26/04/2024

تلاش الکساندر زورف و متئو برتینی برای راه‌یابی به مسابقات آخر فصل لندن

  • توسط مینا
  • 15/10/2019
  • 0

تاکنون حضور شش تنیس‌باز در مسابقات معتبر انتهای فصل Nitto ATP Finals لندن قطعی شده است و دیگر تنیسورهای حاضر برای کسب دو سهمیۀ باقی‌مانده در رقابت هستند. الکساندر زورف برای کسب این سهمیه تلاش زیادی می کند.

تلاش الکساندر زورف و برتینی

در این مطلب نگاهی به تغییرات رخ داده در جدول انتخابی مسابقات لندن پس از پایان رقابت‌های مسترز ۱۰۰۰ امتیازی شانگهای چین خواهیم داشت. در هفته‌ای که گذشت و با پایان مسابقات مسترز رولکس شانگهای چین، تغییرات گسترده‌ای در جدول رده‌بندی رقابت‌های Nitto ATP Finals لندن به وجود آمد. قبل از آغاز هشتمین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی سال در شهر شانگهای چین، روبرتو باوتیستا آگوت اسپانیایی در ردۀ هفتم انتخابی این مسابقات قرار داشت. الکساندر زورف قهرمان پیشین این تورنمنت در سال ۲۰۱۸ در جایگاه هشتم و دیوید گوفین از بلژیک نیز با ۲۰ امتیازِ کمتر نسبت به زورف در ردۀ نهم این جدول انتخابی قرار گرفته بود. اما با پایان مسابقات مسترز شانگهای، دگرگونی بزرگی در جدول انتخابی مسابقات لندن روی داد و ردۀ بسیاری از تنیسورها دست‌خوش تغییرات فراوانی شد.

استفانوس تسیتسیپاس یونانی با درخشش در مسابقات مسترز شانگهای و حضور در مرحلۀ نیمه نهایی این رقابت‌ها توانست با کسب ۳,۷۳۰ امتیاز جایگاه خود در ردۀ ششم را تثبیت کند تا بدین ترتیب حضور او در رقابت‌های لندن قطعی شود. الکساندر زورف تا پیش از مسترز شانگهای، نتوانسته بود در هیچ رقابت مسترزی در سال ۲۰۱۹ حتی به مرحلۀ نیمه نهایی نیز راه پیدا کند، اما این تنیسور آلمانی به دلیل ارائۀ بازی‌های به نسبت خوب و سیکل ثابت و موفقی که در طول فصل داشت، موفق شد امتیازات لازم برای حضور در رده‌های بالایی انتخابی لندن را به دست آورد. زورف با صعود به دیدار پایانی و در نهایت کسب مقام دوم مسابقات مسترز شانگهای، توانست ۶۰۰ امتیاز دیگر به اندوخته‌های خود اضافه نماید و فعلا با ۲,۸۵۵ امتیاز در جایگاه هفتم مسابقات انتخابی آخر فصل لندن قرار گیرد.

متئو برتینی ایتالیایی که سابقۀ ۱۱ قهرمانی تورنمنت‌های حرفه‌ای ATP را در کارنامۀ خود می‌بیند، با حضور در مرحلۀ نیمه نهایی و کسب ۳۳۰ امتیاز، در مکان هشتم جدول رده‌بندی بازی‌های لندن ایستاده است. برتینی نیز سال بسیار خوبی را در رویدادهای تنیس تجربه کرده و پس از آنکه برای اولین بار طعم حضور در مرحلۀ نیمه نهایی یک گرند اسلم را در فلاشینگ مدوز نیویورک چشید، موفق شد برای نخستین بار به دور نیمه نهایی یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی نیز بالا بیاید. یکی از بزرگترین شگفتی‌های مسابقات مسترز شانگهای، پیروزی زورف برابر راجر فدرر سرشناس در دور یک چهارم پایانی بود. پیروزی که نه تنها در ادامه اعتماد به نفس این تنیسور جوان آلمانی را بالاتر برد، بلکه باعث شد تا ساشا با کسب امتیازات لازم بتواند خود را از جایگاه نهم به مکان هفتم انتخابی رقابت‌های Nitto ATP Finals برساند.

الکساندر زورف

الکساندر زورف پس از پیروزی مقابل راجر فدرر در مرحلۀ یک چهارم نهایی مسترز شانگهای گفته بود:

اینکه در رقابتی رودرو مقابل فدرر به پیروزی برسید، اتفاقی مهم و شیرین برای هر تنیسوری است. اما مهم‌تر این بود که باعث شد من برای حضور در مسابقات لندن امید بیشتری داشته باشم. تورنمنت لندن از اهمیت زیادی بین بازیکنان تنیس برخوردار است و هر کسی دوست دارد تا بتواند در آن مسابقات شرکت کند.

گرچه باخت برتینی در دور نیمه‌نهایی برابر زورف، مانع رسیدن او به مراحل بالاتر مسابقات شانگهای و همچنین جدول انتخابی رویداد لندن شد، اما فراموش نشود که برتینی ایتالیایی سال گذشته و در همین روزها در مکان چهل و هفتم انتخابی این مسابقات قرار داشت و حال با قرارگیری در جایگاه هشتم و تثبیت این رده می‌تواند برای اولین بار در دوران ورزشی‌اش به این رقابت‌های معتبر صعود کند. رافائل نادال اسپانیایی و قهرمان دو گرند اسلم رولان گاروس و یو اس اوپن در فصل جاری، هر چند نتوانست به علت مصدومیت در مسترز شانگهای حضور یابد، اما جایگاه او به عنوان نفر اول مسابقات انتخابی لندن تثبیت شده است. نواک جوکوویچ هم در دور یک چهارم نهایی حذف تلخی را برابر تسیتسیپاس یونانی متحمل شد، اما با این حال او دست خالی این رقابت‌ها را ترک نکرد و توانست ۱۸۰ امتیاز به دست آورد. هرچند جوکر هنوز هم فاصلۀ معناداری با نادال دارد و با اختلاف ۱,۲۸۰ امتیازی با او در رده دوم ایستاده است. تنیسور صرب و مرد شمارۀ یک دنیا در رده‌بندی ATP اگر موفق به قهرمانی در مسابقات مسترز شانگهای می‌شد، آنگاه می‌توانست با کسب هر ۱۰۰۰ امتیاز این تورنمنت ارزشمند به فاصلۀ ۴۸۰ امتیازی با نادال برسد و امیدوار باشد تا در ادامه و پیش از شروع رقابت‌های لندن حتی در مکان نخست نیز قرار بگیرد. هر چند در ادامه هنوز تورنمنت‌های دیگری تا شروع مسابقات لندن، همچون مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رولکس پاریس نیز باقی‌مانده و باید دید که عملکرد جوکر در ادامه چگونه خواهد بود.

دنیل مدودف روس نیز با قهرمانی در مسترز شانگهای توانست در جدول انتخابی لندن تغییراتی را به وجود آورد و با صعود یک پله‌ای، جای راجر فدرر را در ردۀ سوم این مسابقات بگیرد. حضور در شش فینال متوالی و کسب سه قهرمانی باعث شده تا تنیسور ۲۳ سالۀ روس در سه ماه اخیر جهش خوبی هم در رده‌بندی تنیس مردان و هم انتخابی مسابقات لندن داشته باشد و از همین حالا او یکی از بخت‌های مسلم قهرمانی در لندن نیز به حساب می‌آید. بازیکن دیگری که بدان شکل نتوانست در مسابقات مسترز شانگهای، خودی نشان دهد دیوید گوفین بلژیکی بود. گوفین با حذف زودهنگام در مرحلۀ یک هشتم پایانی این تورنمنت آسیایی، نتوانست امتیازات مناسبی را به دست آورد و حال با مجموع ۲,۳۲۵ امتیاز در مکان دهم انتخابی فینال‌های آخر فصل ATP قرار گرفته است. گوفین که خود در سال ۲۰۱۷ توانسته بود فاتح رقابت‌های Nitto ATP Finals شود، می‌تواند در تورنمنت‌های باقی‌مانده و با به دست آوردن امتیازات لازم حضور خود در این مسابقات که از دهم تا هفدهم نوامبر در شهر لندن برگزار می‌شود را قطعی سازد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار