28/03/2024

شکست رافائل نادال در گام نخست مسابقات فینال‌های Nitto ATP لندن

  • توسط مینا
  • 12/11/2019
  • 0

الکساندر زورف مدافع عنوان قهرمانی مسابقات فینال تور جهانی تنیس، موفق شد در مرحله گروهی رافائل نادال را در دو ست متوالی شکست دهد.

شکست رافائل نادال برابر زورف

در دومین دیدار برگزار شده از روز دوم مسابقات فینال‌های تور جهانی تنیس، شاهد برگزاری دیدار رافائل نادال و الکساندر زورف بودیم که این دیدار با پیروزی مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها به پایان رسید. زورف در دیداری که یک ساعت و ۲۵ دقیقه به طول انجامید توانست مرد شمارۀ یک تنیس دنیا را در دو ست پیاپی شکست دهد تا عزم جدی خودش را برای دفاع از عنوان قهرمانی سال گذشته‌اش نشان دهد. در این مسابقه، الکساندر زورف موفق شد با حساب ۲-۰ و با نتایج ۶-۲ و ۶-۴ از سد نادال بگذرد تا در کنار استفانوس تسیتسیپاس درصدر گروه موسوم به آندره آغاسی قرار گیرد. پیش از این دیدار، تسیتسیپاس یونانی نیز با همین نتیجه موفق به شکست دنیل مدودف از روسیه شده بود.

با این برد، زورف موفق به نخستین پیروزی‌اش برابر رافائل نادال گشت تا در شش رویارویی بین این دو ستاره جهان تنیس، آمار با حساب ۵-۱ به سود نادال دنبال شود. نمایش فوق‌العادۀ زورف برابر نادال، این نوید را به او و طرفدارانش می‌دهد که این تنیسور ۲۲ سالۀ آلمانی از بخت بالایی برای تکرار عنوان قهرمانی‌اش برخوردار است. زورف در سال گذشته و در فینال این تورنمنت موفق به پیروزی برابر نواک جوکوویچ شد تا بدین ترتیب، مهم‌ترین مقام دوران حرفه‌ایش را در لندن به دست آورد. الکساندر زورف پس از پایان این دیدار گفت:

این برد معانی خیلی زیادی دارد. سال گذشته در همین مکان توانستم به مقام قهرمانی برسم و حال دوباره با بازگشت به این مسابقات، موفق به یک برد بزرگ و ارزشمند دیگر شدم. این برای من به معنای همه چیز است. من مشتاقانه منتظر این دیدار بودم و از همه تماشاگران و جمعیتی که مرا مورد تشویق قرار دادند، سپاسگزارم. اتمسفر فوق‌العاده‌ای از تماشاگر گرفته تا خود بازیکنان در اینجا حاکم است و همه در تلاش هستند تا این مسابقات در بهترین فرم خود انجام بگیرد. بازی در اینجا و این جو خارق‌العاده در O۲ چیزی است که فقط نصیب تعداد انگشت‌شماری از تنیسورها می‌گردد و در هیچ زمانی از طول فصل، ما شاهد چنین فضایی نخواهیم بود. این تورنمنت بسیار ویژه است.

زورف از همان ابتدا بازی خوبش را مقابل نادال در استادیوم سرپوشیدۀ O۲ دیکته کرد و بازی تهاجمی را به نمایش گذاشت. نادال به هیچ وجه نتوانست در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود و به نظر می‌رسد هنوز موفق نشده به فرم ایده‌آل خود پس از مصدومیتش برگردد. در مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات مسترز رولکس پاریس بود که رافا پیش از بازی برابر دنیس شاپووالف و در هنگام گرم کردن از ناحیۀ شکم دچار مصدومیت عضلانی شد و نتوانست در آن بازی به میدان برود. تنیسور آلمانی در اولین دیدارش در مسابقات امسال فینال تور جهانی تنیس، نمایش فوق‌العاده‌ای از نظر سرویس برابر یکی از بهترین‌های تاریخ داشت. زورف در این مسابقه موفق شد ۱۱ سرویس خود را مستقیماً به امتیاز تبدیل نماید که این آمار برای نادال به ۵ امتیاز مستقیم سرویس می‌رسید. همچنین تنیس باز جوان آلمانی توانست ۸۳% از سرویس‌های نخستش (۳۰ از ۳۴) را به امتیاز بدل کند که این آمار برای نادال به ۶۲% (۲۳ از ۳۷) می‌رسید. در ست نخست بازی، زورف موفق شد دو بار گیم سرو نادال را بریک نماید و از گیم سوم بود که تنیسور آلمانی توانست قدرتش را به رخ بکشد. در ست دوم این اتفاق یک بار و آن‌هم در اولین گیم رخ داد تا در نهایت ساشا پیروز این ست و در مجموع کل بازی شود. زورف در ادامه می‌گوید:

همه چیز در بازی امروز در نحوۀ سرویس زدن خلاصه می‌شد. بدیهی است، زمانی که تنیس تهاجمی را به نمایش می‌گذارم و اینگونه بازی می‌کنم بتوانم مقابل هر بازیکنی به پیروزی برسم و من این را در عمل هم ثابت کرده‌ام. در این زمین من مقابل هر سه عضو بیگ‌تری به پیروزی رسیده‌ام و این نوع بردها اعتماد به نفس بالایی را به من می‌بخشد که می‌توانم مقابل هر تنیسوری به موفقیت برسم.

رافائل نادال

اما در سوی دیگر رافائل نادال، ستارۀ برجسته و چپ دست افسانه‌ای دنیای تنیس قرار داشت که بسیار مصمم است با قهرمانی در این مسابقات، بتواند برای اولین بار در این تورنمنت به قهرمانی برسد. اگر نادال در ادامه موفق به این مهم دست یابد، می‌تواند فصل را برای پنجمین بار با عنوان شماره یکی رنکینگ به پایان برساند. هر چند آماده نبودن رافا نگرانی بزرگی را در بین هواداران این تنیس باز ۳۳ سالۀ اسپانیایی به وجود آورده است. نادال خود دراین‌باره و پس از پایان بازی گفت:

من به هیچ وجه دردی در ناحیۀ شکمم احساس نمی‌کنم. ساشا تنیس فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت و من صادقانه بد بازی کردم. دلایل و بهانه‌های زیادی را می‌توان برای این شکست آورد، اما چیزی که درحال حاضر مهم است این خواهد بود که من دو بازی بسیار مهم دیگر نیز خواهم داشت و باید تمام تمرکزم را معطوف به آن دو مسابقه کنم. باید در این دو دیدار بهتر و بهتر ظاهر شوم و این تنها چیزی است که الان برایم مهم است.

وی در ادامه اظهار داشت:

هیچ شکایتی در مورد وضعیت جسمانی‌ام ندارم و صادقانه بدون درد در این مسابقه بازی کردم. به نظرم این تنها نکتۀ مثبت این بازی برای من بود. خوشحالم که از ناحیه شکم دردی احساس نمی‌کنم و امیدوارم این وضعیت تا پایان این مسابقات ادامه داشته باشد. از روز شنبه تمرینات سنگینم را در اینجا پیگیری کرده‌ام و چه در آن موقع و الان مشکلی نداشتم. همیشه انسانی مثبت بوده‌ام و در همه حال به صورت مثبت به قضایا می‌نگرم. البته در بازی امروز خطا‌های بسیاری داشتم و بازی بدی را انجام دادم. گویی امروز بعدازظهر، اصلا نادالی در میدان مسابقه نبود و در همه آیتم‌ها نمایش ضعیفی را ارائه دادم.

با این شکست نابه‌هنگامِ رافائل نادال، حال اختلاف مابین او و نواک جوکوویچ به ۴۴۰ امتیاز کاهش یافته است و باید به نظاره نشست و دید که در پایان این تورنمنت، از بین این دو تنیسور چه کسی سال را با رتبۀ شماره یک رنکینگ مردان به پایان خواهد رساند؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار