19/04/2024

آیا راجر فدرر مجبور است از جاه‌طلبی بزرگ خود دست بکشد؟

  • توسط مینا
  • 08/09/2019
  • 0

راجر فدرر در حال حاضر مشغول کنار آمدن با ناامیدی بزرگش در یو اس اوپن است. اما کوین پالمر، تحلیلگر تنیس، بر این باور است که شاید اکنون سرنوشت طوری مقدر شده که فدرر مجبور شود از جاه‌طلبی نهایی خود دست بکشد.

ناکامی های راجر فدرر در گرند اسلم های اخیر

هنگامی که در مرحلۀ یک چهارم نهایی مسابقات یو اس اوپن و پس از آن‌که آخرین تلاش راجر فدرر برای کسب بیست و یکمین گرند اسلم دوران حرفه‌ایش ناکام ماند، این تنیسور از وضع موجود رضایت نداشت. ممکن است فدرر اکنون به این فکر کند یکی از آخرین جاه‌طلبی‌های بزرگش دور از دسترس او قرار دارد. پس از خروج نواک جوکوویچ از مسابقات یو اس اوپن بسیاری از هواداران تنیس در سرتاسر جهان منتظر این بودند که رویارویی فدرر و نادال را در مسابقه فینال روز یکشنبه ببیند. اما سه‌شنبه شب و زمانی که آخرین امتیاز در استادیوم آرتور اش ردوبدل شد و بازنده غمگین رقابت به سمت تور رفت تا پیروزی را به حریف شگفت‌زده‌اش تبریک بگوید، نا امیدی بزرگی همه تماشاگران را دربرگرفته بود.

پس از نمایش عالی فدرر برابر دیوید گوفین در مرحله قبل، افراد اندکی این شکست را پیشبینی می‌کردند و با این وجود فصل‌های پایانی داستان یکی از محبوب‌ترین تنیس‌بازان تمام تاریخ به‌طرز دردناکی برای ارتشی از ستایش‌کنندگانش که هنوز هم امیدوارند بازیکن محبوب‌شان آخرین تصویر افتخار را ترسیم کند، آشنا به‌نظر می‌رسد. فدرر پس از شکست طی پنج ست برابر گریگور دمیتروف، ناکامی‌اش را اینگونه توصیف کرد:

یک فرصت از دست رفت.

در شب شکست، بدن فدرر یک بار دیگر او را در تقیب عظمت بیشتر ناامید کرد و به ‌ناچار، نحوه این شکست پرسش‌های جدیدی پیرامون توانایی این بازیکن ۳۸ ساله برای اضافه کردن به افتخاراتش در گرند اسلم‌ها ایجاد کرده است. در حالی که میراث فدرر به‌عنوان محبوب‌ترین بازیکن تنیس در تمام تاریخ مدت زیادی است که تضمین شده، او از دوران حرفه‌ای خود که به‌نظر رو به پایان است چیزی بیشتر از محبوبیت و پرستش در میان مردم می‌خواهد.

راجر فدرر

راجر فدرر اکنون نفر سوم فهرست بهترین بازیکنان یک دوران طلایی است که هیچکس نمی‌خواهد پایان آن را ببیند. با این وجود، در حالی که سال ۲۰۱۹ بدون پیروزی فدرر در یک گرند اسلم به پایان می‌رسد، ما باید از خودمان بپرسیم که آیا بدن فدرر اکنون این توانایی را دارد که در مسابقاتی که پیروز در پنج ست تعیین می‌شود، بیش از دو هفته رقابت سخت را تحمل کند؟ او در کدام ‌یک از گرند اسلم‌های اخیر به پیروزی رسیده است؟ بهتر است این سوال بدون پاسخ باقی بماند چون شواهد اخیر تایید می‌کنند که این قهرمان ماندگار هنوز در اندام پردرد خود از توان کافی برای به چالش کشیدن رقبا در مسابقاتی که بیشتر از بقیه به قهرمانی در آنها تمایل دارد، برخوردار است.

او ماه جولای گذشته در مسابقات ویمبلدون چیزهای زیادی را ثابت کرد. وقتی که یک شوت فورهند از میانه زمین که باید آخرین ضربه فینال حماسی‌اش برابر جوکوویچ می‌شد را از دست داد و نتواست ضربه محکمی به توپ بزند تا آن را از دسترس حریف خارج کند. اکنون این سوال برای ما این سوال پیش آمده که آن ضربه، فرصت آخر فدرر برای کسب یک افتخار بزرگ دیگر بود؟ ترکیبی از برنامه‌ریزی ماهرانه و عملکرد درخشان در سال‌های اخیر باعث شده تا فرآیند سال‌خوردگی این اسطوره چندان به چشم نیاید اما اکنون پشت سر گذاشتن یک ماراتن دو هفته‌ای در یک رویداد گرند اسلم برای بدن فدرر به یک دردسر تبدیل شده است.

رافائل نادال با پیروزی در فینال روز یکشنبه این فرصت را دارد که یک گام دیگر به رکورد گرند اسلم‌های راجر فدرر نزدیک شود و همچنین رافا اگر دچار مصدومیت نشود، در رقابت‌های اوپن فرانسه با توجه به تبحر این اسپانیایی در زمین رسی، احتمال بالایی وجود دارد که جام قهرمانی را بالای سر ببرد و با رکورد فدرر برابری کند. جوکوویچ نیز اگر برای چهار سال آینده همین فرم را حفظ کند احتمالا ۲۵ گرند اسلم کسب خواهد کرد و شاید حتی نادال هم در سال‌های آینده رکورد گرند اسلم‌های استاد سوییسی را بشکند. اگر فدرر بتواند بدن خود را آماده نگه دارد که البته به حق، انتظار بالایی هم محسوب می‌شود شاید به افتخارات اصلی خود در تنیس اضافه کند درغیر این صورت جوکوویچ و نادال رکورد گرند اسلم‌های فدرر را فتح خواهند کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار