20/04/2024

حضور نخستین تنیسور حرفه ای ناشنوا در مسابقات تنیس وینستون سالم

  • توسط سروش
  • 21/08/2019
  • 0

هنگامی که «دوک هی لی» نخستین مسابقه اش را در مرحله یک سی دوم رقابت های تنیس وینستون سالم با پیروزی پشت سر گذاشت، به پشت رقیبش زد و با فریاد موفقیت خود را در استادیوم به گوش تماشاگران حاضر رساند. هر چند تنیسور ۲۱ ساله اهل کره جنوبی، فریاد هواداران و تشویق های آن ها را در پایان دیدارش نشنید! چون او ناشنوا به دنیا آمده است.

حضور اولین تنیسور ناشنوا در تنیس وینستون سالم

دوک هی لی که به عنوان نخستین تنیسور حرفه ایِ ناشنوا در این تورنمنت تنیس در کالیفرنیای شمالی حاضر شده است، می گوید که دوست ندارد او را با معلولیتش به یاد آورند. لی اظهار می دارد که به اندازه کافی توانسته با معلولیت خود کنار بیاید تا به عنوان نماینده کشورش در مسابقات حرفه ای تنیس شرکت کند. او توانست در نخستین تورنمنت حرفه ای که در آن حضور می یابد، از سد هنری لاکسونن از سوئیس بگذرد و به دور دوم تنیس وینستون سالم راه پیدا کند. در دیداری که یک ساعت و ۳۶ دقیقه به طول انجامید، لی از کره جنوبی موفق شد با حساب ۲-۰ و نتایج ۷-۶ (۷-۴) و ۶-۱ مقابل لاکسونن از سوئیس به برتری برسد. این پیروزی در حالی رقم خورد که رقیب سوئیسیِ لی در جایگاه به مراتب بهتری نسبت به او قرار داشت. دوک هی لی در آخرین رده بندی اتحادیه جهانی تنیس در رتبه ۲۱۲ و لاکسونن در جایگاه ۱۲۰ دنیا ایستاده است. این پیروزی لی شاید بیشتر از آن که برای او ارزش والایی داشته باشد، برای دیگر ورزشکارانی که شرایطی مشابه به این تنیسور کره ای دارند، حائز اهمیت باشد.

دوک هی لی پس از پایان مسابقه اش در تنیس وینستون سالم از طریق یک مترجم گفت:

هرگز ناامید نشوید. این را بدانید که با تلاش و کوشش بسیار می توانید به تمام خواسته هایتان دست یابید. نمی خواهم مردم نگاه ترحم آمیزی به من و یا ورزشکارانی که با این شرایط روبرو هستند داشته باشند. ما می خواهیم با تلاش و پشتکارمان در مسابقات شناخته شویم.

توانایی شنیدن و قوه شنوایی در مسابقات تنیس از اهمیت بسیار بالایی برای ورزشکاران این رشته برخوردار است. بازیکنان به مراتب حرفه ای تر اغلب در هنگام سرویس زدنِ حریف شان سکوت می کنند تا بتوانند نحوه ضربه زدن توپ و چرخش دست رقیب خود را دریابند و در کسری از ثانیه، تصمیم به عکس العمل در مقابل آن ضربه بگیرند.

تنیس وینستون سالم دوک هی لی

اندی ماری که در این رقابت ها حضور داشته است، درباره پیروزی لی این چنین می گوید:

نمی دانم که او چگونه بدون شنیدن می تواند این قدر خوب بازی کند. اما به وضوح می بینیم که او در زمین مسابقه عالی کار می کند. بدیهی است که این دستاوردی فوق العاده و باورنکردنی برای او به شمار می رود. این را به خوبی می دانم که شنیدن تا چه اندازه در این رشته مهم است. برای خواندن دست حریف و چرخش توپ باید به قدر کافی سکوت کنید و پس از آن تمرکز داشته باشید تا بتوانید صدای توپ را بشنوید. اگر با من بود، حاضر بودم با یک هدفون در هر مسابقه ای حاضر شوم تا اینگونه بهتر تمرکز کنم. واقعا باورنکردنی است. خیلی سخت است که یک تنیسور بدون اینکه صدایی بشنود، بتواند در این سطح مسابقه دهد!

در واقع می شود گفت که لی با چشمانش همان کاری را انجام می دهد که تنیسورهای حرفه ای همچون اندی ماری با گوش هایشان قادر به انجام آن هستند. او چشمانی تیز بین دارد که می تواند حرکات دست رقیبش، چرخش و سرعت توپی که به سمت او می آید را ارزیابی کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد. از آن جایی که او اعلان نتایج سر داور بازی را نیز نمی شنود، مجبور است که این امتیازات را در ذهن خود نگه دارد.

حضور در مسابقات تنیس وینستون سالم در واقع قدمی رو به جلو برای این ورزشکار کره ای است که بازی کردن تنیس را از ۷ سال پیش شروع کرده است. گفتنی است، دوک هی لی در دومین مسابقه خود از مرحله یک شانزدهم نهایی تورنمنت وینستون سالم، مقابل هوبرت هورکاسز از لهستان که دارای رنکِ جهانی ۴۱ است با حساب ۲-۱ و با نتایج ۶-۴، ۰-۶ و ۳-۶ شکست خورد تا از گردانه این رقابت ها کنار برود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار