ورزش را به یاد نیاوریم. استعداد بی‌بدیل تسیتسیپاس در زمین تنیس در ترکیب با موی بلند و قهوه‌ای رنگش یادآور کسی نیست جز آندره آغاسی در زمان اوجش. اما دوران درخشان این خدای جوان یونانی که به تازگی آغاز شده هرگز عاری از حاشیه نبوده است.

استفانوس تسیتسیپاس

استفانوس تسیتسیپاس در مسابقات اوپن استرالیا به زبان یونانی به داور اصلی بازی فحاشی کرد. او همچنین در مسابقات تنیس یو اس اوپن نیز یکی از داوران را با لقب خل و چل خطاب کرده بود. همچنین هروقت که ستیسیپاس با کیفیت همیشگی خود بازی نمی‌کند و نمایش‌هایی مثل همیشه را ارائه نمی‌دهد، در همان زمین تنیس با عصبانیت بر سر خود فریاد می‌کشد، این صحنه‌ها بارها توسط دوربین‌های تلویزیونی شکار شده‌اند. چنین لحظاتی را در دوران بازی یک از بزرگترین اسطوره‌های تاریخ تنیس یعنی جان مک انرو شاهد بودیم. اما نمایش هفته پیش تسیتسیپاس در لندن شبی بود که او موفق شد دوران حرفه‌ای خود را یک گام جلوتر ببرد و رسماً خودش را به‌عنوان یکی جدیدترین قطب‌های آینده تنیس معرفی کند.

پس از یک پیروزی درخشان برابر راجر فدرر در نیمه نهایی، تسیتسیپاس با یکی از سرسخت‌ترین تنیسورهای حال حاضر ATP یعنی دومینیک تیم دیدار کرد. تیم در شش رویارویی اخیر خود با بازیکن یونانی چهاربار او را شکست داده بود. این تنیسور اتریشی تسیتسیپاس را به زحمت انداخته بود و با کسب یک پیروزی دیگر فاصله چندانی نداشت اما تنیسور یونانی این بار به‌جای عصبانی شدن از دست خود و فریاد کشیدن یا جر و بحث با داوران تصمیم گرفت بلوغ خود را به رخ بکشد و از این ویژگی جدیدش برای غلبه بر حریف استفاده کند. تسیتسیپاس ۲۱ ساله احساسات خودش را نادیده گرفت و به استعداد ناب خود تکیه کرد. او در این دیدار نُه ضربه ایس داشت، ۳۴ ضربه وینز زد و ۱۱۰ امتیاز هم کسب کرد تا در نهایت و در پایان رقابتی نفسگیر با نتایج ۶-۷ (۶-۸)، ۶-۲، ۷-۶ (۷-۴) به پیروزی برسد و قهرمانی را از آن خود کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار