19/04/2024

الگو برداری پدر تنیس مدرن – ایوان لندل

  • توسط محمد رضا شیری
  • 07/12/2019
  • 0

ایوان لندل لقب «پدر تنیس مدرن» را یدک می کشد که قهرمان هشت دورۀ مسابقات گرند اسلم تنیس بودن، لیاقت همچین لقبی را دارد. با نحوۀ بازی در زمین و ضربات منحصر به فردش در سبک مدرن بازی ها واقعاً پیشگام بوده است.

اما اگر صفحات تاریخ را ورق بزنیم و با دقت بیشتری به وقایع نگاه کنیم، متوجه میشویم که در ابتدا بخصوص در گرند اسلم ایوان در استفاده از این سبک اصلاً موفق نبوده است. برای ادامه دادن و رسیدن به موفقیت در این سبک او به راهنمایی های اسطورۀ تنیس زنان احتیاج داشت.

این بازیکن افسانه ای کسی نبود جز مارتینا ناوراتیلووا. مارتینا الهام بخش ایوان لندل و بسیاری دیگر بود، در رفتار و روش بازی که نه تنها باعث تغییر خود بلکه باعث دگرگونی دنیای تنیس نیز شد. او روش آموز دادن به تنیسور ها را تغییر داد که امروزه مبنای نیازهای فیزیکی تنیس مدرن هستند.

در گذشته، تنیس کمتر به قدرت و خصوصیات ورزشکار بودن، توجه می کرد. البته که افرادی مانند راد لیور، مارگارت کورت، بیلی ژان کینگ و بیون بورگ بودند که توانایی ها ورزشی آن ها زبان زد بود، اما بیشتر جلسات آموزش تنیس همان جلسات تمرین بودند.

اوایل 1970 یک دختر تپل (کریس اورت اولین بار که مارتینا را دید او را دختر تپل خطاب کرد) اهل چک اسلوواکی وارد تنیس شد که سرویس های بی نظیری داشت. بی شک در آن دوران کریس بهترین بازیکن بود و مارتینا را در زمین شکست می داد. از 25 دیدار مارتینا ناوراتیلووا با کریس اورت، کریس پیروز 20 بازی بود.

مارتینا آمده بود تا بهترین باشد پس روی سرعت و قدرت خود کار کرد. ساعت ها در باشگاه تمرین می کرد و خود را به چیزی تبدیل کرد که قبلاً همچین چیزی دیده نشده بود. به دلیل تمینات زیاد رگ های دست و پاهایش کاملاً بیرون زده بودند، که در آن دوران چنین بدنی برای تنیسور ها عجیب بود-چه مرد چه زن. سرانجام او بر کریس غلبه کرد و از 35 مسابقه ای که باهم داشتند در 25 تای آن ها پیروز شد.

مارتینا - الهام بخش ایوان لندل

از همان ابتدا لندل جزء بهترین ها بود – در واقع برنده شدن در بسیاری از مسابقات او را این چنین بار آورد. اما در سال های اول موفق به کسب عنوان قهرمانی گرند اسلم نشد. چهار فینال در گرند اسلم را شکست خورد و تقریباً پنجمین فینال را هم در مسابقۀ تاریخی آزاد فرانسه سال 1984 در مقابل جان مک انرو باخت.

ایوان در سال 1981 در ماراتون پنج ستی فینال مسابقات فرانسه به بیون بورگ باخت. او اعتراف کرد که خسته شده بود و در مقابل بیون بورگ بود که مثل همیشه بسیار قوی بازی می کرد و انرژی او در ست پنجم به اندازۀ ست اول بود.

نکات منفی سبک ایوان لندل

نکتۀ منفی سبک مدرن تنیس، یا سبک لندل این است که این روش بر اساس ضربات محکم از خط انتهای زمین برنامه ریزی شده است پس سرعت هم به اندارۀ قدرت لازمۀ ضربه است. لندل متوجه این موضوع شد و تصمیم گرفت متناسب با این نیازها تمرین کند.

خب از چه کسی الگو گرفت؟ الگوی او کسی نبود جز مارتینا ناوراتیلووا. او بسیاری از روش های مارتینا را استفاده کرد و حتی مربی بدنسازی شخصی مارتینا را استخدام کرد تا با کمک او شرایط جسمانی اش را تقویت کند.

دست آورد های لندل بر کسی پوشیده نیست. او تا حدی ادامه داد که بازیکن شمارۀ 1 جهان شود.

اگر بخواهیم به ایوان لندل برای پیشگام شدن در سبک مدرن تنیس ارزش قائل شویم باید به همان اندازه هم برای مارتینا احترام قائل شویم که این سبک را شروع کرد. اگر لندل پدر تنیس مدرن باشد پس مارتینا هم مادر آن است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار