23/04/2024

مسابقات WTA Finals شنزن؛ پیروزی کیکی برتنز برابر اشلی بارتی در روز سوم

  • توسط مینا
  • 29/10/2019
  • 0
کیکی برتنز

روز سوم رقابت‌های آخر فصل فینال‌های شیسیدویِ شنزن با پیروزی کیکی برتنز و بلیندا بنچیچ برابر حریفانشان به پایان رسید. اشلی بارتی برابر برتنز شکست خورد.

شکست اشلی بارتی برابر برتنز

مسابقات WTA Finals یکی از معتبرترین و مهم‌ترین تورنمنت‌های تنیس زنان به حساب می‌آید که این رقابت‌ها امسال در شهر شنزن کشور چین برگزار می‌گردد. مسابقات امسال در دو گروه چهار نفره و به نام‌های ارغوانی و قرمز پیگیری می‌شود که روز سوم این بازی‌ها اختصاص به گروه قرمز داشت. در گروه قرمز تنیسورهای مطرحی همچون اشلی بارتی از استرالیا، کیکی برتنز از هلند، بلیندا بنچیچ از سوئیس و پترا کویتووا از جمهوری چک حضور دارند. گفتنی است که کیکی برتنز جایگزین نائومی اوساکایِ ژاپنی در این تورنمنت شده است که به علت مصدومیت از ناحیۀ شانه، نتوانست این رقابت‌ها را ادامه دهد. اوساکا در روز نخست و افتتاحیۀ این مسابقات موفق به پیروزی برابر پترا کویتووا از جمهوری چک شده بود. اما در نخستین بازی از روز سوم مسابقات شیسیدویِ شنزن و در یکی از حساس‌ترین دیدارها، کیکی برتنز رودروی اشلی بارتی بانوی شمارۀ یک تنیس جهان قرار گرفت و در یک بازی بسیار تماشایی موفق به شکست این تنیسور قدرتمند از استرالیا شد. در دیداری که دو ساعت و ۹ دقیقه به طول انجامید، کیکی برتنز که در جایگاه شمارۀ ۱۰ دنیا قرار دارد توانست با حساب ۲-۱ و نتایج ۳-۶، ۶-۳ و ۶-۴ بارتی را شکست دهد تا در اولین بازی خود در این مسابقات به نخستین پیروزی‌اش دست یابد.

بارتی نیز با انجام دو بازی (یک پیروزی و یک شکست) در مکان دوم این گروه ایستاده است. کیکی برتنز ۲۷ ساله یکی از خوش‌شانس‌ترین بازیکنان حاضر در این مسابقات است. او که نتوانست امتیازات لازم را برای حضور در مسابقات فینال‌های انتهای فصل زنان را به دست آورد، به دلیل مصدومیت اوساکا جایگزین او گردید و حال در اولین دیدار خود موفق به پیروزی برابر بانوی شمارۀ یک تنیس جهان می‌شود. این اولین پیروزی برتنز برابر بارتی در هفت رویارویی است که این دو بازیکن مقابل یکدیگر داشته‌اند. آخرین مصاف این دو تنیسور به مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات اوپن چین برمی‌گردد که در آن تورنمنت اشلی بارتی با پیروزی ۲-۱ برابر برتنز مانع حضور این بازیکن به دیدار پایانی شد. تنیس باز هلندی در هفته و ماه‌های اخیر توفیق خاصی در رویدادهای تنیس کسب نکرده و در مسابقاتی همچون اوپن چین، اوپن لینز، کرملین کاپ و ووهان چین با شکست از گردانۀ این رقابت‌ها کنار رفته است. کیکی برتنز پس از پیروزی مقابل بارتی در نشست خبری حاضر شد و گفت:

احساس بهتری نسبت به قبل دارم. حرکاتم در زمین بهتر شده و به نظرم توانستم تنیس خوبی را در میدان مسابقه به نمایش بگذارم. من می‌توانم کمی تهاجمی‌تر نیز بازی کنم و به تور هم نزدیک‌تر شوم.

کمتر کسی انتظار حضور برتنز را در این مسابقات داشت و او صرفاً به عنوان یک گزینۀ آلترناتیو (جایگزین) در این رقابت‌ها حاضر بود. خودش در این مورد در حالی که لبخندی بر لب دارد، می‌گوید:

جای من بر روی نیمکت هم خوب بود. انتظار نداشتم که بتوانم در این مسابقات بازی کنم و در آخرین ساعات با توجه به مصدومیت نائومی توانستم مسابقه دهم. این را هم بگویم که من کاملاً خسته بودم. دیروز بیشتر از ۱۵ دقیقه تمرین نکردم و به استراحت پرداختم. به همین دلیل امروز انرژی کافی برای این دیدار را داشتم و باید بگویم الان حالم خیلی بهتر از قبل شده است.

ست اول این مسابقه را قهرمان رقابت‌های رولان گاروس با برتری خود به پایان رساند و این برتنز بود که در دو ست با یک بازگشت خوب توانست نتیجه را به سود خود تغییر دهد. تنیسور هلندی به نسبت بارتی، سرویس‌های خوبی در این بازی به ثمر رساند. او در ۶۴% از سرویس‌های نخستش موفق عمل کرد و توانست ۶ ضربۀ ایس نیز بزند که این آمار برای اشلی بارتی به ۵۷% موفقیت در سرویس‌های اول و ۴ ضربۀ ایس می‌رسید. البته در این بین نباید از سهم «الیز تامئلا» مربی برتنز نیز در این پیروزی غافل باشیم. او با صحبت از کنار زمین و نکاتی که به شاگردش گوشزد می‌کرد، توانست اولین برد کیکی را در برابر بارتی رقم بزند.

اشلی بارتی

اما در دومین دیدار امروز مسابقات WTA Finals بلیندا بنچیچ که پس از قهرمانی در رقابت‌های کرملین کاپ مسکو توانست جواز حضور در این تورنمنت مهم را به دست آورد، در دومین دیدار خود مقابل پترا کویتووا به پیروزی رسید. بنچیچ پس از شکست روز نخست این مسابقات برابر بارتی در دومین دیدارش موفق شد با حساب ۲-۱ و در دیداری که یک ساعت و ۴۸ دقیقه به طول انجامید از سد کویتووای چکی بگذرد و با یک پیروزی و یک شکست در جایگاه سوم گروه قرمز قرار گیرد. بلیندا بنچیچ با امتیازات ۶-۳، ۱-۶ و ۶-۴ دومین باخت کویتووا را در این رقابت‌ها رقم زد. این دومین پیروزی بنچیچ مقابل پترا کویتووا در ششمین رویارویی این دو تنیسور بود. با این پیروزی، تنیس باز سوئیسی همچنان امیدهایش را برای صعود از این گروه سخت زنده نگه داشته است. بنچیچ پس از پایان این دیدار گفت:

مقابل کویتووا شما هرگز چیزی در چنته ندارید. شما تنها در میدان مسابقه ایستاده‌اید و انتظار دارید که از او اشتباهی سر بزند تا به امتیاز برسید. فکر می‌کنم او قطعاً و به خصوص در ست دوم هنر تنیس خود را به نمایش گذاشت و بازی‌اش را به من دیکته کرد. فکر نمی‌کنم ما بهترین تنیس خود را ارائه دادیم، مطمئنا نه. هر دوی ما به خوبی و در انتهای فصل توانسته‌ایم بازی‌های خوبی انجام دهیم و من از این بابت به خودم افتخار می‌کنم. استرس و یا حس عصبی بودن خاصی در این دیدار نداشتم و با آرامش خاصی بازی کردم. بدان شکل فشاری از بابت حذف از این مسابقات احساس نمی‌کنم. من فقط می‌خواهم اینجا مسابقه بدهم و به برنده نشدن و یا حذف به‌هیچ‌وجه فکر نکردم.

اشلی بارتی و بلیندا بنچیچ شرایط مشابهی در جدول رده‌بندی گروه قرمز دارند و هردوی آن‌ها صاحب یک پیروزی، یک شکست، سه ست برده و سه ست باخته هستند. بنچیچ در ادامۀ صحبت‌هایش افزود:

وقتی شانس کمی دارید، تنها تلاش و سرویس‌های خوب است که می‌تواند به کار شما بیاید. مسابقۀ واقعاً دشواری بود. به نظرم در چند دیدار اخیرم، تنها مسابقه‌ای بود که بدان شکل عصبی نبودم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار