25/04/2024

گروه‌بندی مسابقات فینال‌های Nitto ATP لندن؛جوکوویچ به مصاف راجر فدرر می‌رود

  • توسط سروش
  • 07/11/2019
  • 0

تورنمنت فینال‌های Nitto ATP در سال ۲۰۱۹ از دهم تا هفدهم ماه نوامبر در سالن سرپوشیدۀ O۲ شهر لندن برگزار می‌گردد. در قرعه‌کشی این مسابقات، نواک جوکوویچ و رافائل نادال به عنوان سرگروه دو گروه چهارنفرۀ این بازی‌ها انتخاب شدند. جوکوویچ در این مسابقات به مصاف راجر فدرر می رود.

تقابل جوکوویچ با راجر فدرر

در بخش انفرادی، مسابقات در دو گروه با نام‌های آندره آغاسی و بیورن بورگ برگزار می‌گردد که جوکوویچ سرگروه گروه بورگ و نادال هم به عنوان نفر نخست گروه آغاسی برگزیده شده است. الکساندر زورف آلمانی که در سال گذشته به قهرمانی این مسابقات دست یافت و به عنوان مدافع عنوان قهرمانی گام به لندن گذاشته است نیز در گروه آغاسی قرار گرفته است. با هم مروری بر گروه‌بندی بخش انفرادی رقابت‌های لندن خواهیم داشت:

بخش انفرادی – گروه آندره آغاسی:
(سید شمارۀ ۱) رافائل نادال از اسپانیا
(سید شمارۀ ۴) دنیل مدودف از روسیه
(سید شمارۀ ۶) استفانوس تسیتسیپاس از یونان
(سید شمارۀ ۷) الکساندر زورف از آلمان

بخش انفرادی – گروه بیورن بورگ:
(سید شمارۀ ۲) نواک جوکوویچ از صربستان
(سید شمارۀ ۳) راجر فدرر از سوئیس
(سید شمارۀ ۵) دومینیک تیم از اتریش
(سید شمارۀ ۸) متئو برتینی از ایتالیا

رافائل نادال که می‌خواهد برای پنجمین بار فصل را با رتبۀ شمارۀ یک جهان به پایان برساند، در حالی پا به مسابقات فینال‌های ATP می‌گذارد که با دنیل مدودف، استفانوس تسیتسیپاس و الکساندر زورف هم‌گروه شده است. نادال در مقابل مدودف به آمار ۲ پیروزی و ۰ شکست، برابر تسیتسیپاس ۴ پیروزی و ۱ شکست و در رویارویی با زورف نیز در پنج مسابقه‌ای که تاکنون داشته به ۵ پیروزی متوالی دست یافته است. تنیسور سرشناس اسپانیایی که شانس نخست قهرمانی در این تورنمنت محسوب می‌گردد، تاکنون در فصل جاری مسابقات تنیس هم به رکورد ۵۱ پیروزی و ۶ شکست رسیده است. این پانزدهمین حضور متوالی رافائل نادال در مسابقات انتهای فصل ATP به شمار می‌آید.

در سوی دیگر نواک جوکوویچ صربستانی قرار دارد که در تقابل با نادال برای کسب جایگاه نخست رنکینگ مردان در سال ۲۰۱۹ است. جوکوویچ می‌خواهد به ششمین سالی برسد که این عنوان را به دست می‌آورد و به تنهایی از این حیث در ردۀ اول تاریخ قرار گیرد. نواک جوکوویچ در گروه بورگ با راجر فدرر، دومینیک تیم و متئو برتینی هم‌گروه شده است. او برابر رقیب دیرینه‌اش راجر فدرر به آمار ۲۶ پیروزی و ۲۲ شکست، مقابل دومنیک تیم به ۶ پیروزی و ۳ شکست و در رویارویی با برتینی نیز اولین تقابلش را برگزار می‌کند. جوکر هم در این فصل تاکنون به آمار ۵۳ پیروزی و ۹ شکست رسیده و موفق به ۱۳ حضور در طول سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شده است. جوکوویچ همچنین سابقۀ پنج قهرمانی در این مسابقات را نیز دارا بوده است. او در سال‌های ۲۰۰۸ (با پیروزی برابر داویدنکو)، سال ۲۰۱۲ (پیروزی مقابل فدرر)، سال ۲۰۱۳ (پیروزی برابر نادال) و ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ (هر دوبار با پیروزی مقابل فدرر) به قهرمانی فینال‌های ATP دست یافته است.

راجر فدرر

راجر فدرر با شش قهرمانی در مسابقات فینال‌های ATP درصدر برترین تنیسورهای مرد تاریخ در این رقابت‌ها ایستاده است و پس از او نواک جوکوویچ، پیت سمپراس و ایوان لندل با پنج قهرمانی قرار دارند. استاد سوئیسی تاکنون و در طول مسابقات فصل ۲۰۱۹ به رکورد ۵۱ پیروزی، ۸ شکست و قهرمانی در چهار جام شده است. وی در گروه بیورن بورگ برای چهل و نهمین بار به مصاف نواک جوکوویچ می‌رود. روز نخست این تورنمنت از ۱۰ نوامبر و گروه بیورن بورگ آغاز می‌گردد و مسابقات گروه آندره آغاسی نیز در روز دوم و ۱۱ نوامبر صورت می‌پذیرد. هشت شرکت کننده از هشت کشور مختلف برای چهارمین سال متوالی در فینال‌های Nitto ATP حضور دارند. برتینی در کنار استفانوس تسیتسیپاس از یونان و دنیل مدودف از روسیه، سه تنیسوری هستند که برای اولین بار طعم حضور در چنین رقابت‌هایی را تجربه می‌کنند. این برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ است که چهار بازیکن در ردۀ سنی ۲۳ و زیر ۲۳ سال در این رقابت‌ها حضور دارند. در آن سال، خوان مارتین دل ‌پوترو با ۲۱ سال، نواک جوکوویچ با ۲۲ سال، اندی ماری با ۲۲ سال و رافائل نادال با ۲۳ سال حضور داشتند.

مسئولان برگزاری این رقابت‌ها از سال ۲۰۱۵ به بعد به سبب تجلیل از قهرمانان سابق این مسابقات که از سال ۱۹۷۰ برگزار می‌شود، هرساله گروه‌ها را به نام اساطیر دنیای تنیس قرار می‌دهند که نام‌های گروه‌های امسال به شرح ذیل است. گروه یک به افتخار آندره آغاسی که چهارده بار در این رقابت‌ها حضور یافته در سال ۱۹۹۰ در شهر فرانکفورت آلمان برنده آن شده نام‌گذاری شده است. گروه دو هم به افتخار قهرمان سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ این مسابقات یعنی بیورن بورگ که در مدیسون گاردن شهر نیویورک سیتی به دست آمد، نا‌م‌گذاری شده است. گفتنی است، روبرتو باوتیستا آگوت و گائل مونفیس نیز به ترتیب گزینه‌های اول و دوم جانشینی در این تورنمنت به حساب می‌آیند که در صورت آسیب‌دیدگی هر یک از این تنیسورها، جایگزین خواهند گردید. همزمان با گروه‌بندی مسابقات انفرادی، قرعه‌کشی و گروه‌بندی بخش دوبل نیز انجام پذیرفت که هشت زوج برگزیده این بازی‌ها در دو گروه مکس میرنی و یوناس بیورکمن به رقابت خواهند پرداخت. گروه‌بندی مسابقات دوبل به شرح زیر است:

بخش دوبل – گروه مکس میرنی:
(سید شمارۀ ۱) خوان سباستین کابال (کلمبیا) / روبرت فرح (کلمبیا)
(سید شمارۀ ۳) کوین کراویتز (آلمان) / آندریاس مایز (آلمان)
(سید شمارۀ ۶) خوان ژولین روجر (هلند) / هوریا تکائو (رومانی)
(سید شمارۀ ۷) پیر هوگوئس هربرت (فرانسه) و نیکولاس ماهوت (فرانسه)

بخش دوبل – گروه یوناس بیورکمن:
(سید شمارۀ ۲) لوکاسز کوبوت (لهستان) / مارسلو ملو (برزیل)
(سید شمارۀ ۴) راجیو رام (آمریکا) / جو سالیسبری (بریتانیا)
(سید شمارۀ ۵) راون کلاسن (آفریقای جنوبی) / مایکل ونوس (نیوزیلند)
(سید شمارۀ ۸) ایوان دودیچ (کرواسی) / فیلیپ پولاسک (اسلواکی)

گفتنی است، گروه اول بخش دوبل به افتخار مکس میرنی، قهرمان سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ این مسابقات نام‌گذاری شده است و گروه دو هم به افتخار یوناس بیورکمن قهرمان سال‌های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۶ این رقابت‌ها نام‌گذاری شده است. رقابت‌های پایان سال ATP تا سال ۲۰۲۰ در ورزشگاه O۲ برگزار خواهد شد. جایی که از سال ۲۰۰۹ به بعد میزبانی این مسابقات را به عهده گرفته است. این مسابقات در سطح جهانی محبوبیت بالایی دارد و بیش از ۱۸۰ کشور حق پخش این بازی‌ها را خریداری کردند و هرساله میانگین ۹۵ میلیون نفر آن را تماشا می‌کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار