28/03/2024

مشکلات ضربه بک هند خود را بهبود ببخشید

  • توسط مریم
  • 22/10/2019
  • 0

اگر گراوند استورک های شما (اغلب در بک هند) آنطور که باید قوی نیستند و مدام در طول مسابقات با آنها درگیر می شوید، امید خود را از دست ندهید هنوز راههایی برای بهتر کردن این ضربات وجود دارد.

راههای متعددی هست که می تواند ضعیف ترین ضربات را نیز قوی تر نماید. تقریباً تمام بازیکنان برتر تنیس یا هنوز ضربات ضعیفی دارند که بر رویشان تمرین می کنند و یا در گذشته در گیر و دار برطرف کردن ضعف های خود بوده اند.

این ضعف برای فدرر نادال و رودیک در ضربه بک هند و برای مورای جوکوویچ و گسکت در ضربات فورهند بروز پیدا کرده بود.

توجه داشته باشید که در خصوص این بازیکنان ضعف در ضربه نشانه ضعیف بودن کلی آن نیست بلکه این ضعف به نسبت ضربات دیگر در نظر گرفته می شود و مسلماً با وجود ضعیفتر بودنش همچنان یک حرکت سنجیده و خوب به حساب می آید.

همانطور که می توانید تصور کنید، چنانچه ضعف بازی تنیس شما در گراوند استورک باشد، حریف به خوبی متوجه موضع درست بازی خود خواهد شد و به راحتی می تواند از نقطه ضعف شما به نفع خود استفاده نماید اما با تمام این احوال راه هایی برای غلبه بر نقاط ضعف و پیروزی نهایی وجود دارد.

برخی بازیکنان نیز در هر دو حالت به حد یکسان مهارت دارند. نلبوندیان (Nalbandian)، دیویدِنکو (Davydenko) و آغاسی در همین دسته قرار دارند و می خواهیم بفهمیم که آنها چطور به این موفقیت دست پیدا کرده اند و شما به چیزی برای قوی تر کردن بازی خود و پیروزی های بیشتر نیاز دارید. برای هدفدارتر شدن مقاله، ضربه بک هند را به عنوان مثال در نظر گرفته ام.

نقطه ضعف خود را پذیرفته و محافظه کارانه تر عمل نمایید

اولین دلیلی که باعث می شود در این ضربه ضعیف عمل کنید این است که توقع بالایی از عملکرد خود دارید و قبول نمی کنید که این ضربه از فورهند شما ضعیف تر است.

ممکن است تصور کنید که غملکرد محافظه کارانه تر بتعث می شود حریفتان متوجه ضعف بک هندتان شود و راز شما فاش خواهد شد. حقیقت این است که 99% حریفان شما این موضوع را می دانند و از آن استفاده می کنند و شما نیز با خطاهای قابل اجتناب خود را به آنها هدیه می دهید.

قدم اول این است که از ضربات ضعیف تر خود در رالی استفاده کنید. در این مرحله هدف نهایی کسب امتیاز نیست بلکه کاهش میزان امتیازهایی است که به حریف خود می دهید.

راجر فدرر - ضربه بک هند

راجر فدرر – ضربه بک هند

استفاده هوشمندانه از تاکتیک های تهاجمی با توجه به توانایی های خود

پس از آنکه میزان بروز خطاهای قابل اجتناب و کسب امتیاز حریف از این راه را کاهش دادید، می توان به دنبال راه های کسب امتیاز از نقطه ضعف خود گشت. در صورتی که از تاکتیک ها، هوشمندانه تر استفاده کنید این امر میسر خواهد شد.

از نقطه ضعف خود برای قرار دادن حریف در موقعیت ضعف خودش استفاده کنید و سپس با استفاده از فورهند یا والی امتیاز بعدی را کسب نمایید.

استفاده از ضربه بک هند را فراموش نکنید

  • با توجه به میزان مهارت خود حریف را به چپ و راست زمین بدوانید و بازی را دور از بیس لاین و خطوط کناری ادامه دهید.
  • حریف را مجبور کنید تا در طول زمین مدام به عقب و جلو بدود و توپ را نزدیک و سپس به پشت سر او پرتاب کنید. کاری کنید که نتواند در والی خوب ظاهر شود.
  • با استفاده از ضربات متفاوت در طول بازی و تغییر آنها بین تاپ اسپین و اسلایس، ضربات بلند و کوتاه، سریع و آهسته، ریتم بازی را عوض نمایید.
  • حریف خود را با استفاده از مون بال و یا دراپ شات غافلگیر نمایید.

تمام این تاکتیک ها می توانند بدون بروز خطاهای قابل اجتناب و برای سازماندهی ضربه کوتاه و ضعیفی که بتواند در حمله ای با فورهند یا در والی تبدیل به امتیاز شود به طور مداوم استفاده شوند.

نقاط ضعف خود را با خنثی کردن نقاط قوت حریف پوشش دهید و نفر اولی باشید که نقطه ضعف حریف را مورد حمله قرار می دهد.

تاکتیک بالا گاهی کمک می کند تا امتیاز بیشتری کسب نمایید اما حریف شما هنوز سلاحی مخفی دارد که در لحظه مناسب می تواند از آن برعلیه شما استفاده کند. او میتواند سرویس خود را درجهتی بزند که مجبور باشید از بک هند استفاده کنید و با پاسخی کوتاه مرتکب اشتباه شوید و سپس با استفاده از فورهند قوی باعث شود که مجدداً مجبور شوید با بک هندی کوتاه و ضعیف پاسخ او را بدهید.

روش زیر را در زمانی که حریف شما با ضربه سرویس شما را مجبور می کند با بک هندی ضعیف به سرویس او پاسخ دهید، متحان کنید:

  • زمانی که منتظر پاسخ او هستید بیشتر به انتهای زمین نزدیک شوید تا فرصت بیشتری برای تصمیم گیری و واکنش بهتر در مقابل ضربه حریف داشته باشید. در حرکت بعدی خود می توانید از تاپ اسپین بالا یا مون بال استفاده کنید و ضربه حریف راخنثی نمایید.
  • نزدیک تر شوید و بک سویینگ خود را کوتاه کنید تا از بازگشت توپ جلوگیری کرده باشید. استفاده از ضربه ای ساده در این موقعیت می تواند در تداوم استحکام شما مؤثر باشد.
  • در زمین تنیس بیشتر در سمتی حضور داشته باشید که در آن باید از ضربه بک هند استفاده کنید با این کار می توانید به جای بک هند بیشتر از فورهند استفاده کنید. هرچند پوشش خود را در سمت فورهند کم کرده اید اما اگر حریف شما نتواند از این موضوع بر علیه شما استفاده کند به همین حالت ادامه دهید.

اگر حریفتان با استفاده از فورهند قوی به سمت بک هند شما توپی فرستاد روش زیر را امتحان کنید:

  • با استفاده از ضربات مختلف دفاع کنید تا متوجه شوید کدام ضربه می تواند فورهند حریف را خنثی نماید. ممکن است اسلایس پایین، مون بال بالا و یا ضربه ای آهسته جواب شما باشد.
  • پیرامون منطقه بک هند حرکت کرده و با فورهند حمله کنید. اغلب بازیکنانی که بازی تهاجمی در بیس لاین دارند مدافعین خوبی نیستند. از حاشیه امن خود بیرون بیایید و حملات بیشتری داشته باشید تا بتوانید حریف را از حاشیه امن بازی خود بیرون بکشید.
  • بیشتر به سمت تور بیایید. یکی از راه های مؤثر برای استفاده کمتر بک هند والی بیشتر است.
  • از بک هند پایین (برای راست دست ها، فورهند) استفاده کنید. اینکار باعث می شود تا حریف روش حمله خود را به ضربات مورب تغییر دهد. که به سمت منطقه فورهند شما می رسد. این کار همان تغییری است که راجر فدرر پس از چند باخت در مقابل هیویت (Hewitt) و آغاسی در روش بازی حرفه ای خود داشت.

این دو بازیکن هر دو از بک هند به خوبی استفاده می کردند بنابراین فدرر تلاش کرد تا از بک هندهای مورب استفاده کند (به صورت تئوری این کار روش خوبی برای دفاع کردن است) اما هرگز از رالی در حالت مورب خارج نشد. پس از آن چگونگی استفاده از اسلایس بک هند پایین را در موقعیت های مناسب فراگرفت،  با استفاده از این روش شانس دریافت توپی را که بتواند با فورهند به آن پاسخ دهد زیاد کرد و بدون اتلاف وقت از این فرصت برای حمله فوری استفاده می نمود.

روش بازیکنان حرفه ای را یاد بگیرید

همانطور که پیشتر گفته شد، فدرر یادگرفت تا با استفاده از ضربات اسلایس بک هند پایین به جای ضربات مورب، موفق شود. رافائل نادال نیز با بهبود اسلایس بک هند، بازی خود را ارتقا داد. پت سمپراس (Pete Sampras)، پاتریک رفتر (Partick Rafter) و بوریس بکر (Boris Becker)، نیز از همین ضربه استفاده می کنند تا بتوانند سریعتر به تور نزدیک شوند و یکی از والی های خارق العاده خود را به نمایش بگذارند.

درباره بازیکنان حرفه ای تنیس، ضربات ضعیف و نقاط ضعفشان مطالعه کنید. ببینید آیا حریف آنها از این نقطه ضعف مطلع بوده و از آن به نفع خود استفاده می کرده است یا خیر. تاکتیک های متفاوتی را که با استفاده از آنها ضربات حریف را خنثی می کردند، و اینکه چگونه از موقعیت های تدافعی برای رسیدن به نقاط قوت خود استفاده می کردند را ببینید و یاد بگیرید تا در بازی های خود رفته رفته پیشرفت کنید و لذت بیشتری از این ورزش ببرید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار