19/04/2024

انتخاب راکت مناسب تنیس برای کودکان و نوجوانان

  • توسط مریم
  • 19/06/2019
  • 0
انتخاب راکت مناسب تنیس

راکت های تنیس در مدل های مختلفی از نظر شکل ظاهری، طول، وزن، جنس، اندازه سر راکت، ضخامت و الگوهای کشیدن تارهای داخل آن ارائه می شوند. تصور شکل گیری تنوع امروزی در ۴۰ سال پیش –زمان استفاده از راکتهای چوبی- غیر ممکن بود. انتخاب راکت مناسب تنیس در میان تنوع حاضر می تواند چالشی اساسی به حساب بیاید اما قدم اول، فیلتر بندی این لیست بلند بالا، از نظر طول است که همان موضوع مورد نظر ما می باشد.

انتخاب راکت مناسب تنیس

از زمانی که راکتهایی با طول بیشتر در بازار ارائه شدند، بیشترین سؤال در انتخاب راکت مناسب – در نوجوانانی که توانایی استفاده از راکتهای مخصوص بزرگسالان را دارند- پیرامون همین مساله میچرخد. طول آن مناسب بزرگسالان به طور پیشفرض ۲۷ اینچ بوده اما در حال حاضر طول راکتهای موجود در بازار تا ۳۲ اینچ نیز رسیده است این در حالی است که در بسیاری مسابقات استفاده از راکتی بلندتر از ۲۹ اینچ خلاف قوانین به حساب می آید. اگر نوجوانی به حدی رسیده است که می تواند از راکت مخصوص بزرگسالان استفاده کند، بهتر است از راکتهایی با طول معمول یعنی همان ۲۷ اینچ استفاده نماید.

وزن راکت

با وجود تلاش های فراوان برای کم کردن وزن راکتهای بلند، این راکتها هنوز وزن بیشتری نسبت به راکتهای نرمال دارند. وزن راکتهای بزرگسالان امروزه به  226 گرم نیز رسیده اما راکتهای سبک تر از 283 گرم تناسبی با وزن توپ ندارند. فردی با سن ۱۲ سال می تواند به راحتی از راکتی تا وزن 340 گرم استفاده کند. در میان تنوع حاضر می تواند چالشی اساسی به حساب بیاید اما قدم اول، فیلتر بندی این لیست بلند بالا، از نظر طول است که همان موضوع مورد نظر ما می باشد.

در اصل بازیکن نوجوان باید راکتی را که به راحتی میتواند طول آن را در بازی کنترل و از آن استفاده کند، در دست بگیرد. این موضوع به او کمک می کند تا ضربات خود را به ضرباتی با شدت مناسب تبدیل کند و قوای بدنی خود را نیز بهبود ببخشد. راکت کوتاه فعالیت مربوط به مچ و آرنج را بیش از حد زیاد می کند. که در طولانی مدت به هر دو مفصل آسیب می رساند.

در ادامه روش هایی برای انتخاب طول در راکت مناسب تنیس برای تمامی سطوح بازیکنان کم سن در اختیارتان می گذاریم. اگر نوجوانی در مسابقاتی مانند مسابقات یو اس تی ای (USTA) شرکت می کند، باید قوانین مربوط به طول راکت در رده سنی مربوط به خود را مطالعه و رعایت نماید.

طول راکت

به دو روش می توانید مناسب ترین طول راکت برای نواجوانان را پیدا کنید. در هرکدام از روش ها پس از پیدا کردن طول مورد نظر، باید موارد دیگری را برای عدم آسیب به آرنج در نظر بگیرید. اگر در مغازه خرید می کنید و نوجوان مورد نظر در دسترس است، به قسمت راکتهای مخصوص نوجوانان بروید. ساده ترین راه برای یافتن طول مناسب این است که نوجوان در حالت خبردار بایستد و راکت را در دست و به سمت زمین بگیرد. راکتی که هم اندازۀ فضای بین نوک انگشتان او تا زمین باشد مناسب ترین طول برای او خواهد داشت.

اما اگر آنلاین خرید می کنید یا نمی توانید نوجوان را همراه خود به مغازه ببرید، می توانید همین فاصله را اندازه بگیرید اما اگر به هر دلیلی این اندازه گیری عملی نیست. مثلاً این راکت قرار است هدیۀ نوه شما باشد؛ در اینصورت می توانید از جدول راهنمای استاندارد طول راکت به نسبت سن که در ادامه آمده است استفاده کنید. در استفاده از این جدول اگر به طور مثال کودک شما ۸ ساله اما ظاهرش مانند یک کودک ۱۰ ساله است، راکتی را انتخاب کنید که مناسب افراد ۱۰ ساله می باشد.

یک یا دو راکت را بردارید و آن ها را از نظر وزنی در حرکت امتحان کنید تا مناسب قدرت بدنی فرد باشد. البته این تست چندان هم ضروری نیست چرا که اغلب راکتهای جدید مناسب نوجوانان طراحی سبکی دارند و کم بنیه ترین کودکان نیز قادرند راکت مناسب سن خود را به راحتی حرکت دهند. تجربه نیز یکی از فاکتورهای انتخاب به شمار می رود. دو روش گفته شده در بالا بیشتر مناسب بازیکنان مبتدی است. بازیکنانی که تا حدی تجربه بازی تنیس را دارند و دیگر مبتدی به حساب نمی آیند می توانند با راکتهایی که یک یا حتی دو سطح نسبت به سنشان بالاتر است بازی کنند. آن ها به نسبت، کنترل بیشتری روی ضربات و راکت خود دارند. همانطور که قبلاً نیز گفته شد، اگر بازیکن مورد نظر در مسابقاتی مانند مسابقات یو اس تی ای شرکت میکند، برای انتخاب راکت مناسب باید قوانین مربوط به طول راکت مناسب با سن خود را بخواند.

انتخاب راکت مناسب تنیس

راکت مناسب تنیس

سن طول راکت
۰ تا ۴ سال ۱۹ اینچ
۴ الی ۵ سال ۲۱ اینچ
۶ الی ۷ سال ۲۳ اینچ
۸ الی ۱۰ سال ۲۵ اینچ
 الی ۱۲ سال ۲۶ اینچ
۱۲ سال به بالا سایز مخصوص بزرگسالان

همانطور که میبینید در جدول بالا برای سنین ۴ ، ۱۰ و ۱۲ دو اندازۀ راکت تعیین شده است. چنانچه در این سنین دچار هرگونه شکی برای انتخاب طول مناسب شدید، طبق قوانین راکت مربوط به سطح بعد را باید تهیه نمایید.

انتخاب بین دو سایز نزدیک

بازیکنان تازه کار احساس چندانی درباره چگونگی عملکرد راکت در زمین ندارد تا بتوانند تصمیم قاطعی بگیرند اما چنانچه نوجوانی برای انتخاب بین دو سایز از راکت خیلی شک داشته باشد، روشی که در ادامه آمده می تواند در تصمیم گیری به او کمک کند. از او بخواهید راکت را در دست بگیرد و آن را از بالای سر به پشت خود ببرد به طوری که سر راکت پایین کمر او را لمس کند و آرنجش در بالاترین قسمت قرار داشته باشد. از او بخواهید راکت را به بالای سر خود بیاورد، دقیقاً مانند زمانی که باید ضربه سرو زده شود و این کار را با ایجاد اندکی نوسان در راکت انجام دهد. چنانچه راکت انتخابی برایش سنگین باشد، در این حالت می تواند سنگینی راکت را حس کند.

قیمت راکت

قیمت پایین راکتهای مخصوص نوجوانان می تواند نیاز آن ها را برای تعویض سریع راکت و خریداری راکت مناسب تنیس سطح بعد برآورده سازد. راکتهای مخصوص نوجوانان در مغازه های تخصصی به ندرت از محدوده ۲۰ تا ۵۰ دلار تجاوز می کنند. در بسیاری موارد راکتهای موجود در بخش تخفیفات دائمی که در بین آنها راکتهایی با قیمتی در حدود ۱۰ دلار نیز هستند، کیفیت خوبی دارند. زمانی که به راکت هایی با حداقل قیمت بر می خورید، یکی از آزمایش های قابل انجام در دست گرفتن راکت، و ضربه زدن به قسمت پایینی ناحیه برخورد توپ است. این کار تنها برای تست ثبات راکت به کار می رود تا بتوانیم وضعیت انتقال ارتعاشات ناشی از برخورد توپ به دست را بررسی کنیم. از خرید راکتهای ارزانی که بیش از حد سبک هستند و یا نسبت به بقیه راکتهای مشابه، انعطاف بیشتری دارند، خودداری کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار