25/04/2024

مناسب ترین بازی ها و تمرینات والی در تنیس برای بهبود حرکات

  • توسط مریم
  • 09/07/2019
  • 0
تمرینات والی در تنیس

در این مطلب می خواهیم در باره بازی ها و تمرینات والی در تنیس صحبت کنیم که در بهبود این حرکت تهاجمی مؤثر است. حتی اگر دانش کاملی درباره بازی در برابر تور و  مسائلی مانند وضعیت ایستادن، حرکات پا، گریپ و نحوه گرفتن دسته راکت، ضربه ها و انتخاب ضربه ها، احتمالاً هنوز هم راهی طولانی برای حرفه ای شدن در حرکات مربوط به والی پیش رو دارید. بعضی بازیکنان ذاتاً مهاجم هستند و استعداد و توانایی عجیبی مانند واکنش های سریع، چشمانی تیزبین، دستانی فوق العاده دقیق، پاهایی مانند فنر و قدرت پیش بینی فوق العاده عالی دارند. هرچند اغلب بازیکنان، حتی در سطح پیشرفته، برای آنکه در بازی نزدیک به تور احساس راحتی داشته باشند، نیاز به تمرینات زیادی خواهند داشت.

تمرینات والی در تنیس

تمرین هجومی

این تمرین ابتدایی به شما کمک میکند تا بر روی توانایی های مربوط به واکنش، حرکت پا و کنترل تمرین کرده آنها را بهبود ببخشید. هر دو نفر در دوسوی زمین تقریباً در فاصله میانی خط سرویس و تور می ایستند و تلاش میکنند تا در پرتاب و پاسخ توپ با یک حرکت تهاجمی به سمت تور آمده و سپس از آن فاصله بگیرند.:

حالات مختلف تمرین:

  1. اهدافی برای والی های پی در پی در نظر بگیرید. میتوانید این هدف را از 10 امتیاز شروع کنید و کم کم آن را بالاتر ببرید. این تمرین به خصوص برای کودکان لذت بخش و سرگرم کننده است.
  2. حرکت تهاجمی را با فاصله 4/3 خط سرویس و تور شروع کنید این تمرین در آموزش والی کوتاه به شما کمک میکند.
  3. میتوانید اهداف را در مدل هایی مانند استفاده انحصاری از ضربات فورهند در نظر بگیرید و سپس اهداف را برای ضربات بک هند اجرایی کنید و بعد از آن این تمرین را در ضربات ترکیبی با الگوی عدد 8 انگلیسی (figure 8) پیش ببرید.

تمرین والی نزدیک به هم

از خطوط سرویس تمرین را شروع کنید و با هر والی یک قدم به تور نزدیک شوید. اگر این تمرین به صورت نیمه تهاجمی انجام شود و ارتفاع توپ های دریافتی متغیر باشد، میتواند تمرین بسیار خوبی به حساب بیاید. درست است که نمی خواهید صرفاً توپ را از خود دور نمایید، اما بهتر است برای شریک بازی خود ضرباتی سخت نیز بفرستید تا بتواند برای چنین مواقعی نیز مهارت لازم را کسب نماید. این تمرین مهارتهای واکنش، حرکات پا و کنترلی را تقویت میکند اما مهم تر از تمام اینها عادت دادن شما در نزدیک شدن به تور حین مسابقه است.

تمرین T

از خط سرویس شروع کنید و کم کم در حالت تهاجمی به تور نزدیک شوید اما این بار به جای آنکه تمام توجه خود را معطوف حرکات تهاجمی نمایید، بدون توجه به توانایی بازیکنان برای گرفتن توپ با یک بار برخورد به زمین، بر روی گردش توپ در زمین و درجریان بودن بازی تمرکز کنید. در این تمرین آنقدر به بازی ادامه می دهیم تا بازیکنان بتوانند توپ را بین راکت ها و تور به تله بیاندازند. مسلماً هر دو بازیکن در این تمرین بیشتر از آنچه ممکن است در بازی اتفاق بیافتد به تور نزدیک میشوند و ضربات خود را نیز با قدرت کمتری نسبت به واقعیت خواهند زد. در هر حالت این تمرین یکی از تمرینات والی در تنیس است که چالش مفرح و بسیار مناسبی برای افزایش قدرت تمرکز و کنترل در بازی را با خود به ارمغان می آورد.

بازی های والی در تنیس

والی -Volley

والی -Volley

بازی پسینگ شات (Passing Shot )

Passing Shot: پاسخ دادن به توپ حریف در نزدیکی تور

یکی از بازیکنان در خط انتهایی زمین قرار می گیرد و بازیکن دیگر در نزدیکی تور برای او توپ می فرستد، بازیکن مقابل باید با استفاده از هر ضربه ای که می تواند (پَس، لاب، مستقیم به سمت بازیکن نزدیک تور یا با یک ضربه عمقی، تفاوتی ندارد) به توپ حریف خود پاسخ دهد و بازیکن نزدیک به تور باید تمام تلاش خود را بکند تا یک والی موفق را به نمایش بگذارد. این بازی اغلب تا کسب امتیاز دهم از طرف یکی از بازیکنان ادامه دارد. این بازی میتواند تمرین خوبی نیز برای ضربات بک هند و فورهند خط انتهایی به شمار بیاید اما بازیکن خط انتهایی میتواند بر روی هر ضربه ای که دوست دارد برای تمرین تمرکز داشته باشد. این بازی برای هر دو بازیکن تمرین خوبی به حساب خواهد آمد.

بازی و حمله

هر دو بازیکن از خط انتهایی زمین شروع می کنند. یکی از آنها توپ ها را نسبتاً کوتاه ارسال می کند و دیگری، تا جایی که می تواند ضربات بلند و عمقی می زند و سپس تلاش می کند تا ضربه را با والی، به امتیاز تبدیل نماید. بازیکن مهاجم می تواند ضرباتی را بزند که در همان لحظه نیز به امتیاز تبدیل شود اما برای تمرین بیشتر بهتر است بیشتر روی زدن ضربات عمقی تمرکز نماید. بازیکن مدافع نیز در هنگام زدن ضربه (مانند بازی پسینگ شات)، می تواند از هر نوع ضربه ای برای پاسخگویی به توپ استفاده نماید.

تفاوت های موجود در بازی های مربوط به تنیس تکنفره و دونفره:

  1. در بازی های تکنفره سرور برای اولین سرو یا نهایتاً دومین سرو به انتهای زمین می آید.
  2. در بازی های تکنفره که گیرنده توپ یا رسیور، برای برگرداندن هر ضربه سرویس باید به انتهای زمین بازگردد.
  3. در بازی های دونفره هیچ برخوردی با زمین قابل قبول نیست. عموماً در بازی های دونفره مگر بعد از ضربه سرو که یکبار برخورد توپ با زمین مجاز است، برخورد توپ با زمین به منزله کسب امتیاز توسط حریف به حساب می آید. با این بازی بازیکنان می توانند مهارت های خود را در این زمینه نیز تقویت نمایند.

استفاده از این بازی ها و تمرینات والی در تنیس می توانند هم به مربیان و هم به ورزشکاران در پیشرفت کمک کند و آمادگی بازیکنان کم سن و بزرگسالان را برای بازی بیشتر نماید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار