19/04/2024

تنیس سینسیناتی ۲۰۱۹؛ نگاهی به مهم ترین لحظات هفتمین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی فصل

  • توسط سروش
  • 20/08/2019
  • 0

اتفاقات عجیب و غیر منتظره ای در هفتمین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی فصل در سینسیناتی به وقوع پیوست؛ هیج یک از هشت شانس اصلی قهرمانی به یک چهارم نهایی نرسیدند و مدافع عنوان قهرمانی هم از رسیدن به فینال این مسابقات باز ماند. در این مطلب به مهم ترین لحظات تنیس سینسیناتی ۲۰۱۹ پرداخته ایم.

مهم ترین لحظات تنیس سینسیناتی

مدودف به اولین قهرمانی‌اش در یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رسید. مدودف روس اخیرا در دو فینالی که در زمین های سخت آمریکای شمالی برگزار شد، شکست خورده بود (شکست در برابر کیریوس در سیتی اوپن واشینگتن و شکست برابر نادال در راجرز کاپ مونترال). این تنیسور ۲۳ ساله بعد از پیروزی برابر نواک جوکوویچ در نیمه نهایی، موفق شد تا بامداد دوشنبه در فینال تنیس سینسیناتی، دیوید گوفین بلژیکی را در دو ست پیاپی با نتایج ۷-۶ و ۶-۴ شکست دهد و برای اولین بار برنده یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی شود. این تنیسور راست دست، برای اولین بار به جمع پنج تنیس باز برتر جهان راه یافت و در یو اس اوپن هم خطری جدی برای نادال، فدرر و جوکوویچ محسوب می شود و احتمال دارد نوار قهرمانی های این فصل آن ها در گرند اسلم ها را بشکند. مدودف به سومین تنیسوری تبدیل شد که این فصل برای اولین بار برنده مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی می شود (پس از دومینیک تیم در ایندین ولز و فابیو فونینی در مونت کارلو) و از این رو برای سومین فصل پیاپی شاهد سه تنیسوری هستیم که برای بار اولشان برنده مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی می شوند.

دنیل مدودف

دودیچ و پولاسک نخستین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی شان را بردند. ایوان دودیچ و فیلیپ پولاسک از ابتدای سال باهم در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی شرکت نکرده بودند، اما خیلی زود یاد گرفتند که چگونه در کنار هم بازی کنند. آن ها در حالی که چهارمین تورنمنت مشترکشان را انجام دادند، موفق به کسب جام شدند. دودیچ و پولاسک در فینال تنیس سینسیناتی ، شانس نخست قهرمانی یعنی خوان سباستین کابال و روبرت فرح را با نتایج ۴-۶، ۶-۴ و ۱۰-۶ شکست دادند و برنده دوبل سینسیناتی شدند. در آغاز هفته کابال و فرح به عنوان اولین تیم دوبل، حضورشان در فینال های Nitto ATP را قطعی کردند ولی دودیچ و پولاسک بهترین تیم این هفته بودند. این زوج اسلواک-کروات در مسیر قهرمانی، شانس دوم قهرمانی یعنی باب برایان و مایک برایان را هم شکست دادند. گوفین نیز رکورد شخصی اش را شکست. گوفین قبل از تنیس سینسیناتی در نیمه نهایی چهار مسترز ۱۰۰۰ امتیازی حاضر شده بود اما نتوانسته بود به فینال برسد. این هفته گوفین با شکستن رکوردش، برای اولین بار به فینال یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رسید و به دنیل مدودف باخت. این دیدار همچنین دومین فینال ATP Tour گوفین بود؛ او نخستین فینالش را در مسابقات هاله به راجر فدرر واگذار کرد.

گاسکه نیز به فرم خوبش برگشت. ریچارد گاسکه پیش از حضور در سینسیناتی، تنها به دو نیمه نهایی در مسترزهای ۲۵۰ امتیازی این فصل راه یافته بود. با این حال، این تنیسور ۳۳ ساله فرانسوی هفته ای فوق العاده داشت و به نیمه نهایی سینسیناتی رسید اما در این مرحله از پس گوفین بر نیامد. گاسکه با شکست اندی ماری ای که به تازگی دوباره در مسابقات انفرادی شرکت می کند، کارش را آغاز کرد و با پیروزی برابر روبرتو بائوتیستا آگوت اسپانیایی، به نیمه نهایی رسید. حذف جوکوویچ در نیمه نهایی یکی از شگفتی های تنیس سینسیناتی بود. نواک جوکوویچ با قهرمانی فصل گذشته اش در سینسیناتی، به رکورد قهرمانی در تمامی مسترزها رسید و در تلاش بود تا با دفاع از عنوان قهرمانی اش، رکورد حداقل ۲ قهرمانی در هر ۹ مسترز ۱۰۰۰ امتیازی را به ثبت برساند. این تنیسور صربستانی اما با قبول شکست برابر دنیل مدودف در نیمه نهایی موفق به انجام این کار نشد و حالا بازهم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، از شانس خوبی برای بردن یو اس اوپن بهره مند است. کابال و فرح به نخستین تیم راه یافته به فینال های ۲۰۱۹ Nitto ATP تبدیل شدند؛ آن ها با پیروزی پنج شنبه شب برابر روحان بوپانا و دنیس شاپووالوف با نتایج ۷-۶، ۶-۷ و ۱۰-۸ جواز حضور در O۲ را برای دومین سال پیاپی به دست آوردند. فرح در این باره گفت:

اینکه خیلی زود جواز حضور در O۲ را پیدا کردیم فوق العاده است و به این معناست که ما کارمان را به خوبی انجام دادیم و تلاش هایمان جواب داده است.

کابال و فرح به دومین فینال فصل خود در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی رسیدند اما مغلوب تیم دودیگ و پولاسک شدند.

تنیس سینسیناتی نواک جوکوویچ

اتفاقات عجیبی در سینسیناتی افتاد اما هیچ یک از آن ها به اندازه پیروزی آندره روبلف در برابر قهرمان هفت دوره این مسابقات راجر فدرر، غیرمنتظره نبود. روبلف طی مصاحبه جالبی گفت:

ثبت نام در مسابقات را فراموش کرده بودم و پس از آن خیلی زود در مسابقات ثبت نام کردم و باید در دور مقدماتی حاضر می شدم.

این تنیسور ۲۱ ساله روس پس از پیروزی برابر نیکولوز باسیلاشویلی و استانیسلاو واورینکا، راجر فدرر را در ۶۲ دقیقه شکست داد تا سریع ترین باخت او در ۱۶ سال اخیر رقم بخورد. روبلف گفت:

این بزرگترین و احساسی ترین پیروزی ام بود.

میومیر کچمانوویچ هفته اش را با شکست دادن فلیکس آگر آلیاسیم شروع کرد و در ادامه به اولین پیروزی اش برابر یکی از ۱۰ تنیسور برتر رنکینگ جهانی دست یافت. این تنیسور صربستانی ۱۹ ساله که در ماه مارس برای اولین بار در اوپن BNP Paribas به یک چهارم نهایی یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رسید، مرد شماره شش جهان الکساندر زوروف را با نتایج ۶-۷، ۶-۲ و ۶-۴ شکست داد و یکی از چهار صعود کنندۀ یک هشتم نهایی (پس از کارنو بوستا، نیشیوکا و روبلف) مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی برای سومین بار در تاریخ (از ۱۹۹۰ تاکنون) شد. یوشیهیتو نیشیوکا برای سال های بسیاری، رویای بزرگی در سر داشت. وقتی که قرعه کشی انجام شد، مشخص شد که او با یک پیروزی به مصاف پرچم دار تنیس ژاپن، زوج تمرینی و دوستش کی نیشیکوری خواهد رفت. این تنیسور ۲۳ ساله چهارشنبه شب به اولین پیروزی اش برابر ۱۰ تنیسور برتر جهان رسید و نیشیکوری را از پیش رو برداشت. او در این باره گفت:

نیشیکوری قهرمانم است و از بازی کردن در مقابلش بسیار هیجان زده ام. در ابتدا اندکی عصبی بودم اما می توانستم ببینم که او هم عصبی است. بنابراین فکر می کنم هردوی ما قدرتمند بودیم اما من تأثیرگذارتر از او بازی کردم.

وقتی که در آگوست گذشته باب برایان پای راستش را به تیغ جراحان سپرد، آرزو می کرد که فقط یک بازی تنیس دیگر انجام دهد اما از آن تاریخ تا به امروز، او ۴۹ بازی انجام داده و با پیروزی برابر جرمی چاردی و فابریس مارتین به رکورد ۱۱۰۰ پیروزی دوبل رسیدند. باب می گوید:

عدد عجیبی است و وقتی به آن نگاه می کنم سرگیجه می گیرم. ما هر آنچه که مربوط به سال گذشته بود را کنار گذاشتیم؛ من تلاش می کردم تا برای یک بازی دیگر هم که شده در زمین حاضر شوم.

اندی ماری دو ماه پیش به همراه فلیسیانو لوپز برنده کویینز کلاب شد تا بعد از عمل جراحی اش بازگشت موفقی داشته باشد. مرد سابق شماره یک جهان این هفته گام دیگری برداشت و پس از ۲۱۰ روز در یک مسابقه انفرادی شرکت کرد و به گاسکه باخت. او در این مورد گفت:

فکر می کنم که خوب بودم. چیزهای زیادی بودند که می توانستم بهتر انجام دهم اما باید به برخی چیزها واقع بینانه نگاه کرد.

اندی ماری

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار