29/03/2024

اجرای جادویی؛ نگاهی به شش فینال متوالی و سه عنوان قهرمانی دنیل مدودف

  • توسط سروش
  • 13/10/2019
  • 0

دنیل مدودف ۲۳ ساله، در روز یکشنبه توانست در ششمین فینال پیاپی خود به سومین عنوان قهرمانی‌اش در تورهای حرفه‌ای این فصل دست یابد. تنیسور روس به خوبی توانسته سلطۀ بیگ تری در دنیای تنیس را به چالش بکشد.

قهرمانی های دنیل مدودف

مدودف در حالی به قهرمانی در هشتمین مسترز سال ۲۰۱۹ رسید که پیش از این در پنج فینال متوالی دیگر نیز حضور یافته بود تا بدین ترتیب مرد شمارۀ یک تنیس روسیه به چهارمین قهرمانی این فصل خود دست یابد. هنگامی که دنیل مدودف در ماه جولای وارد مسابقات سیتی اوپن واشنگتن شد، او به تازگی به جمع ۱۰ تنیسور برتر جهان راه یافته بود. از آن زمان تاکنون او مرتباً در هر تورنمنتی که وارد آن می‌شود، با عملکرد تحسین برانگیزش به قهرمانی یا نایب قهرمانی می‌رسد و جوایز و امتیازات این رویدادها را درو می‌کند. مدودف پس از رقابت‌های ویمبلدون و پایان فصل مسابقات چمن، دارای رکورد ۲۹ پیروزی و ۳ شکست در زمین‌های هارد کورت (سخت) است. او در این فاصلۀ سه ماهه، موفق شده پنج از هشت پیروزی خود را مقابل ۱۰ تنیسور برتر رنکینگ مردان به دست آورد و با برتری برابر الکساندر زورف در دیدار پایانی مسابقات شانگهای به ۵۹امین پیروزی این فصل خود نیز دست یافت. حال در ادامه، نگاهی گذرا به شش فینال پشت سرهم و سه قهرمانی دنیل مدودف ۲۳ ساله خواهیم داشت که همگان در دنیای تنیس شاهد پیشرفت شگفت‌آور او در این مدت بوده‌اند.

۱. مسابقات سیتی اوپن واشنگتن؛ فینالیست‌ها: دنیل مدودف و نیک کیریوس

مدودف قبل از شرکت در این رقابت‌ها که در پایتخت ایالات متحدۀ آمریکا برگزار می‌شد، حضوری ناموفق در مسابقات گرند اسلم ویمبلدون داشت و در دور سوم این بازی‌ها با شکست مقابل دیوید گوفین از گردانۀ این تورنمنت کنار رفت. اما بازی در زمین‌های سخت و حضور در شهر واشنگتن، سرآغاز مسیر جادویی این تنیسور روس به حساب می‌آمد. مدودف موفق شد تمامی تنیسورهای مطرح در این رقابت‌ها از جمله مارین چیلیچ کهنه‌کار از کرواسی را شکست دهد و راهی بازی پایانی برابر نیک کیریوس استرالیایی شود. مدودف در دیدار پایانی با نتیجۀ ۲-۰ مغلوب کیریوس پرحاشیه شد، اما در آن مسابقه دنیل بازی بدی را ارائه نکرد و هر دو ست را در تای بریک به این تنیسور استرالیایی واگذار نمود.

۲. مسابقات مسترز راجرز کاپ؛ فینالیست‌ها: دنیل مدودف و رافائل نادال

مدودف تا پیش از شرکت در مسابقات مسترز راجرز کاپ (مونترال)، بهترین حضورش در مسترزها به رقابت‌های مونت کارلو در سال ۲۰۱۹ برمی‌گشت که وی توانسته بود تا مرحلۀ نیمه نهایی این بازی‌ها نیز بالا بیاید. اما تنیسور روس که با حضور در فینال سیتی اوپن، روحیۀ مضاعفی یافته بود، تنیس خوبی را در مونترال کانادا به نمایش گذاشت و با گذر از سد حریفانی چون دومینیک تیم اتریشی و کارن خاچانوف روس، راهی دیدار پایانی و تقابل با رافائل نادال سرشناس شد. اما حکایت بازی با نادال با تمامی حریفانی که مدودف پیش از این با آنها مسابقه داده بود، فرق داشت. نادال طی یک بازی کاملاً برتر توانسته در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۳ و ۶-۰ دنیل مدودف را شکست دهد تا با کسب سی و پنجمین عنوان قهرمانی‌اش در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی، رکورد جدیدی را در دنیای تنیس به نام خودش رقم بزند.

۳. مسابقات مسترز سینسیناتی؛ فینالیست‌ها: دنیل مدودف و دیوید گوفین

مدودف در مرحلۀ نیمه نهایی مسترز ۱۰۰۰ امتیازی سینسیناتی دست به کار بزرگی زد و موفق به شکست نواک جوکوویج سرشناس و یکی از اضلاع قدرتمند بیگ تری شد. او توانست با حساب ۲-۱ و با نتایج ۳-۶، ۶-۳ و ۶-۳ مقابل مرد شمارۀ یک دنیای تنیس به پیروزی برسد و راهی دیدار پایانی این رقابت‌ها و تقابل با دیوید گوفین شود. مدودف در مسابقات مسترز مونت کارلو و در مرحلۀ یک چهارم پایانی نیز موفق به شکست جوکوویچ شده بود و این دومین بار متوالی بود که تنیسور جوان روس مانع از دست‌یابی جوکر به مراحل بالایی یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی می‌شد. پس از آن و در بازی پایانی، مدودف مقابل دیوید گوفین از بلژیک قرار گرفت و در یک بازی برتر توانست در دو ست پیاپی و با امتیازات ۷-۶ (۷-۳) و ۶-۴ مقابل گوفین به پیروزی برسد تا مدودف به نوعی با این پیروزی، انتقام شکست در دور سوم مسابقات گرنداسلم ویمبلدون را از این تنیسور بلژیکی نیز بگیرد.

دنیل مدودف

۴. مسابقات گرند اسلم یو اس اوپن؛ فینالیست‌ها: دنیل مدودف و رافائل نادال

مدودف آن‌قدر در آمریکای شمالی و زمین‌های سخت در طول تابستان مسابقه داده بود که دیگر حضور در یو اس اوپن برای او عجیب و غریب نباشد. پس از مصدومیت مختصری که تنیسور روس در اوایل این رقابت‌ها به آن دچار شده بود، مدودف با چهار برد ارزشمند راهی مرحلۀ نیمه نهایی یو اس اوپن شد تا به اولین نیمه نهایی یک گرند اسلم در طول دوران ورزشی‌اش برسد. بهترین حضور مدودف در گرند اسلم‌ها تنها راهیابی به دور چهارم این مسابقات بوده است. دنیل مدودف در دور نیمه نهایی با پیروزی برابر گریگور دیمیتروف بلغار که در سال ۲۰۱۷ به مقام قهرمانی مسابقات Nitto ATP Finals رسیده بود، دست به کار بزرگی زد و راهی دیدار پایانی این رقابت‌ها در فلاشینگ مدوز نیویورک شد. مدودف برای دومین بار در ظرف یک ماه دوباره با تنیسور سرشناس اسپانیایی، رافا نادال مواجه شده بود. نادال در ست‌های اول و دوم به پیروزی رسید تا همگان بار دیگر انتظار یک پیروزی راحت و محتمل را از او در این دیدار بکشند. اما برگشت فوق‌العادۀ دنیل مدودف به بازی و پیروزی در ست‌های سوم و چهارم توانست بازی را به تساوی و ست پنجم بکشد. در ست پنجم و در یک بازی کاملاً تماشایی و جذاب، نادال موفق شد با نتیجۀ ۶-۴ به پیروزی برسد تا در یک جدال چهار ساعت و ۴۹ دقیقه‌ای، این تنیسور اسپانیایی به نوزدهمین قهرمانی خود در گرند اسلم‌ها دست یابد.

۵. مسابقات اوپن سن‌پترزبورگ؛ فینالیست‌ها: دنیل مدودف و برنا کوریچ

پس از حضوری درخشان در یو اس اوپن، حال دنیل مدودف آمادۀ یک قهرمانی این‌بار در خاک کشورش روسیه و شهر سن‌پترزبورگ بود. مدودف در این مسابقات قدرتمندانه ظاهر شد و در هر چهار دیداری که در کشورش انجام داد، حتی یک ست را نیز از دست نداد. او در دیدار پایانی برابر برنا کوریچ، تنیسور ۲۲ سالۀ کروات قرار گرفت و موفق شد در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۳ و ۶-۱ برابر این بازیکن به پیروزی برسد تا به سومین قهرمانی فصل خود دست یابد. مدودف پس از پایان این دیدار گفته بود:

قهرمانی در خانه شیرینی خاصی دارد و من از این بابت بسیار خوشحالم. برنا کوریچ تنیسور فوق‌العاده‌ای است و من سال گذشته، سه بار مقابل او شکست خورده بودم. هفتۀ شگفت‌انگیزی بود. من برای قهرمانی به اینجا آمدم و خوشحالم که در نهایت به این خواسته‌ام رسیدم.

۶. مسابقات مسترز شانگهای چین؛ فینالیست‌ها: دنیل مدودف و الکساندر زورف

به ششمین فینال متوالی دنیل مدودف روس می‌رسیم. در طول تاریخ و به غیر از مدودف، تنها چهار بازیکن فعال در دنیای تنیس وجود دارند که توانسته‌اند به شش فینال متوالی تورهای حرفه‌ای تنیس برسند. نواک جوکوویچ، اندی ماری، راجر فدرر و رافائل نادال چهار تنیسوری بودند که پیش از این توانسته بودند به شش فینال پشت‌سرهم تورهای ATP صعود کنند و از قضا تمامی این چهار تنیسور سابقه قرارگیری در جایگاه نخست رنکینگ را نیز دارا می‌باشند. دنیل مدودف با انجام چهار دیدار و بدون آن‌که ستی را واگذار کند به بازی پایانی و جدال برابر الکساندر زورف می‌رسد. زورف در سال ۲۰۱۸ و در مسابقات Nitto ATP Finals توانسته بود به مقام قهرمانی برسد و در دور یک چهارم پایانی نیز موفق به شکست راجر فدرر سرشناس شده بود. زورف موفق به حضور در اولین فینال مسترز خود شده بود و انگیزۀ بالایی برای رقابت با مدودف داشت. او پیش از این، چهار بار نیز مقابل مدودف قرار گرفته بود که در هر چهار دیدار هم به پیروزی رسیده بود. دیدار پایانی در روز یکشنبه (۱۳ اکتبر) برگزار می‌شود و تنیسور ۲۳ سالۀ روس با ارائۀ یک بازی برتر موفق به پیروزی در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۴ و ۶-۱ برابر زورف می‌شود تا به دومین قهرمانی مسترز خود در سال ۲۰۱۹ و چهارمین عنوان نخست خود در فصل جاری دست یابد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار